"Jag trodde du skulle ha mens!"

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Igår var jag hos förlossningsläkare för att finslipa förlossningsplaneringen.

Jag fick mig dock en hink iskallt vatten över huvudet när jag till min fasa upptäckte att:

A, Min "ordinarie" förlossningsläkare har slutat på Gävle Sjukhus och istället fick jag träffa en utländsk läkare som hade svårt med språket och jag hade svårt att förstå vad hon sa :oops:

B, Till min stora förskräckelse snart insåg att denna läkare inte hade en aning om varför jag var där samt att ett stor del av min journal, som bl.a. innefattade mina samtal med Aurora-mottagningen, var borta :shock:

C, Snabbt insåg att denna förlossningsläkare inte alls var samarbetsvillig och skarpt ifrågasatte varför jag ville ha en igångsättning. Kom med en massa iskall information, som jag redan vet om och gärna inte vill påminnas om. Ältade massa risker o.s.v.

Detta ledde till en enorm ångestattack hos mig som resulterade i att jag började att storgråta. Jag blev helt enkelt livrädd :cry:

Efter en stunds "diskussion" fram och tillbaka så säger hon "OK, du får som du vill, du kommer hit den 4:e mars för första försök till igångsättning, men du får lova att inte bli så här ledsen om det inte fungerar!" Varför skulle jag lova det :?:

Jag kände mig psykiskt misshandlad efter besöket hos henne. Jag vinglade ner till kaffeterian och tog mig en kopp kaffe med smörgås, då ringer hon på min mobil:

"Ja hej det här var (vad hon hette). Jag ville bara tala om att jag har hittat den där biten i journalen som du talade om. Allt finns med här ser jag"

Tack för den :roll: :x
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Sådana här händelser borde vara förbjudna! Fast det verkar som om de liksom ingår i livet och inte är något vi kan värja oss ifrån utan bara försöka hantera på bästa sätt.

Men fy vilken kalldusch. Förstår om allt bara blev kaos för dig. Hur svårt kan det vara att hålla reda på och läsa in sig på en journal innan man möter patienten? Man bara undrar.

Hoppas att det reder ut sig så du slipper oroa dig. Och du, det finns ingen anledning för dig att lova någon att känna på ett speciellt vis om det inte funkar med igångsättningen, du känner vad du känner och det får både du och omgivningen hantera då, på plats.

Tänker på dig, kämpa på.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:( Åh vad ledsen jag blir när jag läser. Det får inte vara såhär. Tur i oturen att de hittade din journal :shock: :roll: :evil:

:heart: Stor kram från Nancy
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack SusanD :heart: och Tack Nancy :heart:

Den här händelsen har ökat min misstänklighetsgrad. Jag känner nu att jag måste vara helt påkopplad vid varje besök hos bm och förlossning. Det är jätteviktigt för mig att det är jag som styr min kommande förlossning. Jag vill inte på några vilkors vis =; avvika från den plan som jag arbetat fram tillsammans med Aurora-mottagningen :!:

Sådana här händelser kan skada grundförtroendet hos patienten. Det är helt enkelt makalöst klantigt :evil:

Kram *f*
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Skickar ett par :heart: :heart:

Kramar
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Skickar lite kraft jag också! :heart:
Jag förstår precis hur du kände det, jag skulle också tappa fotfästet helt om den plan jag har inför kommande förlossning bara försvann och jag blev bemött så där. Hoppas dock att det reder ut sig så du får bättre stöd nu framöver och lycka till med slutet av graviditeten!
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack /LO :heart: och Pippilotta :heart:

Gick nogsamt genom mina förlossningsplaner med mannen i går kväll. Inklusive lite psykofrofylax-andning :lol:

Jag har bestämt mig för att försöka stå på huk och föda om jag inte är jättekopplad till en massa ctg och annat :roll: Något som jag vet att jag tycker är obehagligt är att att ligga med benen i vädret i slutskedet av förlossningen. Utan stöd under foten. Känns onaturligt och inte direkt ändamålsenligt :roll:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Ah mäh, Jippie nu börjar det klia på kroppen :roll: Eftersom jag hade hepatos med Engla får jag nog masa mig iväg till BM snarast. Håll tummarna åt mig är ni snälla [-o<

Kram *f*
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

En liten uppdatering i vänta-barn-tråden:

I fredags tog jag mig till barnmorskan i ett extra-insatt ärende. Jag misstänker kraftigt att jag fått tillbaks min hepatos. Hepatos är en graviditets-relaterad "leversjukdom" som i korthet innebär att gallsyra frisätts i blodet så levern blir överbelastad. Symptomen är svår klåda på fotsulor och i handflator men även på bålen och andra delar av kroppen. Min klåda har denna gång varit värst under fötterna och på bålen. Mörk grumlig urin är ett annat tecken. Återfallsrisken är över 50% om man har haft det i tidigare graviditeter.

