Hur fungerar detta schema

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
nadale

Hur fungerar detta schema

Inlägg av nadale »

Har en prinsessa på snart 9 månader som vi vill försöka kura till helgen för hon sover så otroligt dåligt - har många uppvak under natten (=behöver snutta/mat för att somna om) och sover få timmar (runt 9 timmar/natt).

Vad säger ni experter om detta schema?
(sovstunderna som jag skrivit in är ungefär de som hon har idag, dvs en lång på fm och en kortare på em. Det är tiderna hon sover bäst och längst på har jag kommit fram till efter många månaders trixande.)

07.30 - vakna + ny blöja, klädbyte
07.50 – frukost tillsammans med mamma (gröt 1,5 dl)
09.50 – frukt
10.15 – 11.45 sovpass 1
12.00 - lunch (hemlagad mat + frukt & katrinplommon)
14.15- 15.00 sovpass 2
15.15 - mellis (smörgås/kex & amma)
18.00 - middag (hemlagad mat + frukt & katrinplommon)
18.30 – bad följt av pyjamas och saga
19.00 – välling/ersättning 200ml + lek & bus
19.30 – god natt!
Lua

Inlägg av Lua »

Varmt välkomna hit :D Och grattis till ett klokt beslut :wink:

Ta nu tillfället i akt och läs, läs, läs! Ställ frågor och läs igen! När ni kommer så långt som till kuren ska ni vara helt säkra på vad ni gör och varför. På så sätt kan ni besvara alla prinsessans frågor och nå den goda sammanhängande nattsömnen som hon så väl behöver!

Schemat ser bra ut, tycker jag!

Kram Lua. :heart:
nadale

Inlägg av nadale »

supertack,! då passar jag på att ställa lite fler frågor då! :)

Frågorna gäller dagslurarna. Vill gärna vagna, men har 4 frågor som jag verkligen behöver få svar på innan jag vågar sätta igång.

1) Kan de vagnas liggandes på rygg? Vi har en vagn (bugaboo) med en sittdel som gör att hon inte kan ligga helt platt på mage. Hur gör vi? Hon sover sina dagslurar i nuläget utomhus på rygg i vagnen när jag promenerar.

2) Vi har ingen balkong i vår lägenhet. Kan man ibland vagna inomhus och sen ställa vagen vid helöppet fönster? Annars måste jag ut till parken/gården varje gång hon ska sova och då är jag ju fast där ( = ingen tid för mig att hinna med annat i hemmet)

3) Om hon ska sova ett pass tex kl 10.15 - när ska man egentligen börja vagna? en stund innan (så att hon kanske somnar just 10.15) eller prick 10.15?
Är orolig att hon inte ska somna "i tid" eftersom detta sätt att söva kommer vara helt nytt för henne (i nuläget ammar jag henne innan hon läggs i vagnen, lite dåsig/halvsovande somnar hon sen fort när jag rullar vagnen. inte världens bästa sätt, jag vet... :oops: )

4) Om hon vaknar upp för tidigt i vagnen under ett sovpass - tex att hon bara sover 45 min ist för 1,5 tim - ska man då försöka vagna igen och få henne att somna om? Jag tänker här att det kanske blir rätt svårt iom att hon ändå fått en viss sömn redan och inte längre är lika trött.
Och om man nu ska försöka vagna igen; hur länge ska man hålla på att försöka - hela sovpasset ut, fastän det är lång tid kvar på det (alt. kort tid kvar)?

Hoppas verkligen att jag hinner få svar på de här frågorna innan söndag, vill så gärna göra rätt och jag hittar inte riktigt svaren på dessa frågor i boken tycker jag.
På söndag gäller det! :)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

1) Ja du kan vagna även på rygg men täck då sufletten med ex en filt för att stänga ute synintrycken.

2) Ja självklart.

3) Det där får man gör som man vill, jag själv har alltid lagt 5 min innan sovpasset. Nu ibörjan kan du nog räkna med att hon inte kommer att somna direkt men stressa inte upp dig över det utan räkna med att det blir bättre.

