Kram Emma
Ett nödrop från Gästboken
-
Viggosmamma
Tack för de ordenEmma80 skrev:Jag ryser! Vad ni är duktiga! Nu gäller det att få föräldrarna att sova också, kan ibland vara ännu svårare![]()
.
Kram Emma
Jag måste säga att det tyvärr stämmer, det kommer ta lite tid att få ordningen på sömnen igen för V föräldrar!
Trevlig Helg
Son Född 22/9-07.
-
Viggosmamma
Hejsan!
Hoppas allt är bra med Er alla!
Liten deltids rapport
Jag förstod nog inte vidden av hur dålig V påverkades av dålig sömn. Vi har fått en helt ny lite kille på dagarna, en nyfiken, glad & pratsam liten kompanjon i vardags sysslorna. Fantastiskt. Livet har på denna korta tid blivit annorlunda, både maken & jag har märkt stora förändringar. För att inte glömma aptiten, han äter som en liten häst, magen står som en liten kanon kula på kvällarna
. För några veckor sedan fick jag knappt i honom ett helt mål mat per dag.
Vi har njutit av tre bra nätter även fast lillkillen har blivit sjuk igen i hög feber men är nu äntligen frisk. Förut var han knappt sjuk vilket detta nog är ett friskhets tecken; att hans kropp börjar repa sig. Han sover oftast till 0530. Jag hör hur han ibland vaknar till på nätterna och är lite ledsen men också hur han lyckas somna om själv utan min hjälp. Innebär 10,5 underbara timmar, vågar fortfarande inte tro att det kommer att fortsätta så här. För när jag slappnar av så kommer jag gå i däck
. Varje kväll undrar jag ifall det kommer att gå bra även i natt
.
Nu Mia kommer mina funderingar ifall du orkar
; Problem har vi fortfarande på morgon kvisten, V vaknar oftast inom 1 timme innan han ska väckas, då ramsar jag och han lägger sig ner och efter 10 min är det dags igen. Så håller vi på tills det är dags att gå upp. Väcker honom sedan i en lugn stund. Vet att jag har tagit upp detta tidigare men vet inte riktigt hur jag ska tackla detta, då han svarat så bra på tidigare förändringar så kan jag inte släppa att jag kanske inte riktig är tillräckligt tydlig men att lära honom att sova klart. Finns det någon strategi jag kan lägga upp för att hjälpa honom med det sista?
Tack/Kraaaamm Sofia
Hoppas allt är bra med Er alla!
Liten deltids rapport
Jag förstod nog inte vidden av hur dålig V påverkades av dålig sömn. Vi har fått en helt ny lite kille på dagarna, en nyfiken, glad & pratsam liten kompanjon i vardags sysslorna. Fantastiskt. Livet har på denna korta tid blivit annorlunda, både maken & jag har märkt stora förändringar. För att inte glömma aptiten, han äter som en liten häst, magen står som en liten kanon kula på kvällarna
Vi har njutit av tre bra nätter även fast lillkillen har blivit sjuk igen i hög feber men är nu äntligen frisk. Förut var han knappt sjuk vilket detta nog är ett friskhets tecken; att hans kropp börjar repa sig. Han sover oftast till 0530. Jag hör hur han ibland vaknar till på nätterna och är lite ledsen men också hur han lyckas somna om själv utan min hjälp. Innebär 10,5 underbara timmar, vågar fortfarande inte tro att det kommer att fortsätta så här. För när jag slappnar av så kommer jag gå i däck
Nu Mia kommer mina funderingar ifall du orkar
Tack/Kraaaamm Sofia
Son Född 22/9-07.
Hej Sofia!
Vad roligt att läsa om Viggos framsteg, jag blir alldeles varm i hjärtat! Och så hoppas jag att mamma snart får ro och inser att det är så här ert liv kommer att vara nu - en utvilad son och pigga föräldrar!
Till ert bekymmer med morgnarna kan jag säga till tröst att det ÄR väldigt, väldigt vanligt att det trasslas länge med vargtimmen. Han sover så pass mycket mer än vad han nånsin tidigare gjort så han tror att han är utvilad när han vaknar till en timme innan han ska.
Det allra bästa är att du får till ett omsomnade och får väcka honom!
Satsa allt vad du kan på det, för jag tror nyckeln ligger i att du just får signalera att det är DU som beslutar när dagen börjar.
Och så vara enträgen, för det ger sig, jag lovar!
En pangramsa vid första pip. Inget mer. Är han ledsen så gå in och ge en lååång solfjäder som tar honom in i sömnen, gå ut med ramsan och se till att du får väcka honom!
Nån mirakelkur för just tidiga morgnar finns inte (tyvärr
) utan det är just att fortsätta jobba på och vara tydlig med att det är DU (och väckarklockan) som väcker! Inte han!
Kram och lycka till med det här sista också!
