4,5 månader - liten i maten och sover för kort på dagen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
sole

4,5 månader - liten i maten och sover för kort på dagen

Inlägg av sole »

Lillasyster ska nu få sina dagar uppstyrda då matintaget är sämre än önskat samt sömnpassen är korta och många.

Vera har en storebror som går på dagis så jag funderar lite att hennes dagar kunde se ut såhär:

07.30 (uppvak, samma tänkte vi för storebror som ska kuras för att åf bort uppvak på nätterna)

08.30 - 10 sova i vagn under lämning på dagis + promenad

12- 12.45 sova

14.45 - 16.30 sova i vagn under hämtning på dagis och lek i parken med storebror.

19.30 natt (som storebror)

Problemen vi har för tillfället är att hon somnar och vaknar efter ca 20-30 min och då går det inte att vagna henne till sömns, hon ligger där och är glad och sen blir hon ledsen efter en stund och somnar om.
Nu har storebror varit hemma från dagis o varit sjuk samt helger med lite andra vanor (mer liv och rörelse) gör att sömnen blir oregelbunden och korta stunder. Det som fungerar ibland är att stopap in hennes armar i overallen - alt. ställa henne fullt påklädd under ett öppet fönster (vi bor i lägenhet).

Sen är det maten - hon har en oreglebundenhet i detta också och tenderar att småäta och få i sig lite många gånger. hon börjar att glupskt äta och sen så märker man att hon bara ätit 20 ml ändå (hon får bara ersättning och vi har börjat lite smått med smakportioner), att truga fungerar inte alls - inte ens om hon inte ätit på länge.

Hon ligger lite under viktkurvan så hon äter fortfarande på natten men det är oftast bara ett mål runt 00.30 - 02.30. Nästa gång hon äter är oftast runt 07 och sen en liten skvätt innan hon somnar runt 09.

hur ska vi styra upp - tar tacksamt emot tips!
Mamma till Viktor, född 070318, Vera född 081106
Vi har mkt goda nattningsrutiner men mkt uppvaknanden på nätterna
sole

Inlägg av sole »

ja visst ja - glömde bort:
hon är oftast väldigt ofokuserad på maten när hon äter vilket har resulterat i att för att få i henne så mkt mat som möjligt matar vi nästan henne bar i vagnen - där kan hon ju inte se allt som händer runt omkring - finns det någon annan tanke eller lösning på det problemet?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Sen är det maten - hon har en oreglebundenhet i detta också och tenderar att småäta och få i sig lite många gånger. hon börjar att glupskt äta och sen så märker man att hon bara ätit 20 ml ändå (hon får bara ersättning och vi har börjat lite smått med smakportioner), att truga fungerar inte alls - inte ens om hon inte ätit på länge.
Det är där skon som skon klämmer tror jag.
Sätt er ner och gör ett riktigt matschema med 3.5-4timmar mellan matmålen.
Låt henne vara delaktig i matlagningen.
Att man småäter gör att man aldrig blir riktigt hungrig eller mätt för den delen.
Så ta tag i maten och se till att hon är ordentligt hungrig när det vankas mat.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
sole

Inlägg av sole »

tack för svar!

Göra henne delaktig i matlagningen, kan vara lite svårt när hon är 4,5 månad - men hon är ju oftast med i köket!

Tänker jag rätt om jag börjar med att se till att hon äter ordentligt - sen styr upp sömnen?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Man ska inte underskatt dom små :wink:
Låt henne vara med liggandes på mage på diskbänken el dyl och andvänd handen om handen med slevar,mått av olika slag mm och påså sätt bli delaktig i matlagningen. :wink: Annars är det väldigt gott att suga på en slev om inte annat. :)

Vet NI att hon inte vaknar pga hunger när ni kurar så behöver ni inte tänka på det.Annars är det lätt att man blir osäker om hon kanske är hungrig osv och på så sätt dyker det upp orosmoln.

Kan hon vara vaken ett tag mellan varje pass innan hon får mat så hon är ordentligt hungrig när det är dags för mat?

