Mikas röda tråd.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Mikas röda tråd.....

Inlägg av SusanD »

Livet är inte alltid helt rättvist men nu fick ju Sigge en röd tråd så då får Mika också en. :) Det är så roligt och lärorikt att gå tillbaka i sina trådar, och andras också för den delen, man får minnas och njuta ännu en gång på något sätt.

Denna tråden kommer liksom Sigges röda tråd bli som en liten dagbok om Mikas förehavanden, några frågot kommer säkert upp och kanske kan den fungera som ett bollplank både för mig och andra som har små skräp.

Mika föddes torsdagen den 28 maj 2009, vägde 3665 gr och var ca 50 cm lång. Hon är nr tre i syskonskaran och har två underbara storebröder Emil 3,5 år och Sigge 1,5 år. Grabbarna gillar sin lillasyster helskarpt och Emil kallar henne för Mika-Pika-Bebisen. :heart:

Graviditeten var inte helt smärtfri men jag vill inte gnälla för priset blev en ljuvlig tös men visst var foglossningarna gräsliga och de började tidigt, redan i veckan 10-11. Tack vare en underbar naprapt här i stan och hans tejp-studie så kunde jag hålla både humöret upp och smärtorna stången. För övrigt mådde jag riktigt bra, bra blodtryck och bebisen växte som hon skulle.

Förlossningen blev ju vansinnigt häftig på många plan. Både Father A och jag var helt övertygade om att vi skulle få ytterligare en pojk men när barnet dröjde började vi vakla, tänk om det blev en tös? :shock: Hur gör man då! Både Emil och Sigge är födda 4-5 v innan bf men den här lilla bara vägrade komma ut och jag tyckte att jag gick på övertid med råge. Men jösses när det väl satte igång så gjorde det det ordentligt. På en timme, mitt i natten, drog det igång så jag fick profylaxandas så det stod härliga till. Sammandragningarna kom i dubbel majestät och det var till att fokusera och koncentrera sig så det stod härliga till. Barnen sov så jag duschade, packade väskan, väckte Father A, ringde mormor och ringde förlossningen som sa att det bara vara att åka. Regnet öste ner och det blåste storm ute så Father A fick ta det lite lugnt på vägarna, här hemmavid finns det nämligen väldigt gott om vilda djur. Ja inte tigrar och lejon då men väl älgar och vildsvin vilket man inte vill krocka med.

När pojkarna föddes såg jag hur jag gick upp för ett berg vid varje sammandragning, när jag var på toppen klingade sammandragningen av och det blev ett sätt att andas igenom och hantera situationen. Där jag låg i framsätet blev jag full i skratt för denna gång var berget täckt av brännhet lava och där klättrade jag upp för att sedan ta mig ner igen. Det blev en hel del klättrande kan jag lova. :wink: Father A var helt lugn för han kände ju inte det jag kände. Jag fick nypa mig hårt i örat och fokusera hårt på andningen för att ta mig igenom sammadragningarna och inte tappa kontrollen och få panik. Det var ju liksom inte läge för panik just då.

När vi nästan var framme på förlossningen bad jag Father A ringa och be dem komma ner och möta oss, jag kände nämligen ett stort behov av att krysta :shock: och kunde bara låta bli genom att flämtandas som en galning. En barnmorska och en undersköterska, mycket underbara, hjälpte oss upp till förlossningen där vi kom in på ett rum, de hjälpte mig av med kläderna och jag kom upp på en säng. Då säger jag att Father A måste sätta på James Blunt för utan honom går det ju inte att föda några barn. :) CD-spelaren fungerade inte så den underbara undersköterskan kastar sig iväg och hittar en som fungerar och när musiken strömmar ut ur högtalarna så känner jag att allt är på plats, nu kan vi föda barn. Efter några sammandragningar går vattnet, ett fantastisk känsla då de tidigare fått ta hål på hinnorna, nu badade jag i fostervatten och det var varmt och skönt. :wink: Jag var fullt öppen när vi kom in så det var bara att föda. Mellan krystningarna hinner jag jag med att instruera barnmorskan vad hon ska göra om jag bajsar när jag krystar, :oops: som om inte hon skulle veta det, jag ber henne även hålla emot när barnet är på väg för spricka har jag inte gjort tidigare och tänkte inte göra nu heller. Några krystningar till och så var hon ute i stora världen vår lilla tös. Det tog ett tag innan hon hämtade sig, lite blå och tyst var hon till en början men ganska snart tog hon sig och det första hon ville ha var MAT! Sicken liten sugfisk. Grabbarna har minsann inte haft så bråttom men lillasyster ville verkligen ha mat alldeles bums. :)

Ja då blev det alltså en liten flicka och det var kärlek vid första ögonkastet. Vi önskade oss ett friskt barn, var inställda på en son, tyckte inte att könet var det viktigaste och så fick vi en tös, en underbar liten varelse på alla sätt och vis.

