Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack ÅsaB! Men jag hade ju inte varit jag om jag inte hade berättat att det minsann DRAR sig lite på den förbenade västen. Så liiiite missnöjd är jag. Men det är ingen som ser om jag inte påpekar det, påpekar maken... 8)

Men DU! Vilka tröjor du har gjort! Värsta sprundproffset. Hur har du nu gjort för att få det sådär snyggt? Har du gjort y-klippning enlig länken i början av den här tråden, eller vad? Jag tycker aldrig jag fick till det så snyggt som du! Du har ju inte alls behövt sätta lapp i sprundbotten. Tell me, tell me... Nu vill jag ge mig på ett nytt sprundprojekt, genast!

Och den röda fleecetröjan med stickad krage. Härlig! Som du hinner med!!!
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tinis - jo, jag gör som beskrivningen i länken, i allafall ungefär. Ett y-klipp i botten, yes. För mig är den stora nyckeln att jag pressar en cm brett vliseline på rulle på sprundkanterna, så blir det mycket stadigare och är skitlätt att hålla bredden på. Så viker jag bara in bakom y-et och nu kan jag till och med sy fast det på avigan, med en raksöm över y-fliken, om du fattar. Först tråcklar jag, ifall det blir knasigt och sedan syr jag bara över med normal stygnlängd. Jag syr fast sprundet på längden precis i skarven mellan tröjan och sprundet, om du fattar, så syns det knappt. Jag är helt frälst! Fast jag fållar inte sprunden alls, utan hoppas att de håller sig utan att fransa, men i och med att det är trikå borde det funka bra. Har tvättat ett par tröjor nu och det ser bra ut.

Dessutom är modellen superrätt! :D Nästan varje dag har jag någon av tröjorna på mig. Idag är det den svarta långärmade, med en grön (icke hemsydd) tajt topp ovanpå. Måste sy fler, helt klart! Världens bästa topp!

Syr velourbyxorna nu. Snacka om att ha tungan rätt i mun... :wink: Jag klappar och klappar på tyget för att vara säker på att alla delar ligger rätt. Så tar jag djuuuupa andetag innan jag nålar och syr. Tycker att det är svårt med en del klipp, eftersom tyget krullar sig i kanterna på längden. Men det blir rätt bra och jag jobbar lååångsamt och målmedvetet. Inte så mycket kvar nu!

Ikväll skall vi på husvisning! Med två snuviga ungar, för jag vill inte trötta ut barnvakterna. Inget vi skall köpa, men kul ändå.

Fjällmor - Var köper man lavendel? Hostan är bättre nu, men till nästa gång.

Oj, olycklig lillebror (hans tur att vara förkyld nu). Måste ta hand om!

Kramar/ Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

ÅsaB skrev:Så viker jag bara in bakom y-et och nu kan jag till och med sy fast det på avigan, med en raksöm över y-fliken, om du fattar. Först tråcklar jag, ifall det blir knasigt och sedan syr jag bara över med normal stygnlängd. Jag syr fast sprundet på längden precis i skarven mellan tröjan och sprundet, om du fattar, så syns det knappt.
Que? :shock: :roll: Mig inte förstå, nej.... :roll: Jag får begrunda vid sprundtillverkning och se om jag fattar. Sy fast på längden? :-s
ÅsaB skrev:Dessutom är modellen superrätt! :D Nästan varje dag har jag någon av tröjorna på mig. Idag är det den svarta långärmade, med en grön (icke hemsydd) tajt topp ovanpå. Måste sy fler, helt klart! Världens bästa topp!
En ny modell från Onion eller?
ÅsaB skrev:Syr velourbyxorna nu. Snacka om att ha tungan rätt i mun... :wink: Jag klappar och klappar på tyget för att vara säker på att alla delar ligger rätt. Så tar jag djuuuupa andetag innan jag nålar och syr. Tycker att det är svårt med en del klipp, eftersom tyget krullar sig i kanterna på längden. Men det blir rätt bra och jag jobbar lååångsamt och målmedvetet. Inte så mycket kvar nu!
Dramatiskt värre, min kära velourantagonist. Slår vad om att du tänker misslyckas bara för att få skälla på stackars velouren... :wink: :lol:

Själv har jag attack-klippt 4 prickiga tröjor som ska massproduceras. Men nu är det paus och kursförberedelser inför lördag.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Snabbinhopp, första större projektet blev klart igår.. och fotat i morse.

http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbpl ... D46A9.html

Kom gärna med respons!

