Matstrejk

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mysbyxan

Matstrejk

Inlägg av Mysbyxan »

Hej, vi började kura våran 5,5 månaders kille för två veckor sedan och det funkar bra men har haft lite problem med tidiga uppvak. Har då fått till råd att försöka få i honom mera fast föda vilket inte funkar :)

När han var 4 månader började jag med potatis under två veckor och han fick max i sig en tesked/dag. Beslöt mig då för att göra ett uppehåll i några dagar och försökte med gröt i stället. Jag har nu trugat med gröten i ca 5 veckor men han får max i sig en halv smakportion( nästan ingenting). I och med starten på kuren har jag även provat palsternaka och majs utan framgång. Har även testat att ge två skedar fruktpure och sedan mat men allting kommer ut efter en stund. I förrgår började han gråta när jag försökte ge honom majspure. Vill tillägga att gröten gick ännu sämre när vi börjat prova annat. Nu har jag inte gett honom någonting sedan han började gråta :(

Han har aldrig gapat när vi kommit med skeden utan vi försöker få honom att skratta så att vi får in en sked.

Vi har även försökt att ge honom flaska vilket inte heller har funkat.

Nu har jag också haft problem med ammningen. Han har svårt att komma till ro om vi har vart i nya miljöer eller om det finns andra i närheten. Har även svårt att koncentrera sig när storasyster och pappa är hemma.

Har ni några tips om hur jag ska komma igång :?: Han är ju snart 6 månader om några dagar och då har jag förstått att de kan bli jättehungriga.

Kram mysbyxan
Mamma till Emma 060605 och Edvin 080823
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag tänker lite högt här.. Äter han frukt pureer? Frukt är ju bättre än inget alls tänker jag. Min sons mat består säkert av 60% frukt och har alltid gjort.

Mosad banan, päronpure, osv...

Sen kan Sötpotatis vara något att börja med, eller fänkål, morot för att inte missa, AVOKADO. Blanda gärna med utpumpad BM och rapsolja eller smör till LÖS konstistens, kanske servera i pipmugg som han kan suga ur. (finns en med 3 hål på coop som är jättebra tycker jag). Även gröt görs med fördel på BM då blir den lös och kaloririk.

vilken sorts gröt kör du? Hipps har en som många brukar gilla från 4 mån. :wink:

Jag tänkte alltid hellre mätt unge än på VAD han blev mätt på. Här är en massa fler tips.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Lite "kan helv" majskrokar, knäckebröd, små brödbitar osv.. allt för underhållning kring maten. Det skall vara SKOJ att äta ihop!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Ja, igår var jag ute på en liten inköpsturne efter tipsen ovan och dagen blev riktigt bra :D

Började med sötpotatis och det gick bättre än något annat jag prövat men fortfarande är det inte många skedar som går i. Därefter blev det mangopure som han faktiskt inte rös av.

När han har fått fruktpure tidigare så har det mesta kommit ut.

Till kvällen fick han hipps risgröt från 4 mån och åt nästan upp en smakportion. Uppåt värre igår.

Tyvärr gick det inte lika bra idag men jag trugar på. Det kanske var dagsformen.

Ska jag köra på så här i några dagar och sedan prova på nya saker eller kan jag prova nya saker varje dag :?: kan det bli för mycket för honom

Han verkar ju inte så intresserad av mat, kan jag förstöra något när jag lurar in maten i munen på honom :?:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej Mysbyxan! Hur går det?
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Ja, det går så där fortfarande. Han får i sig ca en 1/5 del av en liten matburk men jag har märkt de sista dagarna att intresset har ökat något. När det kommer banan så öppnar han faktiskt munnen men han tröttnar efter 10-15 skedar skedar. Gröt får han bara i sig några skedar.

Jag fortsätter att ge honom pureer, frukt och gröt varje dag så kanske han med tiden lär sig. Har kommit till det stadiet att jag inte orkar oroa mig över detta längre. Det måste ju ordna sig med tiden alla barn börjar väll äta :roll:

Har någon något tips om hur man kan få honom att ta flaska, pappa har provat att ge honom :?:

// m
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Mysbyxan skrev:
Jag fortsätter att ge honom pureer, frukt och gröt varje dag så kanske han med tiden lär sig. Har kommit till det stadiet att jag inte orkar oroa mig över detta längre. Det måste ju ordna sig med tiden alla barn börjar väll äta :roll:
Ja, de flesta gör ju det, och att vissa är trögare än andra vet vi ju. Hur är det med tempot? Edvard tröttnade kvickt, så man hade rätt få minuter på sig, så då gällde det att sleva i kvickt som tusan! :D

Om inte flaska funkar kanske pipmugg går?
Mysbyxan

Inlägg av Mysbyxan »

Hej igen, nu har det gått ett tag sedan jag var inne och Edvin har hunnit bli 8,5 månader.

Det går fortfarande trögt med mat och gröt men så har ser vårt schema ut

Natt 7-7
Amning 7-7.30
Sovning 9.30-10.35
Mat 10.45-11.30
Amning 13.15-13.35
Sova 13.45-15.15
Gröt 17-17.45
Amning 18.30

Problemet tycker jag finns i att han är totalt ointresserad av mat. Vid lunchen gör jag så att han får två skedar fruktpure och en sked mat. Fruktpuren öppnar han munnen för en aning men nästan aldrig helt vilket gör att det mesta på skeden åker bakåt, och så här håller jag på i ca 15 min då intresset är helt borta och han kniper ihop munnen och försöker vända sig bort från mig. Då brukar jag ta fram en sked eller majskrokar och försöker få in en sked då han gapar för majskroken eller sin egen sked. Totalt får han i sig en 1/3 stor matburk och lite mera fruktpure. Jag har fram tills förra veckan ammat honom efter detta mål men fick som tips att ta bort amningen för att få honom att förstå att han ska klara sig på enbart mat. Detta har inte hjälpt och han verkar hungrig frams tills jag ammar honom.

Jag har testat att ge honom små makaroner, bröd och majskorn att plocka med men han provar 2-3 st och sedan är han inte intresserad.

Provat egen mat och burkmat och igetdera verkar bättre.

Det som är jobbigt tycker jag är att han inte gapar ordentligt vilket gör att det tar sådan tid att få i honom något. Han tar tyvärr inte flaska heller.

Gröt går något bättre men det tar ca 35 min att få i honom ca 75 % av en grötportion. Slutade med amning efter detta mål för ca 2 veckor sedan. Vill tillägga att han ammar mycket längre tid vid varje amningstillfälle nu när jag tagit bort två amningar.

Är det någon som har några tips om hur jag ska lära honom gapa och få honom intresserad av mat? han borde ju vara hungrig vid lunchen och vid gröten men han visar inget intresse eller hunger när jag börjar mata honom.

Tacksam för tips!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"