min son är 1 år o skriker o gnäller vid läggning

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
ciekawamama

min son är 1 år o skriker o gnäller vid läggning

Inlägg av ciekawamama »

hej!

jag har en son på 12 ånader som skriker varje gång han ska lägga sig, dagtid som nattid, ca 15 min. ( han sover bara 1 gång om dagen i ca 1 timma o natten sover han fr kl 20 fram till 06.30.. det är all sömn han får) :(

fråga nr:
1.vad kan jag göra för att få honom att tycka om att sova?

2.läste ngt om att man ska in o lugna barnet, typ, "nu ska du sova, vi ses imorgon, god natt" - är det det som kallas för ramsan?

3.hur många gånger ska jag in o göra det? ( jag vet att jag ej ska ta ut honom ur sängen utan han ska vara kvar där)

4.ska jag röra vid honom när jag säger det?

5.han står upp o skriker, ska jag först lägga ner honom o SEN säga ramsan?

6.när ska jag stå utanför dörren o säga det?

7. låt oss säga att han nu lugnat ner sig lite, det är tyst o gnäll med jämna mellanrum. ska jag ändå stå där utanför o säga det? eller räcker det att han bara hör att det finns ngn där ute, typ radion på, att jag kanske diskar o grejjar eller är det viktigt att han hör min röst att jag finns där?

8. justja, sista frågan nu, ska jag göra exakt likadant under dagen? o hur ska jag göra under natten om han vaknar exempelvis kl 03? ska jag verkligen in o göra samma sak då med? o hur många gånger ska jag in då?

förlåt för alla tusen frågor...men jag e verkligen desperat...

sägs att detta ska ta 4 nätter om det e utan uppehåll förståss.. kan man verkligen våga lita på att han kommer tycka om att sova då? vågar knappt tro det haha.

mvh
Ciekawamama
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och välkommen hit! :D

Alla dina frågor finns besvarade i "Internationella Sova Hela Natten" boken. Det finns också massor av information här på forumet om du läser runt. Mitt tips är att du läser så mycket du kan så att du förstår själva tänket med kuren. Sedan finns vi här för att stötta och svara på ytterligare frågor. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag klistar in ditt andra inlägg här så har vi alla funderingar i samma tråd :wink: och du - välkommen hit :D :!:

ciekawamama skriver:

hej
jag har aldrig buffat eller använt mej utav ngn fjäder, min son är 1 o jag tänkte att jag BARA skulle ta o använda mej utav ramsan, typ " nu ska du sova, godnatt, vi ses imorgon" min fråga är då:

hur många ggr ska jag säga ramsan innan jag ska stå bakom dörren o säga den?

o när jag ska in o säga ramsan, ska jag ställa mej vid hans säng då( vet att jag ej ska röra honom eller ta upp honom) eller bara stå i dörröppningen så han ser mej?

ska jag upprepa denna metod dagtid oxå?

jag HAR kollat ifall ngn annan frågat detta men ser inte att ngn har gjort det så jag hoppas på svar från er.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ciekawamama

Inlägg av ciekawamama »

okej så bra, nu väntar jag bara på svaren!! jag e så desperat...!! :(
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Nu har vi allt i samma tråd, ska se om jag kan hjälpa dig lite med dina funderingar!

Först lite läsning:

:D info till alla nya medlemmar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18586

:D attitydtråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Först en liten motfråga; varför vill du inte använda dig av solfjäder / buff? En ettåring kan och bör få hjälp att ligga ner för att öht kunna somna, och innan ramsan är "inarbetat" så kan det bli svårt att lugna med bara rösten.

Jag förstår din desperation och kan nästan känna din stress över att få det här att funka bara genom dina inlägg, men det är verkligen jättejätteviktigt att du känner dig säker och trygg innan du kör igång. Så jag puffar lite för det Bluna skrev: läs på ordentligt i boken, bestäm ett datum när ni ska köra igång och gör ett schema för både mat och sömn.

När man så kommer till att jobba in ramsan finns inga regler för hur många gånger man säger ramsan, utan man ser till att få en dialog med sitt barn - man lyssnar, ramsar, lyssnar, ramsar osv... tills man hör att barnet tar emot ramsan och nöjer sig! Första nätterna är dock buff / solfjäder första åtgärd, och för de här lite äldre skruttarna kan man behöva lägga till ytterligare nån natt innan man kör enbart ramsan!

