Har lite funderingar kring smakportioner.
Smakisar- När och vad?
Smakisar- När och vad?
Hej!
BVC:"börja när barnet är 4 månader" AW skriver att man kan börja när barnet är 3 månader. Hur har ni gjort?
BVC: "börja med mosad potatis, inte banan, du ska inte vänja barnet vid att ät söt" Jag undrar; är inte bröstmjölken söt...? AW skriver börja med banan. Vad har ni börjat med?
BVC "du får inte ge havregrynsgröt förrän barnet är ett år, du ska köpa barngröt för den innehåller viktiga vitaminer" Vilka vitaminer är det? Jag har läst flera trådar här där det står att de mixat havregryn och sedan gjort gröt på de och frukt till det. Jag är i princip emot att köpa färdiglagat, skulle hellre ge henne havregrynsgröt men jag vill ju inte att hon ska gå miste om massa vitaminer
Estris
Flicka 090209
Flicka 090209
-
ElinN
Re: Smakisar- När och vad?
erifre skrev:Hej!
BVC:"börja när barnet är 4 månader" AW skriver att man kan börja när barnet är 3 månader. Hur har ni gjort?
Vi har börjat när barnet visat intresse när det suttit med vid matbordet i babysittern, det har varit mellan 3 och 4 månader för båda barnen.
BVC: "börja med mosad potatis, inte banan, du ska inte vänja barnet vid att ät söt" Jag undrar; är inte bröstmjölken söt...? AW skriver börja med banan. Vad har ni börjat med?
Vi har börjat med gröt (HiPPs ekologiska släta risgröt med persika och banan). Lite lagom söt och god. Har blandat med BM/ersättning till en början. Hur gott är det med mosad potatis egentligen?Gröt har varit poppis här hemma, men inte frukt.
BVC "du får inte ge havregrynsgröt förrän barnet är ett år, du ska köpa barngröt för den innehåller viktiga vitaminer" Vilka vitaminer är det? Jag har läst flera trådar här där det står att de mixat havregryn och sedan gjort gröt på de och frukt till det. Jag är i princip emot att köpa färdiglagat, skulle hellre ge henne havregrynsgröt men jag vill ju inte att hon ska gå miste om massa vitaminer
Jag tycker det har varit svårt att få havregrynsgröten tillräckligt slät i början (men det går nog) -min lilla fick kväljningar. Men visst kan man ge havregrynsgröt! Om man blandar den med ersättning så får man alla de vitaminer och mineraler som finns i köpegröten. Och så blir den lite godare och ätvänligare då tycker jag.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej Erifre,
Jag skulle INTE koka min BM om jag var du, mest för att alla antikroppar försvinner då. så koka på vatten tillsätt bm efteråt så konsistensen blir LÖS, eller gör HIPPs gröt på BM då kan man värma BM försiktigt i micron och blanda grötpulvret i, servera i pipmugg med minst 3 hål är poppis här hemma.
Jag skulle INTE koka min BM om jag var du, mest för att alla antikroppar försvinner då. så koka på vatten tillsätt bm efteråt så konsistensen blir LÖS, eller gör HIPPs gröt på BM då kan man värma BM försiktigt i micron och blanda grötpulvret i, servera i pipmugg med minst 3 hål är poppis här hemma.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.