Nu går det inte alls!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Cam.

Nu går det inte alls!!!

Inlägg av Cam. »

Behöver hjälp!!

Nätterna har ju gått ganska bra, men endast några nätter har han dock sovit från 19.30 - ca 07, sen somnat om själv för att bli väckt 07.30... men oftast (då jag lägger honom=/ ) så vaknar han flertalet gånger om nätterna, 4-5 ggr, ofta somnar han om själv, men även om vi nu gjort natt nr 9 så ramsade jag tre gånger inatt...

vi gör fel någonstans och jag tror felet var redan från början. Första natten hann inte min sambo buffa mer än någon minut innan han tystnade och var lugn vid läggning, sen den natten var det ju bara två gånger han vaknade så ramsan och allt lär ju inte satt sig. Natt nr två var ju ännu bättre (sämre..) då han bara vakna en gång.

Förmiddagslurarna går inte bra alls, känns som 5mm och det blir för mycket trafik. Eftermiddagslurarna går oftast lite bättre och han sover alltid den tid han ska på lurarna. Läggning om kvällarna går för mig på ca 2 min, för min sambo lite längre men å andra sidan sover sonen hela nätterna då sambon lägger... Skrattet innan läggning är bra tills vi närmar oss sängen, då blir han stenallvarlig och ledsen direkt, vet precis vad som komma skall och tycker inte alls det är något njutningsfullt på gång.

Vi vet inte vad vi ska göra, men det känns inte så bra just nu. Kan man börja om...? Vår lägenhet är allt från optimal, just nu sover sambon och jag i vardagsrummet, dock måste man passera vårt enda sovrum då man ska till toaletten och golvet knarrar nått såpass så det stör honom kanske ibland med.. vi flyttar till större snart.

Snälla, råd.
kille, mai 2008

kurstart 090307
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Men jag förstår ärligt talat inte vad det är du klagar över :?: Vad är du inte nöjd med :?: Att han inte REDAN är framme vid njutningen helt och fullt :?: Vadan denna otålighet :?: Mitt i uppföljningsveckan :?:

Varför inte bara förtsätta arbetet lugnt och fint och målmedvetet och med GLÄDJE över alla de fantastiska resultat ni hittills kunnat konstatera :?:

Jag vill ge er pris och beröm för ert vackra arbete :-({|= Det vill lilla barnet också, tro mig :wink: :lol:

Så ge honom skäl till det. Otålighet är inte på sin plats i barnavård någonsin.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cam.

hmm.

Inlägg av Cam. »

Jo det klart att bättre än innan är det ju om nätterna, men inte om dagarna då det alltid blir gråt och protester (jag kan faktiskt itne avgöra då jag ska låta honom gråta eller då jag ska ramsa, oftast lyssnar han itne ett dugg på ramsan utan skriker på mer)... Och bekräftelseramsan stör nästan alltid med, fortfarande!

Men då kör vi på som innan så löser sig det mesta med tiden antar jag. Saken är att då jag sovit så dåligt under lång tid och utöver det är gravid igen så är min hormonbalans helt kaos, och jag blir ofta ledsen då det tar uppåt 20 min innan han somnar vid dagslurarna, vilket jag tycker är jätte jätte lång tid. Det är kanske mig själv jag måste jobba med ytterligare! Så jobbar vi bara vidare med sonen. Tack för snabbt svar.
kille, mai 2008

kurstart 090307
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: hmm.

Inlägg av annawahlgren »

Cam. skrev:- - om dagarna då det alltid blir gråt och protester (jag kan faktiskt inte avgöra då jag ska låta honom gråta eller då jag ska ramsa, oftast lyssnar han inte ett dugg på ramsan - -
:D Dessa negativa förväntningar som du har redo INNAN blir naturligtvis självuppfyllande till slut. (Ganska snart, som vi ser.) SHN-kuren är en process. Du är inte framme än. Men du utvärderar redan i termer av "alltid", "oftast", och talar om 5mm. Då får du det du ber om - så enkelt är det, och så hemskt :cry:

En tröst och ett faktum är att positiva förväntningar är lika självuppfyllande som negativa :wink: :lol:

Så odla dem. Det kan du :!:

Lägg honom som om det vore en kolossalt underbar förmån för honom att få sova så gott (och det är det ju). Se til att ramsan är hög och glad nog för att verkligen nå fram. Det är inte han som har ansvaret att "lyssna" så du blir nöjd. Det är du som har ansvaret att ramsa så att HAN blir nöjd - dvs får ett FÖR HONOM tillfredsställande svar på sina frågor.

Det är inte heller ramsan i sig som ska "ta" av sig själv, bara för att du säger den (och inte ens vet, känner eller "hör" när du ska säga den). Du vet ju hur ett samtal mellan vuxna ser ut. Vad är skillnaden mellan intetsägande mummel av plitskyldiga fraser och en dialog - ett samtal värt namnet :?:

Så återta ledningen och gör det med glädje :!: Ramsa för kung och fosterland med stark rytm, hög röst, ett glatt betryggande budskap i tonen, utan pauser, utan att själv fråga honom, utan att bombardera honom med negativismer. Regeln är enkel: ju surare unge, desto käckare, gladare, hurtigare ramsa :wink: :lol:

Lär dig sedan att låta honom vara i fred. Sätt på musik, gör andra ljud i huset, dra tillbaks dina missmodiga vargar från hans tröskel och visa både honom och dig själv lite större förtroende. Sluta, kort sagt, måla f-n på väggen och sätt dit en stor sol i stället :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Cam.

Inlägg av Cam. »

Tack för svar.

Usch vad negativ jag låter!!!(inte bara låter troligtvis) :oops: Ändring på det.
kille, mai 2008

kurstart 090307
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"