Du kan väll börja kura redan nu men oftast hänger det ihop med mat och sömn.Har man mat i magen så sover man mycket bättre som även gäller oss vuxna.

Har ni börjat att ge gröt?

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
sole

Inlägg av sole »

jag önskar att jag kunde ha henne på diskbänken men med värdens minsta kök så finns det plats på spisen när man lagar mat - inte så lyckat :-)

hon sitter i sin stol tills hon säger till att hon inte orkar längre och där ser hon bra - annars blir det babysitter.
Fast storebror är rätt bra på att roa henne :-)

vi har börjat lite smått med smakportioner men ingen gröt ännu, det är nästa steg. då kan det väl vara bra att ge det till henne innan läggdags?

Vi har inte kurat nåt barn innan och ska börja med storebror (2 år) först - blir nog lite kämpigt att köra båda barnen på en gång ;-)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

vi har börjat lite smått med smakportioner men ingen gröt ännu, det är nästa steg. då kan det väl vara bra att ge det till henne innan läggdags?
Ja,med gröt i magen innan sovdags är bra.

Hör gärna av dig igen och berätta hur det går för er.

/ulrika
sole

Inlägg av sole »

hon fick sin första portion gröt igår kväll innan läggdags och sen ersättning på det.

Återkommer och berättar hur det går!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hon fick sin första portion gröt igår kväll innan läggdags och sen ersättning på det.

Återkommer och berättar hur det går!
Ja,gör det :D

/ulrika
sole

Inlägg av sole »

nu har jag läst hela boken och full av förtroende redo att börja kura storebror 2 år först så han (och vi) får lite längre mornar och börja dagen utan gråt.

Lillasyster ligger näst på tur sen och jag har lite frågor som jag inte hittade svar på i boken.

1)Lillasyster sover hos oss nu, när hon ska kuras - ska hon flyttas över till storebrors rum då eller när hon är kurad klar? Han borde väl bli störd i sin sömn under de första nätterna när hon ska börja sova hela natten.

2) From påsk åker vi ut till vårt landställe under helgerna - fick svar på att det var ok med storebror så länge vi höll oss hemma första 4 nätterna på kuren (tex bäst att börja en måndag eller söndag kväll) - gäller samma för lillasyster?

3) på landet sover vi alla i samma rum, funkar det och finns det en möjlighet att uppnå drömmen att under sommaren att båda barnen sover i samma rum som oss HELA natten? Vet ju att det förespråkas egna rum men det utrymmet finns inte på landet... Dock finns möjlighet att ställa en av resesängarna i vardagsrummet efter vi går och lägger oss men hur skulle det påverka dem? Att somna i sängen inne i sovrummet och sen vakna i vardagsrummet?

4) Vera äter rätt dåligt på dagarna men vad jag förstår från boken kommer hon börja äta bättre med kuren och det är ingenting som hindrar att vi genomför den ändå? Hon ligger lite under sin viktkurva men inte oroväckande mkt - hon är bara liten i maten
sole

Inlägg av sole »

nämen såklart glömde jag ju en fråga:

hon sover nu långa pass när vi hämtar och lämnar storebror på dagis, hur ska man upprätta ett smart schema då?

vi går hemifrån ca kvart i nio på morgonen och då somnar hon och sover igenom lämning och efterföljande promenad (som är lika mkt för mammas välbefinnande ;-)) är det "fusk" att hon sover då i vagnen och ska jag ha 45 min-lur på fm och em och sen väcka henne? samma sak händer ju på em då jag och storebror i princip alltid går till parken och leker efter dagis vilket innebär att hon sover 14.45- 16.30 minst iallafall
hon somnar ju alltid i vagnen eller bilen. hur löser mand et då det inte är sovdags? blir man så låst att man då inte kan åka vagn eller bil då det inte är sovdags eller är det sånt som ger med sig iom schema?
Lua

Inlägg av Lua »

Godafton :D :!:

1. Det är bra för ens egen attityd att kura så att man inte "stör" syskonet. Var ni än kurar ska det vara KOLSVART, svalt och hyfsat avskilt. Sedan flyttar ni ihop de två, när kuren sitter.

