Vill börja kura 4månaders son

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
susanne med O

Vill börja kura 4månaders son

Inlägg av susanne med O »

Hej

Jag vill börja kura min 4månaders son, (har redan börjat lite halvdant)
Felet är att vi började i fredags men det blev inte som vi tänkt.
Han sov sig igenom tredje natten, jippi.
Problemet är själva vagnandet, det tar sååå lång tid. Vet inte riktigt vad vi gör för fel...
Så här är ett schema vi vill använda oss av:

Kl:7 Vakna
Kl:7.15-7.45 200 ml ersättning + bröst
Kl:8.30---- sova (hur länge?)
Kl: 11-12 200ml ersätttning
Kl:13.30-14.30 sova
Kl:14.30-15 200ml ersättning + bröst
Kl:17-18 sova
Kl:18-19 200ml ersättning
Kl:19.30 sova natt

Hur ser det ut? Vad har jag missat? Ska jag lägga till/ta bort nått?
Läste att en 4 månaders baby ska dricka ca 1liter per dygn, men var ska jag få in det extra målet? Har ju bara 800ml på vårt schema.

Jag har samlat ihop lite frågor, förlåt om det är nått luddigt, men jag sitter med magsjuka och är helt slut i huvudet...

* Eftersom vi känner att vi "klantat till det" lite, ska vi avbryta helt eller köra på med små förändringar?
* Vid vagnandet, ska vi avvakta till han skriker hysteriskt eller ska vi vagna så fort han piper? Känns nästan som han blir irriterad av vagnandet...
* Om vi misstänker att han har en rap på gång eller bajsblöja, när han redan ligger i vagnen ska vi försöka fixa det i vagnen utan att ta upp honom?
* Hur länge ska han ha klarat sova natt innan vi kan gå över till spjälsängen och börja buffa i stället?
* Hur var det rekomenderade "sovintervallerna" 20,45min etc...
* Kan man ändra schemat tillfälligt utan att förstöra för mycket, tänker om man reser bort och så.

Peppa mig gärna så mycket ni kan (behöver det)

Susanne (som är väldigt glad att ha hittat hit)
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkomna hit :D :!:

Schemat för 4-månaders älsklingar ska ha ca 15,5 timmes sömn. Om man har 12 timmar natt återstår 3,5 timmars sömn att fördela under dagen, förslagsvis på tre lurar. T.ex. 2 timmars långlur mitt på dagen, 45 minuter på förmiddagen och 45 minuter på eftermiddan. Under vakentiden ska rymmas 4 mål plus en nattslurk. Mattider kanske 7.15, 11, 14.30, 17.30 samt en sista påfyllning innan natten? Tankar kring det?

Innan jag svarar på fler frågor har jag några frågor till er :wink: Var har ni läst på om kuren? Har ni någon ramsa? Vi börjar med det!

Kram Lua.
:heart:
susanne med O

Hej

Dina förslag såg bra ut :D , men hur gör jag med sista maten där kl 17.30.
Jag vill att han sover senast kl 17 annars verkar han inte trött vid 19.30...

Jag har en ramsa, enkel och kort:
På kvällen: God natt nu, O..., sov så gott
På dagen: Sov nu O....,sov så gott

Jag har bara läst om kuren här på hemsidan, var desperat att få ordning på sonens tider så jag kunde inte vänta till bibblan fick hem boken.(Jag får boken den 19maj)

Inatt sov han bra, vaknade kl 23.45 somnade om av sig själv utan nått pip, samma ca kl:03, fast min dotter kom in och sa att hon ville kissa. Sen vaknade han kl:05 och fick bröstet, då verkade han hungrig.

Nu på fm skulle han sova kl8.30 men somnade först kl8.50, när väcker jag honom då? Ska han bara sova 45min då kanske?

Va skönt att ni finns här och kan svara p åmina frågor :D

Susanne
susanne med O

Hej

Ser detta schema bättre ut?

Kl: 7 Vakna
Kl: 7.15 bröst + 200ml ers.
Kl: 8.30 sova 45 min
Kl: 11 200ml ers + smakis
Kl: 12-14 sova 2h (antingen hemma i vagn eller ute i vagn)
Kl: 14.30 200ml ers
Kl: 16.30-17.15 sova 45min
Kl: 17.30 200ml ers.
Kl: 19 sista slurken, antingen bröst eller 150ml ers
Kl:1 9.30 Sova natt

Nu har jag ju fått med en 3,5h sömn på dagen och 11,5h på natten. 4mål mat och en slurk.