Jag tycker du ska träna in buffning / solfjäder, kanske på din man/sambo/kompis/kudde... :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

flyttat inlägg från ciekawmamma:

hej
tänkte att jag skulle ta o börja med kuren ikväll, men e det någon ide o göra det när han, om 6 dagar, kommer befinna sig på en ny plats o i en ny miljö o allt ?o dessutom kommer sova i samma rum som oss?
eller kan det va så att att det inte kommer spela ngn roll vart han sover efter kuren?

tacksam för svar.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej ciekawmamma!

Hm, inte helt lätt fråga att svara på det där, men! med tanke på att det är ett äldre barn och ni "bara" kommer att vara i natt sex på kuren så skulle jag nog avvakta! I och för sig så har jag varit med om kura barn som natt fyra rest iväg, och det har gått jättebra men! det har handlat om yngre barn.

:wink: Ni får helt enkelt ta och fundera en vända till och överväga för och nackdelar!

Kram Mia
ciekawamama

Inlägg av ciekawamama »

hm... okej.. men om jag nu bestämmer mej för att utföra kuren ändå, o det ej funkar där vi ska va i 2 veckor, tror du man kan börja om med den utan problem sn när vi kommer hem?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Om ni bestämmer er för att köra igång så bestäm er också för att kuren ska funka borta också - och det GÖR den, men ni kan förbereda er på lite protester. Inte förutse - det måste inte bli så, men ha det i bakhuvudet att det KAN bli så! Och om ni ska dela rum, försök ordna till en egen vrå åt gossen, så att ni inte stör honom! Tänk också på mörkläggningen, och OM ni måste ramsa när ni lagt er så är det bästa att gå ut ur rummet och göra det.

Varmt (!) lycka till!
ciekawamama

Inlägg av ciekawamama »

japp det ska jag göra. tack för tipsen. en ennan grej jag tänk på.. om han skulle bli sjuk eller ngt hur gör man då?

kan man ha barnet hos sig( exempelvis dom2 första nätterna han har feber) eller förstörs allting då o man måste börja om?
för som vilket annat barn vaknar dom väl varje timme o e supergnälliga...

kram
ciekawamama

Inlägg av ciekawamama »

måste fråga dessa saker oxå.. :)
är det viktigt att han hör mej utanför rummet? eller räcker det att jag skramlar med typ kastruller?
kan jag sätta på ex radion i hans rum eller utanför?
ska dörren stå på glänt?

usch jag e super nervös...
:cry:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vi fyller på tråden här, det bästa är om du skriver i den hela tiden :wink:

ciekawmamma:

kortfattat:

20.40 fram till 21.20 skrik skrik, sen gick in 3 grr, resten av gångerna stod jag utanför var 5 min o sa ramsan.

prick 22.00 vaknar han igen o håller igång fram till 22.30 jag går ej in, står utanför o ramsar var 5 min.

23.40 vaknar igen.... gråter, ramsar 1 gång utanför o efter ett tag somnar han.

vaknar igen 05.30.. o jag tar upp honom. o sov hos mej till 7.

( när han har sovit hos oss har han alltid vaknat till just runt den tiden (05.30)men oftast somnat om igen efter att han lagt sej nära mej, hållt mej i handen osv..o sen vaknat runt 7 - 7.30)

nu vill jag veta hur jag ska göra med 05.30 tiden. ska jag ställa mej i dörren då med? eller ska jag in o säga ngt? eller ska jag ta upp honom men inte få honom att somna om igen? (05.30 låter lite för tidigt att starta igång en ny dag...)

sist men inte minst, ser det ut som att jag har gjort rätt för övrigt?

kram!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej ciekawmamma!

Rätta mig om jag har fel, men du har inte läst shn-boken - eller hur? Om vi ska kunna hjälpa dig här och göra kuren på "rätt" sätt så är förutsättningen att du läser på ordentligt om kuren och använder dig av verktygen på rätt sätt, och det har du inte gjort nu...

Första nätterna stannar man kvar och lugnar barnet i sängen med buff och/eller solfjäder för att gå ut när barnet är lugnt och stilla, och man samsover inte i vargtimmen :wink: . Man har ett schema med fasta mat och sovtider och ser till att få väcka barnet, allt för att lära honom att det är mamma och pappa som har koll på både nattning och väckning.

Så mitt tips är att om du ska kura med hjälp av shn, så läser du på ordentligt så du känner dig helt trygg med vad du ska göra och när!

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "