Börjar kuren ikväll - Några frågor inför detta!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammorna

Börjar kuren ikväll - Några frågor inför detta!

Inlägg av mammorna »

Hej!

Vi har en liten Anton som nu är 4½ månad. Vi har sedan stax innan 3 månaders ålder tränat honom i att somna själv, genom vagning, buffning och ramsa. Nu vill vi dock påbörja kuren! Detta ska vi göra ikväll! Vi har läst på ordentligt och länge och känner oss laddade. Vi har dock några frågor med oss in i detta. Hoppas ni kan hjälpa oss med dem!

1) Anton vill gärna "gnälla" sig till sömns. Så fort vi slutar buffa börjar han skrika. Förmodligen har han börjat gilla buffningen och skriker för att få det. Detta trots att vi undviker att buffa "bekvämt". Vad kan vi göra åt detta? 9 gånger av 10 är det bara buffning som hjälper för att lugna. Vissa gånger somnar han doc på två minuter med enbart buff och ramsa.

2) Om vi efter beskedet låter Anton "reagera färdigt", som man ska göra, så skriker han bara upp sig mer och mer. Att ramsa som påminnelse hjälper sällan. Han blir argare och argare. Ska vi låta honom skrika? Känns fel... Vi vill gärna lugna. Var går gränsen till fem-minuters-metoden....?

3) Det känns ibland som om Anton bara somnar när han själv bestämt sig för det. Inte för att ramsan lugnar honom. Vi har ramsat sen han var strax innan tre månader gammal, kan vi ha förstört ramsan för honom?

4) Vi tar väldigt gärna emot tips om schema/tider! Vi har tänkt oss att natten ska vara mellan 19:30-07:30. Vi har fram tills nu haft natt mellan 19-07. det funkar men han har då ammats 2-4 ggr per natt. Somnar alltid om igen. Nu vill vi ta bort nattmålen och sova hela natten alla tre!

5) I dagsläget sover Anton många gånger/dag, men endast 20-30 minuter åt gången. Han bör väl ha längre sovstunder på dagen? Färre men längre. Hur ska vi göra när han vaknar efter 20 min? Ska vi ta upp honom då och hålla honom vaken till det är dags för nästa lur, hur trött han än blir? Eller ska vi precis som på natten låta honom ligga i sängen tills morgonen är här och det är dags att gå upp.

Vi är mycket tacksamma för alla svar och råd vi kan få!
Kram till er alla! :)
Två mammor till pojke född 5 feb 2009!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och välkommen hit! :D

1. När ni startar kuren så är det buffning till lugn och ramsa ut. Första natten blir det kanske många vändor men han kommer att förstå att han inte ska buffas till sömns när ramsan väl satt sig.

2. Arg får man vara, blir han ledsen så in och lugna och ramsa ut. Första natten så blir det ju mer spring in eftersom det är lugnet man sätter först.

3. Jag tror inte ni förstört något. Jag tycker inte ni ska tänka så mycket på av vad han somnar av eller när han somnar. Det viktiga är att han är lugn så att han KAN somna.

4. På "klistrade favorittrådar" finns schemaförslag. Annars sätt ett schema som passar familjen och Anton bra.

5. Om han vaknar innan "utsatt tid" så använder ni er av verktygen för att lugna honom så att han har en chans att somna om, om han vill. Han får förutsättningarna för att sova och insomningen sköter han själv.

Mitt bästa tips är att ni läser och läser så ni är helt klara med hur ni ska göra. Snart har ni er lilla skalman. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
nilam

Inlägg av nilam »

Hej mammorna :D Välkommen till världens bästa forum :wink:

Nu är ni i gång så mina tankar kan ske kommer lite sent

Schemat här är lite inspiration http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Viktig att du har någorlunda jämna timmar mellan sovstunderna, vid 4 månader är det bra med 3 lurar, den sista bör inte vara mer än 45 min (av erfarenhet) Anton behöver ca 15,5 timmars sömn per dygn.

