Nattsömn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Maja T

Nattsömn

Inlägg av Maja T »

Hej alla härliga

Lite tips kring nattsömn skulle uppskattas.

Lillkillen, nu 7 v, har för tillfället följande rytm:

06 (eller t.o.m 05 ibland) vill vakna, det vill inte vi
ca 08-09 sova medan vi går till dagis med storasyster. Kan sova längre om jag fortsätter gå, och även beroende på när vi kommer iväg, t.ex. 08.30-10
Under dagen: Vaken ca 1.5-2 h, sova ca 1 h
ca 15-16.30: sómna i vagnen på väg till dagis, sova en stund efter det.
19.30 somna för natten

Han somnar utan problem själv, på mage med larm., om han är ganska nyäten. Dagslurarna blir sällan mer än en timma om man inte går med vagnen eller låter honom sova utomhus. Jag försöker att tima det så att det passar med sömn när det närmar sig dagishämtning, kl 15.30 (med hjälp av naturliga sömncykler 5, 20, 45 min, 1.5h, 2 h som jag har läst om här)

Hans första sömnpass på natten är ofta kring 4 eller 5 timmar, Därefter blir de kortare, kanske 3 timmar om man har tur och på slutet vaknar han ibland varje timma (kl 4, 5 och 6, t.ex).

Om jag då tar upp honom och låter honom amma blir han lugn och somnar utan problem från vaken. Det kan ta någon minut för honom att somna om men går alltid bra. Amningarna tar sällan mer än 10-15 minuter, därför är det lätt att "ge med sig" och vi har tysta nätter men det är jobbigt för både mig och honom som inte får sova ordentligt. Om jag inte tar upp honom klarar han inte av att somna om på egen hand.

Mina frågor
1. Vad är en rimlig nattstruktur för honom? Hur länge bör/kan han sova? Jag har för mig att AW skriver att barn i denna ålder ofta sover ett tvåtimmarspass fram till 19.30 för att sedan somna för natten 22.30 och sova 6 h. Vår kille har somnat tidigt för natten redan från början men det gör också att han vaknar för amning tidigare.

2. Måste man ha ett schema för dagens tupplurar för att nattsömnen ska bli bra?

3. Jag har förstått att man inte ska "kura" så små barn som 7 v men kan man göra något mellanting, t.ex. buffa och använda ramsa etc (typ SHN) när han börjar vakna hela tiden på sen-nätterna?

4. Han sover fortfarande i vårt rum (men i egen säng). är det en nackdel om jag ska försöka få honom att sova om på nätterna?

jag vore mycket tacksam för svar från någon av er alla fantastiska, engagerade föräldrar som läser och skriver här!

lite småtrött mamma
Lillebror, född 1 februari 2009 (v 40+5)
Storasyster, född 14 oktober 2006 (v 40+0)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maja! Välkommen hit och grattis till lilla pojken! :D

Jag gör ett första försök att svara på dina frågor:
Först och främst beror bebisens sömn på hur mycket han äter. Det allra viktigaste i Standardmodellen (som är det vi håller på med här på Späda och små, kurar gör man som du har förstått äldre barn - men det brukar inte behövas på barn som är standardmodellade från början) är alltså att du ger honom så mycket att äta som bara går ner, vid varje mål. Truga! :wink:

Såvitt jag förstår är problemet så här långt dagslurarna? Testa först och främst mer mat, om det överhuvudtaget går, och sedan kan du bestämma att luren ska vara 2,5 timme - och då får du dra vagnen när han vaknar så att han faktiskt sover till den tiden du har tänkt. Det kanske blir protester de första gångerna - men å andra sidan hinner han ju bli hungrigare och äter bättre då, så ni inte hamnar i ett snutträsk med för täta måltider.

1 & 2: Man kan säkert göra hur man tycker är bäst när man installerar ett schema, jag vet att många här har väntat tills barnet varit två månader. (Det viktigaste är att man tror på sin metod, då får man Attityd) Men någon form av rutin brukar ändå börja utkristallisera sig, ungefär som du beskriver att det är för er. Själv började jag med att strukturera upp dagarna, och när de väl börjar och slutar på bestämd tid så brukar nätterna ge sig också.

