jag har en son på 12 ånader som skriker varje gång han ska lägga sig, dagtid som nattid, ca 15 min. ( han sover bara 1 gång om dagen i ca 1 timma o natten sover han fr kl 20 fram till 06.30.. det är all sömn han får)
fråga nr:
1.vad kan jag göra för att få honom att tycka om att sova?
2.läste ngt om att man ska in o lugna barnet, typ, "nu ska du sova, vi ses imorgon, god natt" - är det det som kallas för ramsan?
3.hur många gånger ska jag in o göra det? ( jag vet att jag ej ska ta ut honom ur sängen utan han ska vara kvar där)
4.ska jag röra vid honom när jag säger det?
5.han står upp o skriker, ska jag först lägga ner honom o SEN säga ramsan?
6.när ska jag stå utanför dörren o säga det?
7. låt oss säga att han nu lugnat ner sig lite, det är tyst o gnäll med jämna mellanrum. ska jag ändå stå där utanför o säga det? eller räcker det att han bara hör att det finns ngn där ute, typ radion på, att jag kanske diskar o grejjar eller är det viktigt att han hör min röst att jag finns där?
8. justja, sista frågan nu, ska jag göra exakt likadant under dagen? o hur ska jag göra under natten om han vaknar exempelvis kl 03? ska jag verkligen in o göra samma sak då med? o hur många gånger ska jag in då?
förlåt för alla tusen frågor...men jag e verkligen desperat...
sägs att detta ska ta 4 nätter om det e utan uppehåll förståss.. kan man verkligen våga lita på att han kommer tycka om att sova då? vågar knappt tro det haha.
mvh
Ciekawamama