4) Ja du vagnar vid första pip och hon vaknar, ibörjan är du hemskt generös med vagningen, det backar du med så småningom.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
nadale

Inlägg av nadale »

duggan tack för ditt svar, det var verkligen till stor hjälp!

men nu måste jag dubbelkolla för säkerhets skull:
ska man alltså fortsätta vagna (för att söva om) hela sovpasset ut om hon vaknar för tidigt, även om det så är en hel timme kvar på det tex och hon inte somnar om?!

Ska försöka börja vagna 10 min innan sovpassen såhär i början och se hur det går.

sen en sista fråga ang vagningen/sovpasset.
Om hon ska sova 45 min tex 14.15 - 15.00 men inte somnar förän 14.30 - när ska man väcka henne: 15.00 eller 15.15?
duggan

Inlägg av duggan »

Ja du vagnar vid alla uppvak, men du vagnar bara lugn och sedan går du med ramsan, du vagnar inte in i sömnen.

Jag skulle nog lägga på utsatt tid nu ibörjan just för att "sätta tiden" och räkna luren från att insom,ningen sker, men tar det 30 minuter för henne att somna på 45 min luren, ja då väcker du efter 20 min sömn och håller resten av schemat.

Jag skulle väcka 15.15, för det ryms inom marginalkvarten.

//Malin
nadale

Inlägg av nadale »

Tack för att du svarar så snabbt! :)
Nej jag förstår att man inte vagnar in i sömnen, vi ska försöka vara supenoga där. Frågan gällde nog mer hur länge man ska försöka vagna igen om det återstår tex 30 min av det långa sovpasset? Har hon sovit en timme lär hon ju inte vara så sugen på att somna om... Försöker man ändå i 30 min till utan att plocka upp henne?

Det ska verkligen bli spännande detta, vi laddar för fullt här hemma.
Jag ska ta de 2 första nätterna och maken ska ta hand om förmiddagarna så att jag ska få sova lite - så vagningsfrågorna är mest för honom ;-)

Om det tar tex 30 min (eller längre) innan hon somnar på det långa sovpasset (1,5 tim) - håller man tiden då eller använder man marginalkvarten innan man väcker?

Idag fick jag iallafall henne att sova exakt på tiderna på schemats sovpass (iof med lite fuskhjälp i form av napp och mat strax innan, men men)
och jag tänkte försöka göra samma sak lördag och söndag dag. Kanske gör det att hon har lättare att somna på de tiderna på kurens första dag (måndag alltså). Vad tror du?
duggan

Inlägg av duggan »

Det är absolut ingen nackdel att presentera schemat så här i förväg, då kanske tiderna nästan börjat sätta sig inför kuren! :lol:

Ja du ger besked under resterande del av luren, även om hon inte somnar så är det fortfarande avkoppling, och hjälp för henne att "sätta" tiderna. Dom blir sin egen lilla klocka bara man inte snurrar runt visarna för dem hela tiden! :D

Man brukar säga att dom korta lurarna klockan man från att barnet somnar (20 min, 45 min) och långluren klockar man från att barnet är nedlagt. Lite sånna riktlinjer har jag haft i bakhuvudet, även om det tagit 10 minuter för barnet att somna så brukar jag ändå väcka 1,5 h senare från det att barnet somnat, men det är jag det! :roll: :wink:

Vad kul det ska böli att få följa er på vägen! :lol:

//Malin
nadale

Inlägg av nadale »

klocka kortlurarna från insomning och långlurar från nedläggning - ska försöka komma ihåg det, tack! :-)

Ja man kan ju alltid hoppas att hon lär sig lite schemat i förväg, vore skönt :-)
Hoppas bara inte att hon vaknar alldeles för tidigt imorgon bitti (måste nog lägga henne tidigare än vanligt ikväll eftersom hon bara sov till kl 15.00)
för hon är ju van att bara sova 9 timmar per natt. Gör hon det får jag nog svårt att hålla henne vaken fram till första sovpasset...

