Jajas multiplikationstabeller

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Jajas multiplikationstabeller

Inlägg av Jannika »

Hej alla!

Jag är en sån här IAHP-imponerad mamma som mest bara fuskar. :lol:

Idag tog min blivande skolpojke initiativ till ett sorts kortlek som kändes väldigt IAHP. Han skrev gångertalen på ena sidan av små hårdkartong-kort och svaret på andra. Han kan inte tabellerna än men är väldigt intresserad och kom alltså själv på att han kunde göra ett spel av det hela. Vi har hållit på i två dagar med att färdigställa de omsorgsfullt skrivna korten och just nu är han uppe på sitt rum och spelar med sig själv.

Han lägger korten med talet uppåt, tar upp och gissar, kollar rätta svaret. Är det rätt får han kortet = en poäng annars lägger han tillbaka och försöker igen. Visst är det fiffigt?

Jannika, väldigt mallig mamma :wink:
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Superfiffigt skulle jag vilja säga :!: :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

:D :heart:
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag vet att IAHP träner multiplikationstabeller med de barna som är stora.

Jag vet inte hur det går till, men jag tror det är utantill-lärning som gäller där. Det och det och kunna se mönster.

Har ni förresten sett mönsteret i 9-tabellen?

Svaren är: (0)9, 18,27,36,45 och så vänder det: 54, 63,72,81 och 90.

Det var det Felicia som visade mig, efter att hon 5 minuter tidigare hade fått en 9-tabell för att lära utantill.
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Efter att ha jobbat med korten och spelat med sig själv några gånger fick pappa äran att spela tillsammans med Jaja igår. Han klippte alla sina 52 kort utom två! :shock: Är inte det fantastiskt? En unge som inte ens visste vad multiplikationstabeller var för något för tre dagar sedan!Tänk vad egenproducerat tillsammans med hög inre motivation och lite puff kan göra för inlärningen. :heart:

Just niantabell-tricket visade jag Jaja till hans stora förtjusning medan vi skrev korten. Om man lägger fram alla tio fingrar på bordet och viker in det i ordningen som man vill gångra med 9 så får man talet på båda sidor om det vikta fingret. Tex 2 gånger 9. Då viker jag in vänstra handens ringfinger. På ena sidan får jag ett finger kvar och på andra åtta = 18.

Hela min unge lyste av förtjusning varje gång vi pratade om matte som han inte riktigt förstod men var på väg att greppa och som vi löste tillsammans. Den där nästan-kan-känslan gjorde honom alldeles upprymd och jag blev det också av att se honom, haha! :lol: Vi hade fantastiskt roligt. (Här kan jag ju avslöja att jag egentligen är en matte-hatare men jag håller på att utmana min egen syn på det hela bland annat efter nedanstående händelse.)

Jag var på mattelektion på sonens skola för ett par veckor sedan och fick underbara matte-aha-upplevelser med mig hem. Eftersom skolan jobbar med matte på ett annorlunda sätt än vad många av oss föräldrar gjorde erbjöd de oss som ville att komma och prova barnens sätt. Det var en äldre man som tidigare jobbat på skolan som höll i lektionen. Nu var pensionär men han brann för matte. Han hävdade att matte handlar om genvägar. Det ska vara så enkelt som möjligt. Alla sätt att förenkla och "fuska" uppmuntrade han bland sina elever. Han hade också tidigt slutat med algoritmer (uppställning av tal) eftersom han ansåg att det inte lärde barnen att tänka logiskt. Det gjorde matten till teknik istället för logik. Hans entusiastiska och prestigelösa syn på matematik smittade av sig på mig ordentligt!

Kram Jannika
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag är djupt impad :shock: . Vilken unge! Säger en annan fd mattehatande mamma, som omvändes när jag läste upp mattebetyget på komvux och fick MVG i slutbetyg - inte illa pinkat av nån som aldrig fattade mattens tjusning under vare sig grund eller gymnasieskola :wink: .

Nu blev jag lite peppad att leka matte med mina små - plus och minus räknas det flitigt här, men gångertabellerna har vi inte ens tänkt på. Har han gjort alla tabellerna på kort?

(Det där fingertipset med nians tabell är fiffigt, det lärde jag mina storbarn när de var små. Genvägar, det gillar jag :wink: )
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Inlägg av Jannika »

Jo, jag fixade hundra kort på lite hårdare papper så man kan skriva på båda sidor utan att det går igenom. Själva plitandet gjorde han själv medan jag satt bredvid och jobbade med mitt och och assisterade när han så önskade.

Jag tror själva jobbet med att skriva (det tycker han är svårt) förstärkte inlärningen. Jag frågade nämligen hur han kunde komma ihåg alla korten efter tre dagar och då svarade han att:
- Jag har ju skrivit alla och då lärde jag mig dem.

Tänk om det var så enkelt för en annan, haha! :lol:

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "