Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Ja det är verkligen underbart att det gått så bra och att hon är så trygg i det. 8) Jobbigt med fnurran, jag vet hur det känns med att inte våga störa. Jag har jättevårt att sova med andra som inte riktigt vet varför jag gör som jag gör. Om man sover med de som har en säker sovare så vet man ju att om den vaknar så är ljud inga problem. Elsa sover ju som en stock så hon skulle nog inte bry sig om någon ramsade mitt i natten i väggen bredvid. Men andra barn kan ju bli rädda eller så, svårt det där. :? Men snart är ni nog på banan igen. :wink:

Glad midsommar på er alla! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Att ge sig ut i och leta ratt pa medicin pa amerikanska apotek ar inte det lattaste :shock: Vi har ju varit lite :roll: krassliga den sista tiden och harom kvallen skulle Martin ut och kopa hostmedicin till lillen. Nehej, det kan bara fas pa recept i USA numera till barn under 4 eftersom foraldrarna inte kan halla sig fran att feldosera... sa stackarn far hosta natterna igenom. Men han verkar ratt glad anda. Ikvall var det min tur att aka till Wahlgrens Pharmacy och leta hydrokortisonkram till ett riktigt elakt blojeksem. Har era sma haft det nan gang? Har varit forskonade hittils men sjalvklart hander det nar man ar utomlands... Tack och lov fans en apotekare till hands som guidade mig i den amarikanska lakemedelsdjungeln och jag kanner mig ratt trygg i att jag kom hem med ratt grejer. Hoppas nu det laker snabbt bara.

Annars forsoker vi nog mest se till att Dag far i sig balanserad och "naringsriktig" mat har i skrapmatens forlovade land. Glass & pommes har han tyvarr redan in sett vad det ar (hjalp :shock: vad snabbt det gick!) men morotter, majs, druvor och bananer ar fortfarande pa 10-i-top listan 8)
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
NlNA

Inlägg av NlNA »

Go for it, Tina :!: Nu är det ju lördag och då ska det väl minikuras av bara sjutton kan jag förstå... Lycka till, det här kommer att gå galant :heart:
Hoppas att medicinerna fixar Dags ömma eksem :(

Bluna: Så härligt med farmor som har köpt konceptet :!: :D Det är guld värt :heart:
Vi har flera som gärna är barnvakt åt tösen och som inte vill förstöra vårt sätt att natta, men allra bäst sköter syrran sig :D . Farmor och mormor tror mer att det bara är att ramsa som vilken sång som helst :roll: och förstår inte riktigt vikten i det hela. Men det har gått bra ändå de gånger dom har varit här...

Vi har lite problem :? . Har inte tagit mig in på forumet och bett det tyngre artelleriet om hjälp, än utan tänkte först höra med er... :wink:
Tösen biter oss.... :evil: och vi har inte fått någon rätsida på det. Mest för att vi inte vet när tillfället kommer och att det då gör så j-la ont att man inte hinner tänka sig för :roll: utan skriker till eller blir så arg på henne. Givetvis tycker hon att det är skitroligt och vill göra om det.
Detsamma gäller hennes vagn som hon älskar att köra omkring med :D . Rätt som det är kör hon in i våra hälsenor och ni kan ju gissa hur ont det gör :evil:
Jag försöker behålla mitt lugn men sambon har svårare för det. Jag försöker med "klappa fint" och "kör försiktigt", men just nu så går det bara inte in i tösens hjärna... :( . Vet inte hur länge till vi ska fortsätta med detta.
När det inte hjälper utan hon fortsätter så har vi helt enkelt börjat att ta bort hennes vagn, när hon har fått några tillsägelser (och också fått veta vad som händer om hon fortsätter, hon ska ju få en chans att bättra sig).
När hon inte slutar att bitas så blir det en liknande sängdumpning i närmsta rum (vill faktiskt inte använda sängen då jag inte vill att den ska bli en "straffplats") och så håller vi på....
Vet inte vad vi ska göra för att få rätsida på det hela och om vi ö h t gör det rätta :oops: Har ni några förslag eller erfarenheter :?:

Tack på förhand :!:
Hej :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

NINA: Elsa har bitit riktigt hårt några gånger. Med det har inte varit ofta och då har jag först blivit arg för att det gjort så ont, men sen sansat mig och visat klappa fint. Och frågat "Kan du klappa fint på mamma?" Och det har funkat bra, de senaste gångerna har hon liksom bitit ihop tänderna som att hon vill bita men inte bitit.

