Lille skrutt nattätare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
maxikaxi

Lille skrutt nattätare

Inlägg av maxikaxi »

Hej!

Äntligen kom så underbara 3:an - nog blir man coolare för varje barn, men också tröttare...

Vårt lille skräp är världens goaste kille som inte säger ett pip annat än när det är dags för mat. SM på dagarna går faktiskt ganska bra med 1,5-2/2,5. (Oftast vaknar han efter 2 timmar)

Nätterna däremot är det ingen ordning på - i natt ammades det 6 gånger - inga långa stunder (5-10 minuter) sedan somnar han lika djupt som en björn som ligger i ide. Det går inte att få liv i honom, men hungrig är han eftersom han vaknar igen efter 45 minuter. Jag vet att han är helt ny i världen, men går det att styra upp detta på något sätt? På nätterna ska man väl inte väcka honom när det är dags att äta (typ 1 och 4)?

Eftersom han ofta vaknar efter 2 timmar på dagarna orkar han kanske inte äta så mycket som han bör under 1,5 timmes vakentid? Kan det vara en orsak till denna nattaktivtet och hur kan jag komma tillrätta med det?

Mycket funderingar...Eftersom jag har två barn till som behöver sin mamma behöver jag lite råd och stöd för att orka ett tag till. När jag är trött har jag lätt till gråt vilket gör mina andra barn oroliga.
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej maxikaxi :) Välkommen hit och GRATTIS till lilla livet :heart:

Som du säger så är det en liiiten nyfödding här :heart: och visst är det mat vid förtsa pip som gäller under smekmånaden.
Men några spikar sina nätters amning ganska omgående, vanliga tider: 22 (23) 01 och 04 men då krävs det att liten har fått mat med råge under minst 4 stora mål enligt SM samt att man äter sig mätt under nattamningarna.
Vad händer om du bryter lite innan liten har somnat och byter till B2? Alltså att du tar de i ett svep och rapar först när det ätits helt klart.

Förstår att det känns lite svajigt men tiden går så fort och snart så kommer liten att sova som en stock han med :sleep: Du kan det här och det går ju så fint för er!

Vill klistra in en underbar tråd från en annan mamma med tre småttingar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Tack för ditt svar! Jag ska prova i natt att bryta precis innan han somnar att byta till B2 och se om han kommer igång med ätandet igen :D

Ännu en fråga...

Idag har det varit kaos vad gäller SM här hemma (säkert på grund av den stökiga natten). Han är för trött för att äta och somnar nästan omgående efter uppvaknandet. Han sover i 45 minuter och vaknar och vill ha mat - somnar direkt osv. Hur knäcker man denna onda cirkel??
Erika 2011-10-03 (39+0)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maxikaxi och grattis till bebben! :D

När man har en så liten prins som du kan det bli rätt tvära kast - ena dagen sitter 1,5-2,5-rytmen precis som i instruktionsboken (BB, alltså :lol: ), andra dagen kan det vara baktakt på alltihop :roll: , som du upplever idag. Det betyder inte att det alltid kommer att vara baktakt! Testa att straighta upp det hela genom att låta honom sova 5 alt 20 min (naturliga sovpass så var exakt, annars blir det svårt att väcka) när han somnar vid bröstet, och sedan väcka, rapa, byta blöja, gå runt och visa grejer (speglar och lampor brukar vara uppskattat) så att han är ordentligt "vid medvetande" innan du börjar mata igen. Upprepa efter behov, tills du tycker att du har fått i honom så mycket det rimligtvis går, så att han har en rimlig chans att sova tillräckligt för att äta ordentligt nästa gång.

Eller gilla läget i snutträsket... :wink: Jag tycker inte nödvändigtvis att ett snutträsk är av ondo när bebisen är så liten. Däremot ska man försöka ta tag i saken om bebisen plötsligt har blivit äldre och snutträsket börjar kännas permanent. :D Men det är ju en senare farhåga!

Lycka till!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Jag ska prova smålurar under vakentiden - låter som en bra idé. Det känns som att jag skulle ha tvärkoll på detta - det var ju inte så länge sedan dottern var ett litet skräp, men när man väl är uppe i det så känns det som det mesta blir kaos i huvudet... :-s Jag är ju också en extrem vän av rutiner, så jag kan inte låta bli att längta till den dagen jag får spika ett schema :oops: :twisted:

Jag måste verkligen komma ihåg att njuta av den här tiden när de är så små :heart: - den kommer snart vara förbi.

Tack för svaren :heart:
Erika 2011-10-03 (39+0)
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hej igen,

Kommer med en liten rapport och en del frågor:

Nu har vi (även jag) njutit av varandra under några dagar och nätter. :heart: De flesta nätter vill han ha mat kl 1, 2:30 (snuttande inget egentligt ätande) och 4. Vi tar sedan morgon vid kl 7. I natt skulle det dock ätas 6 gånger :shock:

Lillvännen har också börjat vakna vid varje 45-minuters-skarv på dagarna - jag förösker fylla på med mer mat. Ibland tar han några tag och andra gånger somnar han om direkt i famnen, varpå jag lägger tillbaka honom och så vaknar han igen efter 45 minuter - så håller vi på tills 2.5 timmar har gått. Hur ska man göra när han vaknar efter 45 minuter - ska vakentid på 1.5 timme börja på nytt eller ska jag fortsätta göra som jag gör nu?

