1 mån ska börja på SM på ondag.. lite frågor...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker ni jobbar på jättebra! Somliga små behöver äta med 3 tim mellanrum. Ovanligt är inte 3-4 timmar så är det inte tätare än 3 timmar kör på det ett tag till. :wink: Så länge hon sover sammanhängande och ordentligt på natten så letar vi inga fel där inga finns.

Att hon gråter i sömnen är nog mest drömmar. Det kan löna sig att hänga över ett tunt skynke över sufletten på vagnen så du stänger ute synintrycken. :wink:

Ps. börja inte med några nya saker som plocka upp, kanske ett skak i handtaget räcker? :wink: Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej igen!

Vi har haft det lite tufft nu ett tag pga lite utvecklingssprång men tänkte köra på starkt igen from nästa vecka då är hon iaf 10v gammal.

Som det ser ut nu så har jag tänkt mig följande schema, vad tycks?

8-10 vaken, mat och umgänge 2h
10-1045 morgon lur 0,45
10-1245 vaken 2h
1245 -1445 sova 2h
1445-1645 vaken 2h
1645-1730 em lur 0,45
1730-19 vaken mat och soc delaktighet 1.5h
19-08 sova natt 13h

Som det ser ut nu så äter hon gärna någon gång mellan 4-06 men inte bestämd tid, borde jag sätta det? Eller ska jag börja dagen ist kl 06 med ett rejält sm mål?
Som det ser ut nu får jag ju bara in 4 mål/dag (exkl målet på natten/morgonen).
Om jag flyttar morgonen till kl 06 får jag väl ändra på sovtiderna? Annars sover hon kanske för lite, i dagens läge är ju schemat på 16.5h...Tar jag bort 2h blir det ju knappa 2h...

Mitt andra problem är att hon inte äter ordentligt. Jag trugar och trugar men får knappt ner 135ml i henne vid varje mål, dvs hon äter för lite enl BVCs standard... Vad tycks? BVC vill att jag ska prova att ge henne mat kl 23 fast hon somnat kl 19, jag tycker det känns som att störa hennes sömn....
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Miss Giggle!

Hon behöver ca 16 tim sömn totalt. Jag tycker att 13 tim natt är lite mycket, skulle rekommendera 11 tim fram till runt 3 mån då man ofta tidigarelägger natten i och med att em-luren ofta blir kortare då. Kanske natt 20-07 med nattmål vid 04 och sedan dagslurar på 1,5 tim-2 tim-1,5 tim. Vad tror du om det? Då får du ca 2,5 tim vakentid det sista passet inför natten och kan då börja med mål 4 och sedan avsluta med nattslurk runt 19.30. Hur känns dessa tankar? Det viktigaste med ett schema är ju att det täcker dotterns behov men också att det passar henne och resten av familjen. Fila på det och fundera, jag bollar gärna vidare med dig!

Ja, jag skulle fastställa tid för nattmål. Vad gäller maten så skulle jag prova att byta nappstorlek. Jag upplevde att vi behövde byta tidigare än vad som stod på förpackningarna. Om hon sover gott och går upp i vikt så skulle inte jag lägga in ngt extra mål utan istället byta nappstorlek och se om det hjälper.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej igen!

Eftersom det bara är min sambo och jag så är det inte så många som ska anpassa sig. Vet att man itne ska anpassa sig efter barnet men det blir ju lite så ändån. VI kan ju inte hålla henne upp till 21 för att vi vill åka bort var och varannan kväll heller!

Misstänkte att 13h var lite mycket så jag har lekt med tanken att flytta sovtiden till 1930 och gå upp kl 7. Då går sambon ändå upp och vi kan vara tillsammans alla på morgonen lite granna iaf.

Nattsömnen blir då isf, 11 h som du säger.
Kan man isf tänka sig så här?

7- 830 mat umgänge mat
830 -930 sova
930- 1130 mat umgänge mat
1130-1330 sova
1330-1530 mat umgänge mat
1530 -17 sova
1700-1930 mat umgänge slurk!

Då blir det 11,5h sova natt, 4,5h sova dag och 8h vaken på dagen

Tycker du att jag ska väcka henne för mat på natten om hon själv sover? Hon har inte överlevnadsångestskrik mer, tror jag för hon har bara haft det i v 4 och då matade vi bort det enl konstens alla metoder.

