Hur fungerar detta schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
nadale

Inlägg av nadale »

Tack för ditt svar!

Så alltså, OM vargtimmen fortsätter att strula ett tag framöver (givetvis utgår jag ju inte från det, men om... :wink: ) så KAN man fortsätta gå in med solfjäder sådär som jag gjorde inatt (till och med flera gånger om det är flera uppvak på morgonen, med sömn emellan) ?!

Jag förstår ju att målet givetvis är att man efter ett tag inte ska behöva gå in alls, utan bara köra ramsan, men om vargtimmen skulle fortsätta strula och ramsan inte riktigt satt sig än så finns alltså det alternativet. Om det så tar flera veckor innan enbart ramsan fungerar?

Jag går ju bara in (förhoppningsvis! :wink: ) EN gång per uppvak i vargtimmen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Helt rätt tänkt, tycker jag! Men om jag får gissa :wink: så tror jag era vargtimmesuppvak snart är ett minne blott!

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Är nyfiken på hur natten och ffa vargtimmen gått :oops: :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
nadale

Inlägg av nadale »

Hej hej!

Vi har kurat i 8 nätter nu (9 med natten som kommer) och det går sådär.
Jag tog de första 6 nätterna, sen maken 2. Ikväll var det jag igen.

Hon gråter när hon ser sängen, för hon är en smart tjej och vet vad som kommer. Vi har försökt olika varianter av skrattet-till-go nattet, men hon är lika ledsen ändå.
Ikväll tog läggningen ca 20 min och hon grät väldigt mkt :-(
Känner inte riiiiktigt att ramsan tagit. Hon somnar vid läggningen tillslut pga att hon är trött (och trött på att gråta), inte pga ramsan.

Sen vaknar hon i vargtimmen, minst 1 gång, och det är svårt att få henne att somna om - tar mellan 45-60 min (+ solfjäder tillslut, eftersom ramsan inte tar).

Hon får mellan 10-11 timmars nattsömn och ca 2 timmars dagssömn.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:
Hon gråter när hon ser sängen, för hon är en smart tjej och vet vad som kommer.
Fundera på hur du tänker här. Det låter faktiskt som att du tycker synd om henne som ska sova :-k Om det är så kommer du inte att kunna förmedla säkerhet till henne. Jag tycker att ni ger henne en fin gåva, att kunna somna och somna om själv. Skratta gott och länge, gärna ända in i sängen, lägg tillrätta och gå, tveklöst, men GLAD, stabil, hurtig ramsa. Gör sedan annat, sånt som låter.
Sen vaknar hon i vargtimmen, minst 1 gång, och det är svårt att få henne att somna om - tar mellan 45-60 min (+ solfjäder tillslut, eftersom ramsan inte tar).
Barn gör som vi lär dem. Så enkelt och så svårt är det. Om hon skriker och ni ramsar och sedan kommer in, så har ni desarmerat ramsan. Förstår du vad jag menar här?

Nu vill jag att ni läser igenom eran tråd, för ni har fått så många bra svar tidigare. Dessutom kan det hjälpa er att se vad ni faktiskt har åstadkommit :D

Peppande kram från Lua. :heart:
nadale

Inlägg av nadale »

Det går fruktansvärt dåligt med kuren.

Hon gråter sig till sömns varje kväll i minst 20 min. Vi står utanför å ramsar på, men den tar inte alls. Tillslut somnar hon ju, fast mest av utmattning.

Jag vill verkligen inte att hon ska gråta sig till sömns på det där ledsna sättet, eller gråta när hon ser sin säng (vilket hon gör varje gång) :-(

Hon har dessutom de senaste 4 nätterna haft många uppvak!!
Inatt vaknade hon: 21.30, 02.00, 03.00 (vaken 1 tim), 05.45, 07.10.
natten innan vaknade hon: 21.30, 01.30, 04.00, 04.40, 05.30, 06.30. 07.10.

Hur ska vi hantera detta? Vi har under natten gått in vid akutfall, men hon har vid alla andra gånger fått gråta sig till sömns själv, fastän hon varit jätteledsen. Ramsan tar ju inte. Känns jättejobbigt alltihop!