3: Enl Barnaboken kan en 1-månadersbebis (som matas SÅ MYCKET DET GÅR enl Standardmodellen) sova 6 timmar, och en 2-månadersbebis sova 8 timmar. Eftersom din pojk verkar vilja sova tidigt (det gjorde min också), får du fundera på när du vill/kan acceptera att ha morgon och så utifrån det bestämma hur många nattamningar du ska ha. T ex sova kl 19.30, amning kl 1.30 och 4.30, morgon kl 7. Eller hur du nu föredrar.

Man kan buffa ett litet barn, men det är absolut enklare att vagna. Ta in vagnen, lägg barnet att sova i vagnen, och när han vaknar och det inte är matdags drar du vagnen och meddelas således att han ska fortsätta sova.

4: jag tycker inte att det är nån nackdel att ha honom i ert rum än så länge. Snarare praktiskt!

Lycka till nu!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Elle

Inlägg av Elle »

Varmt välkommen till Forumet Maja T och grattis till juvelen :heart:

Har ni passerat ökningsperioden som brukar komma runt v 7-8? Annars avvakta den och spika sedan ett schema.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Maja T

Inlägg av Maja T »

Tack snälla för svar! Ni är fantastiska som är så snabba, hur hinner ni???

Jag har fler frågor, en i varje stycke nedan (förlåt att det blir stökigt att läsa)

De barn som inte kuras, kör man ramsor och annat på dem också? Eller hur får man dem så regelbundna som jag förstått att de kan bli?

Vi har kört SM från början och det gick jättebra i början men så blev vi avbrutna av förkylningar, RS (faktiskt, men det gick bra, vi kunde vara hemma, slapp läggas in), rejält sjuk storasyster etc. Hur som helst. Nu kör vi SM men med lite lösa tyglar. Jag ser till att trycka in alla moment under ett vakenpass (umgänge, social delaktighet, mat och mycket mera mat) men inte alltid i "rätt" ordning. Är det dumt? Jag upplever nog som du säger att det blir lite snuttigt med amningen.

Ska försöka skapa lite längre sovpass under dagen. Hur gör ni med sovpassen i vagnen, ligger era barn på mage då också? Hur gör ni med larm då isf?

En annan sak jag undrar i samband med vagning, för nattpassen, är om det inte är bättre att buffa eftersom man gör det i barnets säng? Är det inte bra för dem att vänja sig vid att sova i sin egen säng? Om man vagnar blir det ju ny "miljö" vilket kanske stör, har jag tänkt, eller?

Hur vet man att det är en ökningsperiod med amningen och isf att den är passerad (den kring 7-8 v du skriver om)?

Hej och hå, nu ska jag diska

Tack för ett fantastiskt forum!
Sen undrar jag hur det kommer sig att alla siktar in sig på 12-timmars-nätter. Varför inte t.ex. 11h? Det gör ju att man får lite mer sömntid "över" till dagen vilket åtminstone jag tycker verkar ganska praktiskt. Eller? Har det något med sömncykler att göra?
Maja T

Inlägg av Maja T »

Jo, en sak till:

Du förselår nattschemat sova kl 19.30, amning kl 1.30 och 4.30, morgon kl 7.

Med ett sådant "nattschema" blir det ju "bara" 6 h första sovpasset, och 3 h de följande två. Är det ok? Eller ska man satsa på ett enda mål kl 1.30 och sedan sova resten av natten till kl 7 eller liknande?

