Morr från Stilla som kanske har väckt en flygvärdinna i alla fall...
Genustråden
-
emelie
Bra svar!Stilla skrev:Vi har varit ute och flugit med det stora flygbolaget. Där delas det ut små presenter till barnen minsann. Stora S blev tillfrågad om hon ville ha ett litet gosedjur (Lilla s hade just tagit emot ett), nej, hon såg att det fanns små bilar och det ville hon hellre ha! Flygvärdinnan såg helt ställd ut "Ööö ja, det tänker man ju inte på att fråga när det är en flicka!" sa hon... Och den person (en man, inte lastgammal) som satt bredvid mig sa "ja det var en modern flicka det, som vill ha en bil!" Jag kunde inte låga bli att säga som jag sa en annan gång när en (betydlgit äldre) person kommenterade att Stora S bar omkring på en liten plastbil: "Ja, hon ska också ta körkort när hon blir stor!"
Mitt julklappsval till lillebror blev ifrågasatt när han fick en docka.
Vad skulle han med den till?
Öva på vara förälder, kanske? Vad ska alla små flcikor med docka till?
Diskussion slut.
Stilla skrev:"Ja, hon ska också ta körkort när hon blir stor!"
De här argumenten borde väl alla förstå! De är ju klockrena!emelie skrev:Öva på vara förälder, kanske?
Läst idag:
Per Wirtén: "De som skjuter är män"
Vad tänker ni om den här krönikan?
För mig är det här mkt av mina tankar kring vad könsroller ger för effekter.
Hanna Fridén hängde på Per Wirténs krönika:
Jag vill ifrågasätta manligheten
Jag vill ifrågasätta manligheten
Åh vilken bra artikel!
Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden så jag vet inte om ni redan vet det - men det görs faktiskt något.
Min man är med i ett projekt genom Rädda Barnen som heter Allan, ett projekt där killar i 8an är med i samtalsgrupper där de får diskutera ALLT och i slutändan lära sig att ifrågasätta sina egna och andras åsikter och fundera på VARFÖR de tänker och tror som de gör. Allan sprider sig mer och mer och har man bara bra samtalsledare så kan det nog visa sig, om än i liten skala. Man kan bara börja från början.
Jag är brinnande feminist men fokuserar just nu mer på pojkar/män än flickor/kvinnor, mycket för att jag tror att det är just där fokus måste ligg för att vi ska kunna komma vidare i jämställdhetsutvecklingen.
Den här tråden kommer jag att följa med glädje!
/Sigrid, maken Oskar och lillongen Sixten med kläder i alla färger (fast mest rosa för det är han som allra sötast i!)
Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden så jag vet inte om ni redan vet det - men det görs faktiskt något.
Min man är med i ett projekt genom Rädda Barnen som heter Allan, ett projekt där killar i 8an är med i samtalsgrupper där de får diskutera ALLT och i slutändan lära sig att ifrågasätta sina egna och andras åsikter och fundera på VARFÖR de tänker och tror som de gör. Allan sprider sig mer och mer och har man bara bra samtalsledare så kan det nog visa sig, om än i liten skala. Man kan bara börja från början.
Jag är brinnande feminist men fokuserar just nu mer på pojkar/män än flickor/kvinnor, mycket för att jag tror att det är just där fokus måste ligg för att vi ska kunna komma vidare i jämställdhetsutvecklingen.
Den här tråden kommer jag att följa med glädje!
/Sigrid, maken Oskar och lillongen Sixten med kläder i alla färger (fast mest rosa för det är han som allra sötast i!)
Sixten Blixten född 10 augusti -08. Kurad i jan -09 5.5 mån gammal, sovit hela natten sen natt 4!
