Vad gör jag nu?

Skriv svar
cecgus

Vad gör jag nu?

Inlägg av cecgus »

Hej!

Jag har en tjej som sovit toppen sedan ett par månader tilbaka tack var SHN-kuren men ikväll blev allt jättefel.

Igår var vi bortbjudna till goda vänner och min plan var då att göra iordning henne för natten, lägga henne i vagnen och att hon sedan somnade in medan vi promenerade till kalaset. Min plan fungerade inte så bra :roll: ! När vi efter 20 minuters promenad, anlände till festen var hon fortfarande vaken... Hanna fick komma upp ur vagnen och vara med oss ett tag och hon var således uppe längre än vanligt och sedan lades hon att sova i sin vagn runt 21:30. Hon somnade utan problem och sov gott resten av kvällen. Senare på natten promenarade vi hem och jag flyttade henne från vagnen till sin säng, där hon fortsatte att sova resten av natten. :D

Ikväll skulle min man lägga henne, något han tyvärr gör väldigt sällan. Det blev tokfel och Hanna lades i sin säng med "obesvarade frågor", det i sin tur resulterade till att hon blev jättearg och sedan ledsen. Väldigt mycket skrik och gråt i drygt 45 minuter :cry:. Jag ramsade/ solfjädrade och husljudade men inget verkade hjälpa henne att komma till ro. Hur som helst har jag nu solfjädrat henne till sömns...

Hur skall jag agera om hon vaknar inatt och är ledsen/arg?
Hur skall jag agera imorgon kväll om hon blir ledsen/arg igen när jag lägger henne. Vad skall jag tänka på?

Tack på förhand!
Cilla, mamma till Hanna född 080522
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Ibland är det fest. Ibland är det roliga hattar och såna där grejor man blåser i. Barn klarar galant att gå utanför ramarna, när sådana finnes!, det är en av alla saker som är så fantastiskt med AW-barn! :wink:
Tycker inte det finns något att säga om er fest-natt.
Det som hände nästa kväll var något annat. Du såg ju det hela så tydligt själv!
Hon ska inte vara ledsen. Varken när du eller pappan lägger.
Bra att du bröt med solfjädern och vad skönt att hon gillar den!
Varför kunde inte pappan gå in och lugna?

//katten
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej och tack för snabb respons. Jag sitter framför datorn och bara väntar på kloka ord från er... :roll:

Tja, varför kan inte pappa gå in och lugna henne???
Vi har ända från början haft en ganska olika syn på hur lillan skall somna. Han har aldrig haft "attityden av självklarhet" utan tycker att det är sååå jobbigt när hon gråter/skriker att han tar upp henne ur sängen istället för att lugna på plats. Jag har slutat att ta strid med honom om detta utan accepterat att jag drar ett större lass beträffande just detta.

Är det därför hon blev så ledsen/arg tror du. För att han "påbörjade" läggningen men inte avslutade den?

//C
kattklo

Inlägg av kattklo »

För att hon inte kände om det fanns någon som styrde skutan och vem det i sådana fall var som gjorde det. Tror jag.
Svaren ska komma snabbt. Hon ska inte vara ledsen. Det spelar ingen roll vem som fixar biffen bara någon gör det! 8)
cecgus

Inlägg av cecgus »

Ok, jag tror jag fattar.

Men hur gör jag nu i natt då? Skall jag ramsa vid första pip, om det överhuvudtaget kommer något pip vill säga... Eller skall jag avvakta och förutsätta att hon somnar om själv.

Om hon inte somnar om själv utan skriker/gråter/frågar, skall jag ramsa eller gå in och lägga till rätta och solfjädra?

//C
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Eftersom du skriver att hon sovit toppen i flera månader så ser jag inte henne som ett kurbarn mer. 8)
Gör inte det du heller! Ifrågasätt inte att hon kan och vill sova, och om hon vaknar i natt, gör det som behövs.
KRAMAR!
kattklo

Inlägg av kattklo »

P.s Hon sover nog! D.s 8)
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hmmm, jag hör vad du säger...

Jag skall var 8) och utgå från att hon självklart sover hela natten. :wink:

Och det blir naturligtvis inga problem med läggningen imorgon kväll heller...

God natt och tack!

//C
kattklo

Inlägg av kattklo »

8) 8) 8)
Sov gott!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"