Mitt spontana förslag är nog att kolla henne noga och verkligen ta henne när hon är påväg att bita eller påväg att köra in i. Hökögon liksom. :roll: Och så visa på annan väg "Ja du kan köra vagnen där" eller "Ja klappa fiiiint". Jag är tveksam till att hon förstår innebörden av att flyttas från platsen och inte få ha vagnen osv. Hon är ju inte i den riktiga trotsen än...

Här har vi fått ett annat problem. Hon skriker. Mer än någonsin. :shock: Så fort hon blir lite irriterad eller något inte går precis som hon tänkt. Har funderat på om man kan säga att hon får skrika på sitt rum och leda henne dit, men hon är nog för liten för att förstå eller? Ett ex är ju att när hon ska dansa så brukar en köksstol stå ivägen där hon ska vara och varje gång skriker hon när hon försöker och pressa sig fram. Jag har då sagt att man inte behöver skrika utan kan flytta stolen istället och så visat. Roligt då en gång när hon liksom tar sats för att skrika och sen ändrar sig och flyttar på stolen istället. :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Nina: Vi har haft samma problem (och HAR ibland fortfarande :roll: ) och jag har last lite bland gamla tradar. Som jag ser det sa VET hon att man inte far bitas eller kora pa er, det har ni ju visat manga ganger genom "handen om handen" osv. Nar hon biter er/kor pa er sa skulle jag saga som du gor att det inte ar tillatet, visa hur man gor istallet och nar hon da upprepar sitt icke godkanda beteende da gar ni bara er vag: "Jaha, om du bits gar mamma" Hon vet vad som galler, men kan inte lata bli... 8) Avlagsna forutsattningen liksom. Dag bits nar han blir exalterad man ocks nar han bara vill busa. Ofta hjalper inte tillsagningen utan det ar bara att ga darifran och syssla med sitt. Oftast ar ju det valdigt intressant och da kommer dom av sig och vill hjalpa till istallet. Kolla gamla tradar under barnuppfopstran. Massor med bra tips!

Kan meddela att nar vannerna akt till flyget och det var sovdags for Dag sa talade jag om vad som vantade, han ville upp i sangen, vi gjorde rutinen med tillrattalaggningen ocg sen ut med HURTIG ramsa. Nu fick jag iofs ramsa tva ganger och sen en lugn bekraftelse pa det men efter 7 min sov han. Ja, han vet ju vad som galler och trivs ju faktiskt bast med det, det marks ju ratt tydligt... Kanske han testar oss ikvall med men annars tror jag det ar ratt lugnt har. Attityden finns ju :wink:
Kram
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Bra svar Tina! :) Man lär sig så mycket av att läsa andra trådar. Kommer ihåg en tråd om något liknande som du skriver om där en pojke myste bredvid sin mamma på morgonen och han sparkade henne i magen. Då fick hon tipset att bara helt plötsligt komma på något väldigt viktigt hon skulle göra, typ "Oj nu måste jag ju fixa frukost". Det blev inte roligt att sparka när själva mamma blev upptagen med annat. 8)

Härlig attityd du har! Det här fixar ni lätt. :D
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Det var precis den traden jag tankte pa Bluna! :D 8)
Nu kan jag inte hitta den ](*,) men skall leta mer imorgon!

