"Vill inte" länge sova på dagen!

Skriv svar
FlowerGirl2

"Vill inte" länge sova på dagen!

Inlägg av FlowerGirl2 »

Vi har haft en intensiv påsk med 1 åringens kusiner boende hos oss ett par dagar. Han har haft superroligt och har verkligen blommat upp med sina stora lekkompisar.
Första dagen gick det inte alls att söva honom i vagnen som aldrig annars är problem, tillslut försökte vi gå en promenad med honom men icke! Den kvällen somnade han vid middagsbordet :(
Dag två så såg vi till att alla roliga gäster hade lämnat huset i mycket god tid innan dagläggning så att rutinerna och människorna var desamma som i vardagen. Vad händer? Han sätter sig upp i vagnen, med selen på förstås, river ner lakanet som ligger över vagnen för att det inte ska vara så mycket skoj att titta på, och sen sitter han där.... i 30 min(!!!!) och bara tittar runt. Efter det så ledsnar han och efter ett tag går jag ut och tröstar honom i vagnen. Han somnar först när jag sticker in mitt huvud i vagnen och smeker honom över ansiktet!
Dag tre, samma sak, han sätter sig bara upp när jag försöker få honom att sova under promenad, jag lägger honom ner, han sätter sig upp osv i ca 20 gånger. Han somnar först när jag sticker in mitt huvud i vagnen och smeker honom över ansiktet.
Dag 4 (alla gäster borta och vardagen är tillbaka), han sitter upp i ca 30 men somnar tillslut av sig själv.
I dag fick jag rapport av sambon att jodå han hade väl somnat efter 20 min, hängande över vagnens kant :(
Det har varit väldigt varmt i helgen och därför har han haft relativt lite kläder på sig i vagnen och kan säkert därför sätta sig upp enklare än annars och visst superkul med gäster, men vad ska vi göra åt detta? Dagsömnen har varit klockren så pass länge nu och varmare blir det och nu när han fått in snitsen att resa sig upp mha suffletten så kommer han säkert prova på det även framöver. Jag vet att jag inte kan tvinga honom att sova utan bara ge förutsättningarna för det, men hur kan jag få sömnen att tävla med allt det roliga han kan se när han istället sätter sig upp och bara tittar runt?
Kan tillägga att nattningen går jättebra och han har sovit hela 12 timmars nätter trots allt runt omkring. Undantaget de två senaste nätterna då han har drömt mardrömmar (här har han dock somnat omgående efter en pangramsa), men det känns som att det oxå har att göra med alla nya intryck.

hälsningar
Jenny
Mamma till Jungel-George född 0712, kurad 0806 och Lill-Fia född 1002!
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Oj förlåt jag startade en ny tråd istället för att fortsätta mina tidigare, bättre ordning nästa gång!
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Ramsar du honom pa dagen? Smek honom direkt när du lägger honom med en ramsa och ramsa dig bort. Sa far han sitt mys direkt, tänkte jag bara...

Mina har aldrig sovit i vagn av praktiska skäl... Det funkar finfint att sova i spjälisen ocksa. Kanske det är säkrare nu, när han rör sa mycket pa sig och har kommit pa nya ideer.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Tack för snabbt svar :)
Jo jag har en dagramsa som jag alltid kör med. Jag ska prova att ge lite mys direkt, men det har aldrig behövts/önskats förr, utan först nu när han blir utom sig av ilska/ledsenhet. Vi provade ett par månader efter kuren med sängen men det fungerade inte så bra. Nu ska han snart börja på dagis och där sover barnen ute i vagnar så jag vill ogärna byta bort detta.

hälsningar
Jenny
miniz

Inlägg av miniz »

Med mys menade jag bara smeka kinden när du lägger honom. Inte att du ska mysa med honom och förvirra honom, ska det mysas eller sovas. Men du förstod nog hur jag menade (det är inte alltid lätt att skriva precis hur man menar).

Det verkar som att han väntar den där bekräftelsen med smek över kinden, att han somnar sedan när ni visat att det är ok. Om du förstar hur jag menar.

Kör pa i vagnen med smek, ramsa och attityd! Kanske ni kan ställa vagnen pa ett urtrakigt ställe var det inte finns nagot kul att titta pa.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
FlowerGirl2

Inlägg av FlowerGirl2 »

Jo jag förstod precis vad du menade med myset :) När det krånglade häromdagen så ställde vi vagnen mot en husvägg men han kikade runt vagnen på nåt sätt och hittade "massor av intressanta" saker att titta på. Jag upphör aldrig att facineras över allt som är spännande för en så liten :) Förr fungerade lakanet så bra, då var det ju ändå tråkigt så då kunde han ju lika gärna sova, men det river han som sagt ner numera.

Hälsningar
Jenny
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, om inte han lägger sig ner till slut och somnar av sig självt (och du lägger över skynket när han väl sover) så kanske du skall överväga att flytta in luren i sängen och ha mörklagt i sovrummet?

Men sitta och titta i vagnen tycker jag inte du behöver ta extra för om han bara lägger sig ner och sover till slut. Kanske spänna fast med sele för att begränsa rörligheten lite? 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"