tack igen
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Maja T! Välkommen och GRATTIS :heart:
Maja T skrev:Tack snälla för svar! Ni är fantastiska som är så snabba, hur hinner ni???
Våra barn sover som grisar :lol:
Maja T skrev: Jag har fler frågor, en i varje stycke nedan (förlåt att det blir stökigt att läsa)
Tyckte det var jätte bra skrivet, väldigt lätt att förstå :wink:
Maja T skrev: De barn som inte kuras, kör man ramsor och annat på dem också? Eller hur får man dem så regelbundna som jag förstått att de kan bli?
Det är super att införa ramsan redan nu. Eftersom den inte kan användas som huvudverktyg ännu ( inte förrens 4 mån.) så bekräftelse ramsar man. Precis vid insomningen mjukt och bekräftande 4ggr. att det är precis så här det ska gå till, somna gott, lugnt och skönt typ.
Maja T skrev: Jag ser till att trycka in alla moment under ett vakenpass (umgänge, social delaktighet, mat och mycket mera mat) men inte alltid i "rätt" ordning. Är det dumt? Jag upplever nog som du säger att det blir lite snuttigt med amningen.
Maten ska ner inom 1h med. Sedan måste magen få vila och aptiten hämta sig. Vissa föredrar en annan ordning att tex. mata i slutet av vakenpasset. Det viktiga är som sagt att man inte matar sig igenom hela vakentiden lite hattigt så att allt blir en snuttröra, utan att, nu äter man, nu umgås vi osv. Du får vägleda liten här.
Maja T skrev: Ska försöka skapa lite längre sovpass under dagen. Hur gör ni med sovpassen i vagnen, ligger era barn på mage då också? Hur gör ni med larm då isf?
Jag lägger alltid på mage med larm. Men är jag ute och går så kopplar jag inte på larmet.
Maja T skrev:
En annan sak jag undrar i samband med vagning, för nattpassen, är om det inte är bättre att buffa eftersom man gör det i barnets säng? Är det inte bra för dem att vänja sig vid att sova i sin egen säng? Om man vagnar blir det ju ny "miljö" vilket kanske stör, har jag tänkt, eller?
Jo, det blir en ny miljö såklart. Visst är det optimala att ha natt i sängen och lurar i vagnen. Det kommer med tiden. Det ena utesluter ju inte det andra om man säger.
Vagningen föredrar jag just för att den är sååå mycket effektivare på så små barn. Sedan när barnet är en någorlunda säker sovare kan man enkelt flytta över. Säkra sovare kan läggas vart som helst i princip, så länge förutsättningarna är de rätta.
Maja T skrev: Hur vet man att det är en ökningsperiod med amningen och isf att den är passerad (den kring 7-8 v du skriver om)?
Du märker genom att det blir mer mat än annars. Kanske både oftare och längre.
Du märker att den är över genom motsatsen. Att liten äter mer "som vanligt" igen och kanske att brösten känns extra fulla inför målen.
Maja T skrev: Sen undrar jag hur det kommer sig att alla siktar in sig på 12-timmars-nätter. Varför inte t.ex. 11h?

Alla har vi ju inte 12h natt. En del har 11 eller 11.5h natt. Det är en smaksak och vad som passar just er familj.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Elle

Flyttad fråga

Inlägg av Elle »

Maja T skrev:Hej alla härliga engagerade skribenter!

Jag har lite funderingar kring scheman i största allmänhet och kring mitt utkast på schema till lillkillen, snart 2 mån. Jag har läst länken http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60 med rytmer vilket var användbart.

Vår kille är ganska trött mitt på dagen och mycket pigg på kvällarna. Han är kvällstrött och morgonpigg, har varit så här sedan precis i början. Han somnar jättefint på egen hand, på mage med larm. Vi behöver gå till dagis ca kl 8.30 och hämta på dagis 15.30. Jag tycker att det är ganska trevligt om han sover en stund efter att jag hämtat storasyster så att vi får lite egentid tillsammans precis då.

Mitt schematänk, givet detta:
6.30 vakna, äta direkt
8.30-10 sova 1.5 h
10 vakna, äta nästan direkt
11.30-13.30 sova 2 h
13.30 vakna äta direkt
15-16.30 sova 1.5 h
16.30 vakna äta direkt. Bada ca kl 18.45, nattslurk 19.15
19-30 somna för natten (11 h)
Nattslurk: Oklart. Se fråga 4.

Frågor kring schemat (umgänge, social tid etc även med under dagen så klart):
1. Vakenpassen på dagen blir korta, 1.5 h. Är det "ok" eller för kort?

2. I Barnaboken resonerar AW kring lille Hugos hypotetiska schema och tänker där lite framåt, för att etablera bra vanor inför att han ska bli äldre. Vad ska man tänka på där? I mitt schema blir det t.ex. inte plats för en bra lunchtid. iaf inte om man ska vara pigg när man äter lunch. Är det för tidigt att tänka så?

3. Vår äldre flicka har aldrig haft så spikade scheman som jag får intrycket av att målet är för många av era barn. Det har dallrat in i en sorts mönster men inte för att jag satt mig ner och tänkt ut det utan för att det visat sig att det fungerade. Men det har också inneburit att vi inte alltid hållit tiderna, t.ex. om man är bortbjuden någonstans på helgen (på dagen) och det krockar med något sovpass eller om man ska någonstanst på middag har det ofta blivit att hon har somnat en timma senare än vanligt för natten (eller tom mer ibland). Jag har funderat och tänker att jag nog uppskattar den friheten. Om man har ett barn som lägger sig kl 19.30 för natten behöver nattrutinerna börja kl 19, senast. Då ska man gå från middagsbjudningen kl 18.30 vilket ofta är väldigt tidigt. Jag har läst på någon tråd här att då tar man resesängen med sig och gör natt på kalaset men det känns lite meckigt att göra det för en vanlig middag hos mamma och pappa. Vad säger ni? Några tankar?

4. Vad gäller nattslurken: Det verkar som att många kör på 1 och 4 och att barnen faktiskt väcks för att äta på just de tiderna. Vad sägs om att låta honom sova så länge han sover men MINST till kl 1? Är det inte bra att låta honom dra ut på första sömnpasset så mycket han kan? Med vår dotter (som inte hade något schema) upplevde vi att det ofta var två steg fram, ett tillbaka, dvs hon sov ett långt förstapass någon gång och sedan lite kortare men att det hela tiden blev längre och längre. Hon justerade det själv så att säga och vi var tacksamma för varje långkörare. Vad är fördelen med att väcka dem på fasta tider på natten?

5. Jag tror att jag generellt sett ammar lite för snuttigt. Framför allt under sista vakenpasset brukar han äta ganska ofta och inte speciellt mycket varje gång. Jag tänker att det är så han ska få i sig tillräckligt inför natten men undrar om jag tänker fel. Är det egentligen bättre att amma stora portioner sällan? Jag har någon sorts oro för att jag inte har tillräckligt med mjölk för att amma så stora portioner, kan det vara så att jag behöver amma oftare för att han ska få i sig tillräckligt eller är det en missuppfattning (med andra ord: är det ok för en tvåmånaders att äta stora mål med 3-4 h intervall)? Vad sägs? Jag har också hört att mjölken är tunnare på kvällen vilket gör att barn generellt vill amma oftare då.

6. Han är ju som sagt väldigt lättlagd. Jag har börjat med rutiner för kvällsläggningen och ramsar när jag går ut. Ska jag göra det även när han somnar om efter nattslurkarna eller bara låta honom somna av sig själv? Ska jag ramsa på dagarna också? För att etablera en god vana innan den kanske kan komma att behövas, menar jag?

7. De sovtider ni anger för barn i olika åldrar, stämmer de på ALLA barn? Det är ju jätteolika, tycker jag, när jag tittar runt bland vänners barn? Är det så att de barn som sover mer / mindre får för lite / för mycket sömn jämfört med vad de faktiskt behöver?

Jag vore väldigt tacksam för svar!

kram till er alla härliga!

/maja
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej!

1. Schemat ser bra ut tycker jag, men det är några små saker jag skulle fundera på. Att vara vaken 2 timmar på morgonen brukar vara jobbigt för så små raringar, de flesta orkar bara 1-1,5 timme då, men om 2 timmar passar er lille pojke så kör på det! Det vanliga är att morgonpasset är det kortaste vakenpasset och att de andra vakenpassen blir 2 timmar. Ert sista kvällsvakenpass är 3 timmar vilket är ganska långt för en liten raring och risken för övertrötthet (med tex snuttamnining som följd) är stor. Kan du skjuta på sista sovpasset så det ligger 15.30-17, eller kanske lägga in en 5 eller 20 min lur under långa kvällspasset? :?:

2. Visst är det bra att tänka långsiktigt är man gör schema, men du kommer hinna justera så det blir bra med lunch osv tills dess det är dags. Man justerar ju schemat vartefter sömnbehovet minskar med åldern.

