Liten rapport från föreläsningen 28 maj

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Liten rapport från föreläsningen 28 maj

Inlägg av inger »

Med betoning liten rapport.
Jag cyklade dit och hade feber samt lyckades tappa min mobil, så jag var minst sagt off.

I korta drag i allafall. Susanne Davidsson(idag homeopat och kostrådgivare) berättade om sin sons väg från att fått diagnosen autism med utvecklingsstörning vid tre års ålder till att fått samtliga diagnoser avskrivna vid sju års ålder.
Hon berättade hur hon själv sökt information på nätet om diagnoser inom autism spektrat och om hur kosten påverkar. Sonen fick gå på diet där hon tog bort gluten, soja och mjölkprodukter. Vanliga allergitester visar sällan att de här barnen i nte tål detta. Likväl kan de ändå vara överkänsliga, edärför räcker det inte med ett vnaligt blodprov. Överkänsligheten visar sig ofta vid menatala aktiviteter.
En sån här diet väldigt begränsad förstås. En del av föredaraget handlade om vad man då ska äta samt vilka kosttillskott man då behöver.

Föreläsningen handlade också om att vid autsim räcker det inte bara med kostomläggningen. Susanne har på egen hand också arbetat med intensiv beteendeterapi, lövåsmetoden. Det är en metod som många habileiteringar i dag förespråkar men som de då i början av 2000-talet knappt kände till.

Jag delade med mig lite av mina erfarenheter. Jag har hört mycket gott om homeopati men varit skeptsik till att ändra i kosten. Så jag berättade att vi gått till Susanne med sonen och till att börja med bara haft restriktionen att han inte druckit mjölk(faktiskt försvann hans astmaliknande besvär då. Mjölk är ju så slembildnade och han drack säkert en liter om dagen minst när han var liten. Jag tyckte att komjölk var så otroligt nyttigt och gick på all arla reklam).
Jag berättade att vi nu på prov har uteslutit gluten ur kosten. Då har vi kommit tillrätta med en ovana som jag trodde bara var fel inlärt beteende och som jag försökte arbeta med som ett felaktigt beteende.
Det är att sonen hela tiden velat hålla en vuxen i båda händer när han bajsar.
Efter tre veckor med glutenfri kost slutade han med det, vilket fascinerat mig mycket.
Jag är själv uppvuxen på att äta vad som helst, burkköttfärssås med mera så att kosten kan ha så stor betydelse är verkligen en läxa för mig.

Det var några respresentanter för ett nybildat nätverk som heter BOTA AUTISM NU:
Nätverket har kontakt med läkare från USA. Där arbetar men med vitaminterapi med mera för barn med autism. Det finns en särskild hemsida för detta.

Jag letar efter detta sen och återkommer.

Min datatid är slut. Sonen och jag skall göra lunch nu.

Slutligen berättade Susanne att sonen i dag inte går på diet att han tack vare homeopatisk behandling kunnat rensa ut och i dag äter som andra barn. Han går också i en normal femte klass och klarar sig bra.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Mycket intressant!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack för att du verättar Inger!

:D

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"