35 min hann vi tillbringa på förlossningen innan Mika var född.

Nu sover hon i sin vagn, jag ska snart väcka henne för att börja kvällspåfyllningen. Hon har sovit 6-7 tim i sträck ganska många nätter, några har hon velat äta hela natten lång och sova väldigt sporadiskt. Dagarna sover och äter hon bra. Social är hon också, den lilla prinsessan.

Fyra veckor är hon nu och det känns på något sätt som om hon alltid varit med oss. En härlig känsla, det är så rätt på något vis. Det är kärlek.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Lingontuva
Inlägg: 682
Blev medlem: ons 21 mar 2007, 10:33

Inlägg av Lingontuva »

ÅÅHHH vad härligt med en till röd tråd - precis vad jag hoppats på!!
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Inlägg av Johanna w. »

:heart: GRATTIS :heart: till lilla Mika!
Vilken fin förlossnings berättelse. Alldeles rörd blev jag. Ska bli ett nöje att få följa er :heart:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Susan och hej Mika, välkomna till späda och små! Detta kommer sannerligen bli en ära att få följa! :heart: :D :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Vad jag väntat på denna tråd :wink:
Har ju gillat att följa grabbarna (eller i alla fall Sigge då) här på Späda barn och små och nu får jag äran att följa Mika också!

Kram
Sophie
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

Välkomna till "Späda barn och Små" Susan och lilla Mika :heart: Det ska bli roligt att följa er resa!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

Härligt att lilla Mika fick en röd tråd hon med :heart: :thumbsup:

Tack för att vi får följa er.

Stor kram från Nancy
wifsta
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 19 jan 2008, 23:06
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Välkommen Mikas röda tråd (fast jag trodde hon skulle få en blå :lol: )!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja du Wifsta, kanske borde Mika fått en blå tråd för den här röda verkar det ju inte hända så mycket i kan man tycka. :wink:

Sanningen är helt enkelt så att vi bara njuter här hemma av lillasyster Mika och det finns inte så mycket att berätta om det hela faktiskt. Eller det finns det väl om jag tänker efter lite.... tänk..... tänk..... tänk......

Mika är otroligt lik sina bröder, lugn, vild, gullig, matglad, social, glad och sover gott. Hon har tvärtemot sina bröder valt att sova sju timmar per natt och då somnar hon 24 och så väcker vi henne 7 på morgonen. Någon mat i vargtimmen brukar hon inte vilja ha. Tror det handlar om den viktiga skönhetssömnen faktiskt, den är ju viktig för små och stora tjejer vad jag förstår. :) Själv sover jag gott jag med men det verkar inte hjälpa....

Nu är Mika 5 v och 2 dgr gammal och har börjat hitta lite rutiner i sitt liv. Vi håller 2 tim sömn och 2 tim vaken på ett ungefär, ibland blir det lite mer och ibland blir det lite mindre. Så jättestrikta är vi inte men vi väcker alltid när det är matdags och det är ju otroligt så tryggt det är för små bebisar som inte behöver hålla reda på mattider och slippa vakna dödshungriga och förtvivlade.

Jag ammar för fullt men har fyllt på med lite ersättning i den härliga tropiska värmen när Mika inte riktigt orkat tutta i sig tillräckligt med mat. Ur flaskan är det ju betydligt lättare att dricka, det rinner ju nästan av sig själv. Så flaskan behärskar hon liksom själva tuttarna. :wink: Tuttarna är nog ändå favoriten och flaskan är nummer två.

Vår mycket trivsamma sköterska på BVC var lite orolig när Mika inte vände i vikt som hon borde enligt deras normer. Själv var jag helt lugn för det var likadant för Sigge, han gick ner en hel del, dock inte alarmerande, och det tog fyra veckor innan han var tillbaka på sin födelsevikt. När sköterskan kollat Sigges viktkurva så lugnade hon sig något och sa att vi skulle ha is i magen. Jag kan meddela att hon blev helt nöjd när Mika vänt i vikt och till och med passerat sin födelsevikt när hon var fyra veckor. BVC sköterskor kan vara så nervösa när inte allt följer deras kurvor.

