Snälla hjälp, kurstarten kändes inte alls bra.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Thunia

Inlägg av Thunia »

Ok, jag ska ta o ge ett till mål mat:) Han började inte äta ordentliga riktig mat portioner förrän för lite mer än en månad sen, tog lång tid att komma igång, men nu har han precis fyllt 8 mån så jag får ta o lägga till middagsmat också:)

Idag är det min födelsedag och första natten på 8 månader jag fått sova hela natten :shock: vaknade dock halv sex o undrade vad som stod på hehe:) plutten vaknade dock 6.10, men tystnade, men började sen skrika 10 min senare, o blev ledsen när jag ramsade... somnade inte om utan jag gjorde morgon när han tystnade..
min lilla groda född 080720, kurstart 090320 8 månader.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Skickar massa grattis-kramar till dig, och vad härligt att höra att han gav dig en underbar födelsedags-present med din egna nattsömn!! :wink:

Jag tror att du kommer att få ordning på hans tider när maten väl är på plats, så fortsätt som vanligt och ge på med mer Attityd!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Thunia

Inlägg av Thunia »

Hej! Andra hela natten i sitt liv han sover:) fram tills 5.17 iaf... läggning igår gick jättebra också.

Han lät lugnare nu när han vaknade, men svarar argt o lesset på ramsan varenda gång...känns som jag stör när jag envisas med bekräftelseramsan... blir ju även snorig när han gråter så då blir det väl ännu jobbigare att somna om.

Sambon var kurmarodör idag... Plutten sover i vårt rum o jag har flyttat ut oss :? sambon ville in o sova där för han tycker han sover så dåligt i gästrummet där vi sover.När han kom o tjafsade med sur röst utanför pluttens rum blev såklart plutt lessen... Efter ett tag, o då en timme sen han vaknade (men småskrikit lugnt då o då) så gick jag in då han skrek lesset o solfjädrade. Tyst då men lessen. Sambon öppnade dörren två ggr o ville att vi skulle ta upp honom då han ville gå på jobbet sen.... grrrr! blev stressad o gjorde glad morgon när han legat tyst en stund. Sambon har gått med på att inte sabotera nu så att vi förstör att han faktiskt sovit hela natten två ggr på raken för första gången.

Fråga: Kan jag flytta plutten till gästrummet? Jag valde från början att inte göra det för att rummet ligger bredvid tvrummet, för att han är van vid vårt rum o vi kommer flytta i mitten på maj, därför ville jag inte ändra nu för att sen ändra igen sen. Men som sambon klagar att han inte kan sova, o går o lägger sig i soffan, o dessutom detta usla morgonhumör som förstör "inget händer på natten" för plutten, är ju inte kul... Vad tror ni?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Du har ju kurat i en vecka nu väl? Jag tror inte det är någr problem med att flytta till annat rum. Se till att det är kolsvart och så lägg med världens självklara attityd, typ "I natt ska du få sova här inne, tjoho!" Är ju bra om han får vara där inne lite och känna av rummet under dagen om han inte brukar vara där något annars. 8)

I vargtimmen behöver du inte bekräftelseramsa nu. Pangramsa och så antingen tyst eller husljud eller musik på det. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Thunia

Inlägg av Thunia »

ok bra, tack:)
Thunia

bakslag..

Inlägg av Thunia »

Somnade utan ett knyst igår. sover till 3.45 ( i förrgår till 6.15 igår till 5.15). först avvaktar jag o han tystnar men skriker igen efter 5 min. Han har blivit förkyld o är tät i näsan så jag rensar den. Men han vill inte komma till ro ändå o skriker så han blir mer snorig. ramsar med 5 min mellanrum 2 ggr, sen 10 sen 15 för jag tänker att jag stör för han blir bara sur både när jag stod där o när jag ramsar. Men även när jag är tyst så grinar han, tystnar men sätter igång igen hela tiden. Var sen med honom när han varit vaken i 1 h o 20 min, o då blev han lugn, men han somnade aldrig om ordentligt. Nu tänkte att nu ska jag iaf få väcka honom, men han började böka 10 min innan väckning, så det slutade med att jag tvingade honom att ligga still lite, klarvaken, så jag kunde göra glad väckning:( EN enda morgon har jag fått väcka honom o det var efter 5 min när jag solfjädrat i 40 min).
Har lyckats väcka honom på vilorna igår men annars vaknar han jämt för tidigt:(

Såg nu att han faktiskt får ihop färre timmar nu än innan kuren, men då vaknade han hela tiden istället. Behöver han kanske inte standardtimmarna när han sover mer sammanhängande?? Kan det vara så? Han är nu pigg o glad på dagarna, o åt jättebra igår, inte så bra dagen innan dock, men bra innan dess.)

Hur ska jag göra nu? Bara låta honom vara både på vilan o natten även om han vaknar? Han blir förbannad när jag ramsar tycker jag. Vill ju inte "överge" honom men kanske avvakta med ramsningen, långa mellanrum?