:D

/Fjällmor
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Som vanligt är det veckor sedan jag tittade in sist. :( På tok för mycket jobb på sista tiden. Ska det vara så här? Men det är en helt separat diskussion...

Fjällmor, vilken fin bärmojäng du sytt! ursnygg! Funkar den bra? Meja verkar onekligen sitta skönt i den :heart: . Från det ena till det andra. igår inhandlades brun velour och denna vecka skickas paketet om du fortfarande är intresserad... Känner mig som jordens sämsta leverantör... :oops: :oops: Till mitt försvar så har det inte varit helt lätt att hitta brun velour. Men nu har jag som sagt tyget i min ägo, så nu skall här sys.

Kram alla från ottilia
Mamma till flicka född 040903.
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej vänner!

Det var länge sedan nu. Har sytt en del, men känner mig lite mätt, liksom. Idag fick jag i allafall två projekt avslutade (svart tunika och svart träningstopp), som så småningom skall ut på bloggen. Nu reser vi till Norrland imorgon (långfredag) och är borta i tio dagar, så då blir det ledigt från symaskinen. Sedan kanske lusten kommer farande när jag är hemma igen? Skall se om jag kan uppdatera hemsidan lite när vi är borta. Plus att jag laddat väskan med en supertuff yoga-dvd( :shock:), så jag skall se om jag kan passa på att få lite stunder för mig själv - det brukar behövas...

Fjällmor - imponerad! Verkligen en fin bärmojäng!

Kramar alla!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag kollar in era fina saker och drömmer om att bli så bra på att sy jag med. :wink: Här har det stått still sen kokjolen. :roll: Men! Jag fick en hel del med mig från min kära mor i helgen. Hon hade en hel del mönster till kappor, klänningar, byxor osv till barn. Fick också barntygslappar som man kan göra typ lapptäcke av. :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Bluna, grattis till en god skörd! :wink: Låter som en hel del bra mönster och dessa lappar sen... Ett lapptäcke är ju något man kan pyssla med lite då och då. Inget som behöver ligga och ge en dåligt samvete :roll: .

Den senaste tiden har jag sytt upp tunikor i strl 70-110 cl av diverse gamla dukar och gardiner. Ska uppdatera bloggen med bilder. Vilken dag som helst...

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Ottilia
Inlägg: 354
Blev medlem: sön 09 jan 2005, 00:28
Ort: Uppsala

Inlägg av Ottilia »

Puffar upp oss syjäntor lite... :D
Hur har ni det med symaskinerna och virknålarna? I helgen fick jag äntligen tid över till att sy i kapp. Det blev en riktig sy-söndag medan resten av familjen var ute i blåsten och försökte kratta löv. :lol: :lol:

Imorgonkväll firar mitt och kompisens stick-kafé 1 år vilket skall firas med lite mat och annat gott. Tänk vad fort ett år går!

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej söthönor!

Jag har haft ledigt och njutit. Sedan har inspirationen långsamt letat sig tillbaka och härom dagen gjorde jag färdigt en tunika som min systerdotter skall få till helgen. Sedan väntar slutförande av velourbyxorna, men tråden är slut och schemat fullspäckat, så jag har inte hunnit köpa tråd. Imorgon, hoppas jag. :D

Sedan sömnstökar ungarna, så tiden räcker inte. Plus ständiga husvisningar och trötta kvällar. Samtidigt längtar jag efter alla möjliga roliga sommarprojekt. Short och byxor till pojkarna, kjolar och byxor till mig, klänningar, tunikor, toppar... :roll:

Har en hel del färdigt, men inte fotograferat, så det var länge sedan jag uppdaterade något. Snart. Det är svårt när det är vuxenkläder, tycker jag.

Försöker passa på att jobba med symaskin och annat när jag kan, för så fort vi hittar vårt hus, då lär jag inte ha tid!

Förresten: Vad är BRA kvalitet??? Insåg att man kunde ha vääääldigt olika uppfattningar i ärendet. Som svärmor och jag... Jösses. :shock:

Kram! //Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej syjäntorna! :D

Kan ni fatta att jag inte har skrivit i den här tråden på nästan en månad. Men det betyder INTE att jag inte har sytt. Jag har sytt massor!!!! Däremot tar det emot väldeliga att uppdatera bloggen, för kameran är usel och jag har nog inte en optimal process för själva bloggandet... Nu ligger i alla fall endel prickigt och... självklart... velourigt på sidan :wink: .

