Flylady

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

hege :D

Jag kan numera inte göra rent diskhon utan att tänka på dig

vilken tur! :heart:

/Fjällmor
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hittade den här gamla tråden som jag läste lite i förut och nu har jag också börjat min Flylady här hemma! :D

Har gjort ren diskhon varje kväll i mer än en vecka så denna veckan började jag med torkning av toa och handfat varje kväll, efter hon. Alltsom allt tar det ca 15 min. Sambon har hakat på det där med 15 min så under tiden tar han lister och skåp i köket. :D

Hur går det för er :?:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Tack för härlig inspiration till ett mindre kaotiskt hem. :D :D :D
Mamma till 2004-08 och 2006-07
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Har precis trillat in här! Det här verkar vara något för mig så jag testar.. eller ja just det, det var ju det här med att antingen så genomför man kuren eller inte :wink:
Nåja, vi sätter igång imorgon, just nu kvart i ett lockar sängen för mycket.. diskhon får vara ifred just idag.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Beckabus: Jag lovar g e n o m f ö r du det så kommer du tycka det är enkelt att få så fint hemma! :wink: Jag tycker inte alls det är jobbigt nu när det går på rutin och det är så fint när allt blänker. Förut var det ofta det blev lortigt i hon och handfatet, och toan var ofta dammig. :? Nu återstår för mig att bestämma en tid för att lägga mig på kvällen. Går sådär än så länge. Tänker mig 21.30 men den hinner ofta bli senare än så. :roll:
Hege

Inlägg av Hege »

Jag gillar att de här tråderna fortfarande lever...

Nu har jag ju gjort Flylady ett tag, och det börjar bli fint hemma hos oss. Men det har tatt tid att få rutinerna på plats, och jag är fruktansvärt glad för att jag gick i små steg. Nu sitter rutinerna så att det inte känns bra att hoppa över dem.

Och det känns faktisk som om delar av huset städar sig själv... (nestan)

Här är (till inspiration för den som vill) hur mitt badrum "självstädar".

Varje (eller varannan) morgon torkar jag av spegel, handfat, blandaren i duschen och toalettstol med handuken. Jag sprayar på med medel från flaska, och torkar. Det hinner aldrig bli "gnuggfläckar", så jag bara torkar. Och hänger upp ny handuk.
(2 min. max)

Sen sätter jag på en tvätt. (1 - 2 min.)

Varje gång jag har balsam i håret (två ggr. vecka) tar jag innsidan av duschkabinen med en diskborste + städmedel medan balsamet får verka. Borste och medel ligger i duschen, klar till använding. (1 - 2 min.)

Varje måndag åker badmattan i tvättmaskinen, och jag svabbar golvet snabbt. (2-4 min.)

Var 4. vecka är badrummet "veckans rum" hemma hos mig, och då har jag en vecka på mig att torka skåpdörrar, städa under och rundt, utanpå duschkabinen, kring handtag och rör. Men jag gör inte allt på en dag, jag tar lite då och då.

Det går snabbt, för det ligger inte längre saker på golv och bänkar. Spegelhyllan har nu två tandglas, och på handfatet står endast tvålpumpen. Det är allt. Resten är förvisat in i skåp, eller rentav slängt för att man inte har använding för det.

På det här sättet känner jag inte att jag städar. Iallafall inte som jag gjorde förut, allt ut av badrummet, och jag höll på i minst en timme.

Nu är det ungefär rent hela tiden, men aldrig så där gullande rent som det er samma dag som man har storstädat. (Men jag kan leva med just det .)

Bluna, jag skulle gärna få veta lite om några av dina rutiner??
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Wow, det här är verkligen något för mig!! Här skiner diskhon idag, och så kul det är med resultat :wink:
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hege: Oj :shock: Du har ju kommit en bra bit på väg! Det där med veckans rum låter intressant, det blir nog nästa här. Har inte kommit till zonstädning än. Såhär gör jag:

Varje kväll gör jag ren diskhon (vi håller den alltid tom så det är bara att göra ren den direkt). Sedan tar jag flaska med medel och torkar av handfat och toa. Allt tar ca 10 min. De kvällar jag har mer energi (någon gång i veckan) brukar jag ta duschen också. Annars kan jag ta bara duschen och hoppa över torkandet just den kvällen. Brukar sluta med att jag torkar allt ändå. :wink:

Sambon har hakat på lite och kör "flyboy" :roll: :lol: då jag gör mina kvällsrutiner. Just nu är det grundlig torkning i alla skåp i köket. Han håller på i 15 min.

