Kurstart skärtorsdag!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Re: Nej det e inte klockrent!

Inlägg av TorpSara »

Regnbågsmammor! skrev:
O ja vi försökker se positivt o vara nöjda med den tiden hon faktiskt sover eller e lugn i sängen men faktum e att det inte går att gå bort o ha henne sovande under dagslurarna, att hon vägrar somna i stillastående vagn o att hon kan skrika i 25minuter trots en ordentlig ramsa o besked. De går inte att vänta tills hon lugnat ner sig och ta upp henne, då skulle hon kunna ligga i evigheter o vråla
.

Kan du spalta upp det här lite mer och berätta vad som händer och vad ni gör?
Men det går inte att undgå att det inte e så enkelt att hon somnar när det e rätt tid o blir lugn av våra ramsor.
Jag hade också en dagsömnstrasslare. Det finns fler verktyg att ta till, men då behöver jag veta hur det funkar nu och vad som funkar bar och inte funkar bra...
Hur ska vi göra i sommar om vi ska köra långt med bilden, hon somar inte om i bilen när vi varit borta på middag o hon somat där o vi ska köra hem. Flyga när det inte sovtid?
Ge henne förutsättningarna för sömn. Mer kan ni inte göra. Somnar hon inte om är det ingen katastrof, hon somnar hemma i sängen istället. Långresor förlägger man snällast vid sovtid tycker jag så får de inte så långtråkigt...
Sova varsom helst vid rätt tid? Vad gör vi för fel?
Det kommer. Lugn och fin. Vissa har svårare att greppa dagsömnen, så är det bara, men de gör det till slut.
Regnbågsmammor!

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Ska försöka mig på att beskriva en ungefärlig dag:

Väckning kl. 7, då har hon legat vaken o snackat med sig själv i 40min ungefär. Oftast tystanar hon när vi går upp o fixar välling, Inget skrik där alltså.

Full flaska välling och sedan egen lek o bajsblöja i våran säng, då kan vi vända oss o slappa..

8:15 sova igen.. Roligt med skratt innan o skrik i 5-15minuter.. Tyst till vi väcker 45minuter efter.

10: mat + välling eller ibland bara välling om vi e på språng.

11 sova igen. (somar på 5-15minuter..) Gäspar ofta då o kliar sig i ögonen redan kvart i. Ofta så lägger vi henne därför 5minuter tidigare.. Ibland e det i vagn, då lägger vi ut en liten "madrass" på fällen i vagnen, vänder henne till mage (inte så mkt kläder så det inte blir för varmt), gör besked och spänner ett "lakan" över hela vagnen så att det blir lite mörkare o ramsar. Ibland går vi direkt , men då måste vi gå hela tiden annars vaknar hon, eller så "försöker" vi vänta tills hon somnat o sovit i 10minuter. Det funkar mindre bra..

12:30 vaknar hon oftast. Ibland somnar hon om av sig själv ibland inte... då vrålar hon... I vagn vaknar hon alltid efter 1,5h tyvärr, slår aldrig fel o vägrar somna om.

13;30 Välling igen.

15, brukar få en liten slurk för att orka..

15:30 sova igen. Den här funkar INTE bra. Hon kan vråla en kvart, sova 20minuter o vråla tills det e dags att vakna...

Förr hade vi mat första 17.30, för att kunna äta med oss vuxna men det funkar inte så vi har lagt middag kl. 16.30 o sen extra slurk vid 18:30.

Hon äter inte lika bra som förr heller. Hon kunde äta massa gröt med allt möjligt i men nu går gröten inte ner o inte mkt av allt annat heller egentligem... Men nu fr hon ren välling o ingen ersättning för att fylla ut. Kan tillägga att hon går upp super bra i vikt nu. Hon e en liten myra men gick upp 600gr på 2 veckor så nu e hon på G!

19:00 sömn, då har hon gnällt sen kl. 18 av trötthet.. Nattsömnen funkar iaf super bra o oftast somnar hon direkt utan att snacka.

Ctiat:
Ge henne förutsättningarna för sömn. Mer kan ni inte göra. Somnar hon inte om är det ingen katastrof, hon somnar hemma i sängen istället. Långresor förlägger man snällast vid sovtid tycker jag så får de inte så långtråkigt...

MEN, tror du hon somar sittandes? Vi e inte så orliga över att nått inte funkar utan låtsas som ingenting nästa dag..

tack tack!
Ni e ovärderliga!

Mvh Mamma M
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Här var det lite rörigt... :wink:

Vi börjar med maten. Styr upp. Mat till mat och välling till välling brukar vara bäst. Men hon växer ju som en hel karl, så det behöver ni inte fundera mycket på. Alla gillar inte gröt, då får man äta nått annat, helt enkelt. :wink:

Edvard sov inte långt i vagnen efter han hade blivit ett halvår. Då fick han korta lurar i vagn och långa i säng, det blev bäst och var en rimlig anpassning. (1,5 timme är förvisso ingen katastrof men ni verkar ha en tröttmössa som väl behöver sina 2, kanske rent av 2,5?). Jag vet att vissa har haft 1,5 + 1,5 + 20 minuter, så man kan stoppa in lite extra sömn där det blir bäst.

Så, insomningstök dagtid hade vi med. Jag har lärt mig mycket sedan dess av framförallt två saker: Dels inse vad övertröttheten ställer till med och dels Nancys kloka ord här, som jag tycker kan appliceras på kurbäbisar som greppat läget i stort så bra som er lilla fröken.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 319#188319

Sista luren kan vara besvärlig efter halvåret hos vissa, men det behövs ännu någon/några månader. Nu den här årstiden skulle jag absolut rekommendera den ute i rullande vagn på promenad så slipper man fundera så mycket på det hela... :wink:
Regnbågsmammor!

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Tack alla för hjälp o pepp!

För Mira har äntligen polletten trillat ner, nu somnar hon (eller e iaf tyst) på en gång när vi lägger henne på sammtliga lurar och vi får väcka henne på alla utom på morgonen. Där vaknar hon allt mellan 6-6.45 (när jag går upp o gör välling. Mn det är inget skrik alls utan bara snack o glad bebis. Vi har ändrat vårt schema oxå, nu sover hon, mot AWs åsikt, 1h på morgonen, 1,5h på dagen o 1h på eftermiddan. Fungerar bra än så länge. Hon e inte lika trött på kvällarna då heller!

Vi har varit lite slarviga med själva solfjädrandet. Inte velat pressa för mkt o därför bara halgt händerna på henne vid solfjädrartrycket. Vi ändrade oss för typ 2v sedan o pressade något mer (absolut INTE hårt, det klarar vi inte men lite mer distinkt) o då blev det mkt bättre. Om det beror på det eller inte har vi ingen aning om. Mn det e en tydlig markering.

Vi började skärtorstan med kuren o den e den här vekan vi tycker att den fungerar klockrent, så dt e bara att hålla ut OM det inte skulle fungera på en gång... ;-)

kramar/m
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Hej

Bra jobbat. :wink:
Att solfjädra är precis så som ni skrivit. Det är ett lugnt och tydligt tryck, som en förklaring att nu är det dags att slappna av och ligga stil. Gör man det med en attityd av självklarhet och värme fattar barnen galoppen.

kram
/sköldis
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"