Över till er!

Fjällmor: Vilken fin bärmojäng! Används den? Och hur går det i syrummet med Lotass och allt?

Ottilia: Minns jag inte någon som skulle jobba mindre och satsa på sitt syande??? [-X :lol: Jag har kollat in dina tunikor.- Fint som vanligt!

bluna: Lapptäcke är så roligt! Jag har bara sytt små barntäcken men har sedan länge designat ett till vår soffa att ha som skydd och färgklick. Allt tyg finns också och jag längtar att dra igång. Fattar inte att det alltid kommer ett par velourbyxor emellan... :roll:

ÅsaB, jag kommer kasta mig över bloggen din så fort du andas om de däringa velourisarna... Ungefär som fleecevästen... :lol: 8) Jag är så nyfiken på hur pösbyxorna ter sig i velour just.

Kram på er! :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tinis skrev:
Fjällmor: Vilken fin bärmojäng! Används den? Och hur går det i syrummet med Lotass och allt?
snabbsvar från det eviga infektionslandet... :? Jag längtar efter friska barn och en lekande Lotass :-(

Jodå, den används! Massor! Kolla senaste bildspelet på hemsidan..

http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbpl ... 426EB.html


/Fjällmor
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Lider svårt av inspirations-överbelastning! :D Jösses, från noll till hundra på några dagar. Jag var så nöjd med att pausa innan jag for till Norrland och nu blir jag fullständigt galen av att inte få ändan ur. Walle har varit stressad och trött efter resan, så han har behövt vara hemma hela veckan och schemat har inte ens tillåtit trådrulle-shopping. Men imorgon, då jäklar!

Däremot ritar jag mönster. Fast jag inser att jag kanske är dum som ritar i storlek 74 till Gustav, när han är mindre än medelkurvan och bara 64 cm idag. Tänkte sy hängselbyxorna från förra Ottobrenumret, i ett bomullschambray-tyg från Stoff och stil, dvs ett par tydliga sommarbyxor. Syr jag i 74 kommer han inte att kunna ha dem förrän till hösten och då blir de för kalla. Får nog rita i 68 också... :?

Igår, när nya Ottobre-numret kom, var jag så nöjd att jag inte gick igång på vartenda plagg. Sedan har det mognat. Så nu vill jag sy både det ena och det andra och huvudet var fullt redan innan! Jag har ju metervis med tyger redan och vill beställa en massa mer! Det är ju det där med strålande sol utanför och drömmar om sommar-killar i härliga tunna kläder, som mamma knåpat ihop själv, samtidigt som hon dramatiskt glider runt i långkjol, också hemmasydd. Ojojoj. Hur skall jag få tid? :shock:

Nu måste jag kolla Hemnet. Jag SKALL ha ett syrum!!! :wink:
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Inlägg: 875
Blev medlem: tor 10 maj 2007, 17:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag är igång igen! Hurra! Jag syr, klipper, trycker, drömmer, njuter, stressar... Manin är 100-procentig! :D Inspirationen total!!

Bloggen uppdaterad Velourisar och annat. Nu ska lillkillen i säng - och jag ska klippa tyg!!! :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vad kul Åsa! Den lilla tunikan var bara helt ljuvlig!

Det var längesedan jag var här nu. För några veckor sedan slaktade jag en gammal top som jag aldrig använder och gjorde mjukisar till Ivar. Ett tag innan dess sydde jag en klänning till Vera av ett linne (men det tror jag att jag skrev).
Mitt senaste alster är en för kort stickad bomullströja till mig, som jag ändå gillar. Men den åker liksom upp och ser trist ut då.
Jag hade en mudd liggande, som jag köpte när jag var gravid för att ha till ett ´par byxor som aldrig blev omsydda.
Så jag sydde mudden under tröjans mudd och runt halsringningen. Så att det alltså ser ut som om jag har en t-shirt på mig under. Det blev riktigt bra. Färgmässigt bra och tröjan sitter mycket bättre. Nöjd är jag.

Sedan skulle jag vilja så mycket, men det är inte min grej. Jag blir aldrig färdig. Så jag får göra en sak i taget, med länga mellanrum.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"