Trög mage!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Trög mage!

Inlägg av kattis73 »

Jag kan inte ha det så här!!! Har fruktansvärt trög och uppkörd mage. Käkar en burk katrinplommonpuré om dagen, men tycker inte det hjälper.

Vad kan jag göra???
Läste i en annan tråd om "Nutriana Super MAG with vitamin C". Kanske kan vara värt att testa? Är det dyrt? Och verkligen OK att äta som gravid (är lite nojjig)?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

C-vitaminer funkar fin fint för mig :thumbsup: Jag tar en 500 mg tablett om dagen. Mycket frukt står på menyn, men inte fullkorn. Jag blir faktiskt etter värre förstoppad av fullkorn :shock: Vilket kan ha med vätskeintaget att göra.

Messmör är ju annars en klassiker också mycket vegetabilisk och bra olja, exempelvis kallpressad rapsolja. Ringla alltid över sallader, det är väldigt gott på kokt potatis också :wink:

Drick mycket vatten, undvik mjölk.

:heart:
Mamma J
Inlägg: 227
Blev medlem: tis 03 jul 2007, 08:38
Ort: Göteborg

Inlägg av Mamma J »

Hej...

Samma problem här. Men för mig hjälper det med att jag dricker en kopp kaffe innan frukost (serveras av maken innan jag går upp tillsammans med dagens tidning :wink: ), sedan äter jag gröt gjord på rågmjöl, linfrön och havrekli tillsammans med 1 msk egengjord katrinplommonpuré och havremjölk på. Dessutom berikas det hela med 1 msk kallpressad rapsolja. Sedan dricks det massor med vatten under dagen och mycket frukt och grönsaker. Försöker undvika mjölk.

Hoppas att det finns något tips som kan hjälpa. Tror att det hemmagjorda katrinplommonmoset är mycket effektivare än den köpta.....

Kram
Mamma till lilla Sara 050615 som finns i himlen, lille J född 070224, och lilla H 090425 född i v 39+0
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Min lilla var fruktansvärt trög, och ingen av huskurerna hjälpte. Vi köpte lactulos på apoteket och OJ vilken fart det blev på magen :D :!: Och jag tror inte det är nån fara alls att dricka det när man är gravid, det är som ett extra tillskott av fibrer (rätta mig Torpan om jag har fel :wink: )

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Lactulos passerar bara genom kroppen, så det är ingen fara. Jag körde på Innolaxol som är bulkmedel, det tycker jag fiunkar strålande när det är körigt och väderspänt, som det så vackert hette förr... :lol:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Inlägg av miniz »

Torkade fikon!

Effektivt som bara det. Hade med mig pa förlossningen ocksa. Jag vet inte hurdana man far tag i Sverige, men här i Spanien är de underbara, mjuka, söta och goda!

:D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Det är jag som ligger bakom tipset om C-vit/magnesium och jag betalar drygt 200 kronor för en burk som har räckt i ett par veckor. Det är relativt små doser det rör sig om och jag skulle säga att det är ofarliga vitaminer och mineraler, gravid eller ej. Magnesium är kramplösande och ett mineral som många har mer eller mindre brist av. Många MVC rekommenderar det vid kramper i samband med graviditet, till exempel. C-vitamin är vattenlöslig och milt laxerande i stora doser, men det tycks vara just kombinationen och den flytande formen som hjälper till här, för jag har petat i mig betydligt högre doser c-vitamin i samband med förkylning, utan någon laxerande effekt alls.
C-vitamin anses av de flesta vara helt ofarlig, men det finns vissa som hävdar att allt för stora intag kan leda till ogynnsamt klimat i kroppen (och att det skulle skynda på förkylningsåterhämtningen, medan man ju gärna vill tro att det är en positiv reaktion i kroppen som tar död på alla baciller...) samt att allt för stora intag skulle kunna göra den normalt sett kraftfulla antioxidanten c-vit till en vitamin som ökar mängden fria radikaler (som antioxidanterna ska bekämpa).
De lärde tvistar...
Men att ha skiten kvar i tjocktarmen är verkligen inte bra för kroppen heller.
Så för mig är det ett enkelt val: en slurk morgon och en slurk kväll - hej toa varje dag, lättare sinne, lugnare mage, bättre aptit och mindre svullenhet!

Vad gäller fibrer så kan det vara bra att undvika olösliga fibrer (dvs skaldelar som vetekli, fiberhavregryn osv, som lätt snarare irriterar tarmen än hjälper den) och istället glädja magen med vattenlösliga fibrer (linfrö, psylliumfrö, vanliga havregryn, bovete, frukt, speciellt banan osv).

Probiotika är också bra, alltid, men i synnerhet vid trög, gravid mage. Jag varvar Lactiplus, Probion och Holstics kapslar. Elittrupper till tarmen!

Lycka till med magen - dubbel bemärkelse!
Ulrika
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Inlägg av Dixie »

Hej!
Jasså, det är därför jag inte blir hård i magen av Niferex järntabletter!
Jag äter nämligen en magnesium tablett varje dag också. Jag som trodde att jag hade en så fantastisk mage av sig själv :lol: !
Jag vet att ett moget päron om dagen också kan göra susen för trög mage.
:D
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"