Dagistider?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
vanna
Inlägg: 207
Blev medlem: fre 08 apr 2005, 17:57

Dagistider?

Inlägg av vanna »

Jag sitter och funderar på dagistiderna till hösten. Storebror har redan gått en termin och det är premiär för lillebror. Vi har 20 timmar i den här kommunen och vi lutar åt 9-15 må, ons, fre, dvs 18 timmar i veckan. Hittills har storebror gått 3-4 timmar om dagen och det har varit lite avhugget, och dessutom skulle jag vilja ha flera hellediga dagar med barnen hemma.
Någon som har erfarenhet av varannan dag? Blir det svårt för barnen att komma in i dagisrutinerna och gemenskapen där?
marie-d
Inlägg: 564
Blev medlem: mån 20 dec 2004, 11:38
Ort: Stockholm

Hellre 4 dagar en 3

Inlägg av marie-d »

Hej!
jag tyckte 3 dagar blev för lite, känns som det var svårt för sonen att komma in i gruppen. Han gick visserligen 3 dagar i rad och var ledig 4 dagar.
Jag tror det kan vara fördel med 4 dagar och 5 timmar om dagen t.ex. 9-14. Är det så att de äter mellis 14, skulle du kunna ha 9-14.30 3 dagaroch 9-12 den fjärde dagen.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
epona
Inlägg: 112
Blev medlem: mån 26 jun 2006, 09:41
Ort: NV Skåne

Inlägg av epona »

Min store lille plutt började på förskolan för en vecka sedan, 2 år och 9 mån gammal. Jag är gravid igen med BF ca 5/5, så han får vara på förskolan 15 h/v (jag stämplar fram till BF). Vi har valt tre dagar på raken, tis + ons + tors, mellan 0830-1330, dvs 5 h/dag. Då hinner han vara med på allt det viktiga (utelek, lunch, lek efter maten). Om vi hade valt 3 h/dag, 5 d/v så hade han missat den viktiga matstunden tillsammans med de andra. Och 3 h känns så lite, de hinner ju knappt börja leka innan det är dags att gå hem igen. Vi har blivit lovade att om de skulle ha någon speciell aktivitet någon av de dagarna som sonen inte är där (måndag eller fredag), så blir även han inbjuden och så kan vi byta den dagen mot en av de andra, så att även han får vara med på utflykter etc!

Allt är så nytt än så länge, men inskolningen första (förra) veckan gick så bra att han har börjat med sina ordinarie tider redan den här veckan. Det är ju en stor omställning, han har varit hemma med mig hela den här tiden (bortsett från att jag jobbade som dagbarnvårdare under ett halvår, när han var 11-17 mån gammal). Under hösten som gick har han själv börjat prata om förskola/skola, att han vill börja skolan och lära sig läsa, räkna och få kompisar. Så det känns ändå bra att han har börjar nu, även om det är ödsligt tomt här hemma....
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"