Han somnar alltid bra i vagn när vi är ute på promenad, då kanske jag bara kör på som vanligt alltså inte vagnande utan bara vanlig promenad takt till han somnar? Blir lite förvirrad för jag läste att man inte ska ändra på nått som redan fungerar, men samtidigt läste jag att man ska vagna så han somnar INNAN vi börjar promenaden? Vilket blir bäst?

Många frgor blir det, hoppas ni har tålamod att svara :D

Susanne
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Susanne! Här kommer en annan kurare som gärna hjälper till :D . Min tanke är att vänta med kuren tills du verkligen läst boken och är laddad till 100 %. Under den tiden kan det vara bra att börja ge lite annan mat, jag hade inte velat kura själv utan att ge mat som komplement till ersättning/amning. Kanske gör vi olika där. Men några matvargar ska inte finnas när ni bestämmer er för att genomföra kuren.

Schemat ser bra ut!

Om du i fortsättningen vill gå med vagnen när han ska sova så kan du såklart göra det även under kuren. Problemet är bara att han då inte kan somna själv förmodligen och det kan bli lite jobbigt om du någon dag inte känner för att promenera. Men det gör du ju såklart precis som du känner med! Anledningen att man ska stanna innan de somnar eller börja promenera först 10 min efter att de somnat är ju just för att de lär sig somna själva vilket de som kuras inte brukar kunna. Så vad som blir bäst vet du själv :wink: .

Lycka till och fortsätt gärna fråga!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
susanne med O

Hej Emma

Jag tror ändå vi fortsätter med detta schema fast jag inte fått boken för det fungerar så bra :) .
Angående maten så ska jag börja med smakisar snart (ska till BVC imorgon och prata om det bla.) Men annars så äter han redan nu mer än han brukar, har nyss börjat med ersättning, förut ammade jag bara men tyvärr fick han nog inte tillräckligt då.

Jag ska verkligen försöka få honom att somna i vagnen själv innan jag går iväg. Men tycker du att jag ska stå still och vagna tills han blir sömntrött eller börja promenera och stanna precis innan han somnar? Tänker att det sista kanske är lite svårare att kunna ha full koll på, kanske missar när han somnar till?

Jag längtar såå till jag får boken, känns ändå bra att börja lite smått eftersom jag aldrig haft fasta mat och sovtider (helt knäppt nu när man tänker efter)

Susanne
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Var nog lite otydlig, det är klart ni kan ha tider redan nu. Brukar ordna upp en hel del bara det, t ex aptit och så.

Gör precis som du känner med vagnen, finns inte rätt och fel. Vissa använder sig av ramsan även vid sovning i vagnen. Själv har jag inte ramsat utomhus för det har inte känts bekvämt, men det måste man själv känna vad som passar. Som vi har gjort när vi velat att han ska somna själv i vagnen, vi har lagt tillrätta och vagnat lugn. Avvaktat, vagnat igen osv. Istället för att ramsa kan man skaka vagnen i sidled som en påminnelse. Jag tror du kommer förstå när du läst boken om du tycker det låter oklart nu.

Kram Emma
susanne med O

Hej

Här funkar det bra, vi följer schemat och det fungerar bra.
Dagslurarna i vagn på balkong går bra, han somnar oftast inom 5min, behöver inte vagna mycket alls.

Problemen är på kvällarna, då har han mycket svårare att slappna av. Skriker i så fort jag slutar vagna...Rummet är mörkt och han ligger i vagnen på mage...Varför går det så bra på dagen?

Känns så tråkigt...

Susanne
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om jag har förstått det rätt är kuren inte påbörjat ännu utan som det ser ut nu så kör du på mer i sm stil, och det är ju bra detmed. Men men kvällen kommer ofta vargarna och ännu har han inte fått svar på alla sina frågor, frågar han 100 ggr ska han ha 101 svar. Han kommer att köpa konceptet när han får tillförlitliga svar.

