Jag har nyligen (för några nätter sedan) slutat amma på natten (pga SHN-kuren). Min son på 5 månader får sitt sista mål strax före 19 på kvällen och sen första på dagen strax efter 07. Jag vill gärna fortsätta amma på dagen men jag undrar hur detta påverkar mängden mjölk. Kommer det produceras mindre nu så att den inte räcker eller kommer det vara tillräckligt på dagen ändå? Måste jag pumpa ur brösten vid något tillfälle under natten för att mjölken inte ska "sina", dvs att det produceras för lite mjölk.
Är det någon som vet något om detta vore jag tacksam. Min son gillar inte flaska eller gröt och smakisarna går sådär. Jag är alltså orolig för att han inte äter tillräckligt.
/Madeleine
Sluta amma på natten? Tillräckligt på dagen
Efterfrågan styr tillgången.
Eftersom han inte äter på natten kommer det nog minska något, men om du ammar övriga mål kommer det nog att stabiliseras.Brösten är rätt fiffigt konstruerade! Annars kan du lägga in extra amning på dagen så efterfrågan ökas då istället för på natten.
Min tjej var lite äldre än din son när jag genomförde SHN-kuren, så hon åt lite mer vanlig mat, även om hon helst föredrog bröstet framför maten. Men jag gav henne alltid bröstet innan hon gick och la sig, sedan fick hon bröstet på morgonen och det funkade länge.
Det kan vara så att eftersom han inte längre äter dygnet om, kan han få helt nya vanor och börja intressera sig för "smakisar" m.m. Han blir hungrigare helt enkelt och då äter man. Min kurade tjej började äta mera "vanlig" mat när det blev ordning på sömnen, så jag tror det ger sig.
Blev du något klokare? Hoppas det!
Ps På Amningshjälpen hemsida finns det kanske andra råd!
Eftersom han inte äter på natten kommer det nog minska något, men om du ammar övriga mål kommer det nog att stabiliseras.Brösten är rätt fiffigt konstruerade! Annars kan du lägga in extra amning på dagen så efterfrågan ökas då istället för på natten.
Min tjej var lite äldre än din son när jag genomförde SHN-kuren, så hon åt lite mer vanlig mat, även om hon helst föredrog bröstet framför maten. Men jag gav henne alltid bröstet innan hon gick och la sig, sedan fick hon bröstet på morgonen och det funkade länge.
Det kan vara så att eftersom han inte längre äter dygnet om, kan han få helt nya vanor och börja intressera sig för "smakisar" m.m. Han blir hungrigare helt enkelt och då äter man. Min kurade tjej började äta mera "vanlig" mat när det blev ordning på sömnen, så jag tror det ger sig.
Blev du något klokare? Hoppas det!
Ps På Amningshjälpen hemsida finns det kanske andra råd!
Mamma till 2 flickor.
Vår kille slutade äta på natten när han var 4 månader och jag helammade tills han var 6 månader utan problem med sinande mjölk. När han började med smakisar/mat så började han äta mer ojämt, så då hängde inte mjölkproduktionen med så jag hade mycket mjölk vissa dagar och nästan inget alls andra dagar. Eftersom jag gärna ville fortsätta amma pumpade jag ur mjölk på kvällen de dagar han inte ammade så mycket. Det hade säkert inte behövts, men jag ville vara på säkra sidan!
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Räkna med att det tar två till tre dagar innan brösten ställt om sig till de nya tiderna. Och som Amalia säger, när han är hungrig så kanske intresset för annan mat ökar. Men behovet av annan mat är än så länge minimal.
/LO
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
När mina killar var 2,5 mån sov de 9 h och vid 4 mån sov de 11 h, i början spände brösten mkt på natten, men det stabiliserade sig och jag helammade till de var 5,5 mån, började sedan lägga till mat och fortsatte amma till de var ett år. I tillväxtperioder hjälpte jag till med pump för att få upp produktionen. Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
och till en lillebror född 2008