Hur göra med kiss i madrassen?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Gäst

Hur göra med kiss i madrassen?

Inlägg av Gäst »

:D Har någon ett bra tips på hur man bäst får en madrass ren och torr efter att det råkat ske en olycka? Då menar jag juniorsängsmadrass - som är för stor för både maskin och tumlare! Tips emottages tacksamt!
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ja det skule jag också vilja veta... Jag har badat vår i badkaret ngn gång och kramat ut det värsta innan jag ställde ut den för att torka, med då var det sommar... :?
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Precis så har jag också gjort - men det torkar ju så dåligt! Och hur göra på vintern.... Kanske borde man införskaffa sådant där skydd? Plastad frotté? Varför känns det så jobbigt :roll: ? Och - funkar det :? ?

8) Många frågor som söker svar... :wink:
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag har plastad froté men allt som oftast så har det knökat ihop sig och läckaget har i alla fall hamnat utanför... så en tvätt då och då behöver nog lilla madrassen...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Susanne*
Inlägg: 2027
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 15:11
Ort: Ny Skåning

Inlägg av Susanne* »

Min mor har plastad froté i spjälisen hemma hos henne. En fin sort som bara gör sängen skönare - och säkrare. :lol: Hon har en stor bit som täcker hela madrassen - rejält omstoppad.

Verkar toppen tycker jag som aldrig kommer iväg för att fixa det...jag menar "hur svårt kan det vara..." men men

Ska fråga vart hon hittat den.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Gå till en golvbutik och fråga om dom har någon matt-tvätt-maskin att hyra ut. En sådan man tvättar textilmattor (heltäckningsmattor) med.
Den är ungefär dubbelt så hög som en dammsugare.
Man häller i vatten och tvättpulver i den. Vattnet sprutas in i madrassen, och sugs sedan tillbaka in i maskinen. På så vis får man den fräsch igen.
Den blir lite blöt efteråt, men torkar på en halvdag eller så. Gärna ute i soligt väder förstås.

F.ö. är plastad frotté inte alls bökigt! Man köper det på metervara i tygaffären.Jag har klippt ett gäng breda remsor. Dessa viker jag runt madrassen, och då ligger de still, bara det är rejält tilltaget.

Förresten - vad roligt att du FRÅGAR för en gångs skull! :shock: :lol:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Hej!
Vi har en plastad frotté som andas (ambipur). Lite dyrare men det är det värt! Dessutom lyxade vi till det med gummiband i hörnen så den ligger där den ligger.
Den frottén vi hade innan svettades sonen på :shock:

/ Mamman till sonen :D
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Smart med gummiband i hörnen! :D Jag ska ut och köpa större bitar (de jag har ligger liksom bara där rumpan "ska" vara) och sy på gummiband för jag är less på läckage! TACK

TACK också anna för tipset om mattvättsmaskinen det ska jag testa både på barnmadrasserna och på våran stora bäddmadrass. Sist knökade jag in den i tvättmaskinen men jag fick köra den ter gånger, först för att överhuvud taget lyckas blöta igenom den och sen för att skölja den ordentligt :? Torka den gjorde jag i vårt stora torkrum som vi har så det var det minsta problemet men det var precis att den blev torr innan det var dags att bädda igen...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack f.o.a.s. för tipset om att det finns plastad frotté som andas.
Jag har själv legat på vanlig (mina bröst läckte rätt ordentligt på nätterna i början).
Men man blev ju genomsvett, så jag tycker inte att det känns bra att behöva lägga det i sängen under ett sovande barn.

/LO

PS. när man ändå har en matt-tvätt hemma kan man ju alltid passa på att tvätta mattor också... :wink:
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack för alla tips! Ska ut och handla idag då... Plastad frotté som andas :o - DET låter spännande och värt besväret :wink: ! Tack!

:?: Vad händer med kisset om de kissar på den där frottén? Sugs det upp i den eller vad händer :roll: ? Ursäkta en novis... :oops: :)
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det sugs upp av frottélagret men släpps inte igenom till madrassen.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Ok- tack!
johanna
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 16:45
Ort: Bispgården

Inlägg av johanna »

Ett tips till!

Om man har en otymplig madrass som man inte orkar ta till kemtvätt eller dyl, kan man med fördel lägga dit en handduk som får suga upp fukten, sen spreja vatten med blomspruta och gnugga med lite tvållösning. Sen sprutar man med Febreeze (man absoluta favoritgrej) som tar bort ALL dålig lukt. Är man lat (som jag) hoppar man över gnuggningen med tvållösning. Det beror ju på hur stor tolerans man har mot fläckar....Själv har jag insett att vi kommer kasta madrassen när prinsen är helt 100% torr varje natt, därför bryr jag mig inte om fläckarna, (eftersom dom ändå inte syns när man byter lakan), huvudsaken det inte luktar. Lycka till!
*35 år, en tjej på 11 år, en pojke på 8 år och en äkta man på 43!*
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: :idea: :idea: Febreeze - den gamla godingen hade jag glömt bort! TACK! :thumbsup:
Isobel
Inlägg: 261
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 00:58
Ort: Trollh?ttan
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

JAa har förgäves letat efter Febreeze i alla tänkbara affärer, men ingen har det längre, och frågar jag efter det så är det ingen som vet vad det är!? Har det verkligen försvunnit från marknaden? Vart i allsindar köper ni erat??
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"