Det här med blommor och bin...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Det här med blommor och bin...

Inlägg av Stilla »

:D Hallå!
Tänkte tipsa om en jättebra bok om ovanstående ämne: Så blev jag till av Katerina Janouch och Mervi Lindman. Vi har haft den liggande på ett hemligt ställe ett tag i väntan på Frågan med stort F. Stora S frågade naturligtvis någon gång när Lilla s var i magen hur bebisar kunde komma in i magen, men eftersom hon var så liten då så nöjde hon sig med svaret att ”när mammor och pappor tycker väldigt mycket om varandra så kan det bli så.”

Dock har hon och även Lilla s fått veta hur och var bebisarna kommer ut, och det kanske var svårt nog, kan jag tänka, men eftersom jag själv inte lider av förlossningsrädsla, utan tvärtom (åtminstone andra gången) tycker att det är bland det underbaraste jag gjort, så tror jag att jag har kunnat förmedla en ganska positiv känsla av att föda barn. Man vill ju inte skrämmas. :wink:

Skrämd eller nåt sånt vet jag att jag blev som barn när jag sent omsider fick veta hur det går till. Det var nog genom tidningen Kamratposten tror jag. Och av lågstadiefröken. Min mamma var inte så bra på det där med intima saker. Och jag har alltid tänkt och hoppats att jag skulle fixa det bättre gentemot mina barn än hon gjort mot oss, sina barn.

Men mina barn har inte ställt några fler frågor. Och jag har tänkt, att innan de börjar skolan, innan nån annan berättar vill jag göra det. Nu ska Lilla s dagiskompis få ett syskon, det har nog fått henne att fundera i de banorna tror jag, plus att hon kanske är i en frågvis ålder. Så när hon häromdagen frågade (vid en helt olämplig tidpunkt, där svaret hon fick var ”ja det kan man undra” typ… :roll: )tror jag hon inspirerade sin storasyster till att fråga samma sak någon dag senare. Och då tänkte jag, att nu är det dags. Tänk så svårt man kan göra det för sig! Jag blev helt nervös! Att man ska vara så generad inför sina egna barn! Är jag ovanligt pryd eller? Tack och lov för denna bok, alltså, som jag nu kunde plocka fram och läsa. I boken är det en pojke som berättar, och det är på en väldigt barnvänlig nivå. Och mamman och pappan ser ut att ha det väldigt mysigt och kul under filten…

Och vad blev reaktionen? ”Jaha”. Typ. De var mest irriterade för att man inte fick veta vad pojken i boken heter! :lol: Sen har de inte sagt något mer. Det kanske inte är så konstigt i alla fall, det där med blommor och bin? Jag lät boken ligga framme, så de har kunnat titta i den och ev fråga igen. Hade dock inte tänkt på, att Lilla s gärna vill höra samma ”saga” flera gånger, så nu har vi avverkat den som godnattsaga också…

Hur har ni gjort? Har era barn frågat? Har ni svarat med sanningen eller har ni bara gett den delvis? Tycker ni jag gjorde rätt? Eller är det för tidigt när man som Lilla s bara är knappt 4? Jag ser framför mig hur hon kommer till dagis och berättar för fröknar och barn hur det går till… :lol: eller för mormor och morfar :shock: eller nån annan äldre släkting… Men det är skönt att vi har ”klarat av detta”, de kommer inte att bli lika förskräckta och känna sig dumma och ovetande den dag informationen kommer från något annat håll som jag gjorde som barn, när alla? verkade veta utom jag.

Skulle vara tacksam för lite reflektioner från er kloka!

Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
sömnlös
Inlägg: 295
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 14:29

Inlägg av sömnlös »

Sessan hemma har undrat om döden. Vad som händer då.
Då har vi sagt att många tror att man kommer till himmelen och att det är fint att vara där, men att helt säkert vet ingen vad som händer.

Än så länge är hennes bild att det är en plats där man väntar på sina vänner och släktingar och sen är man tillsammans där.

Hon vet ju att bebisen kommer ur mammans mage och lite om vilka två alternativ som finns.Det var den enkla biten :lol:

MEN vår sessa frågade en dag -Var fanns jag innan jag kom in i din mage?

Hur bebisen kommer till magen är ju ganska svårbesvarat. Rent tekniskt vet jag ju exakt :wink: , men hur kommer själen till?

Jag sa då att man kan tro att hon fanns i himmelen och väntade. Att vi önskade så väldigt mycket att få ett barn och då kom hon till oss och att vi är så glada över henne.

Varpå hon svarar - vilken tur att jag kom till er :heart: .

Efter att ha funderat en stund kom nästa fråga - Finns det fler barn som väntar på att få komma till oss? :lol:

Det blir ju lite av själavandring, men alternativet att själen varken skulle finnas före födseln eller efter döden kändes inte aktuellt.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
blomman
Inlägg: 1775
Blev medlem: fre 28 apr 2006, 17:01

Inlägg av blomman »

sömnlös skrev: men alternativet att själen varken skulle finnas före födseln eller efter döden kändes inte aktuellt.
Jo, för mig som ateist finns det alternativet :wink: .
Jag svarar med en fråga till barnen "vad tror du?"

När det gäller blommor och bin har jag nästan undrat varför mina aldrig frågar.. de har frågat litegrann, och jag har inga problem med att svara.
Men jag har nästan blivit rädd för att de har för få frågor.. "alla" barn tycks ju fråga så mycket.

Jag tycker verkligen man ska svara helt sanningsenligt!
Däremot behöver man ju inte svara på mer än de frågar. Tror inte de alltid vill ha hela historien direkt, utan bara svar på sina frågor. Det räcker!
Stilla skrev:Jag ser framför mig hur hon kommer till dagis och berättar för fröknar och barn hur det går till… eller för mormor och morfar eller nån annan äldre släkting
Ja, för de vet ju inte om hur det går till innan och kommer bli helt chockade :wink: :roll: :lol:
så tror jag att jag har kunnat förmedla en ganska positiv känsla av att föda barn.
Vad härligt!
Och vad blev reaktionen? ”Jaha”. Typ. De var mest irriterade för att man inte fick veta vad pojken i boken heter!
:lol: :lol: :lol: :lol:
Men det är skönt att vi har ”klarat av detta”, de kommer inte att bli lika förskräckta och känna sig dumma och ovetande den dag informationen kommer från något annat håll
Ja, tänk vad skönt att växa upp idag, när man kan få bra information på rätt sätt! Det ÄR ju liksom inget konstigt!
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Vilket sammanträffande :shock: Min 4,5-åring frågade mig igår. Vi har förstås pratat bebisar i magen många gånger genom åren, men han har aldrig frågat mer konkret än hur de kommer ut. Men nu ville han veta hur de kommer IN. Efter något litet projekt på dagis, dök då alltså frågan upp. Och han frågade vidare och frågade på tills han hade de flesta detaljer klart för sig.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

:D Hej och tack för era reflektioner!

sömnlös skrev:MEN vår sessa frågade en dag -Var fanns jag innan jag kom in i din mage?
Hur bebisen kommer till magen är ju ganska svårbesvarat. Rent tekniskt vet jag ju exakt , men hur kommer själen till?
Ja, allt har man ju inte svar på även om man skulle vilja!
blomman skrev:
Stilla skrev: Jag ser framför mig hur hon kommer till dagis och berättar för fröknar och barn hur det går till… eller för mormor och morfar eller nån annan äldre släkting
Ja, för de vet ju inte om hur det går till innan och kommer bli helt chockade :wink: :roll: :lol:
:lol: Precis! Nej men skämt åtsido... mina föräldrar (och en del andra i den äldre generationen) är såååå himla pryda och spec mamma tycker sånt där är jättepinsamt... men det är ju faktiskt inte mitt problem. Längre. :roll:
blomman skrev:
Ja, tänk vad skönt att växa upp idag, när man kan få bra information på rätt sätt! Det ÄR ju liksom inget konstigt!
Precis igen! Eller, jo, rätt konstigt är det ju... :lol: Men att dra nån vals om storken eller så är ju ännu konstigare! :lol:

Lilla s avbröt mig mitt i läsningen (andra gången vi läste boken) när vi hade kommit till stället med att "bebisfröna" simmar ut ur pappans snopp och in i mammans mage och sa: "Men när MAMMAN stoppar in snippan i PAPPANS snopp, DÅÅÅ blir det en flicka!" underförstått annars blir det en pojke, för det blev det ju i boken! :lol: :lol: :lol: Vad de tänker och funderar!
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Nu har vi inte kommit riktigt dit än (även om det var nära i höstas :lol: ) men jag minns när jag var liten och min mamma gav oss en bok om hur barn blir till. Det var ingen tecknad, "vanlig" bok utan en bok med svart-vita bilder av hur en man och en kvinna ser ut och olika positioner i sängen (inget avancerat). Det var nog en följd av 60- och 70-talets frigörelse tror jag...

Jag vet inte var den boken är nu men jag minns att den gav upphov till mycket fnitter och även att jag/vi fick svar på många frågor om sexualitet.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"