RS-virus och magläge

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

RS-virus och magläge

Inlägg av Sidda75 »

Hej,

Lilla Vilgot som är 2,5 månader har fått RS-virus. Läkarna säger att han måste sitta och sova i 45 graders vinkel hela tiden. Han är ju en riktig liten magsovare så det känns inte lätt att ha honom sittandes :roll: Har faktiskt lagt honom på mage med larm och han sover bra så. Känner att när man är sjuk så måste man ju samtidigt sova bra. Vad tror ni. Är det dumt att gå emot läkarens råd :? När han sitter i babysittern så gallskriker han. Där sover han endast om bilen rullar och jag kan ju inte vara ute och köra alla sovpass.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker inte att han ska ligga på mage. Det handlar om att de har svårt att syresätta sig, och det blir värre om de ligger plant (oavsett mage/rygg). Alltså inte rena andningsuppehåll, utan en grund och dålig andning som kan komma rätt plötsligt och som inte är så bra.

Är han väldigt dålig, lillskrutten? :(
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

Ja han är riktigt dålig lillskrutten och jag åker in med honom igen :cry:

Ska ha honom i babysittern när han sover och får helt enkelt odla ATTITYDEN 8)
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra att ni åker in! Är man så där liten ska man nog ha mycket uppsikt! Krya på er, det ger med sig om ett par dagar! :heart:

Attityden är allt, och sover han mindre ett par dagar så klarar han det också.
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Om att sitta och sova. Kanske kan du få till någon liknande vinkel med hjälp av kuddar i vagnen, så att du kan hjälpa honom att komma till ro. Är man van magsovare så är man.

Sedan hade min minsta RS när hon var 8 veckor. Och hon låg även inlagd. Och sov på mage - uppbullad med kudde och filt under madrassen. Kommenterades inte av en enda sköterska eller läkare. Så olika det kan vara.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sedan hade min minsta RS när hon var 8 veckor. Och hon låg även inlagd. Och sov på mage - uppbullad med kudde och filt under madrassen.
Det är ju helt klart en lösninge Ewa. Det är ju lutningen man vill åt verkar det som. (Fast när vi gjorde likadant med Ed så rasade han ofelbart ner i fotänden... :roll:
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

TorpSara skrev:
Sedan hade min minsta RS när hon var 8 veckor. Och hon låg även inlagd. Och sov på mage - uppbullad med kudde och filt under madrassen.
Det är ju helt klart en lösninge Ewa. Det är ju lutningen man vill åt verkar det som. (Fast när vi gjorde likadant med Ed så rasade han ofelbart ner i fotänden... :roll:
Jo, men med ett ihoprullat täcke i fotändan så rasar man inte så långt :wink:

En liten förtydling också till Sidda75: Jag menade inte att du skulle gå emot läkarens råd, utan ville bara ge min erfarenhet av saken. Och i vagnen menade jag alltså att du kunde ha honom halvsittandes, men med vagnen har du ett verktyg att använda för att vagna honom till ro, eftersom man som van magsovare kan bli lite förbannad på sådana där nymodigheter.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

:) Tack för era råd. Tänk vad rönen ändrar sig hela tiden! Jag frågade faktiskt läkaren om det var farligt att ligga på mage då han brukar göra det hemma med larm om man lutade upp sängen. Då frågade läkeran jätte förvånat varför han sover på mage. Det är sömnbefrämjande, svarade jag :wink:

Ewa, det låter bra med kuddarna under madrassen men fungerar fortfarande larmet då :?

Kan ju även köra vagnen med kuddar så kan man ju alla fall vagna vilket jag gör på daglurarna vid behov här hemma annars. Dessutom sover han i vagnen till och från dagis på rygg så han är ju lite van vid att inte ligga på mage i alla fall. Gjorde misstaget med att alltid ha Alice på mage i vagnen vilket ställde till det för henne när hon blev större och magläget där blev svårare så jag tänkte vänja Vilgot från början att i vagnen utomhus sover man på rygg :wink:

Just nu sitter han faktiskt och sover i babyskyddet :shock: Kanske beror på att han är helt slut efter att vi har kommit hem från sjukhuset.

Det gick bra där och läkaren bedömde att vi inte behöver åka in mer om hans tillstånd är som det är nu och inte försämras.

TorpSara, jätte tack för dina uppmuntrande ord. Tycker alltid du har så kloka och uppmuntrande svar i alla trådar :heart:
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad skönt för er! Vad sa han då då doktorn? :D

(tack för superfina berömmet! :heart: )
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Vad skönt att det verkar som han är på tillfriskning!
Sidda75 skrev: Ewa, det låter bra med kuddarna under madrassen men fungerar fortfarande larmet då :?
Nej, det gör det inte. Precis som det inte funkar i vagnen med kuddar och annat som bullar upp, eller i bilbarnstolen. Jag har ändå valt att göra så när jag behövt få större lutning än jag kunnat få med böcker under sängbenen. Men det är förstås MITT, högst personliga, val.

Kram och hoppas han friskar på sig snabbt :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Pia Pojkmamma
Inlägg: 362
Blev medlem: ons 06 jul 2005, 19:42

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Måste bara inflika: Vår minsta hade RS-virus då han var 4 månader. Vi låg på sjukhus 1,5 vecka. Han sov alltid på mage, med larm och upplutad säng. Ingen av läkarna eller skötarna kommenterade magläget.

Lillen var kopplad till en saturationsmätare som mätte blodets syresättning. Jag prövade att lägga honom på rygg och sida men värdet förbättrades inte för det.

Ville bara dela med mig av min erfarenhet, ni väljer som sagt hur ni gör. Håller tummar och tår för snabbt tillfrisknande :heart: :!:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Sidda75
Inlägg: 220
Blev medlem: mån 30 okt 2006, 19:49

Inlägg av Sidda75 »

Vad skönt för er! Vad sa han då då doktorn?
:D LIte kul för när vi var på sjukhuset och de sa att läkaren snart kommer så sa man man: när de säger läkare tror du det är en man eller en kvinna då. En man föreställer jag mig sa jag och det gjorde min man också. Sedan kom läkaren som var en kvinna :D Hon kommenterade inte detta mer utan sa endast att fysologiskt sett så föreställde hon sig att det borde vara lättare att inte ligga på mage i Vilgots tillstånd.

Babyskyddet var ingen hit att somna om i så nu ligger han i uppåtlutad säng med larmet. Känns tryggt med larmet trots allt.

Tack PiaPojkmamma för ditt inflikande. Känns bra att höra om att magläget var ok på sjukhuset. Vad oroliga ni måste vartit! Det verkar som tur är som att RS-viruset är mildare i år.
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"