Smakisar- När och vad?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

erifre

Smakisar- När och vad?

Inlägg av erifre »

Hej!

Har lite funderingar kring smakportioner.
:arrow: BVC:"börja när barnet är 4 månader" AW skriver att man kan börja när barnet är 3 månader. Hur har ni gjort?

:arrow: BVC: "börja med mosad potatis, inte banan, du ska inte vänja barnet vid att ät söt" Jag undrar; är inte bröstmjölken söt...? AW skriver börja med banan. Vad har ni börjat med?

:arrow: BVC "du får inte ge havregrynsgröt förrän barnet är ett år, du ska köpa barngröt för den innehåller viktiga vitaminer" Vilka vitaminer är det? Jag har läst flera trådar här där det står att de mixat havregryn och sedan gjort gröt på de och frukt till det. Jag är i princip emot att köpa färdiglagat, skulle hellre ge henne havregrynsgröt men jag vill ju inte att hon ska gå miste om massa vitaminer
Estris

Flicka 090209
ElinN

Re: Smakisar- När och vad?

Inlägg av ElinN »

erifre skrev:Hej!

Har lite funderingar kring smakportioner.
:arrow: BVC:"börja när barnet är 4 månader" AW skriver att man kan börja när barnet är 3 månader. Hur har ni gjort?

Vi har börjat när barnet visat intresse när det suttit med vid matbordet i babysittern, det har varit mellan 3 och 4 månader för båda barnen.

:arrow: BVC: "börja med mosad potatis, inte banan, du ska inte vänja barnet vid att ät söt" Jag undrar; är inte bröstmjölken söt...? AW skriver börja med banan. Vad har ni börjat med?

Vi har börjat med gröt (HiPPs ekologiska släta risgröt med persika och banan). Lite lagom söt och god. Har blandat med BM/ersättning till en början. Hur gott är det med mosad potatis egentligen? :wink: Gröt har varit poppis här hemma, men inte frukt.

:arrow: BVC "du får inte ge havregrynsgröt förrän barnet är ett år, du ska köpa barngröt för den innehåller viktiga vitaminer" Vilka vitaminer är det? Jag har läst flera trådar här där det står att de mixat havregryn och sedan gjort gröt på de och frukt till det. Jag är i princip emot att köpa färdiglagat, skulle hellre ge henne havregrynsgröt men jag vill ju inte att hon ska gå miste om massa vitaminer

Jag tycker det har varit svårt att få havregrynsgröten tillräckligt slät i början (men det går nog) -min lilla fick kväljningar. Men visst kan man ge havregrynsgröt! Om man blandar den med ersättning så får man alla de vitaminer och mineraler som finns i köpegröten. Och så blir den lite godare och ätvänligare då tycker jag.
erifre

Inlägg av erifre »

Tack!
Estris

Flicka 090209
erifre

Inlägg av erifre »

Har en gröt fråga.

Har läst lite andra trådar här och hittade ett grötrecept med bla mannagryn, havregryn, qinoaflingor, nyponskalsmjöl.

1. Kan jag ge den till en 3 månaders tjej?
2. Ska jag koka gröten på bröstmjölk eller på vatten och sedan späda ut med bröstmjölk?
Estris

Flicka 090209
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Erifre,

Jag skulle INTE koka min BM om jag var du, mest för att alla antikroppar försvinner då. så koka på vatten tillsätt bm efteråt så konsistensen blir LÖS, eller gör HIPPs gröt på BM då kan man värma BM försiktigt i micron och blanda grötpulvret i, servera i pipmugg med minst 3 hål är poppis här hemma.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ps. man kan mixa havregrynen i mixer innan man kokar dem. .ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
erifre

Inlägg av erifre »

Ok då ska jag inte koka bm.

Som jag förstod ska jag mixa alla gryn som är lite större, inte mannagrynen men de övriga.
Estris

Flicka 090209
erifre

Inlägg av erifre »

Oj, vad mycket intressant det finns att läsa på denna sida!!

Har läst en del trådar här och det verkar som att vissa sätter smör i maten medan andra föredrar olja. Vilket är bäst?
Estris

Flicka 090209
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Smaksak när de är så små. Till viss del ideologi när man är lite större... :wink:
erifre

Inlägg av erifre »

Ny fundering...

När jag gör potatis- och palsternackspuré kan jag då frysa in i portionsförpackningar eller försvinner massa näring då?
Estris

Flicka 090209
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

När jag gjorde egen puré så frös jag in i små portioner. Lite näringsämnen försvinner kanske men jag tror inte det är så stor skillnad. Hade olja i maten.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tipsar om en bok också: "Mosboken" Levereras med "första mosbok" (en pekbok till barnet) och "andra mosbok" (en mycket enkel purébok där man hittar massor av tips och enkla purérätter.) :wink:
erifre

Inlägg av erifre »

Ok, tack!
Estris

Flicka 090209
erifre

Inlägg av erifre »

Har ni några bra tips på vilka skorpor eller smörgåsrån jag ska köpa till min 5 månaders tjej? Kollade på smörgåsrån från Göteborgskex men de innehöll salt och det ska jag väl inte ge.
Estris

Flicka 090209
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Fullkornsskorpor. 8) Går bra att suga och gnaga på.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"