Kan jag använda mig av Sova Hela Natten-boken på min son?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Satine

Kan jag använda mig av Sova Hela Natten-boken på min son?

Inlägg av Satine »

Min son är född juni 2007 ända sedan han föddes har han haft ett starkt närhetsbehov. Tror inte han nuddade vagnen eller sängens madrass de första 5 månaderna utan sov hos mamma ammandes eller sov i sjal.

Han har alltid haft rubbad sömnrytm. Dvs vaknat mellan 2-3 timme varje natt. Antingen amma eller upp på pappas axel. (Men 9½ av 10 gånger så väljer han ammas) BVC sa allt från att vi måste sluta amma honom, till att vi inte är tillräckligt tydliga med våra sovregler eller har gett en broschyr hur man ska söva sitt barn. Saken är den att vi har inte problem att söva honom alls utan problemet ligger i att han vaknar så ofta. Har faktiskt gett upp hoppet där och orkar inte fråga mer hur jag ska göra eftersom deras senaste kommentarer har varit att en del barn är såhär.. Så får vi nöja oss med det.

Men jag tror att jag håller på att bli utbränd på kuppen.. En dag kan enkel beskrivas.. Jag söver han antingen i vagnen eller ammar honom till sömns lite beroende på hans humör (Om jag finns i närheten vill han inte bli sövd av någon annan.)

6.00-7.00 Lillen går upp och äter leker osv..
9.00 Ute (oftast)
11.00 Lunch
11.30 Sover (Mellan 30 min till 2 timmar)
14.30 Mellis Lek osv
18.00 Middag
19.00 Bad och saga el lek
20.00 Sövs oftast om han inte somnat vid 18.00 då kan han vara uppe till 23.00
21.00 Vaknar skriker. Somnar om han ammas
22.00 Vaknar skriker. Somnar om han ammas
23.00 Vaknar skriker. Somnar om han ammas
01.00 Vaknar skriker. Somnar om han ammas
03.00 Vaknar skriker. Somnar om han ammas
04.00 Vaknar skriker. Somnar om han ammas
06.00-07.00 Vaknar och vill upp

Fram till 23.00 el 01.00 ligger han i vagnen eller ensam i min säng sen ligger han med mig och han vill köra in sina ben mellan mina lår och ligger nära, nära och det är också ända gången han sover "längre". Vissa nätter är ännu värre (vid sjukdomar) men överlag så är det så här han vaknar.

Jag har varit hos en läkare eftersom han dragit på sig väldigt många förskylningar och de sa att han hade förstorade halsmandlar och det är klart han vaknar då han behöver luft. Han snarkar rätt ofta och ligger högt med huvudet. (Det har han alltid gjort.) Men de gav inget tips eller råd vad jag ska göra för att få han sova längre pass, utan bara att en del barn är såhär.

Jag har köpt Sova Hela natten boken men förstår den inte riktigt.. Tror det egentligen handlar om att jag är så trött (trög) att jag inte kan ta in vad det står. Skulle behöva en bilderbok tror jag. :?

Jag personligen är trött på att vara en kaffedopad mamma som inte har någon ork till något. Som måste äta något sött titt som tätt för att orka hela dagen. Om jag är så här trött vad är då min son?

Min man jobbar borta långa pass 4-5 dar i sträck och sen när han är hemma så om sonen säger Vill mamma så låter han honom få det. Han har tagit honom 3-4 nätter själv de här snart 2 åren. Så ska något bli löst så är det upp tll mig.

MIn fråga är som rubriken lyder. Kan man köra bokens tips (när jag fattat vad jag läser) om man har förstorade halsmandlar? Kanske var dom det bara för han hade förskylning just då. Men överhuvud taget så hostar han ofta och som sagt snarkar en del, vilket enligt all läkarvård vi talat med att det är vanligt.

Till vardags är min lilla kille en försiktig kille som inte utsätter sig för faror. Han gör allt i sakta mak. Dvs gick efter 1år, klättar först nu osv..

Dagis har samma svårigheter som jag men de har svårt att söva honom med. Nu går de ut med honom och söver honom i vagnen med min tillåtelse och han sover ute då. Nackdelen är att när han vaknar på natten så är det mer hysteriskt idag än tidigare. Tror han kanske får ligga vaken en stund innan de upptäcker att han är vaken därav hysteriskriken och mamma, mamma.. (Nytt sen de ändrade sövteknik)

Någon som känner igen sig?
Lilla D född 070618
miar70
Kontakt:

Re: Kan jag använda mig av Sova Hela Natten-boken på min son

Inlägg av miar70 »

:D Hej Satine och jättevälkommen hit till forumet :!:

Oj, så jobbigt ni har det! Jag förstår att du känner att det är nog nu, och visst ska vi hjälpas åt så att ni får sova gott hela natten!
Satine skrev: Har faktiskt gett upp hoppet där och orkar inte fråga mer hur jag ska göra eftersom deras senaste kommentarer har varit att en del barn är såhär.. Så får vi nöja oss med det.
:( Tyvärr är du inte ensam om att få höra det här, och det gör mig både ledsen och arg! Om du så skulle säga att det växte ut en zebrasvans på lille D så skulle du förmodligen få höra att "det är normalt, en del barn är såna..." Visst går det att göra något åt, jag lovar!