Sigge är otroligt förtjust i sin lillasyster, han är en exemplarisk storebror som gärna gosar, byter blöjor, tvättar och pussar sin syster. Är man storebror har man inte blöjor för då är man ju en bebis. Enkel ekvation, Sigge fick helt enkelt sluta med blöjor dagtid. Det har gått jättebra, första dagen kissade han som ett såll, andra dagen vred han till snoppen så fort den ville kissa :shock: (stackars snopp) och tredje dagen lärde han sig kill-kissa ( en variant av kill-kissning kan man säga för vi håller upp honom så han sitter och kissar om ni förstår vad jag menar ) ute i trädgården så nu funkar det toppen. Sigge säger till när han är kissnödig och han kan faktiskt säga "kill-kiss" och så hjälper vi honom. Toppen! Tänk så mycket pengar man tjänar på att inte köpa en massa blöjor.

Emil älskar också sin lillasyster, han vaktar henne mer än gärna när jag behöver hämta något eller när hon ligger på golvet och är social. Dra vagnen är han också bra på att göra, för att inte tala om den utsökta vagningstekniken som lugnar vilken bebis som helst. Han är ett fullblodsproffs helt enkelt, vill någon ha en lektion är det bara att ringa. 8)

I slutet på denna månad drar vi iväg på semester med vår husvagn Kungen. Det blir en tripp till huvudstaden, via några dagar på en camping utanför Ödeshög, vidare till Väddö för att hälsa på gammelmorfar och några kompisar till mig och så över till Åland en vecka för att sedan återvända hemmåt. Mika kommer nog älska att vara på resande fot. Alla andra i familjen gör det så hon har egentligen inget val. Hundarna ska vi försöka låna ut för de är inte lika förtjusta i att vara på resande tass.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Jo nu kom jag ju på att jag skulle skriva lite om hur det var alldeles i början, när Mika var jättefärsk och inte alls visste någonting om hur man lever livet utanför livmodern. Då var ju allt i gungning, hunger och sömn gick i varandra och det är väldigt lite ordning så att säga. Så i början ligger jag faktiskt och sover på soffan i vardagsrummet, tuttar när det önskas och ska det sovas erbjuds vagnen och om den inte duger har hon fått sova på mitt bröst. Där har hon sovit så gott. Hon sov även gott i vagnen men bara om tv:n stod på så det gjorde den i början, med väldigt lågt ljud. Det verkar som om det är svårt att sova när det blir både mörkt och tyst, så lösningen blev en liten lampa tänd och så tv-n på. Det funkade bra med Sigge och Emil också så varför ändra på ett vinnande koncept? Det är ju så kort tid, det rör sig om ca två veckor innan det mesta landar och hamnar på rätt plats så det bjuder jag mer än gärna på.

Nej nu ska jag ägna mig åt familjen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Elle
Inlägg: 4720
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 20:16

Inlägg av Elle »

TACK Susan :heart: för att du delar med dig!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tack Elle. :heart:

Lilla Prinsessan har även hon lyckan att ha fått många smeknamn trots mitt hårda arbete att motarbeta detta. Jag tycker att det är bra med korta namn för då slipper man en massa smeknamn men jag har totalt misslyckats trots goda intentioner.

Emil döpte sig själv till Titti när han var lite, varför vet ingen han bara bestämde att han hette så. När sen Sigge föddes döpte Emil honom till Tittis men då uppstod det lite problem när Emil skulle säga att en sak var hans. Det blev ju automatiskt Tittis då och det var inte helt bra tyckte Emil som snabbt döpte om sig till Titte. Kreativ unge, något annat kan man ju inte säga. När man nu frågar Sigge vad han heter så säger han Tittis! :) Suck. Så föddes då lillasyster och hon heter som bekant Mika men det tyckte inte Emil alls var något vidare bra namn utan bestämde att hon skulle heta Lalla. Hans kusin och fadder kallar han nämligen Lalla och det var ju guld att ha två Lallor. Tiden gick och Emil började kalla Mika för Mika-Pika-bebisen för att så småningom landa i det senaste smeknamnet Tissta.
Själv har jag gett upp och kallar Mika för allt möjligt, så kan det gå. :wink:

Två nätter har Mika haft lite svårt att somna på kvällen. Hungrig var hon inte utan hade bara svårt att komma till ro, tystnade när vi vagnade men satte sedan igång och lät riktigt missnöjd. Första kvällen tog jag upp henne, la henne i sängen och tuttade fast henne. Efter två drag sov hon gott snusandes på tutten. :heart: Jag bestämde att det var som med Emil, är han törstig vill han ha vatten, är han mjölkig vill han ha mjölk och är han daftig så vill han ha sagt. Mika var väl helt enkelt lite tuttig bara, svårare än så behöver det ju inte vara egentligen. Det slutade med att vi somnade bägge två och sov gott tills jag vaknade vid midnatt, då la jag över Mika i vagnen och somnade själv om i sängen. Runt 4-tiden vaknade Prinsessan och ville ha lite mat. Andra kvällen somnade hon kring 22-tiden i vagnen, vaknade klockan fem och åt en kort stund innan hon sov vidare tills vi väckte henne klockan sju.