Nu har ni ju som sagt var börjat, men låter han inte när ni lägger honom så ramsa er ut, avvakta lyssna, (läs vad Torsmamma skrev till Anna09) ibland kan man behöva ramsa fler ggr än 4, ibland ända upp till 12,16. Läs i boken vad AW skivit om Thaimassage :wink:

Vad ni har gjort lämnar vi därhän, NU, IDAG börjar ni att kura, då ramsar du och ger påminnelse när Anton tystnat, han kommer troligtvis att skrika upp sig igen, då får du lugna och ramsa.
Gränsen till 5 minuters metoden går där du säger, men prata ni mammor emellan, analysera, vad hör du :?: , vad hör hon :?: , är skriket konstant eller går det upp och ner, är det konstant har han troligtvis fastnat, ljud kan bryta tex ett par applåder eller annat slammer.

Daglurarna bör vara ca 1,5--2 timmar om ni nu väljer att ha 45 minuter i slutet av dagen ett alternativ skulle kunna vara
morgon 7
sova 8,30--10
sova 12,30-14
sova 16-16,45
natt 19,30 tot 15,15

eller
morgon 7,30
sova 9-10,30
sova 12,30-14
sova16-16,45
natt 19,30 tot 15,45

Vid daglurarna gör du samma, vagnar över skarven så han somnar om, använd marginalkvarten, med lite hjälp kommer han lätt att sova 1,5 timme

Ser nu att Bluna och jag skrivit samtidig, plötslig händer det :shock: :lol:
Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
mammorna

Dag ett pågår!

Inlägg av mammorna »

Hej!

Tack Bluna och Nilam för era svar!! :D Det var verkligen bra svarat och så självklart för oss när vi väl hört någon annan säga det. :idea:

Nu har vi gjort första natten. Och vilken natt sen!!! Han var som en liten prins. Vi har ju dock "tränat" honom i både buffning och ramsa sen tidigare så inget var ju nytt för honom. Men det är ändå inte utan att jag blev förvånad! Var beredd på en tung natt med mycket buffning och ramsor.

Mamma Maria bäddade ner sig i gästrummet och jag sov i vårt rum, där också Antons säng står. Ja faktiskt, jag är så otroligt lättväckt så det är inga problem att sova samtidigt. Dessutom tänkte jag att jag skulle passa på att sova de där första timmarna när han alltid sover djupt eftersom jag trodde resten av natten skulle bli mest vakentid.
Jag ville gärna ta första natten. Jag gillar oftast utmaningar och var beredd på en riktig strid. Dessutom tyckte vi det kanske vore lite skönt för Maria att få sova en hel natt då hon ammat flera ggr/natt i över fyra månader. :D

Anton somnade 19.50. Vi var lite sena med nattningen. Kom igång vid 19:35. Skulle ha lagt sig vid halv, men det gjorde ju inte mycket. Han tog direkt till sig ramsorna. Jag buffade honom lugnt först och gick ut med ramsa. Då började han gny igen, så jag fick påminna i dörrspringan ett par gånger. Vid bekräftelsen blev han arg såklart, enligt "regelboken", så jag fick börja om och påminna. Vid nästa bekräftelse behöll han dock lugnet, gnydde lite, lite, lite och fick en ny bekräftelse när han tystnat, varpå han somnade.
Sen sov han till 04:22. Behövde ett besked att det fortfarande är natt. Jag buffade honom lugn, gick ut med ramsan. A gnydde lite och fick två påminnelser. Blev tyst, fick bekräftelseramsan och somnade igen 04:32.

05:17 Piper Anton till. Fick en mjuk påminnelse och somnar på en gång!
06:19 Exakt samma sak!
07:14 Vaknar Anton och vill inte sova mera. Jag buffar honom lugn och går ut med ramsa. Hämtar mamma Maria så att vi tillsammans kan "väcka" honom. Använder marginalkvarten och tar upp honom redan nu i stället för att bråka om 15 minuters natt. Han är lugn och ligger länge och drar sig i sängen och kikar på mamma och mamma som är som glada apor i bur där vi tittar in mellan spjälorna och gör allt för att få hans uppmärksamhet och dagens första leende. Han mår bra men lite seg i starten!