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet
kurstart 15 aug, 5.5 mån gammal
Svante Liten född 3 mars -10 och skör i lilla skelettet
Vårt sista barn av åtta är en kille. Han har fyra storebröder och tre storasystrar. De två närmast över är systrar men de sista två barnen kom inte lika tätt som de första sex. Lillkillen har varit på dagis betydligt mer än de övriga. De första fyra gick inte alls.emelie skrev:Bra svar!Stilla skrev:Vi har varit ute och flugit med det stora flygbolaget. Där delas det ut små presenter till barnen minsann. Stora S blev tillfrågad om hon ville ha ett litet gosedjur (Lilla s hade just tagit emot ett), nej, hon såg att det fanns små bilar och det ville hon hellre ha! Flygvärdinnan såg helt ställd ut "Ööö ja, det tänker man ju inte på att fråga när det är en flicka!" sa hon... Och den person (en man, inte lastgammal) som satt bredvid mig sa "ja det var en modern flicka det, som vill ha en bil!" Jag kunde inte låga bli att säga som jag sa en annan gång när en (betydlgit äldre) person kommenterade att Stora S bar omkring på en liten plastbil: "Ja, hon ska också ta körkort när hon blir stor!"
Mitt julklappsval till lillebror blev ifrågasatt när han fick en docka.
Vad skulle han med den till?
Öva på vara förälder, kanske? Vad ska alla små flcikor med docka till?
Diskussion slut.
Pappa Tobbe låg för några dagar sedan och läste den underbara boken ”Kenta och Barbisarna” av Pija Lindenbaum, för våra två yngsta. Han märker att Junior ligger och trycker på något. ”Vad är det?” frågar pappa honom. ”Men killar kan väl inte leka med dockor?” utbrister pojken.
Tobbe blir alldeles förskräckt. Så har ingen av våra andra pojkar tänkt. Intresset har varit olika, men aldrig en reflektion över vad som varit killigt och tjejigt (tre av dem går dessutom på Kungliga Svenska Balettskolan, så fattas bara annat).
Att vår yngste son tänkte så här gjorde oss förtvivlade. Nog för att han alltid har älskat bilar och det är ju okej, men att som sexåring tycka att barbiedockor bara är för tjejer.
Jo, vi har inte gillat jargongen på förskolan, men har ändå alltid trott att den största präglingen kommer hemifrån. Tyvärr var det inte så i det här fallet, just nu, men förhoppningsvis kan vi överbrygga detta i det långa loppet. Bra att en bok fick det att komma upp till ytan. Nästa dag lekte han och storasystrarna med Barbie och hade jättekul.
Nina
Mamma till åtta
Skall tillägga att vår näst äldste son i just den åldern (5-6) ibland kunde utrycka när han kom in i någons hem "ÅÅH vad fina gardiner ni har!" eller "Vilken vacker klänning du har" 
DET hade en fantastisk effekt på stämningen. Säg den "husmor" som inte blir glad när ett barn ser sådant.
Idag är han nitton år och har börjat använda sin konstnärlighet som korreograf. Han är inte klar med sin dansutbildning, men sätter upp en egen dansföreställning på kulturhuset den 23/4. Den heter "White room" och handlar om ungdommars ångest över sin identitet.
DET hade en fantastisk effekt på stämningen. Säg den "husmor" som inte blir glad när ett barn ser sådant.
Idag är han nitton år och har börjat använda sin konstnärlighet som korreograf. Han är inte klar med sin dansutbildning, men sätter upp en egen dansföreställning på kulturhuset den 23/4. Den heter "White room" och handlar om ungdommars ångest över sin identitet.
Mamma till åtta
Vilket bra tema för en dansföreställning, tror (tyvärr) att det behövs, speciellt i en storstad..
Måste tipsa om en av mina favoritbloggares text ang. dåliga pappor vs. dåliga mammor. Har diskuterat det här förut med folk, om att en pappa måste uppföra sig tusen gånger värre för att ses så illa som en mamma gör..
Läs om Courtney Love vs. Kurt Cobain
Måste tipsa om en av mina favoritbloggares text ang. dåliga pappor vs. dåliga mammor. Har diskuterat det här förut med folk, om att en pappa måste uppföra sig tusen gånger värre för att ses så illa som en mamma gör..