Igår somnade hon halv tio i vagnen och sov gott tills klockan var kvart över sex, då sa hon pip och jag slet upp henne och tuttade på. Jag höll nämligen på att drunkna i mjölk, hela sängen var blöt och tuttarna var sprängfyllda av mjölk som rann ut i intet. Vilket oerhört slöseri. Om jag inte hade kastat mig över lilla barnet hade hon säkert sovit gott tills klockan sju.

Nu sover Sigge och Mika middagslur. Emil har åkt med Father A för att köpa lite virke till vår ständigt pågående husrenovering och mat så vi överlever arbetet.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Men Susan, det är ju helt otroligt vilka barn du har!!!! Ja hos er sovs det ju verkligen om natten kan man säga.

Njut av ert fina liv lite från mig också!

Puss! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Father A
Inlägg: 136
Blev medlem: fre 21 jul 2006, 09:59
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av Father A »

I går fick jag lära känna vår lilla prinsessa på allvar. Susan var kallad till sjukhuset för en undersökning och Mika skulle klara sig med flaskmatning.
Vi planerade med de tider som hon är van vid och det innebar att efter morgonamningen skulle hon sova till 9.30 då jag matade med flaska och ägnade mig åt att umgås och byta på henne för att ge henne mer mat tills det var dags för ny lur klockan 11.30
Det passade perfekt för att äta lunch med Sigge och Emil. Grabbarna hjälpte mig med Mika så att allt flöt på som det skulle.

Efter lunch sov Sigge sin middagslur och Emil följde med en av alla våra fantastiska vänner och släktingar till stallet, där Lukas väntade för en ridtur.

Mika fick sova 1.5 timme för att det skulle passa med hämtning av mamma. När hon vaknade så fick hon mat och efter att varit vaken 2 timmar var det dags att köra till stan och hämta mamma. Mika slocknade i bilstolen och Sigge underhöll mig tills vi plockade upp vår saknade familjemedlem.

Tack vare att vi hade SM rutiner så var det aldrig några problem, Mika var lika nöjd med att umgås med mig och äta från flaska, även om hon säkert saknade sin mamma lite grann.

I kväll åkte Mamma i väg igen, Harry Potter fan som hon är, måste hon se den nya filmen. Mika skulle vara vaken ytterligare en timme och äta det sista från flaskan. Behöver jag säga att hon skötte sig exemplariskt? Klockan 21.00 sov hon som en liten ängel :heart: :heart:
Pappa till två oktober pojkar, en -05 och en -07 Nu även en söt flicka i maj -09
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja Mika är verkligen en liten prinsessa. Så fint hon höll ställningarna här hemma igår när jag var borta hela långa dagen. Åt ordentligt ur flaskan, sov gott när det skulle sovas och höll sina tider som Skalman med sin mat- och sovklocka. :heart:

Social är hon också, skrattar och konverserar som värsta proffset. Häromdagen när hon låg i sängen, på rygg, fick hon syn på sin lilla hand som fladdrade förbi. Oj vad hon studerade den, tänk så spännande händer är och så fort de kan röra sig. :wink:

Mika föddes som en raket och idag visade hon att hon nog tänker ta sig fram genom hela livet som en raket. Jag hade lagt henne på mage på ett täcke på golvet. ( oj vad mycket PÅ det blev då) Sigge hjälpte mig att steka lite blodpuddig som han skulle äta till lunch. Efter en liten stund börjar Mika låta tämligen irriterad. Jag tittar ner på henne och upptäcker att hon är borta :!: :?: Vänder mig om och då är hon bakom mina fötter. Hon har alltså ålat av täcket och tagit sig framåt nästan en hel meter. :shock: Då förstår man ju att hon måste låta lite irriterad när hon fastnat på mattan och inte kommer längre.

När Sigge åt lunch låg Mika på bordet, på sitt lilla täcke som så här i början ska förhindra att hon slår i hakan när hon inte orkar hålla upp sitt huvud längre. Jag sitter bredvid henne och Sigge på stolen bredvid mig. Rätt som det är ålar Mika framåt och hamnar med sitt lilla huvud på Sigges tallrick. Oj vad vi skrattade, kanske var hon ändå lite sugen på blodpudding. Hon har ju redan fått sin första smakportion när Sigge försökte få henne att äta banan. :) Antagligen tyckte hon att det var dags för den andra smakportionen och då kan väl blodpuddig duga.

Nu har jag sett Harry Potter och Halv-blodsprinsen, ja jösses så bra den var. Jag älskar att drunkna i Harry Potters verklighet, underbara stunder.

Dags att slänga sig i bingen. Sov gott.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"