Kan tillagga att kvallens laggning HELT SPARAT UR :shock: Hade jattekul kvallsbus med dans och sen lite mys i sangen med blojbyte och att titta pa golf med pappa. Sen vinkade vi godnatt till allt roligt och DA..... Spand som en fjader, gallskrak och SKULLE INTE LIGGA NED I SANGEN! Forsok lagga tilratta en 14 kg grabb pa 1,5 ar som inte vill. Undrar hur kurarna gor med barn over aret?!?!

Nar han inte lugnade sig utan bara skrek, bla att han hade "aj, aj, ont, bajs" (blojeksem som smartar) sa tankte jag "OK, vi tar upp, kollar blojan, ser en kort bit pa Barney och sa gor vi om laggningen." Han lugnade sig, satt i mitt kna, och sen sa jag "nu skall vi sova". Samma visa igen. Da sa jag bara godnatt och ramsade ut. Ramsade 3 ggr totalt utan effekt. Gick in for att lugna, han svarade efter ett tag pa stadig solfjader och lugn, bestamd mamma. Nar han var somntung ramsade jag ut. Med samma resultat... :roll: Ramsade men snart insag vi att det har slaget ar forlorat (skamms :oops: ) och Martin star nu och solfjadrar till soms. Tror helt enklelt han fick en knapp. eftersom em gick sapass bra vet jag att vi tar igen det imorgon, men jag tycker lite synd om grabben som gick i spinn sa :cry:

Ha det!
Kram, Tina
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Jobbigt. :( Heja på och glöm inte det viktiga verktyget "de 18 korna" också. :wink: Husljud som hörs och upptaget, han är säker och trygg där han är.
NlNA

Inlägg av NlNA »

Heja Tina :D Visst kan du detta :!: :heart:
Du vet ju egentligen hur du ska hantera detta :wink: Leta bara reda på din attityd som vi vet att du har 8) . För du har ju kunnat detta tidigare :wink: eller hur :?:
Nu gör han motstånd och det är endast för att ta reda på vart ni står i er säkerhet. Han vill ha vägledning ifrån er och den måste ni vara helt 100 på att ni kan ge honom - oavsett hur långt tid det tar.

Jag VET hur det känns, vi har väl alla varit där :roll: och det är ÄR jobbigt när man är mitt i det. Ni föräldrar är de enda som kan ge honom den säkerhet han behöver och det är NU ni måste visa honom den...

Låt läggningarna få ta tid, låt ramsan få sägas många gånger, låt honom få sina solfjädrar...bara ni hittar ATTITYDEN igen :!: Och den hittar ni allra lättast, precis som Bluna säger, i de 18 korna och i husljuden 8) .

Vi har här hemma haft några veckor med att tösen slänger ut sitt gosedjur, täcke och kudde ur sängen och i början gick vi in och la tillbaka det eftersom hon skrek så efter det, men vi visste att det inte skulle hålla i längden. Då var det bara ramsan som gällde och det kunde hålla på i 2 timmar... :cry: men vi gick inte in. Hon var så arg, så arg för att vi inte kom men hon somnade alltid ändå och nästa dag var hon samma solstråle igen :D . Nu händer detta kanske 1 gång i veckan numer men hon vet samtidigt vad som gäller...

Låt Dag få vara arg och reagera, det har han all rätt till och känn det inte som att ni kämpar mot klockan. Ni kan bara ge honom förutsättningarna, men somna måste han klara själv hur lång tid det än tar...
:heart: Lycka till och en massa kramar som stöttning :heart:

Tack alla för de bra tipsen ni gav mig ang tösens bitande och påköranden :heart: . Ska genast ta mig an dem :D .