3. Hur hårt man spikar schemat är olika och helt upp till en själv. Har man fasta rutiner så går det lätt att efterfölja dom var man än är, barnet vet vad som gäller. Och har man fasta rutiner och en god grund att stå på kan man också göra avvikelser ibland om det behövs, utan att allt faller ihop! :D Själv föredrar jag att åka hem innan läggdags (alternativt "ha läggning i bilen") eller att sova kvar allihop. Smaksak! Och barn är ju olika, vissa barn klarar utan problem att vara uppe en timme extra då och då, men visa barn "kraschar" direkt och blir övertrötta.

4. Ett 2-månaders SM-barn, som har dagarna fullproppade av mat, klarar 8 timmars sammanhängande nattsömn. Ett mål per natt kl 3.30 skulle det bli för er del i så fall. Många spikar tiden för nattmål för att förekomma barnet och visa att mamma/pappa har koll och bevakar ens intressen så man slipper vakna själv och fråga, man kan lugnt sova tills mamma väcker! :sleep: De flesta här gör så. Jag har inte gjort det, utan som du skriver satt en tid som jag tidigast ammar och innan dess har jag vagnat/skakat handtag vid behov, men så fort hon bara rört på sig vid amningstiden så har jag tagit upp och matat så hon har aldrig behövt skrika på mat. Välj det som känns rätt för er.

5. Om du ammar enligt SM kan det omöjligt bli snuttigt! :wink: Du matar på utsatt tid och erbjuder/trugar inom 1 timme, efter den timmen ges inga små slurkar! :!:
Maja T skrev: Jag har någon sorts oro för att jag inte har tillräckligt med mjölk för att amma så stora portioner, kan det vara så att jag behöver amma oftare för att han ska få i sig tillräckligt eller är det en missuppfattning (med andra ord: är det ok för en tvåmånaders att äta stora mål med 3-4 h intervall)? Vad sägs? Jag har också hört att mjölken är tunnare på kvällen vilket gör att barn generellt vill amma oftare då.
Jag tänker tvärtom :D jag vill dra ut på tiden mellan amningarna sån brösten hinner fylla på sig så det blir ett ordentligt mål och ingen liten skvätt som man inte står sig på! :!:

På kvällen lägger man måltiderna lite tätare och om brösten känns "trötta" kan man med fördel komplettera med utpumpad bröstmjölk (som du pumpat ur tidigare på dagen, då den är lite fetare) som kvällslurk innan läggning.

6. Innan 4 månader kan man inte använda ramsan som ett verktyg (bebisen söker ett ansikte till rösten), men man kan säga en mjuk bekräftelseramsa precis i insomningsögonblicket, som förmedlar att precis så här gör man när man somnar tryggt och fint själv. Om han ska sova i vagnen på väg behöver du inte ramsa på dagen.

7. Jag skulle vilja påstå att de angivna sömnbehoven stämmer på nästan alla barn, men att riktiga tröttisar behöver lite mer sömn. Barn är mer lika än olika! Alla kompisars barn som sover lite och sägs ha ett litet sömnbehov tror jag oftast får sova för lite. Så var det med min stora tjej, som inte SM:ades. Jag tror inte hon var en piggis i sig, hon fick bara aldrig förutsättningarna för att sova som hon egentligen behövde... :(

Fortsatt lycka till! KRAM :heart:
Maja T

tack

Inlägg av Maja T »

åhh vilka bra svar ElinN! Tack så jättemycket för att du tog dig tid!

Jag har faktiskt försökt köra enligt "schemat" idag och än så länge går det bra, jag har inte behövt styra alls utan han verkar tycka att det stämmer med hans rytmer.

