Inte viktväktarna ;-)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kiki

Inlägg av kiki »

http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

här på livsmedelsverket kan man räkna ut hur mycket protein och fett som maten innehåller.

Jag röstar för att Päivi behöver mer fett.

Jag inser efter att ha hängt lite på livsmedelsverket att jag överäter :cry:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag fick höra av man inte behövde fetta upp fett kött, men min vikt rasade när jag återgivk till min uppfettning- av allt. Päivi när jag äter bacon så steker jag varje strimmla och lägger sedan upp på en tallrik med ost mellan två bacon strimmor, sedan majjo eller dressing till det. Så jag fettar upp allt , mycket, och jag äter stora portioner oxå, jag som skulle äte lite och fett, äter mycket och fett..men vikten går neråt. Och jo jag är äter turkiskyoghurt med vispgrädde varje morgon, för mig funkar inte mer smör, jag lyssnar på vad jag tycker om, för det tror jag att min kropp behöver. Äter säkert 2 dl vispgrädde dagligen, mums!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Vad ROLIGT med rapporter!

Krümel, det låter smart att fokusera på träningen. Yoga är verkligen skönt, tyvärr har yogagruppen upplösts här hos oss, men du kanske tränar hemma? Använder du dvd? Tips..?

Susanne G, du "kan" ju det här så det är väl "bara" att skärpa till sig lite... jag är själv helt hopplös med mörka chokladen och finns det hemma så stoppar jag i mig. Därför får det inte finnas hemma :wink: . Men igår till festivalen så gick det en HEL kaka :shock: :roll:

Lingontuva, skickar massor av PEPP till dig, jag inbillar mig att det är lättare att köra superstrikt än tillåta sig lite då och då, för då är det så lätt att gränserna suddas ut... Jag funkar så iallafall, och då slipper jag fundera på om och när jag ska fuska. Och så slipper jag sockersuget :D :!: Det är det allra bästa!

duggan, wow, tio kilo är respekt! Snart är du där! Hur firar du?

kiki, hur menar du att du överäter? Om du äter och mår bra och inte går upp i vikt så borde det väl vara kvitto på att du äter alldeles lagom?

Päivi, jag hoppas din suhet gått över :wink: och att du kommit på nån frukost som passar dig bra! Jag har ständigt ett gäng kokta ägg i kylen som nödproviant, men äter allrahelst stekt ägg och stekt skinka till frukost, och till det äter jag ostskivor och majjo! Jag står mig lääänge!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Mia, jag förstår vad du menar och du har nog rätt, MEN jag tänker så här: jag är ganska övertygad om att jag INTE kan lchf:a hela livet. eller jo, jag kan om jag vill, men jag vill nog inte. Då känns det vettigare att hitta en "medelväg". Äta lagom av det man tycker om och försöka hålla den linjen. Men jag vet inte, min mage mått som sagt bra av lchf så jag kanske ändrar mig :lol: Den som lever får se. NER i vikt ska jag i alla fall!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

kiki skrev:http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

här på livsmedelsverket kan man räkna ut hur mycket protein och fett som maten innehåller.
Jag försökte mig på denna sidan men ack så jobbigt. Jag tycker denna är lättare när man väl fått in sitt intag. då visas allt i kolisar, proteiner och fett. Då är det lättare och veta att 30g skall vara koliasr och det du sa om proteinet och det innebär att lätt över 50% bör vara fett. :wink:

http://www.minmat.net/counter.php
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Helu, go'vänner! :D

Jag har slutat sura nu. 8)

Jag skall lyssna på er (och min kropp) och lägga på mera fett :shock: :P till dieten. Till frukost får det bli både bacon och mezeyoughurt - det blir bra.

Vad gäller middag och lunch får jag lära mig att TA I :shock: med smöret och kanske just osten också :?: Grädde skulle inte vara så bra ur viktmingskningssynpunkt. Men ost är bra? Mjölkprdukt som mjölkprdukt tänker ju jag då :roll: men jag lyssnar på er och lär... :P

Nu under helgen har jag gjort två långpromenader - den ena med Sofia i vagnen och den andre inte. :D Skall försöka komma åt att lägga till mer motion också till dagsedeln... :D

Så väger jag mig nästa gång först om en månad! :shock: Så det så. 8)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Oj så många rapporter!

Hinner inte ge respons till alla men måste få ge en =D> :thumbsup: till duggan!