Kom även ihåg skrattet till go nattet, troll spricker i solsken :wink: :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
susanne med O

Hej

Vi har inte kommit tillskott än tyvärr men har lite frågor jag gärna vill få svar på innan vi sätter igång...

* Har vi för lite sömn för vår son?
Vi har ju bara 15h/dygn, för hans ålder (4½mån) ska det väl egentligen vara 15,5timmar?
Alltså om jag gör om schemat nu skulle det vara natt mellan 19-7 och på dagen sova 3,5h sen ändra till 3h på dagen när han blir 5 mån.

* Är det "dumt" att ändra ramsan, vi har med vår sons namn i ramsan, läste sen att man inte ska ha det...Vi har ju börjat ramsa även om kuren inte är påbörjad, tror ni han blir förvirrad och inte tar till sig den nya ramsan då? Vill gärna själv byta ramsa....

* Visst kan vi buffa på kvällen och vagna på dagen?
Vi vill att han sover ute på balkongen på dagslurarna, så ska vi då vagna honom där första dagen och sen låta ramsan ta över mer och mer?
Som vi kör nu vagnar vi honom där på dagen och sen i sovrummet på kvällen, men vi har ju tyvärr fastnat rejält i vagnandet så vi vill ju börja buffa ist, eller ska vi vagna första natten när vi startar kuren? Målet är ju så klart att han ska över till sin spjälsäng.

Det va lite frågor för den här gången ;) pluggar på i boken nu och antecknar för fullt.
Så synd att min man jobbar natt för det är svårt att få till några dagar som vi kan köra kuren på ....Vill VERKLIGEN komma igång snart....
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Om du inte tycker att han är en utpräglad piggis så lägg till en halvtimme som du var inne på, lätt att ta bort sen. Men eftersom ni inte startat kuren kanske han kommer vara närmare 5 månader när ni kör igång?

Eftersom du själv gärna vill byta ramsa tror jag det blir jättebra. En ny start :wink: !

Absolut kan ni buffa på kvällen och vagna på dagen. Det som är viktigt under kur och uppföljningsvecka är att vilorna sker på samma ställe vid samma tidpunkt om du förstår vad jag menar. Det kan ju vara smidigt att lägga för natten redan nu i spjälsängen och intrudicera buffen på en gång, men känn vad du tror på. Min lille ÄLSKAR att bli buffad och det är verkligen ett superverktyg. Men att vagna är ju också effektivt. Tänkte mest att det kunde vara skönt att komma ifrån vagningen om ni fastnat...

Dagarna hanterar ni på samma sätt som på natten, vagna/buffa lugn, ramsa bort osv. Ofta behöver man backa mindre fort eftersom man får färre tillfällen att slipa på verktygen.

Förstår att det är svårt om han jobbar natt. Finns kanske någon annan som kan ta hand om dagarna efter dina instruktioner?

Kram Emma
susanne med O

Hej Emma

Jag undrar vad du menar med detta?
"Ofta behöver man backa mindre fort eftersom man får färre tillfällen att slipa på verktygen"

Susanne
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Susanne! Jo, det jag menar är att på natten blir det ofta en del uppvak. Varje uppvak ger dig ju möjlighet att använda verktygen och din son tar till sig verktygen efter hand, buffen ganska fort förmodligen och ramsan efter ett tag. Men på dagen blir ju uppvaken färre eftersom de sover mycket mindre vilket innebär färre tillfällen för dig att använda verktygen. Färre tillfällen = långsammare backning. Man kan inte backa från något innan det fungerar, förstår du vad jag menar?

Kram Emma
susanne med O

Hej

Ikväll började vi kuren, jag buffade i spjälsängen ca 10min, gick sen ut med ramsan och han blev tyst...

MEN jag gjorde värsta tabben iom att jag glömde lägga i larmet i sängen !!! Nu sover han alltså på mage UTAN larm....Jag måste nu vända över honom på rygg om 10 min,

snälla om nån läser detta i kväll, tipsa mig om vad jag ska göra....

Är så trött så jag fattar inte hur dum jag är som glömde larmet?! :shock:
Är allt förstört nu?

Ledsen mamma just nu......
susanne med O

Jag vände honom efter 10min och han vaknade inte till :) han sover fortfarande så vi får se hur natten blir...

Imorgon lägger jag garanterat i larmet :D

Lite gladare mamma :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"