Han börjar närma sig 3 veckor med stormsteg (vad fort tiden går :shock: ) så jag funderar på om det är dags att han får börja somna in på egen hand vissa sovstunder. Kan det vara en orsak till att han vaknar i skarven?
Erika 2011-10-03 (39+0)
ElinN

Inlägg av ElinN »

Varmt välkommen hit och grattis till underverket! :heart:

Underbart att ni njuter av varandra! :heart: Fortsätt med det! :D

Måste bara fråga -sover lillen på mage (med larm)? Det är ofta det enda som krävs för att de små ska sova över 45-min skarven.

Visst kan du, efter den egentliga födelsen vid ca 3 veckors ålder, börja lägga lillen för att somna själv i vagnen. Ge ett skak i handtaget som besked att det är sovdags. Dra vagnen och påminn vid behov, men kom ihåg att så här små skräp ska vagnas lite mjukare än man gör annars. :wink:

KRAM
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Jajamen, det är magläge som gäller :D
Erika 2011-10-03 (39+0)
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Hej igen!

Idag har vi hamnat i snutt-träsket rejält och jag har i princip ammat HELA dagen. Han vaknar nu när jag lägger honom i vagnen, efter 5 minuter eller 20 minuter. Jag erbjuder mer mat och samma procedur inträffar igen. Nu på eftermiddagen är han supertrött och är för trött för att äta och för hungrig för att sova. Det känns för tidigt för att vara 3v-ökningsperioden eller den egentliga födseln (eller?).

Vilken ände börjar jag i för att få slut på snutt-träsket (dag som natt) -mat eller sömn?

På måndag blir han tre veckor - är det då OK att börja vagna honom över hans sömnskarvar så att han utvilad kan orka med en hel måltid??
Erika 2011-10-03 (39+0)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag skulle kunna sätta en rejälpeng på att du är inne i 3 v ökningsperiod. Här kommer mina mjölkökningstips. HÅll ut!

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som efterjagare eller kvällsslurk inför natten.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Elle

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

maxikaxi skrev:Hej,

Nu har lillebror blivit 1 månad (5v på måndag) och jag undrar var i överlevnadsångesten vi befinner oss egentligen. 3 dagar i veckan går storebror på förskolan 9-14 så dessa dagar är väldigt inrutade och därför finns det inte mycket utrymme för lillebror att tycka till om tider. Han verkar dock gilla de tider vi har.

Ti-to somnar han antingen på promenad i vagnen eller i bilbarnstolen. Vi är ofta i väg 2 timmar både i samband med lämning eller hämtning eftersom lillasyster behöver komma iväg på lite kul också och lillebror sover gott hela tiden.

Problemet blir de övriga dagarna när jag lägger honom på mage i vagn eller säng för insomning - han har ingen lust alls att sova. Han är matad enligt SM och proppmätt så jag har inga matvargar och erbjuder jag honom bröstet blir han jättearg. Han har inga problem med att somna i händelsernas centrum på sin filt eller i babysitter. Efter att han sovit så är det ingen panik med mat, han kan vänta en liten stund så jag är övertygad om att han är mätt.

Eftersom jag har mina andra två hemma dessa dagar så kan jag inte ägna hur mycket tid till vagning/buffning som helst och jag kan inte låta lillebror skrika upp sig heller, så dumt nog tar jag upp honom och låter honom sova på filten eller i babysittern istället. Vad sänder det för budskap egentligen?? Jag vet att det är jättedumt. Han måste ju lära sig att sova i sin vagn på dagtid utan promenad. Jag tar gärna emot förslag på hur jag löser detta.

Är det mat efter minsta pip som gäller fortfarande och hur många krispåfyllningar kan man försöka ge innan han blir förvirrad? Min tanke är att han till slut undrar om det är sova eller äta som gäller.

Har vi stillat överlevnadsångesten eller är vi mitt uppe i den? Är vi fortfarande i överlevnadångestens land så ska det vara mat vid minsta pip, men om den är stillad - ska man sluta med krispåfyllningar och mat vid minsta pip??
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Den stillade överlevnadsångesten är fortfarande lite färskvara så här står det i SM kompendiet:

" Vid andra månadsgräsen stabiliserar sig det mesta (se ovan). Du ”spikar” ett schema efter den rytm barnet initierat. Nu blir det fyra stora mål, en nattslurk allra sist på kvällskulan och åtta timmars natt (samt lilla nattmålet kl 04 en månad till).

* Med Standardmodellen som förebyggande inrättning vet du när barnet kommer att vakna och kan ta upp den lilla strax innan. Med det säger du i handling: ”Jag vet vad du behöver. Jag bevakar dina intressen. Din överlevnad är garanterad. Aldrig mer behöver du frukta för livhanken! Du kan i lugn och ro ägna dig åt att njuta av livet, utvecklas och växa.” Och när skriken av överlevnadsångest försvinner ur bilden, lovar jag dig att inte blir mycket skrikande kvar - högst fem minuter sammanlagt under ett dygn för en tvåmånaders baby! (Och då skriks det av övertrötthet.) "

Här är länken till den:http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Enligt min erfarenhet så är det en hel del vagning till 2 månader ungefär och därefter kan man backa avsevärt.
Du kan ju redan nu börja med att endast vagna till ro/sömntung även då ni ska ut på promenad eller liknande. Glöm inte att skaka i handtaget som ett fint avslut.
Jag tror nämligen att liten har börjat förknippa vagnen med att bli sövd.

Jag tycker att kristtilldelningar ska vara just det KRIS tilldelningar! Jag och Havana hamnade i ett riktigt snutteri tack vare dem. Så endast vid KRIS!
Knockout slurken plockar man bort vid en månad och liten läggs i vaket tillstånd och somnar själv. ( Mamma/pappa vagnar i ro om det behövs) mer om det kan du läsa i kompendiet jag länkade med.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"