Jag är lite tveksam. Har hon valt att sova sammahängande känns det lite som att jag borde tacka och ta emot. Men när hon vill ha mat så får hon så klart. Menar vaknar hon och gråter av hunger kan man ju inte ignorera det när hon är så liten känner jag.
MIsstror jag hennes förmåga att fixa detta då? Är det det jag visar om hon får mat?
Elle

Inlägg av Elle »

Brukar hon sova 1 timme på fm? Många juveler brukar gilla att sova 1,5 tim istället, vilket är ett naturligt sömnrytmpass. Om du tror att det skulle bli bättre så kan du ju bara skjuta på allt en halvtimme och ha natt kl 20 istället.

Jag är förespråkare för att ta ledningen och det gäller även nattmålen, dvs att så länge juvelen behöver mat på natten så har jag bestämt ett klockslag, tagit upp en halvsovandes bebis, matat i dunkelt sken och sedan sova vidare till morgonen. Jag gillar detta, då behöver inte juvelen bevaka sina intressen utan jag som förälder gör det isället. Sedan märker man när de är redo för hel natt utan nattmål. Det är mina tankar :D

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hmm, jag undrar hur det blir i förlängningen om jag flyttar hennes sovpass nu..
Om två veckor är hon ju 3mån och då ska hon ju isf sova tidigare. Ska jag, tycker du, ändra det för 2v skull?

Som det är nu så sover hon väldigt olika, hon vaknar titt som tätt tycker jag och jag får ofta skaka handtaget för att hon ska somna om, men när hon väl sover så sover hon gärna längre pass typ 1-1,5h och 2h...

Förresten, fråga..
När hon bökar på natten men inte är vaken, uta n bara har lättsömn så att säga, ska jag buffa då eller ge nappen (det är nog eg den hon vill ha) eller ska jag låta henne vara?
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej!

Jag tycker du ska fundera på ett schema med 11-12 timmars natt som fungerar från 3 månaders ålder. Tänk långsiktigt och utgå från lilla hjärtats egna tendenser och preferenser. Precis som Elle skriver är 1,5 timme ett naturligt sömnpass, som passar många små förmiddagströttisar (min tjej är en äkta fm-tröttis och nöjer sig inte med mindre än 2 timmars fm-sömn! :shock: :wink: ). Har man en fm-piggis kan ett 45-min sömnpass passa bättre.

Om din lilla ska lära sig att somna om själv på natten (och det ska hon ju :wink: ), så ska du låta henne vara när hon sover ytligt. Hon lär sig somna om själv. Om hon fastnar och ber om hjälp, så använder du det verktyg du bestämt dig för.

KRAM. :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hej hej,

nu har vi kört fast.. IGEN!

Har tittat runt lite och lillan är ju 10v nu, ska jag 2+2 då fortfarande?

Har försökt att hålla liv i henne i 2timmar men det går inte. Det var lättare med 2h förr men nu går det bara inte. Hon satt upp och sov idag när jag försökte! :D

vi går upp 730 varje morgon och då får hon mat direkt. sedan somnar hon om igen kl 845 och sover till ca 930-945.
mat kl 1030 och sova kl 1145. Sover till lite i 2. Äter kl 2
är vaken till typ 1530 sover till kl 1615. Äter kl 17, somnar för en kortis på 15 min kl 18, vaken till 1930 då vi lägger henne.

Just nu är det skitsvårt att få henne att var vaken och att sova 2h mitt på dagen. Hon behöver det verkligen men jag undrar vad det är som gjort att hon kommit så ur det igen... Idag ville hon dessutom sova ytterliagre 45 min när kl var 15!

730--845: mat vaken ensamlek
845-10 sova
10-1145: mat kl 1030, dessförrinnan, lek passiv soc del.
1145-1345: sova
1345-1530: mat kl 14, lek bus och mag träning
1530-1615: sova
1615-18: mat kl 17, lek och bus, ev bad innan maten
18-1815: powernap
1815-1930: kvällslurk.. matar på allt vad jag kan för att få ner så mkt. Myser...

