Får man göra så?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Får man göra så?

Inlägg av Mata »

Vi har gått ihop några mammor som bor nära varandra och gjort ett litet samarbete. En av mammorna (som tog initiativet) har huvudansvaret eller planerar och sånt.
Vad vi gör är att vi har våra barn tillsammans 3 timmar om dagen, "huvudmamman" planerar olika aktiviteter, de är ute mycket och sen pysslar de med olika saker, bakar, ritar etc, under de 3 timmarna.
En till mamma är där 4 av de 5 dagarna i veckan som vi har så, och alla mammor som har ett yngre barn (3-4 år) är också med för det mesta. Vi som har äldre barn är med ibland, och hjälper till med städning och allt runt omkring. Och turas om att bjuda "huvudmammans" familj på lunch.
Ibland åker vi iväg allihopa och simmar.

Det går jättebra och "huvudmamman" har visat sig vara jättebra på att sköta det hela.
Det är alltså en ideell grej. Vi bidrar alla med pengar för material som kan behövas. Och vi är överens om att "huvudmamman" får spendera dem till de saker hon tycker kan behövas, och blir det lite över så får hon det.

Det är ju struntsummor och vi hade inte tänkt hålla reda på hur de där pengarna används exakt. Det kanske kan låta naivt, men vi känner alla varandra sen många år och är nästan som släktingar, så vi litar på varandra och vet att risken är större att någon är fööör generös än snål.

Men så kom tanken upp att någon avundsjuk typ tycker vi gjort ett "låtsasdagis" och att vi har ju ingen utbildning, inget registrerat osv...

Jag tycker det skulle vara absurt löjligt om det skulle vara ngt skumt med detta, men så är ju vårt samhälle lite mystiskt oxå...
Någon tänkte att det kanske är bäst man håller tyst om detta på BVC etc, för att de inte ska tycka vi är knäppa. Men jag tycker inte om att hålla bra saker hemliga.

Vi är nästan alla annars lite dagis-skeptiker av oss, men känner att detta är en bra form. Det är en begränsad tid, som främst är för barnens skull, men också en lagom lång avlastning för mammorna. Vi behöver inte lämna bort våra barn till främlingar på en plats där vi inte ser dem. etc.

Bäst att tillägga att min äldsta dotter går 3 timmar på vanligt dagis och är bara med en timme på slutet på kooperativet (efter att hon varit hemma emellan och ätit mellanmål och´tagit en paus). (Känner att man inte vågar hysa annorlunda, för vissa kontroversiella åsikter här inne längre...)
På kooperativet är det bara barn över 3 år.

Vad tror ni?
Får man göra så här eller hamnar vi i fängelse nu? :lol:
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

JAg tycker det låter som att ni hittat en jättebra lösning helt enkelt!
Och skattetekniskt får man ge gåvor till någon annan om jag inte har fel.
Det är ju en bra lösning istället för dagis och om barnen och ni vuxna trivs så är det en toppenlösning!

Jag blir dock fundersam över din kommentar:
(Känner att man inte vågar hysa annorlunda, för vissa kontroversiella åsikter här inne längre...)
Kan du förtydliga vad du menar med det?

//Sophie
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Ärsch... Jag menade bara i och med de nya "slasktrattsfenomenen" på sistone att någon kanske skulle vilja avkräva mig en vetenskaplig förklaring till varför vi föredrar detta framför vanligt dagis. Och kanske även vill att jag ska presentera statistik som visar hur pass mycket bättre detta är... Än ett vanligt dagis.
8) :D

Men jag är ju inte offentlig person, så jag hoppas jag får tycka som jag tycker...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Jag säger bara :thumbsup: Den sådan ljuvligt strålande idé och tänk vad de ska ha en häftig bas tillsammans sedan, de här ungarna. Härligt och underbart \:D/ Och diverse surkart behöver man ju inte vare sig se eller höra, om man inte har lust 8) :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Dubbel negation där, sorry :oops:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Jag tycker förstås också att det är en bra lösning. Hoppas det är okej.
(Nej, man behöver inte lyssna på surkart...)
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Ninapn
Inlägg: 99
Blev medlem: mån 27 nov 2006, 16:25
Ort: Malmö

Inlägg av Ninapn »

KLART ATT MAN FÅR GÖRA SÅ!!!

Bara denna tanke, att man kanske inte skulle FÅ göra så, visar hur snett och tokigt det har blivit i vårt avlånga land, tycker jag.... Överförmynderiet har gått så långt att vi liksom internaliserat det som någon sorts inre röst!

Jag tycker att det låter som en suverän lösning, jag önskar jag hade ett sådant gäng! =D>
Mamma till två ljuvliga pojkar födda sep 2005, resp juni 2007
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Inlägg av Mata »

Överförmynderiet har gått så långt att vi liksom internaliserat det som någon sorts inre röst!
:lol: :lol: :lol:
Läskigt egentligen...
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

det låter helt underbart!

=D> :heart:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"