gf/cf dietfrågor

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
Vivi

gf/cf dietfrågor

Inlägg av Vivi »

Några frågor till er som varit "i svängen" ett tag.

1 Mille visade inget på blodprovet för gluten men ska man göra urinprov också? Visar de olika saker?

2 Om man ska sluta med gluten så har jag nu hört att man även ska avstå från havre och soya för att alla de proteinerna liknar varandra. Vad kan ni om det?

3 Jag har sett att glukossirap kommer från vete, är det gluten i det? Vad jag förstår så är det inte gluten i vetestärkelse. :-k

4 Ni får gärna tipsa om bra vitamin-/mineraltillskott. Kalktabletter?

5 Vilka "komjölkersättnings" produkter tycker ni är bäst att laga mat på? Har nu sett att det finns en djungel. Provade någon typ soya creme fraische men det var ingen höjdare...

6 Jag ska ta med matlådor till Milles dagis två veckor innan han går på "sommarlov". På så sätt får vi sju veckor att utvärdera resultatet. Jag har hört att det tar tre veckor att "fasa ut" gluten. Stämmer det, ni som testat?

Hoppas att någon har lite svar och tips!! :thumbsup:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Svarar efter förmåga(glad om någon mer svarar också)

Inlägg av inger »

1. Här står jag över. Men jag sparar frågan till jag pratar med vår homeopat om du inte kan få svar från någon annan. Gabriel har gjort ett alternativt matintolerans tes t som visade att han är känslig för en rad livsmedel, däribland livsmedel med gluten i. Men på inrådan av vår homeopat som är mycket erfaren när det gäller födselämnesallergier har vi enbart uteslutit gluten. Vi har fått det fantastiska resultatet att Gabriel äntligen kan gå själv på toaletten och bajsa. Förut hade han antagligen väldigt ont för han krävde att vuxen skulle hålla honom i båda händerna.
Nu klarar han hela toalettbesöket själv inklusive att sköta sin hygein i samband med det, en otrolig vinst och det är värt allt vad som krävs för att lära sig ett nytt sätt att tänka kring tex mellanmål med bröd med mera.
2. Vår homeopat menar att där måste man se till varje enskilt barn. Använder man havre så är det ekologiska havregryn som man ska köpa. Gabriel äter havregrynsgröt, men vi byter ofta ut det mot hirsgröt, eftersom han lärt sig tycka om hirs. Soya kan jag inte så mycket om. Vi undviker det inte.
3. Den här ska jag fråga vår homeopat om ifall inte någon annan kan svar.
4.Det här tar Gabriel varje dag. Fåra D-vitamin tabletter efter min mailkorrespondans med kostdoktorn. Han två mivivitamin total tabletter
och så tar han två enzym tabletter två probion för matsmältningen och han tar även mor epa som fyra kapslar per dag, mor epa är fiskolja.
Eftersom Gabriel äter syrade mjölkprodukter som fil så tar han inte kalktabletter.
5. Eftersom vi inte aktar oss för havre så använder vi havremjölk i pannkakor och våfflor(i de glutenfria recept vi har)
Vår homeopat har också berättat att de flesta barn tål riktigt feta mjölkprodukter så som grädde och smör så det använder vi. Det händer något med proteinerna när det är riktigt fett, jag vet inte vad, men något i den processen gör att våra barn då tål produkterna bättre.
Jag tycker dock att potatisgratäng blir godare med havregrädde, än med vanlig gärdde så det är enbart av det skälet jag använder oatleys havregrädde.
6. Ja det tog ungefär den tiden innan Gabriel helt utan rädsla bajsade ensam på toaletten, så det kan stämma.

Jag har svarat efter min förmåga och hoppas att fler har lite tips.
Jag tar med mig fråga ett och tre till nästa samtal med vår homeopat.

Lycka till. Det är så roligt att få följa ert arbete med Mille och det är så roligt att läsa om hans framsteg :heart:
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Vivi

Inlägg av Vivi »

Tusen tack Inger för ditt engegemang, dina tips samt dina kommentarer på min blogg! Jag ser fram emot att få träffa dig den 28:e!

Kramar!!
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"