Ser detta vettigt ut alls? det är ung så här hon verkar vilja ha det fn....
vaken: 1.15+1.45+1,45+1,45+1.15= 7.45h
sova: 12+1.15+2+45+15= 16.15
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej!
Precis som föregående tjejer har sagt så är det viktigt att du bestämmer dig för om du vill ha lång lur på fm eller inte :-)
Pigg tjej på fm= 45min på morgon, 2h på dagen, 45min på em
Trött tjej på fm=1,5h på morgon, 1,5 timme på dagen, 45 min på em

Fundera ett slag till på vad som är bäst, sen tar det ju ett par dagar innan det sitter ordentligt.

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Åh nu har vi ett bakslag och jag behöver lite peppning töser! (och pågar om här är några sånna med :? )

Vi har satt schema och följer det jättebra, hon sover 12+45+2+45.
45 lurarna är inga problem och jag vagnar henne över skarven på 2h luren.
PÅ nätterna sover hon dock i sin spjälsäng eftersom vi inte har någon möjlighjet att ha vagn på ovanvåningen. Hon har alltid sovit natt i sängen så det känns dessutom lite dumt att börja strula med det.

Problemet är dock att i helgen och nu i natt har hon börjat vakna 330 och är klarvaken. Hon har gått upp i lättsömn ofta den senaste tiden när hon tappat nappen men somnat om direkt när hon väl fått den. Men att vara klarvaken har hon itne varit innan. MEn nu har hon börjat med det tydligen.
Det kvittar vad jag gör för att få henne att somna om. Jag vet att hon somnar om jag tar upp henne men jag vill ju inte falla dit.
I natt somnade vi dock när hon åt så då sov hon på mig en timme sen var det ner i sängen igen.
Saken är att vi har ju aldrig behövt buffa, eller solfjädra vidare mycket för hon har alltid sovit så bra av sig själv. Och nu vekrar det inte fuka på henne.
har smugit in ramsan lite bakvägen men hon vänder sig fortfarande efter mig när jag säger den så jag vill inte säga den mitt i natten.
Ska jag fortsätta gå in tyst, lägga tillrätta, ge napp och gå ut, utan att säga något och göra så flera gånger om natten?! Kommer hon fatta galoppen?

Är så rädd att detta ska vara något som hon tar som vana så det blri fel.
Vi följer SM till punkt och pricka i övrigt och jag vill ju inte att det ska bli fel nu. Det har gått så bra hittills. Jag vet jag är nojjig men som sagt, jag behöver ert stöd och er input nu!
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Nu är jag igång igen! :-(

Jo, undrar lite om det här med nappen. Har läst lite andra trådar här ang avänjning med napp och vet att AW i BB skriver att det är lämpligt att göar det vid 6mån ålder MEN...

Lillan varknar ju så ofta av att hon tappat nappen, så jag funderar på om det inte kan vara den som är boven i dramat. Att det är den som gör att hon inte sover sina 12h nätter.

Så jag funderar på att ta bort den, eller ja, har bestämt mig för att ta bort den.
Droppen var i natt när jag varit uppe 6 ggr inom loppet av 4h. Då fick det vara nog så sista vändan tänkte jag att jag ändå var uppe så jag kunde lika gärna buffa henne till sömns ist för att bara ge henne nappen och gå.

Det tog väl ca 20 min, sen sov hon i 45, sen var det dags för mat och att gå upp. (kl var 6)

När jag skulle lägga henne på luren nu på fm så tog det bara 5-7 min sen somnade hon.

Det verkar ju som att hon går med på det alltså, även om det blir tufft som jag befarat.
Det jag undra över nu är ju så enkelt som; ska jag ta bort nappen helt från alla sovpass (dag +natt)?
Jag har inte någon vagn i hennes rum utan föredrar att buffa henne. Ska hon buffas från första pip tills hon sover eller bar buffa sömntung? Ska jag sedan buffa på nytt vid nästa pip så att säga? Eller ska jag vänta tills hon är "fast"? Vill ju inte byta ut napp mot buff så att säga....
Kan det påvekra henne negativt på något sätt att inte få ha napp på natten. Hon är ju knappa 12v bara.

