SM med tvillingar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, 7+8 mån är 14,5 tim och 9+10+11 mån är 14 tim sömn på schemat som gäller. Jag fick ihop 14,45 så lite i överkant ligger du allt. Men det kan du ju sjustera om du vill, men många går över till 2 lurar vid 9 mån. Sitt ner med papper och penna och fila på ett nytt schema. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Igår och idag hoppade dom båda över sista luren.
Jag gav dem alla förutsättningar att sova, precis som vanligt ute i vagnen, men de sov inte, låg där snällt och "vilade" med öppna ögon ;-)

I morse fick vi sovmorgon - 730!!
Natten blev alltså 19-730.
Får se om det ger samma resultat i morgonbitti.
I så fall kanske det är okej att sovshemat blir:
8-930 (1,5)
1130-13 (1,5)
19-7 (12)
De blir ju visseligen 30min för mycket, men de kanske är okej eftersom det blir lång vakentid på eftermiddagen?
Eller ska vi få ner det till 14,5timmar?
Skulle de i så fall fungera att ta bort 15min på förmiddagsluren och 15min på nattsömnen?

Sen undrar jag lite över maten.
Hur ska födan vara? Puré 2ggr om dagen, gröt 1 gång och välling morgon och kväll? Eller vad rekomenderar ni?
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Jag tycker nog att vakenpasset blir för långt mellan emvilan och natten :roll: Det kan vara lämpligt att flytta emvilan en timme eller så.

Maten ser bra ut: proppmätt varje gång, rekomenderar jag :wink:
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Nu är Sam och Elise 9månader
Allt flyter på bra, förutom när dom är sjuka men det hör till.

Jag har lite fundering kring schemat som idag ser ut så här:
600 - vakna, 270ml välling
800 - sova 1,5
930 - äta puré och frukt
1130 - sova 1,5
1300 - vakna
1330 - äta puré och frukt
1600 - äta gröt
1800 - bad
1900 - 300ml välling och sova natt

Sover de för mycket/för lite?

Snart börjar sommarlovet för storebröderna Douglas och Elliot och hade önskat att få Sam och Elise att sova 20-07 istället, hur gör jag!?

Vill ha MASSOR av tips och råd!!!

kramar
:heart: Mamma till Douglas -020528, Elliot -070406 (SM från start) och tvillingarna Sam & Elise -080904 (SM från start) :heart:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Hej :!:

Jag är inte så duktig på scheman och tider. Men det ser bra ut tycker jag.

I övrigt kan jag nog inte ge så mycket råd.
Vill du ändra så visst går det bra :)
Men när man bestämmer sig för förändringar så måste man lite grand lyssna på vad barnen har för dygnsrytm, är de kvällströtta så kanske de baxnar tidigt och sådana saker kan vara bra att väga för och emot vid eventuella förändringar.

Men det känner ni nog av :)
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Puffen

Inlägg av Puffen »

Finns det någon som vet??
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tycker du själv att de sover för mycket?
Puffen

Inlägg av Puffen »

Vilket konstigt svar?
Vad har hänt här inne på forumet?? Förr fick man massor av svar men nu får man nästan gissa sig till svaret... synd...

Jag ville ha exempel på schema.
Vill veta hur mycket de bör sova vid 9månaders ålder.
Hur många timmar de bör gå mellan vilan och natten.

...........
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men jag kan ju inte svara på om DINA sover för mycket. Det märker ju du själv bäst, eller hur? Barn är olika. Det är ju ingen idé att dra ner på sömnen om de är nöjda och sover sina pass, därför måste jag ju fråga, eller hur?

Här är Annas rekommendationer: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

Här är schemaförslag: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303

Gör en skiss utifrån era förutsättningar så kan vi bolla tillsammans.
Puffen

Inlägg av Puffen »

Något har hänt med attityden här inne sedan AW började "granskas" vilket jag tycker är jättesynd eftersom vi som är här verkligen behöver tips och råd!!

Jag vet inte om mina sover för mycket, jag tror det eftersom de vaknar till under nätterna då och då.

Jag undrar hur många timmar ett barn på 9mån bör sova...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Puffen skrev:Något har hänt med attityden här inne sedan AW började "granskas" vilket jag tycker är jättesynd eftersom vi som är här verkligen behöver tips och råd!!
:( Vad tråkigt att du känner så. Varför tycker du att attityden har förändrats? Betänk att vi som "hänger" här är här på vår fritid, helt ideellt och de flesta av oss har arbeten och familjer som måste tas om hand :wink: .
Och forumet har MASSOR av läsning där man kan botanisera innan man fått svar på sina frågor, och vi gör verkligen vårt bästa för att besvara alla frågor inom tre dagar (som det står i infon till alla medlemmar längst upp på sidan).

Jag har läst din tråd och tycker inte att du blivit otrevligt bemött. Det är synd om du känner så. Jag tycker inte att några trådar på kurforumen, späda och små, barnafostran osv har tråkig ton, däremot kan jag hålla med om att trådarna på Diskussionsforum kan bli rätt fräna i tonen. Och det kanske är svårt att komma ifrån när så "heta" ämnen diskuteras :? :?:

Har du läst länkarna TorpSara skickade dig? Där finns verkligen många tips!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Puffen,

9-11 mån skall sova 14 timmar.

När Tor var 9 mån sov han så här.