Ha en bra vecka :!:
Kram :heart:
NINA
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Gulliga ni :!: :heart: :heart:
Joda, attityden finns har. Men det ar som Martin sager, nar allt ar frid och frojd och han sover 11,5+2h sa tror man att det ALLTID kommer vara sa och nar det nan gang strular sa tror man att det ALDRIG kommer bli battre :roll: Eller hur? Hade samma strul vid lunchen men gav inte upp i forsta taget. Till slut fick han solfjadras lugn och da var han sa trott att han somnade innan jag hann ut :shock: Ikvall korde vi stanhart pa rutin och aven om han pratesterade vilt nar jag lade ner honom var det anda "mildare" protester an igar/i formiddags. tre ramsor tog det sen blev det knapptyst. Vet ni vad det varsta ar da? Nar han tystnar sa dar plotsligt sa tror jag att han 1)tuppat av 2) strypt sig i nat inbillat band i sangen 3)klattrat ur och brutit nacken.... Ja, ni fattar :oops: Snacka om vargar 8) MEN, jag stod pa mig mitt i mina inbillade radslor och lat det ga 10 min innan jag gick in och "var saker pa att han somnat". Vilket han inte hade :roll: Sa det var bara att ramsax2 igen plus en fin liten bekraftelse man nu ar jag lugn igen :D :D :D
NINA skrev:Låt Dag få vara arg och reagera, det har han all rätt till och känn det inte som att ni kämpar mot klockan. Ni kan bara ge honom förutsättningarna, men somna måste han klara själv hur lång tid det än tar...
Det ar just det dar du skriver om att kampa mot klockan som stressar mig sa... Skont att se att andra tanker i samma banor :roll: Man vet ju i grund och botten att dom fixar det sjalva nar dom val far forutsattningarna.

Stora kramar fran ett VARMT florida och tack for allt stod :heart:
Tina
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Jodå vargar har man smygandes här med. Tex att täcket inte är på fast jag la på det. Att hon var törstig när hon la sig för att jag glömde ge vatten efter att vi lekt jagis. Att hon bajsat i blöjan fast hon sällan gör det så sent. :roll:

1. Tuppat av, nee...varför skulle han? :?
2. Kolla inbillade snören i sängen innan läggning. 8)
3. Om han klättrar ur och bryter nacken så borde du höra det väl? Duns!? :?

Har gjort det där med att gå in för tidigt en gång också när vi hade fnurra. Hå hå ja ja, vad man blir arg på sig själv för att man störde i onödan. :roll:

Vi har farmor här denna veckan också. Det går så bra så med lillpluttan. När hon ska lägga sig för natten ger hon farmor en slängpuss och säger "natti fami". :heart:

Snart är ni tillbaka i ordningen Tina! :wink:
NlNA

Inlägg av NlNA »

Bra jobbat Tina :thumbsup:
Snart är ni där igen med en massa sömn :D

Vargar finns det gott om här också kan jag lova, fast bara ibland... :wink: . Varför ska dom alltid komma när man har det som jobbigast :?: Dom kan väl sprida ut sig lite.... :wink: och inte komma i en klunga, alltihopa på en och samma gång :!: :?:

Just nu är dom långt, långt borta.
Ligger nu i hammocken med laptopen och bara mår så gott \:D/ . Fast lite krasslig är jag allt. Förkylningen ligger där och vill inte ta vägen någonstans :(
Därför är jag så glad över vår balkong på 25 kvm, där tösen kan vara på utan att jag behöver anstränga mig speciellt mycket. Här har hon sitt strandtält att mysa i, poolen att bada och plaska i och stor yta att köra omkring bobby caren eller lekvagnen på :D . Här finns även 2 solstolar och hammocken att mysa i och där spenderar jag min tid i hela dagarna. Och jag njuter i fulla drag....mmmmmmm :wink:
I fm låg jag här och löste korsord medan tösen badade. Efter en stund ville hon också mysa, genomblöt som hon var. Men va f-n både hon, jag och dynorna torkar ju, tänkte jag. La henne på mitt bröst och vi sjöng och gungade. Trött var hon (vaknade 1½ timme tidigare i morse och hade svårt att somna om) så det blev en 5-minutare och det var bara så mysigt.... :heart: :sleep: hade gärna fått sova lite till men, men...
Sen ville vi arbeta lite :!: Drog fram stolen :arrow: diska betyder det... Inte riktigt läge tyckte mamma så det fick bli diskmaskinen istället. Jaaaa :!:
Sen ville mamma baka bröd (det lilla jag orkar idag och satt mig för att göra) och då var det läge med disken, så fram med stolen igen och svabba och plaska så mycket vi kan. (Tur att vi har ett gammalt kök och billigt golv... :lol: )