Nattning går jättebra, o han har aldrig sovit så länge i sträck, o förut närhan vaknade på natten har det gått att ramsa o han somnar om, men inte när han vaknar i vargtimmen. Men det är nog så att han inte fattat/accepterat att han ska vänta på mig innan han får gå upp, för det har ju knappt blivit så eftersom jag fått invänta tystnad o ta upp då han varit vaken i timmar innan han egentligen ska väckas.

hjälp hjälp...
Thunia

Inlägg av Thunia »

kan tillägga att jag hann inte göra iordning hans nya rum så det var inte det som var fel.
duggan

Inlägg av duggan »

Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Thunia

Inlägg av Thunia »

tack:)
Thunia

Inlägg av Thunia »

När han vaknar för tidigt (vilan) o skriker, jag ramsar o han tystnar såsmånigom men börjar hela tiden om efter att ha varit tyst en stund, ska jag envisas att han ska somna om tills sovtiden är slut, eller ska jag ta upp honom när han är tyst? Å ena sidan är han ju van vid att "vinna" att jag hämtar upp honom när han vill, har ju inte fattat att han ska ligga i sin säng tills han blir hämtat, å andra sidan känner jag mig ganska oschysst som ignorerar honom.

På natten måste han väl däremot lära sig vänta tills jag hämtar honom, han vaknar ju i vargtimmen o vill inte somna om alls. Så hur ska jag göra??
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Mina tips:

Läs trådarna igen som Duggan gav. :wink:

Vargtimmen :arrow: Ge en pangramsa och sedan bara tyst, eller pangramsa och husljud eller pangramsa och musik. Håll er till ett alternativ och gör lika varje uppvak (ingen bekräftelse här, och solfjäder endast vid megakris).

Vilan :arrow: Bestäm dig för ett viktigt måste! Tex städa badrummet eller ta hand om en jättedisk (kan sparas upp under dagen). Ge en påminnelse om han behöver det men annars kan du tex ha på musik och bara gå upp helt i ditt. Alla kor väntar du vet. :wink: Bekräftelse här. Du ignorerar honom inte, du ha gett honom all säkerhet man kan få och han HÖR att du finns där. Han är inte övergiven och det är inte synd om honom. Du kan ge förutsättningarna, men sova måste han fixa själv.

Om du släpper överkoncentrationen så kommer han känna det och litar mer på dig. :)
Thunia

Inlägg av Thunia »

Hej!

Tack för tipsen. Känner att detta och så annas tips i en gammal tråd har gjort skillnad för mig o mitt sätt att tänka. tex:

att välja o hålla sig till ett alt i vargtimmen, hade jag inte förstått så inget fungerade.

attitydinlägget, att man "får" göra lite som man vill så länge attityden finns:)

o i säkerhetskrönikan som jag läst o läst o förstått men inte vetat hur jag skulle ta till mig det helt. Det jag slutligen fick ut av den var väl att släppa överkoncentrationen o lämna honom ifred efter pangramsan.

Inatt vaknade han flera ggr, vi var på ikea igår och jag läste en gång att för mycket intryck kan ge stökig natt, har ni haft erfarenheter av det?

Iaf så vaknade han redan 00.40 o det har han inte gjort på ca en vecka nu tror jag. Tog över en timme innan han somnade men han var inte lessen. Jag har faktiskt gjort så att jag går in o stoppar om o sen ramsar ut o lämnar ifred. Jag kan inte slappna av om jag inte vet att han ligger som han ska o inte fastnat eller blivit blöt eller ngt.

Han vaknade sen 3, 5 o 6 också men tytsnade några min efter pangramsan. Han lät inte ledsen. då vid sex hörde jag efter en kvart att han ännu var vaken, då hade han krypit till fotänden. gjorde glad morgon inom marginalkvarten:)

dock så går det inte att få ett leende på morgonen, o han vill inte släppa mig för en sekund ens för att byta kläder. Kommer detta att släppa?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! Ni jobbar på så bra och du har ju verkligen börjat få in det rätta attitydtänket! :thumbsup:

Om din attityd kan stärkas av att gå in och lägga tillrätta så är ju det bara bra. Annars brukar man höra på "frågorna" tycker jag om det är något riktigt "fel". En vanlig "jag vaknade och har svårt att komma till ro"-fråga låter helt annorlunda än en "jag har magsjuka"-fråga här. :wink:

Låter som 8-mån ångest. Det kan du få tips om om du söker efter det här på forumet. I Barnaboken står det också jättebra beskrivet! :D

Bra jobbat, snart sitter det!

Kram Bea
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jo, lite varningsflagg bara för att gå in för mycket - så han inte lär sig att du måste komma in och lägga tillrätta varje gång. :wink: Är du orolig över täcket eller att han ligger konstigt så gå in när han sovit 10 min och lägg tillrätta.
Thunia

Inlägg av Thunia »

Ok, tack så mycket Bluna:)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"