Nu ska lillebror kuras!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
gemelas

Nu ska lillebror kuras!!

Inlägg av gemelas »

Hejsan!

Har tvillingtjejer på snart 2,5 år som kurades som 10-månaders och sover så gott så gott (Tack Anna och alla ni andra eldsjälar här på forumet). De fick en lillebror i somras som nu fyllt 6 mån och behöver lite hjälp att sova, tycker det är dax att han får samma goda chans som sina storasystrar till en god natts sömn.
Nu skulle jag behöva lite hjälp att sätta ett bra schema till "lillebror" som ska passa hela familjen då mina 2,5-åringar är hemma med mig och lillen på dagarna. Vill ju helst att det ska funka så smidigt som möjligt med tanke på utevistelser och de storas sovstund.

Stortjejernas schema ser ut som följer:

07- go'morron
09- utevistelse 1-2 tim
11- lunch
12-13,30 sova middag
14- utevistelse 1,5-2,5 tim
17- middag
18,30 välling
19- go'natt

Oftast lägger vi lillebror vid samma tid som tjejerna och gör morgon ung samtidigt så de tiderna vill vi ha till honom oxå. Äter gör han oftast oxå ung samtidigt (smakisar) annars ammas han lite då och då när vi är inne (och på natten, tyvärr).
Mitt problem är hans lurar, han har mestadels sovit 2 längre lurar i vagnen när vi är ute iom att det är mest praktiskt så tjejerna kan leka och jag kan ängna mig åt dem. Men då blir det bara 2 lurar per dag och jag förstår det som att det är lite lite vid 6-mån??

Är det någon som har erfarenhet av kurning av småsyskon som har storasyskon med fast schema?

vänlig hälsning Gemelas
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
duggan

Inlägg av duggan »

Om jag skulle få till ett schema som ska passa ihop med syrrorna skulle det kanske se ut ungefär så här:

07- go'morron, Frukost
09.00 - 9.45 sova 45 min
11.00 - lunch
12.00 -13,30 sova 1,5 h (mammas egentid :wink: )
14.00 mellis
Vaken utevistelse i sele och vagn
16.00 - 16.45 sova 45 min.
17- middag
18,30 välling
19- go'natt

Skulle det här kunna passa in i "verksamhetn" :wink: Vid 7 månader kan man förslagsvis korta sista luren till 20 min.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
gemelas

Inlägg av gemelas »

Tack Malin för ditt svar!! Kommer ihåg att du hjälpte mig jättemycket när jag kurade mina stora tjejer ;-), är så tacksam för det!

Det schemat ser bra ut, det enda jag har lite krux med är hur man håller en 6-mån bebis vaken i vagnen (som älskar att sova ute) samtidigt som man underhåller/håller koll på de stora... Har ni några tips?

Tjejerna har hela tiden sovit sina långa lurar inne i sängen men tror nog att jag kommer att låta lillen sova alla lurar ute i vagnen, man blir så låst annars. De kommer kanske inte att sova middag så himla länge till så då är det ju skönt om han kan sova i vagnen. Han ligger nu på rygg och kan ej ligga på magen pga vi har en syskonvagn som inte är så bred och hans egen vagn är inte fullt liggläge på. Får se hur det funkar annars får jag väl köpa en gammal skrutt och ha på altanen..
Det borde väl vara ok att låta honom ha alla lurar i vagn ute, åtminstone så här i början??

Kör igång imorgon kväll om allt går enligt planerna då sambon är hemma hela helgen (för en gångs skull). Ska först flytta in lillens säng i eget rum under morgondagen.

Förresten, en liten fundering till: När det gäller första natten, måste man vara vaken hela tiden eller räcker det att man vaknar väldigt lätt om han låter så man är snabbt på plats sas? Kommer faktiskt inte ihåg hur det var med tjejerna men de vaknade inte så ofta och de var redan vana att sova på mage när jag kurade dem så de vaknade inte mer än 1-2 ggr var den första natten. Tror det kommer bli lite svårare med lillebror. Har provat någon gång att lägga på magen när han ska sova och han blir antingen tokarg eller tror han ska leka..

Kommer säkert på mer frågor efterhand..

Kramar från Gemelas
Gemelas- mamma till busprinsessorna 2006-10 (kurade vid 11 mån) och lillebror 2008-08 (kurad feb 09)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!!! :D
En sexmånaders kan man ha på marken, med plastpåsar på fötterna, bra byxor för vädret, ett fårskinn på marken kanske... (vet inte var ni bor :D ).
Men snart är det vår och då går det ännu bättre att utforska.

Ni har en altan... trädgård? Många som kör med långa vilan ute införskaffar stora vagnar (danska) eller tom en säng el skrinda att ha ute och så boar dom in den ordentligt och så sover barnet där. Så sov min pappa tills han var 3. :D
Mina ungar har velat vända sig och böka runt för att kunna klämma 2 timmar, åtminstone efter 8, 9 månader. Så vagn med sele har inte gått.
Jag skulle tro att en stor vagn med fullt liggläge behöver ni alla gånger.

Och första natten är absolut vaknatt. Inte en sekund extra ska han behöva fråga.

Lycka till!
Kram katten
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hos oss har vi löst det med att köpa en gammal hederlig tvillingvagn från 90-talet med icke delbar rygg. Kostade några hundra på blocket och barnet kan vända och vrida sig hur som helst. Kanske lite otymplig om man ska iväg men det funkar för oss.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
gemelas

Inlägg av gemelas »

Tack för era svar!

Det får nog bli till att införskaffa ytterligare en vagn, billigt på Blocket- annars får sambon spel (har redan 2 vagnar). Skulle gärna ha en sån där stor dansk men verkar svåra att få tag på, finns det några andra märken som är lite större invändigt?

Tror nog vi kör på att sova långa luren i vagn på altanen utanför köket och hoppas att jag kan hitta en bra sovvagn och tar korta lurarna i "trillingåket" på lekplatsen eller var vi är just för tillfället. Tror ni det kan funka att sova i olika vagnar? Måste ju ha sittplats till de stora oxå när vi går ut...

Katten: Vaknatt, puh... ja, vad gör man inte? Det är ju värt det för att lilla älsklingen ska få sova. Tur att sambon är ledig i helgen då så han kan avlasta på dagen eller åtminstone ta hand om de stora så de slipper sin trötta, sura och vresiga mamma ;-)

kramar
duggan

Inlägg av duggan »

Tack Malin för ditt svar!! Kommer ihåg att du hjälpte mig jättemycket när jag kurade mina stora tjejer , är så tacksam för det!
Jag kände igen din signatur och jag är så glad att jag kunnat vara till någon hjälp. Sedan det här med att hålla vaken så brukar det ju bli bättre när dom blivit sina egna små klockor och då är det inte lika jobbigt att hålla sig borta från sömnen på vakenpassen, även om en 5 minutare kan man ju få unna sig då och då :wink: Men jag gillar att ha dom små framåt vända i babybjörn sele eller andra seler för den delan med, fria händer för att hjälpa syrrorna och lillen får vara med där det händer! :lol:

//Malin
gemelas

Inlägg av gemelas »

Urk!!! Nu har vi haft värsta natten någonsin!!! Lillen vaknade upp till 4 ggr i timmen, precis som om han liksom passade på så här sista natten :evil:
Det konstiga är att han sov hela nätter 10-12 timmar mellan 2-5 mån så det är alltså först nu den senaste månaden som problemen kommit...
Inte mkt energi kvar men här ska bannemig kuras, jag vet ju sedan innan vad vi har att se fram emot!! Jag är laddad!!

En liten fråga till: ska man ha tyst utanför rummet första natten så man hör minsta knyst och kan rusa in eller ska det vara ljud från musik/tv osv?

Kramar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tänker lite på hur mycket mat han äter nu, tänkte om ökningen av auppvaken kan beror på att han behöver mat, mat och mera mat, stor kille nu :wink:

Jag skulle ha valt husljud, men kom ihååg att det ska kännas bra för dig,så gör som du tycker. :lol:

//Malin
gemelas

Inlägg av gemelas »

Jo, det kan mycket väl vara att han behöver mer mat. Vi började inte med smakisar förrän nu när han var 5,5 mån, helammat innan. De senaste dagarna har jag ökat på portionerna ganska kraftigt så han kanske har lite magknip, stackarn...
Han och jag äter mjölkfritt så vissa saker som tex vällingen och gröten smakar väl inte så gott som den vanliga, men han vänjer sig. Men han äter än så länge inte mer än en smakportion åt gången. Det kommer väl sedan några dagar in på kuren..

På tal om husljud osv, nu har vi ju hans rum på ovanvåningen men brukar använda babywatch. Kan man köra på det så man kan vara här nere och "stöka" i köket och "rusa" upp vid uppvak/minsta pip?? Eller är det bäst att hålla sig precis utanför hans rum hela första natten from läggning?

Knäppa frågor jag ställer känner jag men jag minns inte riktigt från förra gången och vill inte göra några onödiga misstag...

Nu ska vi till Ikea och köpa lite tyg som vi kan mysa till lillens rum med ;-)

kramar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tror nog att det kan gå, bara du kan ta dig in till honom fort för han ska ju inte behövs fråga mer än nödvändigt, eller hur!? :lol:

Jag ökade på banan smakis, från smakis till en hel på 3 dagar, den här herren gillade vad han åt :shock: :wink:

//Malin
gemelas

Inlägg av gemelas »

Nu har lilleman fått feber (38,4), troligen håller han på att få tänder men det kan ju oxå vara någon infektion på g.. Är det någon bra idé att starta kur ikväll ändå? Och i så fall, ska jag ge Alvedon eller något eller "stör" det effekten av kurandet så här första natten när allt ska "sättas"?? Har för mig att jag läst någonstans att man ska kura ändå men blir lite osäker.

kram kram
duggan

Inlägg av duggan »

Jodå nog kan man kura, men jag tycker att du ska känna dig för, blir det jobbigt för dig att inte riktigt veta om han sover tipp topp, kan du hålla vargarna stångna? Det är nog en fråga som hänger på dig, hur du kan ypprättahålla attityden av självklarhet! Och om du väljer att kura skulle jag nog ge en supp, men jag är ju rätt frikostig med sånnt där jag.. :wink:

//Malin
gemelas

Inlägg av gemelas »

Nu har vi kört igång!!

Läggningen gick förvånansvärt fort trots att han blev väldigt arg och förvånad över att ligga på mage. Han kämpade emot rätt rejält till en början men trött som han var tog han ändå tacksamt emot både buff och verkade faktiskt lyssna på ramsan (kanske känner igen den för jag drar ju den för tjejerna varje dag) och somnade efter 2 besked med ganska kort buffsession. Efter en kvart hade han fått bekräftelsen och sedan somnat :-).
Strax innan 20 skrek han till i vad som egentligen verkade vara i sömnen men för att vara på den säkra sidan rusade jag in och buffade ett par snabba omgångar (x4) och ramsade ut, han tystnade och somnade direkt.
Samma sak hände strax innan 21 och jag gjorde på samma sätt.
Nu har det varit tyst sedan dess så när som på ett liiiitet gnöl för 5 min sedan, han tystnade innan jag hann in så det var väl bara en liten suck eller något...

Hoppas nu bara att man kan hålla sig vaken inatt, gäsp,, det börjar redan bli svårt att låta bli att somna..
gemelas

Inlägg av gemelas »

Hej alla!

Nu är första natten avklarad, puh..

Det var iaf inga större problem för mig att hålla mig vaken iom att lilleman vaknade eller åtminstone bökade runt ganska många gånger.

I början av natten verkade han mest gnöla och grymta i sömnen men jag gick in till honom vid alla tillfällen och iaf lade till rätta, ibland även en snabb buff och ut med ramsan. Ofta blev han tyst och jag kunde köra bekräftelsen snabbt efter ramsan. Så här såg det ut i stora drag:

19- glad bebis i säng men blev tokarg av att bli lagd på magen men lugnade sig ett tag efter rejäl buffning, ut med ramsan 19,06. Lilleman ställde många ilskna och förvirrade frågor, jag avvaktade, han skrek upp sig så jag gick in och buffade igen. Ut med ramsan, lillen tystnar under ramsan, bekräftelse- tyst.
19,50- Lillen skrek i vad som verkade vara sömnen, gick in och lade till rätta + kort buff, ut med ramsa- sov.
20,55- Samma som 19,50 med samma åtgärd.
23,40- Verkade vakna och bökade runt och jag hörde han läga näsan i madrassen (tror jag iaf), han verkade besvärad. Gick in o lade till rätta, solfjäder, gick ut med ramsa varpå tyst och bekräftelse.
00,05- Samma som 23,40 och samma åtgärd fast med snabb buff oxå.
00,10- Vaknar ledsen, snabbt in och lägger till rätta, buffar, ut med käck ramsa.
00,15- Skriker upp sig, in och ger nytt besked, varefter han gråter lite av och till (verkar väääldigt trött). Går in och buffar igen iom att han gråtit upp sig lite, ut med ramsa - tyst, bekräftelse. Somnar 00,25.
01,50- Gråt ( i sömnen, tror jag), buffx4+ somnar efter ramsa, bekräftelse
02,55- "Gnöl" (verkar som han mest försöker vända sig till rygg), samma åtgärd som 01,55.
03,27- Samma som 02,55. Sover sedan ända till 05,00 ( :o
05,00- Vaknar (verkar lite mer vaken än vid de tidigare tillfällena). Får buff + ramsa varpå han ligger och småpratar lite, verkar nöjd så jag låter honom vara en stund. Han pratar alltmer sällan men hör honom vrida sig och "knorra" ibland. Ligger och konverserar med sig själv till 05,45.
05,45- Går in och vänder tillbax till magläge, buffx4, ramsa som följs av lite smågnäll- påminnelseramsa varpå han gråter upp sig..
06,00- Går in och lägger tillrätta en ganska arg och frågvis lilleman. Kräver 10 min buff innan han lungnar sig hyffsat, går ut medan jag vet att han är så pass vaken att han lyssnar på ramsan. Lilleman är nu väldigt frågvis varpå vi har en fin dialog, jag ramsar ganska mkt i olika tonarter från mjukt till argt när han går igång på bekräftelsen som jag ger i tidigaste laget (för att se reaktionen). Jättetrevlig konversation så här på morgonkvisten, han lyssnade fint när jag ramsade och gav vettiga följdfrågor som jag naturligtvis svarade på. Här fick jag verkligen nöta in ramsan med honom, kändes kanonbra faktiskt. Somnar slutligen 06,15, självklart fick jag sista ordet!! :D
06,50- Går in och väcker en lite "vimmelkantig" lilleman. Lite tidigare än schemalagt men enbart för att jag ville att han ska förstå att man inte ska vakna förrän vi gör morgon.

Slutet på denna första natt kändes så bra iom att verkligen tog till sig av ramsan att jag nästan ser fram emot kommande natt när vi verkligen får fortsätta nöta ramsan till fulländning..

Kramar från en nöjd men ganska trött Gemelas
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"