Vad gäller det sista vakenpasset: Anledningen till att jag gjort det så långt är att jag tänker att då ska han vara rejält trött inför natten. Funkar det inte så? Vi har faktiskt haft det så ända från början så jag "vet inte något annat". Men vissa dagar blir han väldigt trött framåt halv sju, sju och det är då väldigt svårt att hålla honom vaken men med ett mysigt bad brukar han alltid få krafterna åter. Dessutom tar han ofta en 5-min powernap när vi äter middag. (ca kl 17.30).

Vad gäller SM och amning, nej, jag har nog inte ammat enligt SM förstår jag nu. Jag tog nog mer till mig den delen att man ska truga truga truga. Det har jag gjort, vakenpassen igenom. Ska ändra på det nu. Har faktiskt redan gjort det idag. Tycker att han äter lite lite idag. Får se om natten blir tjorvig.

En annan fråga. Vi har två våningar i huset. Övervåning, med sovrum etc, där man inte är så mycket på dagarna och undervåning med vardagsrum, kök, etc. Om jag ska köpa en gammal stor vagn för dagslurar, hur föreslår ni att jag gör med larmet då, brukar ni flytta det från nattsängen till daglursvagnen eller hur gör ni? Vagn för alla sovpass?

kram och tack
Maja T

hej igen

Inlägg av Maja T »

Hej, igen, tillbaka nu mer mer tid eftersom lillkillen har somnat.

Jag kapitulerade. Ammade alldeles nyss trots att amningstimman var slut. Han åt lite småmycket, mer än han gjorde under amningstimman. Insomningsslurkar, slutar man med det så här "dags"?

kram och tack
(inser att många av mina frågor är enormat banala, jag är mycket tacksam för att ni har tålamod med det!!!)

STOR KRAM!
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej igen

Det finns inga banala frågor! :D Fråga på!

"Knock-out-slurken" slopar man vid 3 veckors ålder! :D Eller i ert fall -från och med NU! :!: :wink: Det tar ca 3 dagar för en förändring att sätta sig, så följ nu SM så kommer lillen snart fatta galoppen och äta sig mätt när man ska äta.

Visst ska man vara trött inför natten, men inte övertrött! Övertrötta raringar äter sämre och har ofta svårare att komma till ro och somna. Jag tror kvällarna kommer att bli bättre med ett kortare vakenpass där.

Vilket larm har du? Vi har Babysense II, som har 2 plattor. En har vi i sovrummet (säng/vagn) och en i dagvagnen. Så flyttar vi monitorn emellan bara.
Maja T

Inlägg av Maja T »

Vi har bara en platta till vårt larm. Det är från UK, jag minns inte vad det heter nu på rak arm. OK, då får jag tänka på hur vi ska göra.

Vad gäller "knock-out-slurken": Du säger att det tar tre dagar för en förändring att sätta sig. Betyder det att jag ska låta honom gråta och somna hungrig i början? Det känns inte bra. Han gråter ju i princip aldrig, bara när han är hungrig (eller övertrött, som du påpekar).
Jag förstår att jag måste få till en förändring men har du några tips för hur man gör det lite gradvis istället för att behöva göra det pang-på? Han äter ju faktiskt ibland en hel del på de där slurkarna i slutet av vakenpasset, det är inte bara en liten slurk utan vad jag uppfattar som "en utdrivningsreflex" om du förstår vad jag menar. Så länge brösten sprutar av sig själva. Det blir ett par minuter men inte mycket mer.

Vad säger du?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej MajaT :D

OM du vill bryta mönstret så måste du verkligen BRYTA tror jag. Jag tror tyvärr inte att det finns några genvägar eller liknande. Klistrar in ett jätte fint svar som AW gav en annan mamma. Om du vill förändra så måste du tro på det du gör, ta till dig av det AW skriver och koppla på attityden :D

annawahlgren skrev::D Lugna sig, lugna sig :wink: :lol:

En nyfödd kan verkligen vara omöjlig att både hålla vaken och väcka, eftersom sömnen hos en nyfödd är att likna vid medvetslöshet. Men den här lilla älsklingen är inte nyfödd längre, och det visar han bl a genom dessa långa nattliga sejourer som vi inte vill ha.