Idag är han ändå lite trött nu på morgonen. I skrivande stund sover han sitt första pass. 9-10:30. Han har vaknat ett par gånger men förstått vinken nu när ramsan kommer. Det är viktigt att lyssna vad han säger. Lätt att tro att han är ledsen när han egentligen bara gnyr fram att "här vill jag ju egentligen inte ligga.... finns säkert roligare saker att göra... buhuu... synd om mig är det..."
Om 20 minuter ska han vakna och få sin gröt! :D

Återkommer med mer info! Jag ska ta natt nummer två också eftersom denna gick så bra. Är återigen beredd på kamp. Lättare att gå in i detta så. Och det kan ju faktiskt komma kraftigare protester och reaktioner nu.

Glad midsommar på er alla! :heart:
// Marie
nilam

Inlägg av nilam »

Härlig rapport :D Det här kommer ni klara galant :D
Ni kan det här :thumbsup:

Glad midsommar :sleep:
Malin
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Första natten verkar ju ha gått strålande, har läst inför vår första som är idag. Maken skall ta den, han är nog som du bättre på att ta striden om den uppstår. :wink:

Skall se till att han läser om er första natt också. Skriv gärna och berätta om andra och tredje dygnen också om du vill. Så nyttigt att läsa om andras erfarenheter.

Särskilt det där om att "det är synd om mig"-gråten som jag annars misstar för "jag plågas något grymt och lider"-gråten... blödig som man är... :?

Hoppas det fortfarande går bra för er och Lille A! :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mammorna

Hjälp??

Inlägg av mammorna »

Hej igen!

Inne på andra dagen nu. Andra natten (i natt) var svårare än den första. Han var lite mera envis den här gången. Det jag tänker på mest är morgonen. Han vaknade redan 06:38 fast morgonen ska starta halv åtta. Vi kämpade tillsammans att få honom att sova, men förgäves. När klockan till slut belv halv åtta fick vi göra allt för att buffa honom lugn och hinna ta upp honom medan han var "nöjd". Han har ju iaf fått möjlighet att sova sina tolv timmar i natt också.

Gårdagen gick bra. Han var trött, helt slut faktiskt (trots att han sov så bra under natten) och lite grinig. Men det har gått bra ändå.

Har nu ett par frågor dock...

Vi har märkt (redan tidigare) att Anton kanske inte vill ha sina hela 12 timmar under natten. Har svårt att få honom att sova sina timmar överhuvudtaget under dygnet. Det känns som att han vill ha någon timme mindre än de 15,5 som är rekommenderade.

Ska vi lyssna på detta, eller lugnt låta honom försöka sova så länge oavsett hur han protesterar och ligger vaken? Det sägs ju att man under inga omständigheter ska ändra på schemat under pågående kur...?

Något tips??

Om han vaknar en timme tidigare varje morgon... Ska vi då alltså "truga" och försöka få honom att somna igen varje gång...? :(

En fråga till?

Han verkar ju väldigt trött nu, trots att han sovit mer än han gjort innan kuren. Vad beror detta på tror ni? Är det omställning? (vi har ju redan innan vant honom vid ramsor och buff)

Tacksam för hjälp och råd!!

Mvh // Marie :)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och bra jobbat!

Ni är bara i början av kuren än så länge, så jobba på fint mot målet så ska ni se att han vänjer sig med det nya.

Om han vaknar tidigare och behöver hjälp så ska ni se till att han är lugn, så att han kan somna om, om han nu bestämmer sig för det. :wink:

Ja man kan bli tröttare när man får mer sömn, han vänjer sig snart med det nya och när han sover som han "ska" så kommer han att bli mycket piggare. :)

Kram Bea
mammorna

Inlägg av mammorna »

Hej!

Tack igen Bea, för svar och tankar! Det är ett verkligen ett underbart forum det här!