För att faställa diagnos tar man blodprover hos sin barnmorska som sedan skickas iväg till något special-lab, i det här fallet Uppsala. Det tar dryga veckan innan man får provsvaren. Jag har alltså ännu inte fått mina provsvar.

Hepatos behandlar man med Ursofalk, som stimulerar gallflödet mellan bla bla bla och bla bla bla :roll: :lol: Det tar ungefär en vecka innan behandlingen har nått full effekt. Klådan behandlar man med trevliga antihistaminet Tavegyl. Jag avskyr antihistaminer eftersom jag blir totalt dum i huvudet av dem - så jag har bara tagit dem när klådan känns outhärdlig.

Eftersom återfallsrisken är så pass stor som den är och eftersom jag har alla symptom på Hepatos har jag redan nu satts på behandling. Vilket känns skönt, då det föreligger en 10% risk för fosterdöd samt att de flesta dödsfall inträffar i vecka 36. Jag är i vecka 36 just nu :shock: Man får uppmaningen att hålla koll på fosterrörelser och bör kontakta förlossningen så fort man tycker att man känt dåligt med fosterrörelser, under en dag.

Jag är ganska påverkad av mitt tillstånd, möjligen har jag också fått en nocebo-effekt av medvetenheten att jag är svagt förgiftad, av min egen kropp :( Jag dricker massor av citron- och gurkvatten och käkar mängder av frukt. Lite "fasta-hysterisk" liksom :roll:

Jag är glad åt dagis den här veckan, då jag behöver ännu mer sömn än jag normalt sett har behövt sova under graviditeten.

I övrigt är jag lite pip-gnällig över min foglossning :roll: Som nog inte är den svåraste i världen men eftersom jag gillar att gå och simma och inte kan det längre så blir jag lite putt :x

Kram på er alla *f*
Alexandra
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Men gud vilken pärs! :shock: :?

Jag har kollat in din tråd emellanåt och hoppats att dina provsvar skulle vara lika positiva som mina vad gäller hepatosen, men inte verkar det... :(

Jag kan bara tänka mig vilken påfrestning det måste vara! Såväl fysiskt som psykiskt!!

Skickar en hel drös styrkekramar :heart: och håller så många fingrar och tår jag bara kan knyta ihop för att du snart mår bättre och att behandlingen funkar som den ska!

Vad gäller foglossning kan jag bara hålla med dig i gnällandet! Ajjj! :x Jag skulle inte klara dagarna utan mitt hårt åtdragna höftbälte... men jag antar att det skulle se lite tokigt ut om man försökte simma med det på :lol:

Tänker på dig!
Kram!
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Oj! Stackars dig. Ömka på. Och skäm bort dig själv!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Skickar ett par :heart: :heart:
Snart sitter du med en gosig bebbe i famnen :heart:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

:shock: Och en annan tycker att det är mest synd om just mig i hela världen... Hm, en liten omvärdering verkar vara på sin plats. Skickar lite tycka-synd-om-och-peppnings-kramar! :heart:
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Alexandra :heart: Åh vad skönt att höra att dina prover var negativa. Mina visade sig inte vara så imponerande de heller. Gallsyra hittade de men väldigt lite. Nu är jag helt återställd med hjälp av Usrofalken :-D
Kattklo :heart:
/LO :heart:
Pippilotta :heart: Tack så hemskt mycket. Nu är det inte långt kvar. Jag sätts igång på onsdag 8)

Uppdatering:

MVC idag, strålande värden som vanligt. Gnällde över foglossningen, fick lite tips om hur jag tar mig upp och ner från liggande till stående ställning utan att det ska kännas som om jag håller på att gå i genom en höft-amputation utan bedövning :shock: :( Nu vet jag :!: Det går 8)

På onsdag ska jag vara på förlossningen kl 8.30 på morgonen. Där kommer man ägna sig åt att sätta igång mig efter alla konstens regler. Så det blir nog bebis nästa vecka, vad det verkar som :P :D

Jag avbockar successivt på min lista över saker som behöver inhandlas samt saker som måste göras innan bebis anländer. Jag är lite nervös inför en eventuell "trebarns-chock" (ja inte för att barnen är hemska, jag tänker mest på alla praktiska grejer med allt från matlagning till scouterna) men har en strategi för de första veckorna som jag hoppas ska hålla.

Kram *f*
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Det kommer att gå TOPPEN!
Mina tankar är hos dig på onsdag - SNART är du där! Dags att börja ladda för maratonloppet, nu då. Kolhydrater och fett - kom igen, bara att stoppa i dig. Praktiskt att ha en bestämd dag - då vet man ju när det är dags att ladda depåerna :lol:
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"