Min dotter Lovisa är femton, snart 16 månader och lekt ensamlek sedan hon föddes nästan. Sedan två veckor leker hon sällan mer än 40 minuter, från att ha lekt en och en halv timma. Jag har läst tips här på forumet om saker att leka med och är rätt säker på att hennes morgonrylar är intressanta och varierande. Men hon ledsnar iallafall. Dessutom har hon börjat bli ledsen när jag lägger henne i sängen för tuppluren. Hon vill bli upplyft igen, fast hon är supertrött. Hon somnar själv ändå men i veckan har det tagit upp till 30 minuter ibland. Men det som bekymrar mig ännu mer att hon vaknar med ett skrik och gråt. Är det någon som känner igen detta? Hon säger nej en del och verkar vara inne i en period då hon förstår mer av sin egen autonomi så jag har tänkt att det kan handla om så kallat förtrots...Det är hemskt att ta upp henne så ledsen och tråkigt att leken inte verkar lika givande.
Tacksam för allarådoch erfarenheter!
Stina
krångel med ensamlek och tupplurar
-
spindelkvinnan
krångel med ensamlek och tupplurar
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
-
spindelkvinnan
Hej Elle!
jo, Lovisa lyssnar på lite olika musikblandningar vid leken-stor musik för små öron varvat med disneymusik. Vid tupplurarna sätter vi på lugn, instrumental musik. Hon lägger i skivan och trycker på play själv. Hon brukar härma musiken och vara glad hela vägen till sängen, ända tills hon ligger där. Husljud gör vi så länge hon är orolig men oftast bara till dess att hon somnar.
Hennes schema är:
7:00 morgon. Välling, byte
7:10- Morgonlek
8:30 frukost
9:00-9:00 Social delaktighet-disk, bäddning allmänt plockande
10-12 ute
12 Lunch
13:30-15:00 tupplur-skratt innan
15:00 mellanmål
15:30-16:00 social delaktighet: middagsmatslagning
16-16:30 oftast ute
17:00 middag
18;00 bad, bolibompa, skratt och gosstund i sängen
19:00 Godnatt
Som sagt, tupplurarna krånglar. Idag lekte hon en timma, men det senaste ofta kortare...
Tacksam för alla reflektioner!
stina
jo, Lovisa lyssnar på lite olika musikblandningar vid leken-stor musik för små öron varvat med disneymusik. Vid tupplurarna sätter vi på lugn, instrumental musik. Hon lägger i skivan och trycker på play själv. Hon brukar härma musiken och vara glad hela vägen till sängen, ända tills hon ligger där. Husljud gör vi så länge hon är orolig men oftast bara till dess att hon somnar.
Hennes schema är:
7:00 morgon. Välling, byte
7:10- Morgonlek
8:30 frukost
9:00-9:00 Social delaktighet-disk, bäddning allmänt plockande
10-12 ute
12 Lunch
13:30-15:00 tupplur-skratt innan
15:00 mellanmål
15:30-16:00 social delaktighet: middagsmatslagning
16-16:30 oftast ute
17:00 middag
18;00 bad, bolibompa, skratt och gosstund i sängen
19:00 Godnatt
Tacksam för alla reflektioner!
stina
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
Hej 
Jag upplevde själv att ensamleken kunde svaja en del i just den åldern din dotter är i nu. Jag låtsades inte om något utan fortsatte lika glatt varje morgon, en muta varje morgon i en "hemlig" påse som jag gjorde i ordning kvällen innan bara att ta fram.
Tror att det är viktigt att du tror på det själv och inte förmedlar någon slags "oro" över att det inte ska fungera.
Sen är det ju alltid bra att bryta ensamleken innan hon blir ledsen så om du upplever att det nästan alltid nu fungerar i ca 40 minuter så plocka upp henne strax innan då ett tag!
Du kommer då säkert märka att leken förlängs per automatik igen 8)
Gällande dagsluren så är det också bara en total skrattattack innan sovning som ska till och att du är övertygad om att hon ska sova gott. Visst kan det vara en flinga av förtrots, mycket som händer i livet just nu men det kommer att gå över och som du skriver själv. Hon somnar efter ett tag och sover sen hela luren.
Att hon vaknar med ett skrik och är ledsen tycker jag inte du behöver lägga så stor vikt vid för det är också övergående. Se till att du hastar in och spelar helt toklycklig över att se henne och lyft upp henne till en kavalkad av tjo, skratt och förtjusande uttryck över att få se henne igen
Kram Tessan
Jag upplevde själv att ensamleken kunde svaja en del i just den åldern din dotter är i nu. Jag låtsades inte om något utan fortsatte lika glatt varje morgon, en muta varje morgon i en "hemlig" påse som jag gjorde i ordning kvällen innan bara att ta fram.
Tror att det är viktigt att du tror på det själv och inte förmedlar någon slags "oro" över att det inte ska fungera.
Sen är det ju alltid bra att bryta ensamleken innan hon blir ledsen så om du upplever att det nästan alltid nu fungerar i ca 40 minuter så plocka upp henne strax innan då ett tag!
Du kommer då säkert märka att leken förlängs per automatik igen 8)
Gällande dagsluren så är det också bara en total skrattattack innan sovning som ska till och att du är övertygad om att hon ska sova gott. Visst kan det vara en flinga av förtrots, mycket som händer i livet just nu men det kommer att gå över och som du skriver själv. Hon somnar efter ett tag och sover sen hela luren.
Att hon vaknar med ett skrik och är ledsen tycker jag inte du behöver lägga så stor vikt vid för det är också övergående. Se till att du hastar in och spelar helt toklycklig över att se henne och lyft upp henne till en kavalkad av tjo, skratt och förtjusande uttryck över att få se henne igen
Kram Tessan
-
spindelkvinnan
Tack för finfint svar, jag tror lösningen ligger i det du skriver! Idag flamsade vi en halvtimmaföre tuppluren och Lovisa somnade nöjd. Dessutom lekte hon glatt i över timme...Ska satsa på mer karnevalsstämning efter tuppluren, det fattas nog...
Stina