Läs om Courtney Love vs. Kurt Cobain
En dag var vår familj på en sån där restaurang som har ett gult M som logga ni vet. Barnen skulle få Mat Med Leksak. Stora S bestämde att hon ville ha en "HelloKitty"- figur och Lilla S ville ha en Spiderman. Vi visste ju inte exakt vilka figurer det var, så när vi beställde frågade jag om man kunde få se på leksakerna för att kunna välja. "Nej, vi har bara en sort" sa tjejen i kassan. Båda flickorna fick varsin HelloKitty. Ok, då var väl Spiderman slut trodde vi, det var ju synd. Döm om vår förvåning när en pojke strax efter slog sig ner vid bordet intill med en Spiderman! Lilla S blev jätteledesn och sa att en sån ville hon ju också ha. Jag gick till kassan och jag fick byta, men tjejen i kassan verkade något förvånad över att jag ville ha en Spiderman till dottern... Hon fattade inte alls varför jag undrade varför hon sagt att det bara fanns en sorts leksak.
Inte nog med detta. Några dagar senare var pappa och Lilla s återigen på en likadan resaturang, inte samma. Den här gången räcker tjejen i kassan direkt fram en HelloKitty-figur med kommentaren "Det blir väl bäst med en sån här!" Pappan svarar: "Ja, det blir bra, för förra gången fick hon en Spiderman". Tjejen i kassan svarar oroligt: "Jaha, men du vet väl att du får byta!" Som om det hade varit något fel!
](*,) "Flickor ska leka med söta katter utan mun, som håller tyst och dansar runt på stället, Pojkar ska leka med tuffa superhjältar som kan flyga." ](*,)
Man kan ju fundera på varför man går på Gula M:et. När man är på resande fot så finns det såna restauranger med jämna mellanrum och man vet att barnen äter maten. Det eliminerar gnäll i bilen om de har ätit. Det säger jag till mitt försvar. Men. Vi får nog börja leta efter andra sorters resaturanger på lagom ställen efter vägen.
Inte nog med detta. Några dagar senare var pappa och Lilla s återigen på en likadan resaturang, inte samma. Den här gången räcker tjejen i kassan direkt fram en HelloKitty-figur med kommentaren "Det blir väl bäst med en sån här!" Pappan svarar: "Ja, det blir bra, för förra gången fick hon en Spiderman". Tjejen i kassan svarar oroligt: "Jaha, men du vet väl att du får byta!" Som om det hade varit något fel!
](*,) "Flickor ska leka med söta katter utan mun, som håller tyst och dansar runt på stället, Pojkar ska leka med tuffa superhjältar som kan flyga." ](*,)
Man kan ju fundera på varför man går på Gula M:et. När man är på resande fot så finns det såna restauranger med jämna mellanrum och man vet att barnen äter maten. Det eliminerar gnäll i bilen om de har ätit. Det säger jag till mitt försvar. Men. Vi får nog börja leta efter andra sorters resaturanger på lagom ställen efter vägen.
Fy vad trist. Kommer ihåg från förra sommaren att vi var på Max. Där fick Vera en blå blockflöjt. Det gjorde ju lite ont i öronen, men ganska könsneutralt tycker jag. 
Idag har jag börjat jobba. Och har än en gång insett var jag jobbar. Är man nästan 40 är man ung och är man kvinna är man helt unik. Vilket gubbvälde. Drift och underhåll på Vägverket.
/LO
Idag har jag börjat jobba. Och har än en gång insett var jag jobbar. Är man nästan 40 är man ung och är man kvinna är man helt unik. Vilket gubbvälde. Drift och underhåll på Vägverket.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Blå blockflöjt! Vilken härlig grej!/LO skrev:Kommer ihåg från förra sommaren att vi var på Max. Där fick Vera en blå blockflöjt. Det gjorde ju lite ont i öronen, men ganska könsneutralt tycker jag.![]()
Konstigt att den inte var rosa förresten
Jag har mejlat till "gula m:et" idag. Ska bli intressant att se vad de svarar!
Jag tycker också att Max har bättre prylar... Inte bara genus-bättre utan kvalitets-bättre!
Ungarna har också insett det och storkillen gillar hamburgaren bättre där!
Jag minns att vi fått:
ett fint glas, målarböcker, ballonger, kritor, cd-saga
Samma present till alla barn! Oavsett snopp eller snippa!
Ungarna har också insett det och storkillen gillar hamburgaren bättre där!
Jag minns att vi fått:
ett fint glas, målarböcker, ballonger, kritor, cd-saga
Samma present till alla barn! Oavsett snopp eller snippa!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03