Bebisstorstädning......

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Bebisstorstädning......

Inlägg av Mamma J »

Hur förbereder ni er inför barnets ankomst? Storstädar ni? Fyller frysarna med mat? Är nyfiken på hur ni bär er åt för att vara förberedda på ett litet nytt liv i familjen....

Behöver lite inspiration......... :wink:
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

:shock: Ska man förbereda sig!?!

Ja, jag har i alla fall tryckt ner några bebiskläder i en påse... :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Oj, förbereda sig... Hm, jag kan bara konstatera att första gången hade jag en rätt skruvad bild av vad som väntade och vad jag borde göra. Det hade mycket lite med städning och annat praktiskt att göra...
Jag:
- laddade väskan med gosiga oljor att smörja mig med i duschen (allt snack om bad, massage, vetekuddar, akupunktur osv fick mig att tro att BB nästan var ett spa och jag ville inte stå där utan lyxiga oljor till min - HAHA - slanka, snygga kropp, nu när magen äntligen skulle bort! HAHAHA!)
- läste utav bara tusan. Någon sa att jag skulle passa på att läsa alla inbundna böcker jag hade i bokhyllan, för sen, när jag fick barn, skulle jag amma hela tiden och på sin höjd kunna hålla en pocket samtidigt.
- gick på salong. Någon sa att jag skulle färga ögonfransar och bryn, för när barnet kom skulle jag aldrig hinna sminka mig. Well, jag är en överdrifternas kvinna så jag nöjde mig inte med lite färg. Jag gick till en skönhetssalong och lät limma fast lösögonfransar av äkta hår!!! :oops: Herregud, vad tänkte jag med? När värkarna väl satte igång blev jag så irriterad på de skavande, kittlande fransarna, att jag slet bort dem allihop. Så jag ser ändå ut som man brukar göra på första fotot efter förlossningen: Trött och osminkad. Konstigt, eller hur...? :roll:
- skolkade från jobbet lite titt som tätt. Tänkte att det skulle dröja ett tag till tillfälle gav igen.

Jaaa... vad säger man Prioriteringarna skiftar. :roll:
Andra gången packade jag ner andningslarm, gördel, mysbrallor, lite godis och såg till att Hugo hade det bra här hemma med farfar och att mat fanns till dem.

Siktar på ett liknande upplägg den här gången!

Kram!
Mia79
Inlägg: 349
Blev medlem: tor 02 feb 2006, 19:19
Ort: Noraström

Inlägg av Mia79 »

Jag siktar på en storstädning veckan innan...med hjälp av min pedantiska mamma som GÄRNa kommer och gnor tvättstället med tandborste haha. Skämt å sido så älskar hon väl inte såå mycket att städa, men hon hjälper gärna till har hon sagt :lol: och jag är ju inte sen att tacka ja. Det enda jag oroar mig för är att hon ska gnälla på mitt skitiga hem :shock: .Så blir det tvätt av mattor och täcken å så´nt (fast jag vet att det snarare är dåligt än bra) kläder och spjälsäng har jag redan plockat fram...åsså färgar jag fransar och bryn som någon redan sagt. Mest för att jag är så sunkig i vanliga fall och undvika kameror går ju bra annars :wink: men bilder från BB vill man ju ha och dessutom se någorlunda ut. Så kommer jag att tvätta upp allt i tvättkorgen innan jag åker (vilket är lätt för mig eftersom jag ska snittas och kommer att veta när det blir). Baka tänker jag inte göra och inte laga mat, men så är jag ju bortskämd med pensionärerna mamma o svärmor som ska vara här och hjälpa mig med de andra två barnen se första 1-2 veckorna.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Tina68
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 17 apr 2008, 15:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Tina68 »

Jag lagade mat och frös in för den kommande bekvämlighetens skull :!: Rensade lådor, garderober och allt annat som kunde rensas. Städade, målade naglarna, rakade benen, tränade...
Allmän bobyggarinstinkt! Tror att jag "lidit" av detta alla graviditeter. Känner av samma sak nu :D . Jag har fått energi av detta och så länge det känns bra är det ju utmärkt. Värre är det om man känner press på sig.

Tina
Stolt mamma till
:heart: Stor flicka född 1993 :heart:
:heart: Liten flicka född 14/3 2008 :heart:
(SM från 5/4)
:heart: Liten flicka född 13/8 2009 :heart:
Jobbar hårt på Tillit och Attityd.
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

hej igen...

