Kurstart skärtorsdag!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Inget draglakan... behöver bara vara ett vanligt lakan, som viks i tre och sedan bäddas med i huvudändan. Är du med på förklaringen? Annars kan man ju ha något extra örngott eller vad ni nu använder att snabbt byta med. Ligga i blött kräks är ju ingen hit, men det går ju utmärkt att byta örngott/dra fram nytt torrt när de sovit 20 min, om man inte sett något innan man gått ut och anar oråd.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Regnbågsmammor!

En fråga till!

Inlägg av Regnbågsmammor! »

Har inte tid att skriva exakt hur natten varit men den började kanon, buffade 2minuter och sen som hon typ till halv tolv.. fick buffa 40 minuter sen vilket var hemskt! Gjorde så ont i hjärtat! Tänkte alla hemska tankar, tänk om jag punkterar hennes lungor å sånt (vilket jag insåg retnt rationellt inte var möjligt eftersom jag inte tryckte så hårt egentligen) Tänkte att vi ALDRIG skulle hyra in någon annan att göra detta mot VÅRT barn, ska nån görat så e det iaf vi..

Egentlogen började det jobbiga efter 3 tiden och det var svårt för henne att sova vidare efter 5-6 typ.. eller jag mins inte men antekningar finns.

Idag har hon varit helt förtvivlat trött! Och nästan bajsat vuxenbajs enligt Fanny!! Nu håller vi henne vaken enligt schemat och jag hoppas innerligt att hon i natt har börjat förstå det där med ramsan så att jag slipper buffa mer för dt slipper jag gärna. Vad då "gilla" att bli buffad? Hon blir ju skogstokig... men nu e det solfjädern att ta till o den e kanske snäppet värre..

Mn vi håller humöret uppe! Det här e framför allt för hennes skull.

O just det jag har pysslat! MASSOR! Skulle kunna tänka mig att ta alla 4 första nätterna för att få pyssla mer men det får man nog inte.. (??)

:?: Är det viktigt att vi delar på nätterna? För Mamma F tar dagarna jätte bra nu så hon får ju träna så där ligger inte problemet.

Mamma F mår inte så bra av att vara vaken om nätterna, men dt klarar dock mamma M bra ;-) Och mamma F har inte det inbyggt att vakna vid minsta knyst, och även om mamma M SLÅR på sin fru så vaknar hon knappt då heller.. den människan har INTE svårt att sova inte! :?:

Mvh Mamma M
Mammor till Mira 081116 Kurstart 090409
Regnbågsmammor!

En fråga till!

Har inte tid att skriva exakt hur natten varit men den började kanon, buffade 2minuter och sen som hon typ till halv tolv.. fick buffa 40 minuter sen vilket var hemskt! Gjorde så ont i hjärtat! Tänkte alla hemska tankar, tänk om jag punkterar hennes lungor å sånt (vilket jag insåg retnt rationellt inte var möjligt eftersom jag inte tryckte så hårt egentligen) Tänkte att vi ALDRIG skulle hyra in någon annan att göra detta mot VÅRT barn, ska nån görat så e det iaf vi..

Egentlogen började det jobbiga efter 3 tiden och det var svårt för henne att sova vidare efter 5-6 typ.. eller jag mins inte men antekningar finns.

Idag har hon varit helt förtvivlat trött! Och nästan bajsat vuxenbajs enligt Fanny!! Nu håller vi henne vaken enligt schemat och jag hoppas innerligt att hon i natt har börjat förstå det där med ramsan så att jag slipper buffa mer för dt slipper jag gärna. Vad då "gilla" att bli buffad? Hon blir ju skogstokig... men nu e det solfjädern att ta till o den e kanske snäppet värre..

Mn vi håller humöret uppe! Det här e framför allt för hennes skull.

O just det jag har pysslat! MASSOR! Skulle kunna tänka mig att ta alla 4 första nätterna för att få pyssla mer men det får man nog inte.. (??)

:?: Är det viktigt att vi delar på nätterna? För Mamma F tar dagarna jätte bra nu så hon får ju träna så där ligger inte problemet.

Mamma F mår inte så bra av att vara vaken om nätterna, men dt klarar dock mamma M bra ;-) Och mamma F har inte det inbyggt att vakna vid minsta knyst, och även om mamma M SLÅR på sin fru så vaknar hon knappt då heller.. den människan har INTE svårt att sova inte! :?:

Mvh Mamma M
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Självklart kan du ta alla kurnätter, det där med sömniga sambosar som inte ens reagerar av en armbåge i sidan är inte att lita på alla gånger :wink:

Men vid uppföljningsveckan skulle jag köra typ varannan läggning eller så, men det gör ni upp efter hur ni behagar.