Du måste bryta detta mönster som går mot full snutt-karriär :wink:

Och då får man vara lite brutal. Sikta in dig på en (dryg) timmas matande åt gången dagtid. Då är det mata-rapa-mata-rapa som gäller och inte så mycket som en halv minuts slummer :shock: Så fort han börjar krångla vid bröstet eller håller på att somna, bestämmer DU att han absolut måste rapas just NU, och den rapen framkallas inte med några nuttiga små puffar över ryggen eller lilla baken utan med rejäla bonkningar, nerifrån och upp, så att du i princip CHOCKAR honom vaken, utan att för den skull naturligtvis vara våldsam. Kolla i spegeln att han inte blundar och se till att han inte har en chans, om man säger!

Så fort han sedan är vid medvetande igen, och har sina vackra ögon uppslagna (lätt chockad, alltså :shock: ) lägger du honom till igen, direkt, utan att darra på målet och utan att vänta på att han ska säga "Ja, tack, jag tar gärna lite påfyllning." Tratta in bröstet bara och träna in ömma järngreppet, så att han inte har så mycket att välja på - ingenting, rättare sagt. Bröstvårtan är i munnen och ingenstans kommer han, så det är bara att suga. Och så bryter DU när det börjar likna dåsande och icke-sugande och/eller protester och hivar upp honom på axeln igen, i ett utomordentligt stadigt grepp över ryggen, och bonkar på igen med andra handen löst knuten, så att han blir klarvaken igen, osv (och vi talar mindre än en minut här per "rap" under måltiden).

Det här är ett gammalt beprövat gamla-tiders-barnsköterske-knep. Man fick helt enkelt se till att "tvinga" ungen att äta när det gavs möjlighet, för sedan gavs det ju ingen mat förrän det var dags igen (tre och en halv timme senare (minst, enligt den förhärskande fyratimmarsprincipen).

Förstår du :?: Bjud honom en timme åt gången på det här viset (dagtid) och lägg honom INTE ifrån dig medan "matningen" (mata-rapa-mata-rapa) pågår. Vi vill ha tydliga gränser här. När man äter äter man, länge nog. När man sover sover man, länge nog. Man blandar inte ihop saker och ting till en osäker snuttröra.

Ta alltså ledningen tämligen brutalt här och betänk att ditt jobb är att bevaka barnets intressen, inte att tycka synd om dig själv (ja, jag vet :cry: men DET har då aldrig kurerat någon liten älsklings överlevnadsångest).

När du sålunda kan genomdriva mål efter mål på det här sättet och sedan hålla honom vaken ytterligare minst en halvtimme, helst två (enligt principen 2-2, som du SIKTAR mot) blir ni av med både snuttande och ömsesidig osäkerhet, och han kommer också att äta mer och mer åt gången. Vilket behövs nu, och det får INTE tummas på :!:
:heart:

Hela svaret är inte med. Klippte ut det som jag tyckte berörde dig och om du vill läsa hela svaret så kan du gå in i min tråd som heter:" Havana och SM"

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Maja T

Inlägg av Maja T »

Tackar tackar

Jag hade inte háft möjlighet att läsa ditt svar pga trasslande internet men jag gjorde faktiskt ungefär så: mata på. Vi satt och ammade och ammade och det har gått ok. Däremot har han börjat kräkas mycket mer. spill-over-kräk, inte magsjuka. Jag antar att hans magsäck inte är van vid de volymerna och hoppas att den kommer att vänja sig, men tror ni annorlunda? Och, ni erfarna mammor, har ni några tips på hur man kan minska kräkningarna?

Natten var rekord: somnade kl 20 och vaknade kl 3.30 för mat, sedan igen kl 06. Jag hoppas att det håller i sig!

kram
Maja
Maja T

Inlägg av Maja T »

Jo, min andra teori till varför han kräks så är om det ev. är det något jag har ätit som gör att han reagerar så?
Det mesta av det han kräks upp är mjölkigt, dvs det ser inte ut att ha legat i magen speciellt länge (inte sådär grynigt det blir annars).
Vad tror ni?

kram igen,
maja
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"