EyeQ

Många föräldrar har hittat lösningar som fungerar för deras barn, men som inte nödvändigtvis kommer från IAHP. Ex. homeopati, dieter, kosttillskott o.d.
Här kan man diskutera.
Skriv svar
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

EyeQ

Inlägg av Kit »

Jag tänkte jag skulle skriva några rader om EyeQ, som jag tar sedan två månader tillbaka (till det facila priset av 359 kr/mån... :shock: ) Enligt den information som jag studerat och även från min hälsokostterapeut har jag förstått att hjärnan behöver högdosen (3 tabletter x 2/dag i tre månader) för att få full effekt och önskvärd effekt av produktens sammansättning av de olika fettsyrorna. Därefter behövs endast 2 tabl/dag och till en mera bärbar kostnad.... :roll:

Jag tror i och för sig att de där första tre månaderna måste passera innan man kan göra en utvärdering. Ändå kan jag inte låta bli att redan nu notera en liten intressant förändring; tevebilden är inte längre suddig! :shock: Det senaste året har jag kisat alltmer framför teven och till sist var det så besvärligt att jag beställde tid hos optikern för att prova ut riktiga glasögon. Hittills har jag haft vanliga läsglasögon och med styrka 3.0. Dock märks ingen förändring när jag läser bok eller tidning. Nå, jag avbeställde optikern och köpte istället EyeQ.

Var det inte Hege, som sa att hon hade lagt läsglasögonen sedan hon börjat med EyeQ?
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jojomenn! Glasögonen är lagt bort, och jag hittar dom nog inte ens om jag försöker leta, ha-ha!

Inte bara i hjärnan, men även i ögonen blir fettbalansen "balansert" av Eye-Q. (Det heter ju "Eye"). Mycket nyttigt, tror jag. :D
Gäst

Inte bara tanter

Inlägg av Gäst »

mår bra på Eye-Q :)

Gyril får en tsk varje dag och vi märkte ganska omgående en annan "skärpa" i hennes ögon. Och i koncentrationen.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:idea: Jag äter ett långt billigare preparat med en kombination av jättenattljusolja/fiskolja/linfröolja från naturapoteket som inte bara har skärpt ögat utan även tanken :!:
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Intressant, *frieda*! Hur är proportionerna mellan de olika fettsyrorna? Vad heter preparatet? Vad kostar det? Många frågor....
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Kit, Jag skall kolla det när jag är i närheten av burken.

Jag köpte det i första rummet för min studiekoncentration och för mina PMS-besvär (ack, det är mycket dessa fetter är bra för :lol: :roll: ). Jag kanske skall lägga till att jag tar en daglig dos om 500 mg c-vitamin (ökar syreupptag, järnupptag o.s.v.) samt B-vitamincomplex. Jag har förvandlats, från en såsig, sur och trött individ till en koncentrerad, produktiv glad skit :lol: :oops: :lol:

:idea: Jag skall tillägga att jag brukade lida av enorma insomningsbesvär, dessa är som bortblåsta :!:
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Hege och Gyrils mamma, ni som har tagit högdos av EyeQ de första tre månaderna, för det gjorde ni väl? Alltså 3 tabl x 2/dag, märkte ni av någon biverkning? Något alls som förändrades sig och sedan försvann när dosen sänktes? T ex magen... :roll:

*frieda*! Har du somnat? :sleep: ... :lol:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag har själv inte märkt nån skilnad, men Felicia kunde inte redusera sin dos. När vi gjorde det, så fick gick hennes stora framsteg lite tilbaks, så hon har fortsatt på högsta doseringen. Flera föräldrar till autister har meldt om samma sak.

Magproblemer har jag inte märkt, eller hört talas om.
Lindalou
Inlägg: 44
Blev medlem: lör 02 apr 2005, 21:39

Grovmotoriskt sen

Inlägg av Lindalou »

Hej alla duktiga föräldrar!
Jag skrev en tråd igår kväll om min grovmotoriskt försenade pojke på Barnkropps... -forat men nu ikväll hittade jag hit så jag tar om allt med mer specifika frågor och hopp om reflexioner!

Jag har alltså en liten på 1 år 9 mån. Han är normal i alla möjliga hänseenden (sover och äter mycket och bra, vi har rutiner i familjen osv.) men har alltid varit grovmotoriskt sen, han kom liksom inte gång med hela sno sig om, kravla, krypa - paketet. Efter rastlöst väntande och med BVC -"råden" om att "det går över av sig själv" skrev jag hit till AW och fick förstås rådet att lägga honom på magen. Han var då 11 månader och det var avgörande, det satte igång honom. :D Men, han har inte utvecklat krypande utan har stjärthasat fram till dess han började dra sig upp till ståendes, då började han krypa lite grand. Han har dock ofta inte ro att krypa, utan ägnar sig åt sitt mer effektiva hasande istället. Ju bättre han blir på att dra sig upp, desto mer kryper han (jag tror att det beror på att barn utvecklar fallanderefexer i samma vända som de kryper som de står). Nu kan han gå med stöd, försiktigt och stappligt med med en lära-gå-vagn eller längs ett bord. Just nu utvecklas han tämlingen raskt. (Det är väl som att svära i kyrkan här men dagis var ett lyft för honom med bra stimulans och bra personal). Men självständigt går han inte, balans och koordination är dålig.