Mia
Vad roligt att läsa om Viggos framsteg, jag blir alldeles varm i hjärtat! Och så hoppas jag att mamma snart får ro och inser att det är så här ert liv kommer att vara nu - en utvilad son och pigga föräldrar!
Till ert bekymmer med morgnarna kan jag säga till tröst att det ÄR väldigt, väldigt vanligt att det trasslas länge med vargtimmen. Han sover så pass mycket mer än vad han nånsin tidigare gjort så han tror att han är utvilad när han vaknar till en timme innan han ska.
Det allra bästa är att du får till ett omsomnade och får väcka honom!
Satsa allt vad du kan på det, för jag tror nyckeln ligger i att du just får signalera att det är DU som beslutar när dagen börjar.
Och så vara enträgen, för det ger sig, jag lovar!
En pangramsa vid första pip. Inget mer. Är han ledsen så gå in och ge en lååång solfjäder som tar honom in i sömnen, gå ut med ramsan och se till att du får väcka honom!
Nån mirakelkur för just tidiga morgnar finns inte (tyvärr
Kram och lycka till med det här sista också!
Mia
-
Viggosmamma
Hej Mia!
Tack för ditt snabba svar. Du redde ut endel frågetecken & jag förstår att det nog bara är att jobba vidare men du gav mig nu lite verktyg att följa. Lite tydligare men vad är det du kallar Pangramsa?
En liten dum fråga
men då vi är lite ovana med vad som är bra sömn men kan barn under natten fortfarande vakna till emellanåt & gny eller vara ledsen men tystna själv & somna om efter 1-2 minuter? Är detta ok?
Ska berätta att under denna tid på nätterna när vi stått för lite prövningar utanför sonens dörr så har meningarna på denna tråd fungerat som mantran när jag varit lite osäker ; ha lite iiissss i magen,,,avvakta,,,avvakta....ha förtroende för lille V. Dessa meningar flög runt i sinnet, upprepande upprepande. Kommer nog snart säga dem själv fast i helt andra sammanhang, jobbet kanske
.
I natt är första natten jag ska stänga dörren till vårt sovrum & försöka koppla av. Ett stort steg framåt för mig personligen, att våga släppa taget & ha förtroende för lillkillens sömn. Hör då endast ifall V blir väldigt ledsen.
Tack Igen för ditt svar & trevlig kväll.
Kram Sofia
Tack för ditt snabba svar. Du redde ut endel frågetecken & jag förstår att det nog bara är att jobba vidare men du gav mig nu lite verktyg att följa. Lite tydligare men vad är det du kallar Pangramsa?
En liten dum fråga
Ska berätta att under denna tid på nätterna när vi stått för lite prövningar utanför sonens dörr så har meningarna på denna tråd fungerat som mantran när jag varit lite osäker ; ha lite iiissss i magen,,,avvakta,,,avvakta....ha förtroende för lille V. Dessa meningar flög runt i sinnet, upprepande upprepande. Kommer nog snart säga dem själv fast i helt andra sammanhang, jobbet kanske
I natt är första natten jag ska stänga dörren till vårt sovrum & försöka koppla av. Ett stort steg framåt för mig personligen, att våga släppa taget & ha förtroende för lillkillens sömn. Hör då endast ifall V blir väldigt ledsen.
Tack Igen för ditt svar & trevlig kväll.
Kram Sofia
Son Född 22/9-07.
Hej igen
.
Såna små nattliga uppvak lär vi barnen fixa själva med shn :thumbsup:
Jag hoppas din natt blev underbart skön, och att du kan börja slappna av nu!
Kram Mia
En pangramsa är en ramsa man använder direkt när man hör att barnet är på väg att vakna, och oftast då i vargtimmen för att påminna barnet om att det fortfarande är natt - man fångar liksom upp barnet innan han hinner vakna till riktigt! PANG på, liksomViggosmamma skrev:Lite tydligare men vad är det du kallar Pangramsa?
Ja, det är helt normalt! De allra flesta av oss, både barn och vuxna, vaknar till under natten, en del pratar, några grumsar, andra skrattar till - men det gemensamma är att det sker under sömnen och att vi nästan utan undantag inte minns något av det på dagen!En liten dum fråga men då vi är lite ovana med vad som är bra sömn men kan barn under natten fortfarande vakna till emellanåt & gny eller vara ledsen men tystna själv & somna om efter 1-2 minuter? Är detta ok?
Såna små nattliga uppvak lär vi barnen fixa själva med shn :thumbsup:
Jag hoppas din natt blev underbart skön, och att du kan börja slappna av nu!
Kram Mia
Senast redigerad av miar70 den ons 11 feb 2009, 14:38, redigerad totalt 1 gånger.
-
Viggosmamma
Hej Igen!
Tack för ditt svar, natten innebar nya prövningar..lillkillen har fått maginfluensa. Jag tror att jag blir tokig
. Nu när vi har kommit så långt och vill bara jobba med att befästa de fina nätterna
. Nu kan han inte bli mer sjuk.