Det är faktiskt en annan grej som jag nojar lite för, hennes få sovtimmar. på kurens första natt kanske hon vaknar för morgon, jättepigg, redan efter 9 timmar. Hur jag ska få henne att sova vidare/somna om i ytterligare hela 3 timmar när hon inte är van alls att sova så länge alls har jag ingen aning om...
nadale

Inlägg av nadale »

Ikväll gäller det så här hemma laddas det för fullt! :D

Har fått lillan att följa sovpassen på schemat nu i tre dagar :-) (men vi har lagt henne 20.30 ist för hon har inte verkat trött 19.30 - undrar hur det kommer gå ikväll...)

En fråga inför natten:
Hon sover vanligtvis bara ca 9-10 timmar (inklusive uppvak) per natt.
Vad gör jag om/när hon vaknar glad och pigg imorgonbitti om det är alldeles för tidigt? (kanske så mkt som 1-3 timmar för tidigt).
Buffar osv som resten av natt 1 eller?
Hon brukar vakna och vara jätteglad & pigg.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Såhär första kurnatten så är det meningen att du hjälper henne vid minsta pip.

Spännande inatt. Ser fram emot rapport imorgon bitti.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
nadale

Inlägg av nadale »

Får man skriva här om hjälp fastän första natten knappt är påbörjad?!

Buffade ganska länge första gången (hon vred sig som en ål hela tiden) och gick sen ut med ramsan så fort hon var tyst, tog ca 25 min totalt. Direkt efter det hände: ingenting! Tystnad!
Hann alltså inte med bekräftelsen, eftersom hon nog redan somnat! (när ska den in egentligen om detta ovan händer?)

Sen vaknade hon till igen efter 35 min och då gick jag in igen, buffade (hon ålade sig kraftigt) - fast försökte korta ner buffandet. Så fort hon var tyst gick jag ut med ramsan. Och samma sak hände igen: ingenting! Tystnad!

Trodde att jag skulle behöva stå och ramsax4 utanför dörren ett antal gånger för en skrikande bebis, för att sen köra bekräftelsex4 när hon slutat skrika. Men det blev aldrig så för jag hann inte så långt...

Hur ska jag göra nästa gång hon vaknar?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Låter som du jobbar på bra. Hur gick natten?

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
nadale

Inlägg av nadale »

dåligt, gjorde alla möjliga fel.
hon vaknade flera gånger och vägrade helt att lyssna på ramsan, sparkade bara med benen vid buffning.

Solfjärdrade därför mest hela natten, med inbakad buff då och då. Så fort jag gick ut ställde hon sig upp och tokskrek mot dörren (fast det var beckmörkt och hon legat avslappnad i kroppen), ibland så att hon nästan satte i halsen.
Var tvungen att gå in varje gång och lägga henne ner (ist för att ramsa till sömns) eftersom hon bara kan stå än, inte sätta sig själv och kom så inte ifrån den ställningen. Förmodligen skrek hon också pga av det, av frustration. Hon sov kanske 9 tim totalt.

Hur gör man andra natten när inte ramsan fungerat alls och hon behöver hjälp för att ta sig ner från stående position?!
Börjar om som om det är natt 1 eller, med lååång buffning vid läggning?
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Solfjädra eller buffa henne sömntung och gå sedan med ramsan. Avvakta och låt henne reagera. Så länge hon "svär", har ni is i magen, sedan in igen och upprepa. Ställer hon 50 frågor ska hon ha 51 svar: SÅ HÄR går det till när man somnar! När hon förblir tyst eller tystnar själv ger du mjuk, stadig bekräftelseramsa som i tonläge ska vara just bekräftande: Just så, så sköööönt att sova!

Vid första pip: in igen! Upprepa enligt ovan. Backa sedan och avvakta mera.

Kom också ihåg att öva mycket sätta sig ner under dagarna så att hon lär sig den ädla konsten :wink:

Funderingar?

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"