Sen brukar jag hålla ordning på mina hotspots. Kläder vid sängen och köksbordet. Det tar jag någon gång under dagen. :D
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ok zonstädningen är nu planerad! :D Ett rum i veckan blir det. På det här viset så har man ju alltid "städat". Ok inte så att det är som när man storstädat och allt blänker, men hur länge håller det sig så då? 8) Och som du skrev Hege, det tar ju sån tiiiid när man ska göra allt på en gång.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu tänker jag vara lite tråkig...
Köket är det ställe som jag tycker är tråkigast och tar längst och mest tid (måste torka stol, bord och golv flera gånger om dagen, annars går det inte att sätta sig vid bordet). Och jag pratar inte om en-två minuter per gång, utan det är skrubba som gäller, när man har en kladdgris till bebis. Och på det kommer disk, avdukning, framdukning, matlagning :evil: Ja, det är inte mitt favvorum som ni märker. Och det tar TID att bara vara i köket.

Och en fråga då till er som kör ett rum i veckan - hur stort har ni? Vi har två stora vardagsrum (varav ett är TV-rum), ett sovrum, två barnrum, ett gästrum, två toaletter, en tvättstuga , två entreer och en trappa. OCH köket.
Det är 70-tal så inga stora öppna ytor som är mordernt nu.
Hur gör ni?

Nu har jag fortfarande inte börjat läsa på flylady. Kanske ska göra det. Men jag vill ha med mig maken också.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hege

Inlägg av Hege »

/LO, jag har tänkt som så:

Månaden har fyra veckor. Och fyra veckor är liksom smärtgränsen för hur sällan man kan städa.

Så jag har delat upp mitt hus i fyra delar, varav varje del har sín vecka.
Badrumsveckan är också veckan jag tar gästtoan och tvättstugan.

Vardagsrummet är tillsammans med barnens rum.

TV-rummet och hallen är tillsammans med föräldra-sovrummet.

Köket är ensam på sin vecka.

När jag gör zon-städningen så tar jag allt som inte är det dagliga undanplockningen. Städar inne i skåp och rundt rör och sådant. Så följer jag Flyladys veckor, sån att jag får tipsen av Kelly (Hon ger ett tips varje dag för den zonen man är i. Jag tycker det är roligare att göra sådant som någon har sagt till mig att göra... :oops: )

Sen är det det med att man lär sig vad som hindrar och saktar ner. Genom flera månader nu har jag slängt, gett bort, ställt på brickor och lagt i korgar, ALLT som kan undanlätta städet. Ta bort en korg, torka under, och ställa tillbaks tar bara några sekunder. Ta bort varje grej och torka under tar lång tid, och jag blir urless.

(Sen vet jag att jag har stora barn. De kladdar inte så mycket, och det underlättar också... :wink: )

Nu måste jag jobba vidare, men jag gillar den här tråden, och skriver gärna mer sen.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vi bor ju i en liten trea så det är inte så mycket att städa. Här blir det en hel del att ta reda på efter maten också. :wink: Jag lägger en handduk under hennes stol som tar upp det mesta hon "tappar". Vi diskar nästan alltid på en gång och plockar undan saker som rivits fram innan man gör nästa aktivitet osv. Håller efter helt enkelt. Och förvaring förvaring förvaring! :D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jag är SÅ på hugget, men det digra engelska materialet kändes så oerhört massivt att ta till sig :? berättade för min syster om detta när hon hälsade på mig idag, och hon sken upp och sa att hon kunde lösa det problemet åt mig! Igår hade hennes tonårsson lärt henne hur man ÖVERSÄTTER på google!!!! :D
NU ska här läsas!! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Hur gör man det då - översätter på google?? Vilket tips!!! :D

Gladaamman :D
gladamamman

Inlägg av gladamamman »

Ooops, nu blev det fel :oops: Jag heter ju gladaMAMMAN.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"