Schema 9 mån

07.00 Morgon - Välling
08.15 Frukost (Gröt (Lactiplus) +pure)
09.15-10.00 Sova 45 min
11.30 Mat + plockmat
12.30-14.00 Sova 1,5 tim
15.00 mellis ute (grötpure-dryck/varm välling)
17.30 Mat + plockmat
18.00 Bada med Pappa
18.40 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt)
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Något har hänt med attityden här inne sedan AW började "granskas" vilket jag tycker är jättesynd eftersom vi som är här verkligen behöver tips och råd!!
Nu tycker jag inte att Torpsaras svar är dålig attityd, men för min egen del tycker jag så här...

Ja, detta tycker jag också är jättetråkigt att du känner så här, många av oss är nog rätt trötta och lite "vidbrända" och klappjakten vill liksom inte riktigt ge med sig. Och jag håller med dig, det är synd att det går ut över andra forumister. :cry:

Vi jobbar på att få vår varma goa stämning tillbaka, men det kommer nog att ta lite tid så vi ber om ditt tålamod. :D
Senast redigerad av TorsMamma den tis 09 jun 2009, 13:49, redigerad totalt 2 gång.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

dubbelsvar! :D Se där, genast bättre. :lol:
Tor 2006

Puffen

Inlägg av Puffen »

Ja, vi får kämpa ihop mot alla hårda ord mot oss och Anna!

Tack för tips på scheman!!
Väldigt välkommet!
Tror nog mina små sover lite för mycket...

Ska göra om schemat lite.

Nu till Elise, 9månader.
Jag vet inte om hon är sjuk, har ont eller har hamnat i någon "period"...
Hon GNÄLLER, SKRIKER, GRÅTER så fort jag sätter henne på golvet eller lämnar rummet eller lägger henne på skötbordet eller sätter henne i stolen etc...
Det som får henne tyst är att bära runt henne, inte sitta i knät, inte stå still, bära och gå runt!!
Inte åka vagn!!

Alltså, det går inte!!
Jag KAN INTE bära henne så mycket! Knappt alls faktiskt,.
Jag har ju Sam, Elliot och Douglas + att jag kanske vill greja med andra grejer också, tex plocka lite, byta lakan, plantera blommor, bläddra i en tidning etc.

Jag står inte ut med detta gnäll!!
Jag orkar inte!
Hon gnäller all sin vakna tid!
Nattning fungerar tack och lov utan problem! Hon somnar själv och sover bra.

HJÄÄÄLLLPPP!!!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Puffen :D

Ja gnäll känns sällan konstruktivt, oavsett om det kommer från stor eller liten.

Har lilla Lani nästan exakt jämngammal med din Elise så jag tyckte det passade bra att dela med mig av mina samlade anti-gnäll-tips.

I ärligthetens namn är väl Lani egentligen den minst gnälliga bebis jag vet eller ens hört talas om men även hon har sina stunder såklart. Sen har vi ju två äldre systrar varav den ena är ganska liten fortfarande.

:arrow: Misstänker du sjukdom tycker jag att du skall undersöka detta. Om inte annat för din egen oros skull.

:arrow: Fint att sömnen fungerar bra :thumbsup: Såg att du ville flytta natten till 20-07, jag skulle ta en halvtimma i taget och bara genomföra.

:arrow: Du bär i famnen säger du men av jag förstått är det ingen vidare njutbar aktivitet för nån av er (jo Elise kanske tror det men det skulle kanske vara trevligare om ni båda tyckte samma). Här är det bara att sluta. Bums. No more. Låtsas att du är snart höggravid med foglossningstendser samt odefinierbar värk i magen efter tre kejsarsnitt. Eller nåt sånt :wink:

:roll: Jaså, men hur gör man istället då :?:

:arrow: Sätt dig på golvet till lilla Elises förfogande. Låt henne klättra, klänga, dra dig i håret varpå du visar hur man klappar fint och sen klänga lite till. Hon kommer att tröttna på dig fortare än du anar och ta sig iväg till andra spännande äventyr :wink:

:arrow: Förlägg aktiviteter till golvet om du kan, ex vika tvätt, och låt henne delta.

:arrow: Kryper hon :?: Om inte så kan det vara nog så frustrerande att vara på randen till att erövra denna förmåga. Är hon 9 månader kan det ju också vara rester av 8-månadersångest som spökar.

:arrow: Ta tillvara återseendets oförställda glädje :D Varje gång ni ses, om så efter att bara ha varit åtskillda en kort liten stund så skall ni agera som om ni är barndomsvänner som av en ödets nyck skiljts åt och plötsligt återförenas på en krog i Paris. Elise lär sig att mamma finns kvar och att hon även kan våga ha trevligt på egen hand i väntan på att återse mamma.

:arrow: Odla konsten att låta barnen vara ifred. Man vill så gärna vara där och övervaka men det är viktigt att låta dem odla sina egna relationer till varandra.

:arrow: Ett galet "häx-vrål" kan man ge ifrån sig när man tycker att det gnälls som tristast. Följt av att man avleder uppmärksamheten till nåt helt annat. Funkar bra även på större barn :wink:

:arrow: Ge henne uppmärksamhet i stunder då hon är lugn. Visa att man inte behöver gnälla sig till mammas tid och energi.

:arrow: Samma sak med kroppskontakt. Frossa i detta när lugna tillfälles ges.

:arrow: Se över sitt eget gnäll. För egen del arbetar jag med detta men vet att jag har en viss väg att gå.

:arrow: Avslutar med mitt allra bästaste tips, en tanke som burit mig genom att bli mamma till tre barn och förhoppningsvis kommer att bära mig igenom att bli mor till fyra precis som du: oavsett vilket barn du ägnar dig åt, ha inte dåligt samvete för de barn du inte ägnar dig åt.

Varmt lycka till :thumbsup:

Kram från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"