Hjälp att få 5 månaders att ta emot flaska

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tv?barnsmamma

Hjälp att få 5 månaders att ta emot flaska

Inlägg av Tv?barnsmamma »

Hej!

Jag är mamma till en liten kille på 1,5 år samt en tjej på 5 månader. Lilltjejen vägrar att ta nappflaska! Vad ska jag göra? Det är skönt att amningen funkar bra men jättejobbigt att inte kunna lämna över henne till pappan nån gång ibland. Hon är dessutomt väldigt mammig och vill inte sova själv på kvällarna utan vill bli ammad till söms för att sen ligga och sova på mig, flyttar jag henne så vaknar hon och skriker så hon skakar tills hon somnar av ren utmattning efter ca 15 minuter. Hon gillar inte att ligga i vagn heller, utan skriker massor! Jag behöver hjälp! Med storebror gick allt lätt som en plätt men nu är det riktigt jobbigt att både ta hand om henne och få honom att inte känna sig utanför samtidigt som hon ska bäras och vara nära hela tiden samt ammas väldigt ofta. Hon somnar inte förrän runt 21.00 Äter sedan igen 24.00 och ytterligare ett par gånger under natten för att sen vakna vid 07.30 och vilja prata och äta...Hjälp... :?:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen!
Mitt första råd är att ta dig en ordentlig titt på det som handlar om Sova hela natten-kuren. Jag tror definitivt att den är något för er. Då lär du ditt barn att komma till ro och somna och sova lugn och trygg i sig själv.

Mammut Maria här på forumet har ett par gånger tipsat om en napp som heter Dr Brown. Den är tydligen riktigt bra och ska vara stor och mjuk som "naturen". Jag vet inte var de kan finnas och var man kan köpa dessa, men Mammut kanske kan svara.

Annars är det viktigt att få in nappen långt in och högt upp i gommen.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
ett annat tips är en napp som är som en pipmugg. Vi försökte länge med att få vår dotter att ta flaskan men det gick inte så vi köpte en sådan för att testa och då tog hon den. Den använder vi fortfarande.

Märket vi har är Avent. Det finns en mjuk "napp" (vit i färgen) som används fram till dess att de får tänder och sedan en som är grön som är lite hårdare.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Vi hade också problem med flaskan och precis som för Sarika var det pipmugg som tillslut funkade för oss. Det verkade också som det tog ett tag för vår skrutt att vänja sig vid smaken, men nu älskar han välling :)
Det som däremot gick bra att mata med förut om jag skulle bort var gröt, smaskens tyckte Jonatan...
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Tv?barnsmamma

Inlägg av Tv?barnsmamma »

Tack för tipsen! Ska definitivt testa pipmugg!! Vi har redan Avent flaskor fast med vanliga nappen så det kanske går att köpa till bara själva "pipdelen"?! Har sedan igår börjat med buffningsmetoden som fanns beskriven här på sidan! Vaggar henne i vagn och försöker vara hård på de tider som stod uppskrivna, är helt slut nu efter ett dygns kämpande men förhoppningsvis blir det bättre!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vad bra att du har börjat.
Bara ett litet tips.
Det är vikitgt att vara väl påläst och veta vad man gör och varför. Det är annars lätt att förvirra lilla barnet ännu mer.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Javisst det är bara att köpa pipdelen och det finns även handtag att sätta på om ni inte redan har det.

Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Madeleine

Inlägg av Madeleine »

Hej!

Såg att det finns Dr Brown flaskor på Babyland. Jag behöver nog själv testa en för vår son på 5-månader vill inte heller ta flaskan. Totalvägrar. Vår äldsta son (nu 3) gjorde det till slut. Jag lurade honom på nåt sätt men det verkar inte funka ännu på minstingen.

Vi ska nu köra andra natten på kuren och jag hoppas verkligen att han sover bättre än igår. Han vaknade 10 gånger. Mellan halv fem och halv sex var han vaken nästan hela timmen. Snacka om att han var trött på dagen sen...

Lycka till med flaska och kur!
/Madeleine
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Vill bara flika in ett så suveränt svar jag fick av AW en gång om flaskmatning och Attityden! Jag har kopierat in det här på forumet många gånger nu, men det är så bra! Här kommer det:

"Det kan mycket väl vara så att hon behöver ersättning på kvällen och då ska du bara tratta in flaskan.

”Fråga” inte, titta inte på henne, se på TV, in med den bara. Lägg barnet med högerarmen bakom din rygg och håll i andra, vänstra handen med ditt finger, så hon helt enkelt inte kommer loss eller kommer åt flaskan, och tratta in den, hela nappen, utan att darra på manschetten, och prata gärna med någon under tiden, högt och ljudligt så hon känner att du INTE oroar dig ett smack. Också detta tar några kvällar men hon vänjer sig.

Och kom ihåg – det är inte farligt och fel om en unge blir arg. Det är både tillåtet och bra. Bättre än att bli ledsen.

Blir det för hopplöst, så bär dig åt som om DU (fortfarande utan att ”bry dig om henne” så hon märker det) ansåg att hon behövde rapa, och dangla upp henne på axeln, buffa henne i rumpan för en paus (som DU behöver), och lägg henne sedan på plats igen och tratta i flaskan o.s.v. Minsta lilla som går ner gör underverk. Framför allt vänjer hon sig efter några kvällar och börjar äta som folk. Men börjar du med detta så ändra inte, för Guds skull, utan FRAMHÄRDA, kväll efter kväll."

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"