Nu sover tösen och jag ska också ta mig en lurare.
I em kommer ett par goa vänner, med sin son som är 8 dagar äldre en Lisa och vi ska bara ha det trevligt i sommarvärmen. Dom kör också AW och det är helt underbart att ha vänner som kör samma race som oss :wink: . Vi får ju så mycket vuxentid ihop och har så skoj. Barnen är aldrig griniga (med få undantag givetvis...) och eftersom vi har nästan samma schema så löper allt på som det ska.
Vi har gjort resor ihop och det är aldrig några diskussioner om när man ska stanna för att äta och sova utan alla vet vad som gäller och man behöver aldrig bli ifrågasatt om varför m.m. Det gör det så mycket enklare att passa varandras barn också :!:

Kan livet bli så mycket bättre än så här :?:

Gud vad jag kommer att sakna detta till hösten när jag inte få gå hemma längre.... :(
Kanske ska höra om sambon är sugen på en till :?: :wink:

Kram i sommarvärmen :heart:
NINA
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

NINA: Det låter underbart!!! 8) 8) 8) Nästa vecka har jag semester i 6 veckor...ahhh vad härligt vi ska ha det då. *Längtar*

Tina hur går det?
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Halloj brudar!

Har precis skrivit ett laaaaangt inlagg pa Barnafostran om Dag och nya utbrott. Kanner oss valdigt radvilla :shock: Somnen har dock ater infunnit sig och det AR SA SKONT! Nu somnar han med gladje igen, precis sa som jag vat att han vill!
NINA skrev:Vi har gjort resor ihop och det är aldrig några diskussioner om när man ska stanna för att äta och sova utan alla vet vad som gäller och man behöver aldrig bli ifrågasatt om varför m.m. Det gör det så mycket enklare att passa varandras barn också
Ja du! Det ar latt trottsamt att behova forklara/forsvara sig hela tiden... Digge sover ju dessutom inte i vagnen sa vi ar tvugna att vara hemma mitt pa dan. Suck.

Later helt ljuvligt som du beskriver dagen i hangmattan och med den sociala delaktigheten. Den blir det lite si och sa med har i USA kan jag saka :oops: Kan vara en del av problemet kanske?

Kram, Tina
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tina det låter jobbigt (läste inlägget du skrivit). Du får säkert bra svar med tipstrådar att läsa. Men jag tänkte på en tråd en mamma skrev förut om det där att läsa bok. Du skriver ju att det blivit lite mindre social delaktighet...

Jo den mamman hade ett barn som bröt ihop när hon inte ville läsa bok och Anna svarade då att "läsa" hade blivit barnets viktiga uppgift. Alltså att barnet trodde att eftersom mamma läser ofta för mig så måste det vara livsviktigt och ett måste. Och trodde liksom att det var det man skulle göra för att överleva och blev då sur när det inte fick hjälpa till med det. Kanske är något sånt han känner? Det är ju lätt att man glömmer att ge dem delaktighet i vardagssysslor nu vid ledighet tror jag. Men jag tror att det säkert kommer att ordna till sig mycket om han får jobba lite. :)

Enkla saker är ju matlagning, städa (damma eller dammsuga, torka golv), diska (ett säkert kort för Elsa när hon är understimulerad. Jag ställer henne där med någon mugg och hon kan stå i en timme och plaska om hon får, sen är hon helnöjd).

Skönt att han sover bra igen, det gick fort att fixa till! :D

Kram kram
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"