Nu är vi inne på tredje dagen. Vi har gjort tre nätter. Natt 1 gick väldigt bra, som jag skrev tidigare, natt 2 var lite tuffare. Han var mycket mera envis då. Natt 3 (i natt) var helt annorlunda. Han var tokförbannad precis som det står i boken. Svor och skrek och var alldeles ursinnig i 1½ timme. Detta började precis när jag skulle krypa ner och lägga mig vid 00:10. Kanske vaknade han av det även om jag smög. hur som helst var skriket inte likt någonting tidigare. Men vi tolkar det precis som att han bara var riktigt riktigt arg och sur!

Jag undrar nu (trots att mamma Maria försöker lugna mig) över det som står i boken gällande att nattningen nu ska gå snabbare och snabbare. Jag märker ingen förändrig ännu. Det tar fortfarande lika lång (eller kort) tid.
Det har tagit ungefär 10 minuter att natta eller lägga på dagen, sen natt 1. När han vaknar i sovpassen tar det fortfarande mellan 5-10 minuter att somna om. Han blir alltid sur då, och gnäller (skriker) högljutt. Borde denna tid ha förkortats vid detta laget eller är det "okej" att det fortfarande tar lika lång (kort) tid?
Vi har slutat buffa (förutom vid kris, som vid något tillfälle i natt) och försöker dra ner på ramsan precis som det står skrivet. Detta för att inte fastna och för att ge honom utrymme och möjlighet att klara det själv. Men varför förkortas inte tiden?

En fråga till... Förstår faktiskt inte riktigt det där med väckningen... :oops: Ska man verkligen störta in i rummet med buller och bång? Jag hade inte velat bli väckt så och det verkar inte lilla Anton heller vilja bli. Vi har dock svårt att känna hur vi ska väcka honom. Han kan ofta vara lite "sur" och seg när han vaknar och det är svårt att få det till en glad stund. Vad kan man göra?

Vi har börjat lära känna lille Anton ordentligt sen en tid tillbaka. Hans jag börjar visa sig och vi tror att han är en mycket bestämd herre som kommer att visa mycket envishet. Detta kan ju vara värt att ta med i bedömningen av hur kuren "biter".

Tacksam för hjälp igen!! Ska försöka skriva kortare i fortsättningen! :D

Mvh // Mammorna, genom Marie
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Du lever med en klok sambo och låt henne lugna dig, detta är en process, det tar olika länge för olika barn, en del kör raka spåret och bara tackar och tar emot medans andra barn ska ifrågasätta allt 100 gånger innan svaret känns nöjaktigt. Så lugn bara lugn, läggningarna kommer att ta kortare tid, håll era rutiner och skratta ordentligt innan läggdags. Poletten komer att trilla ner förr eller senare, du lär ju märka när det händer :lol: :wink:

I sanningens namn har jag väckt min gosse på mjukare sätt, men jag har tolkat boken så att det ska vara trevligt att somna och trevligt att vakna, så om han bli ledsen eller sur när du väcker så behöver man nödvändigtvis inte "se" det utan prata till honom som om att han var hur glad som hellst i allafall... :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hur går det för er Mammorna?

här går det än så länge fullkomligt strålande, hoppas det håller i sig. tänker på er fellow-kurare och hoppas lille Anton sover så gott så gott! :sleep:

eller att hans kära mammor erbjuder honom den bästa möjligheten, sen hur han förvaltar den är ju lite upp till er bestämde lille herre att avgöra - på sikt i alla fall. :wink:

Kram! :heart:
//Anna
mammorna

Inlägg av mammorna »

Hej allihopa! Och ett extra hej till Anna som kör sin kur samtidigt som oss!

Vi har haft mycket att stå i det senaste dagarna. Tyvärr så var vi TVUGNA att åka på en övernattning under kurens sista dygn. Detta var verkligen inte önskvärt. Det gick dock rätt bra och Anton sov bra hela dygnet ändå. (Hoppas det inte påverkade honom alltför mycket)

Det har gått bra här! Några nätter har han sovit från kväll till morgon utan ett pip. Snarkar gör han dock, till vårt förtret! :wink:

De senaste nätterna har dock vargtimmarna strulat, och morgontimmarna. Han vaknar oftast minst en timme innan och då är det ilska och gnäll tills morgonen är här. Vi har börjat att solfjädra och det funkar, men man får stå ett tag, och han vaknar ofta igen och igen...

