Tankar om att välja skola?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
MarieH

Tankar om att välja skola?

Inlägg av MarieH »

Hej!
Nu är det snart dags att välja skola till stora lilla tjejen, och det är inte helt lätt. (Vet inte om Barnafostran är rätt forum, men flytta gärna om det inte är det.)

Vi har en kommunal skola inom gångavstånd, där många i området kommer att gå. Där går de till sjätte klass och sedan flyttas de till den största skolan i regionen. Skolan har lite blandat rykte, mestadels bra. Det har tidigare varit problem med skadegörelse, orsakad av elever, men det verkar de ha kommit tillrätta med.

Sedan finns en friskola med Freinet-inriktning som ligger ganska nära, men inte på gångavstånd. De har bra rykte, och några barn från dagis kommer att börja där i år. Där finns hela grundskolan, F-9, och det är ungefär 250 elever totalt. Den här skolan ligger dock väldigt nära ett problemområde, där det av och till görs polisinsatser.

Och slutligen en friskola till med hela grundskolan, som de måste skjutsas till och där gymnastik mm ligger några kilometer bort. Här är mycket trafik och skolgården är dålig (bara lera, inga lekredskap), men skolan i övrigt har mycket bra rykte. Flera av barnen från dagis går där.

Vi har också ett boende en bit bort som hanteras på privat initiativ där det av och till bor folk med drogberoende (som inte får vård) vilket gör att det känns osäkert om hon kommer att få gå själv till skolan i vilket fall. Det är mycket sällan något problem, men det har förekommit, och jag är lite kycklingmamma i det avseendet.

Vad säger ni, vad skall vi tänka på? Hur har ni funderat när ni har valt skola? Vilket är viktigast; pedagogiken, storleken på klasserna, storleken på skolan, omgivningen, närheten, ...

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
kiki

Inlägg av kiki »

Hej, vilket angenämt problem :lol: du har ju i alla fall olika val, det är det inte alla som har :wink:

Prio
Storlek
pedagogik
Omgivningen är strunt samma för mig :lol:

Jag har haft min stora i Freinetskola sen 6-års och är sååååå nöjd. När jag idag hör 6-års föräldrar berätta om stora grupper och ingen inskolning och ENORMA fritidsar blir jag väldigt tacksam att jag valde det lilla.

Och är det en renodlad Freinetskola som ingår i deras nätverk törs jag gå i god för att barnen får en gedigen och bra utbildning :lol: (ja jag älskar freinet-pedagogik) Går ju helt rätt i BB-tänk dessutom då allt arbete (skolan räknas som arbete) ska leda till något. Inget det här ska du lära dig därför att ??? utan ungarna vet själva och väljer själva vad det är dom ska lära sig, de tar tidigt ansvar för sitt eget lärande på ett jätte bra sätt.

Sen är ju personalen viktig, jag tänker att man ska kolla personalomsättningen, skolor med mycket personalbyten njaaaa, hur bra ledning kan det vara :?: tänker jag.

Om skolan ändå ligger så ni måste köra dit så spelar ju omgivningen ingen roll alls, då blir de ju hämtade och lämnade iallafall. Felix skola låg granne med FÄNGELSET ett ställe fullt med sveriges värsta brottslingar :shock: :?

Lycka till i valet

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej,
och tack för synpunkter! Jag får läsa på mer om Freinet, och göra ett studiebesök på skolorna. De ingår i nätverket såg jag på nätverkets hemsida, så det var ju bra.

Finns det några risker med en så liten skola i privat regi? Om de inte får tillräckligt elevunderlag t.ex?

Barnen kan cykla själva från 4e klass, så vi kommer inte alltid att lämna och hämta. Men då kanske de är så stora att de kan hålla sig undan från trubbel?

Jag tar gärna emot fler tips och tankar!
/Marie

Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Jag har inte kommit så långt ännu, så jag har inte så mycket konkreta råd att komma med, mer än att besöka de aktuella skolorna, se hur de arbetar och hur de bemöter eleverna. Där jag bor finns inte så många valmöjligheter, och det är ju både för- och nackdelar med det förstås. Men att ha ett val är ju ändå inte så dumt, även om det kan vara svårt när man väger dem mot varandra.

Här är den enda tidigare tråden jag hittade i ämnet - men det är inte säkert att det är något nytt här för dig:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ight=skola

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!
Jag hoppade iväg till den intressanta tråden du hade med, och sedan kom jag visst inte tillbaka igen. Ville bara säga tack för hjälpen!

Kram,
Marie

Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"