Hej Susanne
Tack for dit grundige svar. Jeg er den lykkelige ejer af Barnboken på dansk (De kære børn) i en meget gammel udgave fra 1984. Den er gået i arv i min familie

. Uden den ville skyld være et stort tema i mit moderskab. I stedet har jeg - med bogen - fundet hjælp og støtte til at blive den mor jeg gerne vil, og ikke mindst er det min (vores) opslagsværk når tingene går galt. Stor tack til Anna W for min bibel!!
Jeg vil rigtig gerne vise min flicka den rette måde at begå sig i verden. Og personligt synes jeg det er fantastisk at hun retter sin vrede ud i verden, frem for ind i sig selv. Særskilt når det er rettet mod legetøj og andre "døde" ting, som ikke gør som hun "siger".
Jeg tror problemet for mig er, at hun kan argumentere sprogligt nu, og har en 3-4årings store (selv-) retfærdighed - og ofte ikke så meget realitetssans. T.ex. hvis hun gør noget jeg ikke vil have (t.ex. kaster med ting i frustration), hvor jeg siger "det gør man inte - tingene går i stykker og så kan vi ikke bruge dem mere". Så kan hun t.ex. svare, at "det var bare fordi..". Og så føler jeg mig fanget, for jeg bliver meget frustreret over undskyldninger. Men jeg ønsker ikke at diskutere det med hende (hvilket jeg kommer til hvis jeg reagerer på hendes svar) - jeg ønsker at lade hende vide, at hun ikke må kaste med tingene - uanset grunden. Hvis jeg lader dialogen fortsætte vokser det til et stort skænderi, og derfor vælger jeg ofte at undlade. Jeg gentager mit budskab "man må ikke kaste.." og ignorerer hendes reaktion.
Giver det mening?
Et andet exempel:
Jeg er gravid og stor og tyk. Vi taler meget om babyen - hendes lillebror - og vi venter utålmodigt på at han skal komme ud til os. Hun er meget engageret og har inviteret hele børnehaven med til fødslen!!

(Jeg fortalte hende efterfølgende, at børn ikke må komme med til fødslen, og at hun kommer så snart han er ude

).
Men jeg sover rigtig dårligt for tiden. Hun kan godt lide at komme ind tidligt om morgenen i storesengen, og så ligger vi og sover 1 time sammen. I morges ville hun holde i hånd med mig. Det er meget tidligt, og jeg har sovet alt for lidt, og jeg fortæller hende, at jeg ikke kan holde i hånd fordi jeg ligger så dårligt. Hendes papa ligger lige ved siden af og hun kan holde hans hånd. Det skal siges, at hun ligger under min dyne og putter.
Så bryder helvede løs. Hun sætter sig op og hopper i vrede mens hun skriger. Som lyn fra en klar himmel.
Vores reaktion på dette er - så godt som muligt - at ignorere vreden og i stedet stå op og få en god morgen. Jeg er i tvivl om jeg synes det er den rette måde at reagere.. Hun skriger kun kortvarigt, men er sur i ca. 15 minutter efter. I disse 15 minutter går hun og siger, at hun er sur på mig i en uendelighed. Jeg forsøger at ignorere det, og have almindelig hyggemorgen.
Senere på dagen fortæller jeg hende, at jeg er så tyk på grund af lillebror og at jeg nogle gange ikke kan holde til at holde i hånd - og at papa ligger ved siden af. Det accepterer hun, og jeg tror (håber) det vil virke i morgen

.
Jeg håber du/I forstår mit danske - jeg er meget i tvivl om jeg skal skrive på engelsk (jeg har selv meget svært ved at læse det svenske.. Kun når det er direkte svar til mig (hvor jeg kender emnet) er det til at forstå

)
/Stine