Det går bara bakåt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
tingla

Det går bara bakåt

Inlägg av tingla »

Vi började kura när hon var 8 månader och då hade hon vaknat varanna timme nätterna igenom och velat ha mat. Vi kurade och det gick toppenbra hon sov sina tolv timmar och dagarna funkade superbra och allt var toppen. Men sedan har det gått utför. En grej är att hon vaknar på nätterna av att hon har sparkat av sig täcket och är alldeles kall (vi har ett element bredvid sängen men det blir ändå kallt av att sova utan täcke vid 10-20 minus ute) då klarade vi inte längre av att bara ignorera henne och ramsa utan jag gick upp och lade på henne täcket igen och gick ut och ramsade nu ger hon sig inte längre när hon vaknar och man måste gå upp till henne varje gång även om hon har täcket på sig och nu har hon lärt sig att ställa sig upp så nu när man kommer in så står hon upp och skriker tills man kommer ibland tar det upp till en timme innan hon somnar om och oftast måste man buffa ganska länge, har nog fastnat lite i buffningen men det verkar vara det ända som hjälper för att hon ska slappna av... det värsta är att pappa som är lite väl blödig och väldigt trött på natten ibland tar upp henne och tar med sig henne in i vår säng och det slutar alltid med katastrof att det tar ännu längre tid för henne att somna. Men han fattar lite trögt ... All den här vakenheten på natten gör ju att hon är trött och gnällig på dagen tyvärr men jag vet inte hur jag ska ta mig ur detta, vad göra när täcket åkt av? Vad göra när hon ställer sig upp hela tiden, ska vi börja om?

ja det blev ett långt mejl men hoppas nån orkar läsa och hjälpa!
Tingla är född den 18 maj 08 vi började kura i när hon var åtta månader nu är hon tio månader
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Grattis till en väl genomförd kur :thumbsup:

Rakt på sak: ni har förvirrat henne och måste återta ledningen om ni vill ge henne den trygga, sammanhängande sömn hon så väl behöver. Hon har ställt nya frågor (och kommer att göra så även framöver) och ni har gett otillfredsställande svar. Förstår ni hur jag menar?

Jag skulle nog rekommendera en minikur, säg från natt 2. Men innan dess ska ni läsa på igen! så att inga nya tvivel smyger sig in. Har ni nya Internationella Shn-boken? Där finns ett kapitel om säkerheten som är jättevärdefullt!

Vad tycks?

Kram Lua. :heart:
Krille

Re: Det går bara bakåt

Inlägg av Krille »

[. En grej är att hon vaknar på nätterna av att hon har sparkat av sig täcket och är alldeles kall (vi har ett element bredvid sängen men det blir ändå kallt av att sova utan täcke vid 10-20 minus ute)

Jag tror du skall prova att flytta på hennes säng ( jag arbetar med inomhusklimat) ett element fungerar så att värme strålar (radiator) från en varm yta till en kall , detta för att motverka värmestrålningen som sker till det kalla fönstret, om detta sätts ur spel ( kanske för att radiatorn , är skymd eller liknade, kanske är fönstret mycket kallt, så blir trivselzonen i sängen outhärdligt, och ingen shn kur har en chans att lyckas, prova dessutom med ett bra luftigt täcke som behåller värmen ( gärna det bästa ni hittar ) Vi har precis kurat vår 8 månaders dotter,det har gått kanon bra!! ( dock har hon börjat vakna någon timma för tidigt efter en vecka vilket är anledninen att jag sitter och läser på forumet, det var jag som tog intiativet och de flesta nätterna , lyckas jag bara få hennes mamma att hålla hennes rutiner så borde detta fungera galant. prova sedan att kura henne igen slaviskt efter boken detta kan jag verkligen rekomendera.
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hej!
Vi har oxå en liten en som sällan ligger under täcket, men vi har löst det med att ha rejäl pyamas (med strumpor på vintern) och bara ha ett tunnare täcke, då blir det inte så noga med täcket...

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"