Hursomhelst, idag är hon 2½ år, sömnen är fortfarande oerhört ångestfylld för henne och nu har jag hört så mycket positivt om SNH-kuren så jag vill absolut testa.
Men jag vet inte riktigt hur jag går tillväga. Jag har ju boken, men känner inte att jag kan applicera allting på henne då hon är myyyyycket bestämd av sig. T ex skulle aldrig solfjädern gå. Jag kan inte tvinga henne att lägga sig ner då läggdags redan är så ångestfyllt.
Såhär är läget idag: Hon sover i spjälsäng. Hon gallskriker mellan 30 min-2 timmar varje kväll för att hon "inte vill sova". Hon vill ha vatten, hon vill gå upp och bajsa, o s v. Vi lägger henne ungefär vid 19-tiden (ibland 20). Hon är vaken till ca 19.30-21. Vi läser en saga, jag klappar henne och talar om för henne att vi finns i närheten. Vi går in och säger att hon ska sova med jämna mellanrum, eller sitter kvar i rummet utanför hennes rum (vardagsrummet där vi ändå sitter) och säger att hon ska sova. Under 1½ års tid gick vi upp kl 5 med henne varenda dag
Det jag inser är att vi måste ha skrattet till gonattet till henne, för att förknippa det hela med något positivt. Det har t o m gått så långt att varje gång vi är ute säger hon "Jag vill inte hem" för att hon vet att det nog är läggdags då.
Men hur ska vi göra, rent konkret? Vad går att applicera på en tjej som har så stark vilja och där sömnen och insomnandet blivit så extremt ångestfyllt?
Vi har en son på 6 månader också, som vi ska kura nu i det närmaste.
Oerhört tacksam för bra tips och svar från er erfarna.
Mvh Cissi