Vi har träffar barnneurolog och sjukgymnast och fått råd. Hypotesen har varit att sonen varit normal men sen, "dissociativ motorisk utveckling". Dock när vi träffade doktorn här om dagen var hon mer bekymrad, tyckte hans utveckling gick alltför långsamt, vill göra undersökningar av hjärnan mm för att utesluta skador. Han har kvar vissa reflexer och saknar andra. Han kryper men gör det inte växelvis/reciprokt, alltså det är "dålig kvalité" på både stående och krypande.

Jag vill väldigt gärna ha reflektioner om detta, både om det finns föräldrar som känner igen sina barn i den sena motoriken, men också från er som kan detta med Glen Doman/IAHP. Är det något för vår son, hjärnskada eller inte? Hur går jag tillväga i så fall? Hur får man tag på hans bok? Vad bör man starta med? Jag skall tillägga att jag blev alldeles kall i magen :( när jag längre ner i detta forum läste om att den korsvisa krypningen är så viktig för samspel mellan hjärnhalvorna i stort, framtida skolkunskaper som räkning osv. Som alla andra föräldrar är jag också stressad över om det är för sent - när stängs "fönstret" för kryputvecklingen? :-s

Tacksam för reflexioner/Lindalou
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Kit - 200 mg av varje olja var det visst!

Allt gott!

*f*
Kit
Inlägg: 830
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:35

Inlägg av Kit »

Det är säkert en bra produkt och viktigast är ju att man kan notera förbättringar. Men den går inte att jämföra med EyeQ och jag ska försöka mig på en förklaring, så som jag har fått den av tillverkaren;

De essentiella fettsyrorna EPA (Omega3), DHA (Omega3) GLA (Omega6) och AA kan vår kropp inte själv producera utan måste tillföras via kosten.

EPA omvandlas till DHA vid behov och eftersom det sker en ständig frisättning - förlust, alltså - av DHA (och även AA) är den större mängden av EPA viktig.

EPA, DHA och GLA (Jättenattljus) "konkurrerar" om transportkanalerna in till hjärnan och forskning har visat att för hög halt av DHA hämmar intransporten av EPA in till hjärnan.

Detta är skälet till att EyeQ har sammansättningen 4:1 av EPA/DHA. De flesta övriga fiskoljeprodukter på marknaden har sammansättningen 3:2 eller som *friedas* 1:1.

EyeQ kostar en hel del, jo, men efter de inledande tre månaderna behövs en lägre dos per dag och då hamnar kostnaden på en dryg hundralapp i månaden. Man kan kanske säga att man tjänar in på gungorna vad man förlorar på karusellen. :wink: Men jag reserverar mig för utvärdering först efter ytterligare någon månad.
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Kimspappa
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 14:02
Ort: Sandviken

Inlägg av Kimspappa »

Hej!

Tänker återuppliva denna tråd.
Kim har ätit Eye-Q sen han var 10 månader med dosen 5 ml om dagen utan att vi gett honom startdosen.
Tror ni detta gör någon skillnad eller måste vi ”starta om" med startdos.

Svårt att säga om det gör någon skillnad eftersom vi gett honom så länge nu.

Kimspappa
Mama Mia
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 03 mar 2008, 15:34

Inlägg av Mama Mia »

Hej,
min flicka åt en annan variant av fiskolja med hög epa innan så vi skippade också introduktionsperioden. För oss funkade den andra fiskoljan också jättebra. Vi märkte skillnad nästan direkt. Nu har vi gått över till Eye-Q, men som sagt vi har inte märkt någon skillnad mellan märkena. Kanske skulle vi göra det om vi ökade dosen? Men det känns som det funkar bra för oss ändå.
Alla barn och vuxna är väl olika och behöver mer eller mindre av olika grejer. Min flicka är inte autistisk, det kanske också är skillnad i behov beroende på diagnos. Om ni liksom vi ändå kan se framsteg så behöver ni kanske inte backa och köra startdosen?
Men om magkänslan säger att det skulle kännas bäst att göra det så är det bäst att följa magkänslan tycker jag.
Mamma till världens coolaste flicka född december 2005, och jordens finaste pojke född oktober 2008
Och superbästa sladdisen född mars 2017
Skriv svar

Återgå till "Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP"