Hej!
Kurade min son, snart 11 mån, för drygt en månad sedan och det är det bästa vi någonsin har gjort! Det gick så mkt lättare än jag någonsin kunde föreställa mig. Sedan natt ett har vi praktiskt taget aldrig gått in på hans rum utan någon enstaka ramsa utanför dörren har varit det enda. Nu ramsar vi aldrig på natten längre, han somnar om av sig själv om han vaknar. Tack Anna för väl fungerande metod!!
De första två veckorna sov han tolv timmar per natt, gick alltid och väckte honom på morgonen. Nu har han dock börjat vakna tidigare. Vårt schema ser ut som följer:
19.30 - 07.30 natt
09:30 - 10.15 förmiddagslur
13.30 - 15.00 eftermiddagslur
Dels har han svårt att komma till ro på kvällen (också nytt). Han är helt ok med att vi går in och lägger honom, men han ligger och pratar och leker i ca en halvtimme innan det blir tyst (det blir alltså tyst vid 20-tiden). Sedan vaknar han gärna 07:00, ingen gråt, men jag hör hur han håller på där inne. Alltså består natten numera av 11 timmar. Dagslurarna fungerar som en smäck och jag känner att det här med natten egentligen inte är något stort problem, är ganska nöjd som det är, men tänker att jag ska fråga om det är något med schemat som bör ändras eller om ni har något annat tips för att tolv-timmars nätterna ska funka?
Vet inte om jag ska dra ner till en lur per dag? Hur gör man det smidigast i så fall?
Tack för fantastiska råd och ett superbra forum!
Hälsningar Elin
Kurat med framgång, men några små problem har nu uppstått...
Kurat med framgång, men några små problem har nu uppstått...
Vilhelm 080418
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Och tack för dina varma ord
Ja, precis så här talar små älsklingar om att schemat behöver justeras
Man har inte den goda smaken att av sig själv snyggt och prydligt korta ner en dagslur eller slopa en annan, och på så vis deklarera faktum: "Nu du mamma, nu tror jag jag ska sova lite mindre på dagarna för jag vill ju verkligen behålla min sköna tolvtimmarsnatt!"
Så skär ner, bara. Mitt förslag är att du skippar förmiddagsluren (vilket kommer att göra honom väldigt sur till en början) och tidigarelägger middagssömnen till exempelvis 12 - 13.30 eller 12.30 - 14.
Känns det alltför gräsligt, så ge honom 20 min av fm-luren - regelmässigt, vid samma tid varje dag - och väck honom efter exakt dessa 20 min, som är ett naturligt sömnrytmspass. Vilket inte hindrar att han som sagt kommer att bli sur till en början och vilja sova 45 min som vanligt, men då gäller det att jubla när du väcker och raskt hitta på något trevligt för honom att uppmärksamma O:)
I så fall skulle middagsluren kunna infalla 13- 14.30.
Detta senare alternativ skulle du kunna tillämpa en vecka, tio dagar och se hur nätterna påverkas - positivt nog
Duger inte det, om man säger, kör hårt på alternativ ett. Då får du de goda tolvtimmarsnätterna kvar och du får en tidigare middagssömn som också kan behållas i en bättre evighet
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022