BVC tyckte inte att jag skulle föröska mig på att ta bort nappen, men jag har ju slutat lyssna på dem för länge sedan. De tycker att ajg ska vänta tills hon är äldre ("Hon kan ju stoppa in den själv när hon är 6mån") men jag kommer bli knäpp i skallen om jag ska göra detta tills dess!
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej,
visst kan det vara så att det är nappen som stör sömnen! Absolut! Nappträsket är lätt att fasta i. Vi tog bort nappen när dottern var 4,5 månad. Anna säger att nappen tas bort senast vid 6 månaders ålder. Om man tar bort nappen tar man bort den HELT tycker jag! Första natten svarar man vid minsta pip, sen backar man succesivt.

Om du kan vänta nån minut :wink: så ska jag skriva klart min "Sluta med nappen-inspirationstråd" om hur vi gjorde! Den dyker snart upp här på SoS!

Precis som du skriver, så är det för tidigt med ramsan som verktyg (de letar efter ansiktet till rösten), men fortsätt du att smyga in den bakvägen mjukt och fint.

Stor pepp-KRAM! :heart: Det kommer att gå toppen! :thumbsup:
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

tack Elin!

Och vilken bra tråd du skrivit!

Eftersom jag hade bestämt mig att nappen skulle bort så har jag redan tjuvstartat.
Hon sover ju lurarna i sin vagn så när hon skulle läggas på FM luren så buffade jag först men insåg när hon vaknade till att vagnen skulle användas hellre.
Efter 40 min vagnande så somnade hon till.

När hon skulle sova lunch nu så var hon så trött så trött. Hon skrek lite granna för at hon inte fick napp när hon var i min famn men när jag väl lagt ner henne somnade hon. Har dragit vagnen ett par gånger men inte mer än så än så länge. Just nu är vi i skarven och hon gnyr lite men har inte vaknat ännu vilket hon brukar göra.

Det är lite svårt att hålla på rutinerna just nu när vi försöker oss på detta.
Ska man ta upp efter 45 min eller ska man räkna från det att hon somnat?

I natt blir vår första natt, då ska jag, om jag förstått det rätt, vagna vid minsta lilla pip. Men man ska väl bara vagna henne trött så hon somnar själv?
Sen så fort hon piper.
Dag och natt 2: vagnar jag trött men när hon är på väg att vakna väntar jag och se om hon kan somna om själv. Går det inte vagnar jag.
Dag och natt 3: så är jag ännu mer avvaktande.

Ska man alltid testa att lägga ner utan att vagna kankse? Så man vagnar bara om de är oroliga/ledsna.
Än så länge har inte Hannah gråtit, bara skrikit helt undrandes!

Är så orolig att hon ska drabbas negativt av att vi tar bort nappen. Kan hon det? jag menar om naturliga sömnbehovet finns tills de är 4 mån. Ska jag avvakta en månad då? Hon är ju snart 3 mån.
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

menar ju inte "natuliga sömnbehovet" utan sugbehovet så klart!

har chokladpudding i hjärnan efter ett par nätters dåliga sömn! :D
ElinN

Inlägg av ElinN »

Låter jättebra! :thumbsup:

Jag tror INTE hon påverkas negativt om du tar bort nappen! Har hon fortfarande ett stort sugbehov så kommer hon hitta sina fingrar eller händer. Oroa dig inte för det.

En 45-min lur är ju en ganska lång "kort-lur". Om det tar väldigt lång tid för henne att somna skulle jag låta luren bli 20 min och väcka då, men går det bara lite över tiden skulle jag låta henne sova hela 45-minutaren. Det jag gör nu är att jag lägger 15 min före sovpasset ska börja, så hon har marginalkvarten på sig att somna, så hålls schemat lättare. Men att nappen försvinner utan att lillan blir övertrött och får sova på tok för lite, tycker jag personligen är viktigare än att schemat följs strikt under den första tiden. Hos oss fick det flyta lite och "misslyckades" långluren fick min tjej ta igen på nästa sömnpass. Det får man avgöra själv hur viktigt schemat är. Vi kör en ganska mjuk SM, med "marginalhalvtimmar" och utrymme för flexibilitet. Det funkar för oss, men inte för alla.

Om du råkar vagna så hon somnar första natten är det ingen fara med det, så gör en del vid borttagande av nattmål, men natt 2 ska du backa.

Vid läggning så har jag gett ett skak i handtaget som besked att "nu ska du sova lilla hjärtat" och sen gick jag tillbaka och vagnade vid behov.

Lycka till! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"