Kul med lite inspiration och tips...
Skull så gärna vilja ha der fint här hemma innan ankomst av en ny familjemedlem. MEN jag har svårt att orka städa hela huset själv och min sambo är inte lika intresserad av att ha det städat......Har ingen pedantisk mamma som orkar hjälpa mig...... :roll: Försöker göra lite varje dag....men jag hinner inte ikapp de vanliga vardagsköret med mat, disk, tvätt, utevistelse och vila. Magen är stor och kräver massiv vila......

Hoppas att bebisen kommer att överleva hos oss i alla fall......
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
Tina68
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 17 apr 2008, 15:57
Ort: Stockholm

Inlägg av Tina68 »

Mamma J skrev:min sambo är inte lika intresserad av att ha det städat......Försöker göra lite varje dag....men jag hinner inte ikapp de vanliga vardagsköret med mat, disk, tvätt, utevistelse och vila.
Hoppas att bebisen kommer att överleva hos oss i alla fall...
Känner igen mig! MIn sambo är inte heller lika intresserad av att ha det städat. Så det får liksom bli jag som gör det. Det är svårt att hinna med allt, men visst skulle man vilja :wink: . Har själv svårt att få ihop det och att prioritera så att jag ska bli nöjd, mannen är nöjd hursomhelst.
Bebisen kommer garanterat överleva ändå. Läste i och för sig i barnaboken att Anna var noga med städningen. Detta har jag tänkt en del på. Man drar ju in en hel del "skit" som sen de små liven kryper runt i och stoppar i munnen. Så rena golv är väl inte helt fel. Detta är vad jag prioriterar i städningsväg! Sen har jag själv förmånen att ha en stor dotter som städar en ggr/v för en liten summa. Det är hur lyxigt som helst :!: :)

Tina
Stolt mamma till
:heart: Stor flicka född 1993 :heart:
:heart: Liten flicka född 14/3 2008 :heart:
(SM från 5/4)
:heart: Liten flicka född 13/8 2009 :heart:
Jobbar hårt på Tillit och Attityd.
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

I efterhand ska måste jag säga att man ska ha en sån fyrkant med färdig bröstmjölksersättning hemma (ett helt paket är nog onödigt att köpa). För säkerhetens skull!
Jag hamnade i situationen att mjölken satt fast på tredje dagen. Den kom inte ut med pumpning och lägga varmt, tänka trevliga tankar osv :roll: .
Bebisen skrek och var hungrig...
Jag fick ett på natten väcka grannfrun och be henne mjölka ut lite till min bebis. Det gjorde hon gärna som tur var och den lilla 3/4 decilitern räddade natten!
Nästa dag åkte jag och hyrde pump och fick syntocinon-spray som hjälpt mig förr (det här har hänt mig varje gång...att man aldrig lär sig).
Då kom mjölken ut äntligen.
Och mina bröstvårtor fick vila. De blev så misshandlade denna gång att det rann blod och en liten bit av bröstvårtan (pytteliten alltså) trillade av!
Nu alternerar jag mellan att flaskmata och amma. Det funkar alldeles ypperligt!
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Alexandra
Inlägg: 185
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 07:03
Ort: Öglunda
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Nu har jag oxå drabbats av bebisstädningslustan :lol:

Å det är inte särskillt svårt att komma på vad jag ska göra när vårt hus varit under renovering de senaste sex åren... :roll: (ja, vi började renovera samtidigt som jag blev gravid - tänker jag inte :shock: göra om! [-( )

Det är bara att leta upp en vrå och sätta igång! Problemet är väl att focusera på just den vrån och inte bry sig om allt som står på ända bakom ryggen på en... :roll: :lol:

Idag har städats byrålådor hos alla barn, för att göra plats för en låda bäbiskläder. Åsså hittar jag rester från såna där pälsängrar, å en död fläskänger hittade jag med :-& . Vill jag ju inte ha! =; Men vi bor i ett gammalt hus... Vad göra?? :-k Måste jag ringa anticimex typ, eller finns det nått medel jag kan lägga ut i lådorna?? Det var ju ingen invasion av kryp, mer några enstaka skal. Men finns en så finns fler som bekant...

Känns som jag har att göra ändå utan att behöva gå in i ohyrebekämpningsstriden oxå.... men det är så sant som det är sagt, det där med allt på en gång :lol:

Åsså har jag plockat fram ryggsäcken och börjat planera packning till BB - det börjar verka allvar bannemig \:D/ Overkligt och härligt ska det bli med en liten bäbis här i huset igen :heart:

Storkok har jag gjort oxå, köttbullar, köttfärssås, korv stroganoff, ärtsoppa... så vi ska reda oss några dagar iaf.

Putsar vidare å längtar :heart:

/Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"