Jag tycker att det låter som ni gör ett toppen jobb och jag vill påminna om att kuren kräver sin kvinna - inget tvivel. men redan nu på andra natten kommer du formodligen märka skillnad, och kom ihåg att ramsan ska börja ta över, och ge dig inte förän det faktiskt gör det. :D

Lycka till inatt!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tycker att det låter som att ni är fasta i er tro på kuren i alla fall, och det är det som krävs för att den ska fungera! Men jag vet hur hemsk man känner sig i hjärtat.. det knyter sig ganska bra, men då är det bara till att bli ännu mer Attityd-säker.. kuren är ju för att alla ska må bra, ha bara det för era ögon!! Ni kommer att lyckas lysande ihop, hur ni än delar på det!! Och trötthen kommer att släppa snart.. Hur går det med aptiten?? Vi upplevde att det nästan tog 3 dagar innan den kom igång rejält..
Hoppas att ni haft en bra läggning nu!!!
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Regnbågsmammor!

Läggningen tog 30sekunder..

Vi är båda riktigt inställda på att det ska fungera, kommer säkert glädjas åt återfallen, bara för "att det ska vara så" *ler*

Mira har reagerat precis som hon "ska" så vi känner helt klart att det här e rätt för henne. Och för oss. Vi mår INTE bra med för lite sömn. Och då kan vi inte vara de bra och roliga och kära föräldrar vi vill/är. Jag har själv alltid haft svårt att somna, min mamma sa alltid att skulle hon fått mig först hade det aldrig blivit fler barn. Jag hade också napp tills jag var nästan 8år...
Vi e helt inställda på att vi ska ge Mira alla verktyg och hjälp att bli en trygg individ och bryta alla dåliga mönster och ge plats till de bra och trygga.

Hon har ätit helt OK idag, katrinplommon puren var god men gavs bara en gång för hon var för trött att ta emot den vid första matmålet! Ordning på det imorn ska ni se!

Sitter här och väntar på att något ska hända.. Mira vaknade upp ordentligt först 00:04, frågade en gång, frågade 00:06 en gång och sedan 00:09 massor mn inget argt. Jag baknade i alla kökslådor och skrammlade med besticken och så tills det var helt tyst 00:16...

:?: Tänkte på det här med väckning. Om vi har förstått det rätt så ska vi inte rucka på tiderna de första dagarna. Som det e nu så har hon lagt exakt rätt tid och antingen väckts exakt rätt tid (trots att hon inte sovit exakt 20 eller 45min som e det naturliga..) såklart så kommer vi använda oss av marginalkvartarna sen men känner att det e bättre att hon får lära sig vilka tider som gäller.) E det fel tänkt?

Sen så har hon både vid GodMorgon i går och vid nån av dagslurarna vaknat (pipit) till en minut innan väckning. Då har vi stormat in och varit glada. Det måste väll vara rätt? Inte skulle vi väll ha väntat och sett om hon somnat om, alt. buffat? Då skulle hon ju kunnat bli arg på riktigt och det verkar ju onödigt, eller hur? :?:

Oj en fråga 00:35..och kanske en kort svordom oxå.. o så tyst efter lite skrammel.. :?: jag ska väll inte bekräfta något om hon somnar av sig själv?? :?:
Nä uch vad jag låter orolig, det e jag egentligen inte. Vi har sagt att gör vi "fel" så gör vi det med attetyden att HON vet ju inte att det e fel o då behöver vi ju inte påpeka det för henne ;-)
Under första natten så skrev jag heller inte ner min oro eller frågor i protokollet, allt för att inte odla osäkerheten!

Ta hand om er/Mamma M
Regnbågsmammor!

oj oj oj

nu kom det upp en fråga jag inte funderat över. Vi resre bort i början av maj. E borta en vecka (till min familj). Vi kan säkert fixa en resesäng men svårare blir det med eget rum och mörkläggning..

Att sätta upp svarta plastpåsar kommer inte att vara ok för dem.. vi kommr ju sova i deras arbetsrum/tv rum...

Något förslag?
Regnbågsmammor!