Hoppas bara att föregående natt inte ställer till det nu i natt , hoppas hoppas.
Vi jobbar vidare med nya tag.
Kram På Er
Tack för ditt svar, natten innebar nya prövningar..lillkillen har fått maginfluensa. Jag tror att jag blir tokig
Hoppas bara att föregående natt inte ställer till det nu i natt , hoppas hoppas.
Kram På Er
Son Född 22/9-07.
Skickar en krya-på-sig-kram till gossen
-
Viggosmamma
-
Viggosmamma
Hej!
Tror att detta blir mitt sista inlägg då våra nätter flyter på fint. Själv har jag börjat kunna koppla av & familjelivet är harmoniskt.
Passar på med en liten fråga innan jag tackar för mig. Viggo har arbetat sig upp lite i gråten vid de små uppvaken som han normalt brukar klara av själv & det har då visserligen endast behövs en ramsa för honom att somna om själv. Min fundering är; att jag är lite rädd att börja 'skämma' bort honom med ramsa, ska jag vänta ut honom så att han somnar själv eller är det ok att ibland säga en ramsa. Har tidigare inte behövt men nu i två nätter har det 'behövs' en ramsa för att han ska somna vid något uppvak. Tror även att jag skulle kunna vänta ut honom dock under mer gråt istället för ramsa men är det 'rätt'?
Skulle vilja tacka för all hjälp & peppning vi fick under denna tid. Det har varit fantastiskt. Vill även tacka Anna Wahlgren för en underbar bok som förändrade våra liv. Numera är det en obligatorisk present till mina vänner som väntar smått
.
Tänker fortsätta läsa detta forum & tänka på de alla som kämpar på där ute.
Lycka Till
Trevlig Kväll
Kramar
Tror att detta blir mitt sista inlägg då våra nätter flyter på fint. Själv har jag börjat kunna koppla av & familjelivet är harmoniskt.
Passar på med en liten fråga innan jag tackar för mig. Viggo har arbetat sig upp lite i gråten vid de små uppvaken som han normalt brukar klara av själv & det har då visserligen endast behövs en ramsa för honom att somna om själv. Min fundering är; att jag är lite rädd att börja 'skämma' bort honom med ramsa, ska jag vänta ut honom så att han somnar själv eller är det ok att ibland säga en ramsa. Har tidigare inte behövt men nu i två nätter har det 'behövs' en ramsa för att han ska somna vid något uppvak. Tror även att jag skulle kunna vänta ut honom dock under mer gråt istället för ramsa men är det 'rätt'?
Skulle vilja tacka för all hjälp & peppning vi fick under denna tid. Det har varit fantastiskt. Vill även tacka Anna Wahlgren för en underbar bok som förändrade våra liv. Numera är det en obligatorisk present till mina vänner som väntar smått
Tänker fortsätta läsa detta forum & tänka på de alla som kämpar på där ute.
Lycka Till
Trevlig Kväll
Kramar
Son Född 22/9-07.
Hejsan!
Vad härligt att ni känner att allt flyter på. Visst är det underbart med barn som sover.
Vad det gäller att ge en ramsa vid några oroliga nätter så tycker jag du kan bjuda på det.
Om ni skulle fastna i ngt ramsträsk så kommer ni säkert upptäcka det och då vet du nu att det bara är att backa. 
Vilken fin present era vänner får. Kan ju inte bli bättre.
Kram/Susanne
Vad härligt att ni känner att allt flyter på. Visst är det underbart med barn som sover.
Vad det gäller att ge en ramsa vid några oroliga nätter så tycker jag du kan bjuda på det.
Vilken fin present era vänner får. Kan ju inte bli bättre.
Kram/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
-
Viggosmamma
Hej Igen!
Vill bara tacka för all hjälp, vad kan jag säga vi njuter av underbara nätter & lilla V föräldrar har äntligen börjat få tillbaka sömnen på nätter & energin på dagar.
Lilla V sover ofta flera nätter i rad utan att vi hör någonting..ofattbart & någon natt ibland där det räcker med endast 1 ramsa så somnar han om.
Vi är så tacksamma! Jag läser i tysthet de andra inläggen & tänker på alla som kämpar på därute.
Kram på Er
Vill bara tacka för all hjälp, vad kan jag säga vi njuter av underbara nätter & lilla V föräldrar har äntligen börjat få tillbaka sömnen på nätter & energin på dagar.
Lilla V sover ofta flera nätter i rad utan att vi hör någonting..ofattbart & någon natt ibland där det räcker med endast 1 ramsa så somnar han om.
Vi är så tacksamma! Jag läser i tysthet de andra inläggen & tänker på alla som kämpar på därute.
Kram på Er
Son Född 22/9-07.
Jag är så glad för er skull, ge lille Viggo en kram är du snäll
Mia