Shema... 2 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
sanna79

Shema... 2 månader

Inlägg av sanna79 »

Hej! Blir inte så långt inlägg fasst jag skulle behöva skriva av mig lite, men sessan väntar ppå kvällsbadet!

Kör på sm så gott det går under dagarna, har ju 3 andra små barn så ibland funkar det inte riktigt med tiderna. Nätterna funkar för tillfället inte alls bra, och nu känner jag att jag vill uppprätta nåt shema, kan ni hjälpa mig lite? Vill helst att hon sover tidigt på kvällen senast 8. Vill oxå gärna att vi ska kunna komma ut på fm senast halv 10, och gärna då att hon sover så jag har lite tid att leka med Leo som är hemma med oss varje dag. Noah och Malte går på dagis 3 dagar i veckan och sen är de ute själva väldigt mycket. Men Leo måste jag gå med ut eftersom vi inte har någon trädgård utan måste ta hiss och så .

Sen sover Leo mellan 12-13.30 Bra om jag inte har amningsstund precis när han ska vakna.... Ida har tagit väldigt myket tid de här 2 månaderna och Leo har fått stå tillbaka en hel del, vill ge honom av min tid så myket som möjligt och de andra barnen oxå, såklart! Kämpar för att vara en bra mamma åt alla barnen, just nu känns det lite tufft, men tänker att ett shema ska göra det hela lite lättare. Har ju fasta ruiner till de andra barnen och det funkar ju kanon! Sov 19-07, frukost 07.30 lunch 11.30, fika 14.30

Tacksam för hjälp.
Kram :)
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, Sanna :D Grattis till lilla Sessan :heart:

Vad tror du om de klassiska tiderna: 11+1.5+2+1.5?
Skulle kunna se ut såhär
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim (45+20 har en del också, natt något tidigare)
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Ja, skulle kunna funka. Men ska man inte köra på som SM med mat från båda brösten utan jag ger mat ex kl 07 sen låter jag henne vara med umgänge, byte mm och sen får hon sova 8.30 och då har hon alltså inte ätit sen 07?
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Sanna! :D

Jo, varje gång Johanna har skrivit mat på schemat innebär det en full SM-måltid i sammanlagt 4 omgångar under 1,5 timme. :idea: Utom nattmålet, då förstås! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Precis Chokladkaninen- Tack :heart:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

sanna79 skrev:Hej. Tjen (4,5 mån) vägrar flaskan. Jag har börjat studera lite grann och igår hade jag laddat upp frysen med bröstmjölk och min man var hemma med barnen. Det slutade med att han fick komma till skolparkeringen och jag fick springa ut och mata i bilen :? Har ni förslag på hur man kan göra för att vänja henne vid flaskan??

Kram
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Tjejen ska det vara såklart! :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det finns två osvikliga sätt:

1. Is i magen. Tillräckligt hungrig unge äter. Var lugn för det, och fundera på hur många barn som är så ila tvugna att acceptera annat än tutten långt tidigare än de själva tyckte.

2. Attityden av självklarhet. 8) Ömma järngreppet.
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej alla. Nu kanske denna tråden bör flyttas till kurbarn från 4 månader??

Som sagt detta med flaskan känns som ett problem. Vi har provat i alla tillstånd, från vrålhungrig till inte så hungrig men hon bara tuggar på en eller blir vansinning och stöter ifrån sig flaskan med händerna. Antar att man inte får ge upp bara? Nu till det stora problemet!

Det gick sådär med SM när hon var mindre. Denna sommaren har varit mycket. Stora pojkarna hemma från dagis hela sommarn, varit mycket iväg mm mm så jag har matat lite när som helst och burit henne i bärsjalen ganska ofta och för ca 1 månad sen kände jag att NEJ det bästa måste vara att låta henne sova med mig, varför inte? Ska jag inte kunna ge henne den närheten? Funkade ganska okej ett litet tag men nu i ca 2 veckor har hon vaknat ca 5gånger varje natt och snuttar på bröstet, hon sover nästan inget på dagarna längre och hon är gnällig och trött. Kanske visste jag att det inte skulle funka men jag måste följa mitt hjärta. :)

Nu vet jag att NEJ det funkar inte. Inte för mig som har 3 andra barn att ta hand om, dessutom en undersköterskeutbildning att genomföra + att jag börjar min yogautbildning om 2 veckor, ochså mat och städ på det! och så gärna lite tid över till min man oxå :wink: :)

Så nu behöver jag hjälp med bla shema. Ida är ju 4,5 månad nu och en pigg tjej. Vill inte att hon går och lägger sig senare än 19.30 så jag tänker mig natt 19.30 till 06.30. Väcker bröderna 07. så då får jag en stund på morgonen med amning i lugn och ro. Ida kommer att sova i vardrummet med mig och min man. Ska jag ha en egen ramsa till henne tycker ni? Kommer kanske flytta in henne till Leo sen, men då kanske det ändå är bra med varsin ramsa.? är orolig för detta med flaskn, vågar inte genomföra kuren om jag inte är säker på att hon är mätt. Hon äter iallafall lite gröt. Andra tider att tänka på när shemat spikas är. Leo och vi andra äter lunch ca 11.30och leo sover 12.15 till 13.45. 08.45 går vi till dagis, men nästan aldrig jag som gör det. 14.30 fika 18.00 middag. 19.00 natt för pojkarna.

tar tacksamt emot all hjälp jag kan få. Måste odla attityd nu. Jag vet att denna kurning kommer bli svårare än Leos som redan sov i egen säng och dessutom inte ammades.

kram
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sanna!

Schemat kan bara ni bestämma, dvs vad är bäst för lillan och er familj? Om du vill ha 11 tim natt så har du ca 4 tim att fördela på 3 lurar under dagen. Vad passar lillan? Sedan är det viktigt med 4 måltider fördelat med 3-4 tim mellanrum och en nattslurk strax innan natten. Sätt er ner med papper och penna och fundera ut ett bra schema som passar hela familjen.

Angående flaskmatning: Här hemma har det varit pappan som tagit hand om introduktion av flaska. Det i kombination av hungrig bebis, lagom stort hål och ömma järngreppet har fungerat toppen. Dessutom så kan ni ju öka på och ha två grötmål om ni vill och ge smakisar av annan mat.

Angående ramsan så är det toppen med samma ramsa till alla barnen, speciellt om de ska sova tillsammans.
sanna79 skrev:Jag vet att denna kurning kommer bli svårare än Leos som redan sov i egen säng och dessutom inte ammades.
Vet du, BORT med dessa tankar [-X Bara POSITIVA tankar!!

Snickra ihop ett schema, öva verktyg, fortsätt att öka mängden mat dagtid och gör iordning en bra avskild sovplats för henne. Tänk på att det ska vara mörkt och om ni delar rum så ordna en avskild hörna för henne mha ex tyg på skena i taket eller vikvägg. När ni känner er redo att starta kuren så kan du om du vill starta en tråd på Kurforum.

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"