2. Jag tycker nog att uppföljningsveckan bör vara stabil också. Men allt går, om man har attityden på plats :wink:

3. Finns det möjlighet att de sover i sovrummet och ni i vardagsrummet? Så har vi löst det och det funkar kanon. Mörkläggningen är A och O. Flytta inte omkring sängarna när de somnat. När de vaknar till och inte känner igen sig blir det svårare att somna om.

4. Med kuren kommer aptiten - det är bara att köra på! Börja redan nu med att ha minst 3,5 timme mellan målen och ge henne verkligen allt hon klarar. Truga på älskvärt kafferepsvis.

Jag är inte så bra på schematänk så det lämnar jag med varm hand över till någon annan :P När kuren sitter och tiderna har etablerats kommer de förmodligen inte att somna utanför sina tider, ni ska få se :!:

Peppande norrbottenskram från Lua. :heart:
sole

Inlägg av sole »

Lua, tack för ditt svar!

menar du att vi sover i vardagsrummet om vi åker ut mot slutet av första veckan i kuren eller att vi ska sova så när vi är där ute jämt?

Vi hade tänkt kura storebror först men nu blir det nog Vera som får gå först så vi kan börja sova hela nätter.
Tyvärr är hon sjuk nu med ruskig hosta, pip i luftrören så hon får bli frisk först.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag tror Lua menade att barnen alltid kan sova i sovrummet och ni i vardagsrummet, att det var så de hade löst det.

Tråkigt med sjukdom, bra att ni väntar ut den. Inga onödiga orosvargar :wink: .

Schematänk.... Med schema så kommer hon förmodligen inte att somna i bil och vagn när det inte är dags att sova eftersom hon redan är utvilad. I alla fall inte en bit in i kuren. Kommer hon hinna bli 5 månader innan kuren startar? I sådana fall behövs 15 h uppdelat på tre lurar + 12 h natt. (antar att ni vill ha 12 h natt?) T ex kan det vara 12 h natt + 45 min + 2 h + 45 min. Eller 45 min + 2 h+ 20 min. Bestäm vad ni tror passar er bäst. Det är inte fusk att sova i vagnen om den rullar men om man börjar vänja henne vid att bara kunna somna i rullande vagn så får man ofta fortsätta med det. Ett alternativ är att hon somnar i stillastående och när hon sovit i 10 min kan ni köra iväg utan att störa henne. Häng för något så synintrycken avskärmas och väck när hon sovit exakt den tid hon ska. På så sätt förstår hon att ni har kontroll, hon behöver inte själv bevaka sina intressen. Sen går det bra att vara vaken i vagnen också, bulla upp så hon kan sitta och titta. Kanske ha emd en BabyBjörn så hon får komma upp och se lite mer. Nu när vi har en så underbar årstid!

Hoppas det varit till någon hjälp, känner att jag svamlat lite.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
sole

Inlägg av sole »

emma
tack för svar - såklart ska jag hålla mig till en tråd :-D
hon kommer hinna bli 5 månader så 15 timmar ska jag dela upp.

kanske såhär?:
07.30 uppvak + ersättning
8.45- 9.30 sova
11.00 ersättning + smakis
11.30-13.30 sova
14.30 ersättning
15-15.45 sova
18.00 ersättning + gröt(sen välling när hon kan äta det)
19.30 sova natt

jättebra svar om hur det blir med vagnturer/bilturer när det inte är dags att sova - kanon att det blir så att hon endast kommer sova när det är dags och sen sova när det är dags - svammel kanske från min sida ;-)

kommer man sen när kuren sitter kunna förflytta henne från vagn/bilstol/säng etc till annat ställe när hon sover?
Vi är en aktiv familj och är ofta borta hos släkt och vänner och hälsar på.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"