Hej!
Vi är igång med att kura Marcus som är 13 månader. Har varit igenom 4 nätter nu. Vi har läst boken noga flera gånger men det är ändå några saker vi önskar svar på, och ville bli glada för hjälp. Vi buffar inte Marcus utan använder bara SF. Det fungerar ok och han blir lugn av detta. Problemet är att vi fortfarande efter 4 nätter känner oss tvungna att göra SF, då ramsan inte fungerar själv alla gånger. Det har hänt att det ett par gånger har varit nog med ramsan, men oftast så gråter han så mycket och kan inte lugnas med endast den. Vi provar verkligen att undgå att gå in och SF, och väntar in i det längsta med att göra det, men det är ju meningen att ramsan ska överta nu , eller?
Det nästa är att det inte är möjligt att Marcus sover i eget rum (pga platsbrist) Han sover i spjälsäng i hörnet av vårat sovrum. Just nu så sover han ensam där och vi sover på madrass utanför, så att han får ro. Men sedan, när han förhoppningsvis sover hela natten, kan vi sova i sovrummet med han och vad gör man om han skulle vakna och behöver påminnas? Han ställer sig alltid upp i spjälsängen när han vaknar. Kan man ramsa från sängen eller ska man gå utanför??
Hoppas det inte låter för dumt det jag frågar och tacksam för svar!!
Hälsningar Ingrid (marcus mor)
Hjälp till att fortsätta kuren
Till att börja med skulle jag vilja att du läste den här välkomsttråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18586
Och sen vill jag säga att jag tycker du jobbar på jättefint med kuren, efter vad jag kan läsa mig till!
Det är så här med lite äldre barn, att man kan få skynda lite långsamt och ge det några nätter extra för att få ramsan att sätta sig ordenligt!
Känner du att du behöver använda solfjädern mer, så tänk på att gå in och solfjädra innan du ramsar, eller avvakta ett tag efter ramsa så att du inte signalerar ramsa = solfjäder.
Och solfjädra bara när han verkligen behöver det, använd dig av husljud dels för att lugna honom och dels för att lugna dig själv
Många här på forumet delar sovrum med sina barn, det du bör tänka på är att ge honom en egen, in och utsynsskyddad vrå! Man kan använda vikvägg eller sätta upp skenor i taket och hänga upp ett skynke. Det viktiga är att han inte ser er och inte störs av synintryck.
Då kan du ramsa från sängen om det behövs!
Och du - det finns inga dumma frågor
Kram Mia
Hej!
Tak för tipsen. Vi ska fundera hur vi ska lösa det, och det blir nog ett draperi eller liknande.
Angående Marcus sömn så har han sovit jättebra inatt, bara vaknat en gång! Och han var lätt att lägga i sängen igår, så jag hoppas det är tecken på att det blir bättre. Han har aldrig haft jättestora problem med sömnen. Målet med att köra den här metoden var för oss att han ska kunna somna själv, utan att bli "sövd" med flaskan i munnen, och att han ska sova i sin egen säng och att han inte ska ha nappen. Har i en lång period sovit hos oss, vilket gjort at vi har sovit dårligt, men han har egentligen sovit ok, men vaknat när nappen fallit ut....
Det var lättare än jag trodde att ta bort nappen, det varkar som han har accepterat att han inte ska sova med den.
Tack för goda råd!
Hälsningar Marcus Mor
Tak för tipsen. Vi ska fundera hur vi ska lösa det, och det blir nog ett draperi eller liknande.
Angående Marcus sömn så har han sovit jättebra inatt, bara vaknat en gång! Och han var lätt att lägga i sängen igår, så jag hoppas det är tecken på att det blir bättre. Han har aldrig haft jättestora problem med sömnen. Målet med att köra den här metoden var för oss att han ska kunna somna själv, utan att bli "sövd" med flaskan i munnen, och att han ska sova i sin egen säng och att han inte ska ha nappen. Har i en lång period sovit hos oss, vilket gjort at vi har sovit dårligt, men han har egentligen sovit ok, men vaknat när nappen fallit ut....
Det var lättare än jag trodde att ta bort nappen, det varkar som han har accepterat att han inte ska sova med den.
Tack för goda råd!
Hälsningar Marcus Mor
född 07-12-26. kur startet 29/1
Hej igen och tack för rapport
Ja, det där med nappen är många gånger (alla?) ett större bekymmer för föräldrarna, och de allra flesta blir förvånade över hur snabbt barnen glömmer dem!
Härligt att det går så bra för er, vi finns här om du har nån fundering som du inte kommer underfund med!
Kram Mia
Ja, det där med nappen är många gånger (alla?) ett större bekymmer för föräldrarna, och de allra flesta blir förvånade över hur snabbt barnen glömmer dem!
Härligt att det går så bra för er, vi finns här om du har nån fundering som du inte kommer underfund med!
Kram Mia
Hej!
Måste berätta hur bra det gått! Marcus har nu sovit gott de senaste sex nätter utan att vakna. Det känns helt fantastiskt, att det gått så bra. Har bara en fråga; När vi nattar honom så lägger vi fortsat tillrätta, solfjädrar ca 15 sek, och ramsar ut. Är det så vi fortsat ska göra eller är det meningen att man helt ska sluta solfjädra??
Det verkar som om att Marcus tycker om att bli solfjädrad och vi gör det gärna, men är det något problem i det?
Hälsningar Ingrid
Måste berätta hur bra det gått! Marcus har nu sovit gott de senaste sex nätter utan att vakna. Det känns helt fantastiskt, att det gått så bra. Har bara en fråga; När vi nattar honom så lägger vi fortsat tillrätta, solfjädrar ca 15 sek, och ramsar ut. Är det så vi fortsat ska göra eller är det meningen att man helt ska sluta solfjädra??
Det verkar som om att Marcus tycker om att bli solfjädrad och vi gör det gärna, men är det något problem i det?
Hälsningar Ingrid
född 07-12-26. kur startet 29/1
Hej och tack för trevlig rapport!
Det är alltid roligt att höra när det går bra
.
Solfjädra ni! Jag gör själv så på min minsta, en solfjäder i kanske 10-15 sekunder. Hon älskar det och jag bjuder på det
Grattis till en lyckad kur!
Kram Mia
Det är alltid roligt att höra när det går bra
Solfjädra ni! Jag gör själv så på min minsta, en solfjäder i kanske 10-15 sekunder. Hon älskar det och jag bjuder på det
Grattis till en lyckad kur!
Kram Mia