:idea: Jag skulle vilja att du läser igenom tråden om lille Viggo - jag tycker din gosse och han verkar påminna väldigt mycket om varandra:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18357

Dina funderingar kring halsmandlarna kan jag tyvärr inte hjälpa dig så mycket med, mer än att jag tror det är fullständigt ofarligt och inte alls inverkar på förmågan att kunna sova gott hela natten! Tvärtom tror jag du kommer att få en mycket friskare och piggare kille när han sover hela nätterna.

:idea: När du kurar så gör du ett schema, med både mat och sovtider i. Han behöver 13½ timme per dygn, förslagsvis 12 timmar på natten och 1½ timme på dagen. Och ska han sova i vagnen på dagis tycker jag ni ska ha vagnen hemma också. Det bästa är om ni kan kura honom under en ledighet så att tiderna har en chans att sätta sig ordentligt.
Men jag tror att jag håller på att bli utbränd på kuppen..
:( Ja, det är inte alls omöjligt. Sömnbrist är att betrakta som tortyr... och tyvärr känner förmodligen lille D detsamma...

Men nu väntar bättre tider, det är "bara" att kavla upp ärmarna och börja förbereda er! Och vi finns här om du har funderingar!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Satine

Inlägg av Satine »

Tack för ditt snabba svar. :)

Jo jag kan se likheter i mitt fall som det du länkade (http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18357). Min man säger att han är avskräckt att skaffa fler barn just för att det är så jobbigt med lille D.

Nu ska jag försöka fördjupa mig i boken så jag är säker på min sak när jag väl sätter igång det hela. Testade igår att lägga han på mage att sova och han sov ca 1½ timme själv. Så mageläge kanske är hans grej. Han vänder sig aldrig på mage själv, har aldrig gjort det.
Lilla D född 070618
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Tack, miar 70 :heart:

Vill bara inflika att det där snarkandet stör mig lite - har ett barnbarn som fick operera bort polyper i samma ålder; de ställde verkligen till det för hans andning och sömn. Sedan sov han som en gris och har gjort sedan dess (idag är han elva år). Ett riktigt murmeldjur. Det är nu inte din lilla pojke - av födsel och ohejdad vana - men sitter polyperna, eller möjligen halsmandlar som löper amok, i vägen för en skön sömn kan det bli svårt att enkelt och framgångsrikt kura honom.

Ta barnet till en "vanlig" doktor tycker jag (en som inte är BVC-anknuten), för koll och bedömning om huruvida ett sådant ingrepp borde göras :!: Redan det faktum att du reagerar på hostan och snarkandet tycker jag är larm nog. Det skadar inte att utesluta respektive åtgärda fysiska hinder för ett litet barns välbefinnande här i världen :wink:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Satine

Inlägg av Satine »

Tack för ditt svar.

Jo det där har jag tänkt jättemycket på. Just det här med att kunna andas ordenligt. Om man tittar på honom på dagtid så andas han oftast genom munnen och ansträngt genom näsan. Jag tänker ta kontakt med barnmottagningen och se om de kan titta på honom.
Lilla D född 070618
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Satine

Barn som snarkar ska ha remiss till öronläkare som avgör vilken åtgärd det behövs. Min Karl snarkade, på honom räckte det med att minska körteln bakom näsan, mandlarna fick han behålla.

Att han snarkade och hade trångt gjorde att han sov med huvudet lite bakåtböjt. Vet inte om det gör det olämpligt att kura, Karl var redan kurad sen länge när han började snarka och han sov hela natten ändå.
Satine

Inlägg av Satine »

Ringde barnmottagningen idag som sa att hon som kan boka in är bortrest så de kunde inte se något, inte ens hans journal. :(

Men jag var ju hos dom i Januari och idag är det April, tycker det är märkligt att ett litet barns sömn inte är prioriterat. Hade han varit vuxen så hade de ju sagt att det var väldigt viktigt med sömn och försökt lösa det med en gång.

Nu är ju inte barnmottagningen BVC knuten och läkarna som var där var bra det verkar bara vara lång kö att få hjälp.

Fast för mig och min son känns det förödande att det ska ta sån lång tid. :?
Lilla D född 070618
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Vad tråkigt att du inte får hjälp direkt, man tycker att de borde prioritera barn! Kanske kan du än en gång vända dig till BVC och be dem skynda på remissen?

Varmt lycka till!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "