Förskola för 4 åring?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
kalinka
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 21:43

Förskola för 4 åring?

Inlägg av kalinka »

I Barnaboken står det så här om 4 åringen: För fyraåringen-äventyraren är tom en dålig lekskola bättre än ingen alls.
Vad menar AW med dette utsagn. Kan man inte iflg henne vara hemma med en fyraåring, eller?
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hej kalinka,

Min tolkning av det är att en 4-åring behöver ut och träffa andra barn och vuxna. De behöver göra små utflykter utanför flocken för att "vidga sina vyer".
Visst kan man vara hemma med en 4-åring också!
Jag var själv hemma tills jag började skolan, med undantag för lekis när jag var 6 år (3 timmar om dagen). Vi hade förvisso dagbarn hemma, men de var yngre än mig. Men det var inga problem för mig att vara hemma länge när jag var liten.

Hur gamla är dina barn?
Skriv gärna in det i din signatur så att man kan se det.

Hur ser era dagar ut?
Berätta mer :D

//Sophie
kalinka
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 21:43

Inlägg av kalinka »

Hej!
Mina barn är två och fyra år gamla.
Dom har unga och pigga föräldrar, STOOOR familj som dom träffar regelbundet( moster, faster, farbröder och morbröder, far och morföraldrar och jämnåriga kusiner)

Vi har även ett stort socialt nätvärk med många vänner.
Min äldste har många möjligheter att få "vistas utanför flocken"
Han har många kompisar i olika åldrar som han träffär ofta.
Vi har besök ofta och vi är ofta på besök hos andra.

Jag känner nästan att han har för många saker på sin agenda redan och tykker det blir allt för mycket med 15 timmer extra på dagis.

Dessutom tykker jag det är så mysigt att umgås med min STORA pojk som jag kan prata med. Skulle bli så tråkigt utan honom( lite egoistiska själ også)

Som du kanske förstår tykker ju jag att han har det toppen, men känner ju ingen som väljer bort dagis för "stora" barn

Jag gick själv aldri på dagis och har da inte fått några varige men, men undrar lite om nån här inne har erfaring av å haft hemma sina barn "hela tiden"?

Hälsningar Outsider
Hemmamamma -83
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Kalinka... du....
Jag tycker ni verkar ha det alldeles toppenbra hemma!
Det verkar alls inte som att ni behöver dagis, så då ska ni inte använda er av det bara för att man "ska" det.
Jag har en kompis som bor helt isolerat, hon satte sin son på dagis när han var 3 år för HANS skull. Då räckte hon inte till märkte hon. Men då var det praktiskt taget bara hon och han varje dag, men då räckte 15 timmar på dagis för att han skulle få sin dos av andra människor :D

Men ni har ju redan umgänge med andra och så verkar han ju ha det toppenbra hemma!
Så varför ska ni peta in 15 timmar dagistid i en agenda som innehåller mycket redan? Näe, känns det bra ändå så då kör ni på som ni har det!

//Sophie
kalinka
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 21:43

Inlägg av kalinka »

Tusen Tack för uppmuntrande svar ms Sophie!

Kjänns bra att få bäkräftad det som jag redan trodde.
I vanliga fall tykker ju dom fleste att jag är taskig mot min pojk som inte får gå på förskola. Men dom vet ju inte riktigt hur vårat liv ser ut.

Kul å va här inne iblandt å titta lite på alle ni med BB tänk. Har själv stor nytta och glädje av AW kloka råd.
Glädjer mig att se att det fortfarande fins människor som står upp för dom små barnen, och inte blindt lyder Staten.

Nu ska vi hjälpas åt att städa köket, sen går vi ut å njuter av det vackra vädret. :D
Hemmamamma -83
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

Hejsan Vad trevligt att se att det Finns ngn mer med äldre barn hemma. Min äldsta dotter är 5 i sommar och hon är fortfarande hemma. Vi har en aktivitet för dom 2 äldsta en gång i veckan.Sen finns det lite barn/grannar vi umgås regelbundet med..Möjlighet till att va utan "flocken" finns oxå, ca 2-3 ggr i veckan...släkt hälsas på oxå såklart!
Bra att du startade en tråd här, kul för alla oss som faktiskt har barnen hemma länge eller tills skolan börjar!
Själv började jag mitt lekis vid 5 år då vi bodde långt ut i "skogen" !

någon mer med äldre barn hemma? Personligen känner jag 4 stycken som vi umgås med och vi verkar inte vara så vanliga :wink:
barn födda 04/06/08
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Vi har vår 4-åring, 3-åring och 2-åring hemma!
Går lysande.

:D
kalinka
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 21:43

Inlägg av kalinka »

:shock: Oj...fins det värkligen flera freaks som jag där ute...skönt att höra att det faktiskt går att ha sina "STORA" barn hemma.

Ser att ni har tre barn, jag undrar hur ni tykker det har gått?
Kjänner ju att jag kan göra så mycket saker med mine stora barn som kan gå och allt möjligt. Funderar på att snart skaffa ett syskon till, bli det bökigt eller bare roligare?

Tacksam för svar/råd från trebarnsfamiljer med alla hemma :D
Hemmamamma -83
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

:D

Livet är enklare med tre barn än med två.
Tycker vi.

Absolut roligare! Nu kom våra barn tätt (3 barn på 2.8 år..) så det är det enda vi har erfarenhet av. Vi har "buntat" ihop dem. De har alltid legat nära varandra i intressen och delaktighet. Vi har hjälpts åt med allt här hemma, tillsammans (du skär gurka där - du tömmer diskmaskinen där - du dukar bordet). Kan inte tänka mig att erat liv blir bökigare för att barnen är stora, trean hänger med :wink:

Som sagt, Livet är enkelt med tre. Hemma.

:D
kalinka
Inlägg: 14
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 21:43

Inlägg av kalinka »

Det var väl det jag tänkte... :wink:
Hemmamamma -83
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"