Päivi!
Meze och grädde och ost... och mjölkprodukter totalt sett är det en del som inte klarar, om man vill gå ner i vikt alltså. Åsså finns det de som klarar dem super... Du måste lyssna på DIN kropp - gör kuren till din egen, du vet :wink:

Tips för kaffet (eller théet):
Jag har en kanna med utspädd grädde i kylen, det är min "kaffemjölk".
Smör är gott i kaffet
Cocosfett är gott i thé

Jag kan inte äta godsaker varje helg, då stannar viktnedgången ofelbart av.
En gång i månaden ungefär går bra - så jag läger det runt pms :P

Min rapport..?
När vågen passerade 2 kilo upp av pizzaintaget, d.v.s 90 kg blankt :roll: vart jag sur och ställde undan den. Nu fettar jag upp kaffet och väger mig igen om någon vecka...

Spannmål är uppenbarligen värre än socker för just min kropp!

:idea:

/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Smart drag att ställa undan vågen, fjällan! Och Päivi! Jag står stilla igen, men jag tror jag har förstått hur min kropp funkar. Kanske :? .

Det här är min egensnickrade teori:

Jag har bantat och grejat så mycket så min kropp är ärligt talat skeptisk till det här.
Men när jag hela tiden bevisar att kroppen faktiskt FÅR mat och överlever så törs den slappna av och släppa ifrån sig fett. Så när den har gjort det så blir den lite skeptisk igen och så avvaktar den lite, tills jag bekräftat att jo, den kommer att överleva och få fett och mat så det räcker till och blir över :wink: .

Jag lyckades med att övertala min svägerska att testa lchf, hon har ungefär samma bantningshistoria som jag, och hon har på två veckor tappat fyra kilo!

:wink: Hon är religiös nu O:)
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Krümel

Inlägg av Krümel »

Hej!
Bra teori tror jag Mia. Det gäller nog att ha tålamod.
Jag lånade ut min Skaldeman-bok till min pappa som vill gå ner i vikt och behövde lite ny motivation. Egentligen vet han ju "allt" och har läst både Montignac och vår egen "dietbibel" Eat right for your type". Alltså vet han absolut att sockret och de snabba kolhydraterna är bovarna, särskild för en nolla, men han vill inte riktigt inse hur pass mycket sånt han stoppar i sig... Hur som helst, nu kör mamma och pappa enligt LCHF (men utan griskött och blodgruppsdietsanpassat) och pappa har gått ner 7 kg på en vecka! Säkert en hel del vatten förstås men han är nöjd! Mamma händer det inte så mycket för. Det verkar vara svårare för kvinnor att få snabba resultat tycker jag det verkar som. Men samtidigt kan man ju inte gå ner så där snabbt i längden. Det gäller förstås att ha tålamod...
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hm, lite magsjuka lär ju minska vikten lite kortsiktigt i alla fall ;)
Men det var inte det jag skulle säga. Jag gjorde en rulltårta - tror fjällan har gjort en också, men jag skriver upp recept i alla fall och bild (halvkass mobilbild) finns på hemsidan.

6 ägg - dela upp gula och vita
70 gram Philadephiaost
en knapp tsk bakpulver

Vispa vitor till marängskum, vispa ihop de övriga ingredienserna, blanda gulor och vitor försiktigt.
Bred ut slätt på en långpanna. Grädda på 200 grader i 15 minuter (ungefär)

Lägg att svalna i några minuter. Vispa 1 dl grädde och mosa 300 gram bär (jag köpte trädgårdsbär på konsum).
Blanda grädde och bär och bre på kakan. Rulla ihop. Skär stora goda bitar så blir det som lunch :P .

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det där lät mumsgott, /LO! Passar bra inför morrondan, då barnen ska baka sportlovsgodis hela dagen (vi har sportlov den här veckan!). Då ska jag testa den där rulltårtan, mums!

Vikten står stilla. Lite tråkigt men jag har tååålamoood! Hur är det med er alla andra?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:D En liten "varning" bara. Den är ju inte söt, så den smakar ju inte som vanlig rulltårta. Men gillar man det lite syrliga från bären och grädde till det så är det mumma!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Helt okej, jag är inte speceillt förtjust i vanlig rulltårta :wink: . Har du testat chokladtårtan från Luas blogg? SÅÅÅ god!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

/LO skrev:Bred ut slätt på en långpanna. Grädda på 200 grader i 15 minuter (ungefär)
/LO
Jag kör på 150 grader i ugnen 15 min, den får lite för mycket färg för mig annars. :wink:

Mums!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

...och visst minns du rätt /LO, vi gjorde rulltårta för ett tag sen.

Jag tog ica's cream cheese, mer neutral i smaken än philadelphian tycker jag. Som fyllning hade jag mosade hallon och vaniljsmörkräm till mig och till övriga familjen byttes de mosade hallonen mot kravmärkt hallonsylt.

=P~ mums, tyckte vi alla

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"