:?: När kan vi förresten sluta med att ha musik på hela nätterna? Nu har samma skiva med nånslags avslappningsmusik gått om o om igen i snart 2 nätter och jag håller på att bli smått galen... :?:

Mamma M lite galen, INGET händer, hon bara sover ju!!
Ewa

Inlägg av Ewa »

Strålande jobbat :thumbsup: Alla tre :lol:

Musik hela nätterna :shock: Jag skulle sluta med det direkt :oops: -men det är jag det. Här har alltid signalerats att på natten händer INGENTING. Däremot är jag helt med på poängen att sätta på musik för att lugna, även på natten - om så skulle behövas. Men det betyder ju inte att musiken behöver pågå hela natten. Vänj henne istället vid att livet i huset tystnar när ni brukar gå och lägga er. Och arbeta med ramsan i första hand, om det behövs om hon vaknar och inte själv somnar om. Skulle det behövas grövre redskap där så kan jag helt köpa att man då sätter på musik. Men inte som pågående nattljud. För på natten - i fortsättningen - kommer det ju vara tyst när ni alla sover som grisar :sleep: Så vänj henne gärna vid det.

Vad gäller platspåsar för fönstren - det går lätt att sätta upp med maskeringstejp som inte lämnar några som helst spår när de tas ner, och kan sättas upp och tas ner på dagarna, eller rent av klämmas fast i fönstren, om de inte är för stora (fönstren alltså). Så de behöver verkligen inte störa rummets dagsfunktion, om det är det ni oroar er för. Att hålla mörkt (rejält) rekommenderas verkligen om ni inte vill ha tidiga uppvak på bortaplan.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Regnbågsmammor!

Hej!

E inne på dag 3 nu och kuren fungerar skulle jag vilja våga säga! Den här natten hade vi dock REDAN bakslag men tog det med ro. Upptäckte vid 5tiden (tvingades gå in o nöd buffa) att Mira vänt på sig och dt e nog det som gjort att hon vaknat så många gånger under natten. (nästan varje timma..) Så jag läste på nu på morgonen i forumen om just vändnings "problem" så vi ska testa att boa in ordentligt nu.

Långa dagsluren krånglade oxå rejält och tillslut gick jag in och gjorde beskedd, solfjädrade (känndes helt fel när det e så ljust... så jag fullföljde inte tills hon tystande! .. buffade istället x3 och ramsade ut. Då tystnade det efter 10minuter ungefär...

Ingen enorm hunger ännu och fortfarande trött, fastnar med blicken i fjärran, men så sov hon nog inte mkt inatt..

Jag skulle ju ta de två sista nätterna oxå men hoppades få sova lite... vid 5tiden började jag hallunisera (stavning..?) så då fick mamma F ta över.. Hon somande sålkart i soffan mn jag vaknade när Mira skrek ... tss
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Låter som ni är på rätt väg. =D>

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Regnbågsmammor!

Natten gick över förväntan. Ganska många uppvak men hon somnade om själv på nästan alla och de andra svarade hon jätte bra på ramsorna! Vaknade en gång i början av de såkallade Vargtimmarna (4-6) och en gång i slutet och somnade om efter en omgång ramsor o lite bank i luckorna!

dagen har oxå varit endel uppvak men somnat om själv alt. svarat på ramsor. Trött e hon oxå idag, jätte trött stackarn.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Härligt! Hur gick natten?
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Regnbågsmammor!

PROBLEM!

Vår lilla stumpa e sjuk, vad gör vi då?? I går kväll gjorde jag ALLT för att hålla henne vaken till kl. 19, vilket känndes hemskt. Hon var nästan i dvala sista timmen...

I dag var likadan, kvällmålet fick vi abryta för hon var så ledsen så hon fick sitta i famnen o trugas ersättning. (hon fick även 100ml ersättning kl. 17 för hon var så ledsen.. Kvällsmål e kl 17.30..

Kl, 18.20 klarade vi inte att se henne så ledsen och skrikig o hostig o snorig så vi bullade upp huvudändan på sängen och la henne... Vad jhänder nu, måste vi väcka henne tidigare i morgon eller 7 som vanligt?

Hon e mkt hostig och dreglig o dagslurarna går väl inte så jätte bra egentligen.

Så inga rosiga kinder, ingen ökad aptit o mindre skratt än vanligt.. o tröttare!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Oj då, inte kul! Men det är inte ovanligt att de små blir sjuka när de samlat på sig krafter. Ni kan lägga en halvtimme tidigare på kvällen utan att det påverkar schemat, använd marginalkvartar på lurarna så får hon ännu mer sömn. Höj huvudändan på sängen (vi brukar ställa böcker under), vi brukar även ha en hackad rödlök på en tallrik på golvet under sängen om han är snorig och kanske ge lite vatten efter välling/gröt på kvällen så det inte bildas slem. Gör inget som inte känns bra för er såklart, men så här brukar vi hantera sjukdom. Vissa kör lite lösare när de är sjuka, men det är känsligt för er som precis börjat kura. Men annars får ni backa bandet lite när hon blivit friskare, om ni känner er oroliga nu och inte vill kura som om hon vore frisk.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"