Hur ska vi göra med de många uppvaken? Kan man hantera dem som under kurnatt 2? Tror hon är i väldigt stor behov av trygghet just nu, märker det dagtid då hon hela tiden ska vara nära/ha koll på var vi är.
Lua

Inlägg av Lua »

Har ni läst mitt tidigare svar?
Hon gråter sig till sömns varje kväll i minst 20 min. Vi står utanför å ramsar på, men den tar inte alls. Tillslut somnar hon ju, fast mest av utmattning
Så ska det inte vara. Det är erat ansvar att förmedla tryggheten till henne och få ramsan att ta.

Jag skulle rekommendera er att ta ett allvarligt snack och bestämma er hur ni vill göra. Om ni bestämmer er att genomföra kuren, så som den ska genomföras: läsa på igen och igen och igen och sedan börja om från kurnatt två. Med rejäla insatser där ni verkligen förmedlar trygghet och säkerhet.

/Lua.
nadale

Inlägg av nadale »

Det går bättre, men fortfarande är bakslagen fler än de goda nätterna.

Ramsan funkar inte. Inte på kvällen och inte på natten.
Den verkar ibland störa mer än göra nytta.

Har testat olika varianter:
* ramsa ut efter läggning och sen ramsa flera gånger inom tex 30 min (eller så lång tid det tagit tills hon somnat).
* ramsa ut efter läggning och ramsa kanske 1 gång till inom tex 30 min
* ramsa ut vid läggning och inte ramsa alls mer.
(Kvällens läggning blev den sista varianten - hon somnade efter 18 min gråt)

Men, ingen av varianterna har fått henne att koppla att ramsa = sova.
Hon gråter sig fortfarande till sömns.

Det har gått 3 veckor, vad gör vi i vårt läge? Behöver praktiska alternativ att jobba med!
Kan man stanna kvar liiiite inne i rummet vid hennes säng vid läggning, bara för att göra henne lugn inte så att hon somnar av det, innan man går åt?
nadale

Inlägg av nadale »

Det sista i mitt inlägg kom inte med!!!

Här kommer det igen:

Det har gått 3 veckor, vad gör vi i vårt läge? Behöver praktiska alternativ att jobba med!
Kan man stanna kvar liiiite inne i rummet vid hennes säng vid läggning, bara för att göra henne lugn inte så att hon somnar av det, innan man går åt?

Undrar också om man efter såhär lång tid kanske kan låta henne få nappen vid läggning för att hon ska vara lugn och trygg (men sen ta bort den när vi går in och stoppar om efter 10 min)?
(Ska tilläggas att hon vägrade nappen sina första 8 månader i livet, men sen ville hon en natt plötsligt ha den. Var nog när separationsångestfasen var som intensivast...)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Nappen rekomenderar jag inte att återinföre.

Lilla barnet ska somna lugnt och tryggt och under ett par dagar kan du säkra henne extra och solfjädra tills hon blir riktigt lugn och avslappnad och skönt sömntung.

Du känner att ramsan "tar"eller?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
nadale

Inlägg av nadale »

Lilla barnet ska somna lugnt och tryggt och under ett par dagar kan du säkra henne extra och solfjädra tills hon blir riktigt lugn och avslappnad och skönt sömntung.
Förlåt om jag upprepar mig nu, men jag vill bara vara säker på att jag förstår dig rätt!!! :-) Du menar att jag kan göra detta vid läggningen???
Alltså trygga henne genom att vara där (med händerna ovanpå henne) tills hon nästan somnar (och sen gå ut med bekräftelse?) ???

Är det ok att göra så fastän det gått 3 veckor?
Kommer hon inte vilja ha den varianten vid nattens uppvak då också? eller kan man DÅ använda sig av ramsa-utanför-dörren-utan-att-gå in-varianten

Jag känner tyvärr inte att ramsan tar. Fick rådet av en vän att backa, backa och det har vi gjort. Har därför knappt ramsat de senaste läggningarna efter det att vi gått ut från rummet, har dammasugit å slamrat istället. Men det kanske är fel tänkt när ramsan ännu inte sitter.
nadale

Inlägg av nadale »

Behöver också hjälp med en strategi inför natten!

Ramsande med ca 5-8 minuterss mellanrum vid läggningen ikväll (oftare än vanligt), men gick aldrig in. Hon somnade (inte av ramsan) efter 18 min.

Alltså undrar jag om jag ska köra på den taktiken även vid de andra uppvaken inatt och först imorgon natt köra på den andra varianten (den där jag stannar kvar å solfjädrar vid läggningen)?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

Om du upplever att ramsan inte tar. Så behöver du backa bandet tycker jag och se till att den sätter sig. Jag skulle börja om från natt 2. Vad tänker du om det?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"