Har läst lite på forumet nu om hur man kan göra under morgontimarna. Vi ska testa dessa tips och hoppas att han förstår vinken.

Vår lille kille är envis och bestämd och verkar fortfarande inte, trots att vi följt schemat, vilja ha/behöva sina 15,5 timmar sömn per dygn. Någon som känner igen sig i detta? Ska vi fortsätta på samma sätt eller kan man anpassa lite grann? Kanske göra elva timmars natt men ha kvar schemat som det är i övrigt?

I dag sover han:

09:00-10:30
12:30-14:00
16:00-16:45
19:30-07:30

Hoppas ni har lite tips till oss!

/Mamma Marie och mamma Maria
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Det är vanligt att morgontimmarna stökar, och kanske dagarna för en del i början. När de små börjar sova så bra på natten så kan de tro att de är utsövda redan så jag skulle nog avvakta lite och sikta mot målet ett tag till innan jag ändrade något. Upp till en månad kan man få räkna med tills allt sitter som berget.

Kram Bea
mammorna

Så arg!

Inlägg av mammorna »

Hej!

Anton har nu börjat ta längre och längre tid på sig att somna. Både på kvällen och under dagtid. Han är mer arg än ledsen. I början kunde det ta mellan 3- 5 minuter. Max 10. Nu är det inte ofta det går på 10 minuter, utan han ligger och bökar och gnäller och skriker uppåt en kvart.

Vi har kännt att ramsan har fungerat och att han har vetat vad det betyder, men nu sista veckan har han börjat "bestämma själv" igen. Ibland fungerar ramsan och ibland blir han bara argare av den? :?:

Läste någonstans att man kan lugna ett ledset barn, men att inga verktyg biter på ett argt barn som inte vill sova? Lille Anton är arg nästan varje gång. Finns det inget att göra då eller hur ska jag tolka det vi läst? :?:

Vi ska från i natt införa väckarklocka för att komma ifrån morgon"problemen". I morse sov han dock bra och vaknade en gång men somnade om på 5 min. Vaknade sen nöjd under marginalkvarten och fick glad morgon.

Vår fråga är nu alltså... Ska vi påminna honom när han är arg och ligger och svär för att han inte vill sova? :?: Detta gäller vid nästintill varje sovpass. Eller ska vi bara låta honom vara ifred??? Skriket går upp och ner, ibland lugnar han sig men tar ny fart igen, ännu argare då.

Tacksamma för hjälp!

/Marie och Maria
Anna09

Ramsa till arg kille?

Inlägg av Anna09 »

Hej Mammorna,

jag är ingen expert på detta alls, men har märkt en klar tendens på E när vi lägger henne. Vi har ju kommit ungefär lika långt i kuren och hon är också svinsur när jag lagt henne och ramsat mig ut. Ungefär en minut efter att jag ramsat mig ut kommer svordomarna flygande i ryggen på mig och jag har både läst och känt att ingenting hjälper då.

Men så fort hon lugnar/dämpar sig lite vill jag lära henne att jag premierar det beteendet och då ger jag henne en trygg och lugnande ramsa, lite uppmuntrande som att "du är så duktig som sansar dig, nu kan vi prata igen". Hon lyssnar oftast, ger en sista omgång svordomar för att jag skall förstå och tystnar sedan tvärt varpå jag bekräftar henne.

hon kan då gå över till lite lågt smågnäll som jag ignorerar och bekräftar x1 då det slutat. Sen brukar hon somna. Hela processen tar allt mellan fem och tio minuter.

Men då hon är arg biter ingenting, precis som på mig. :wink:

Kanske har ni nytta av denna erfarenhet. :?:

Lycka till! :!:
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"